www.odb.km.ua Відгуки та побажання
В’ЯЗОВА В.І. Формування візуальної культури читачів. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      В’ЯЗОВА В.І. Формування візуальної культури читачів.

      В’язова В.І.
      м. Донецьк

      Формування візуальної культури читачів

         Дитина, яка прийшла в цей світ, спочатку сприймає його через образи і звуки. І лише з часом до малюка приходить усвідомлене сприйняття всього навколишнього, що відбувається поруч з ним. І, звичайно ж, одними з перших помічників зростаючої людини в цьому цікавому і складному процесі пізнання є книги та бібліотеки.
         Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова, враховуючи вікові, психологічні та фізичні особливості своїх користувачів, особливу увагу приділяє формуванню їх візуальної культури, створенню сприятливої атмосфери для інтелектуального розвитку юного читача. Розуміючи, що перше враження дитини від відвідування бібліотеки часто буває визначальним для його становлення як читача, колектив бібліотеки пропонує і використовує різні варіанти подання та оформлення візуальної інформації.
         Уже на сходах бібліотеки відвідувачів зустрічає веселий Барвінок, який запрошує всіх охочих взяти участь у різноманітних заходах, на дверях – двосторонній малюнок із зазначенням входу до бібліотеки і запрошенням відвідати її ще. Запрошення “Ласкаво запрошуємо” з відповідною символікою також представлено на дверях усіх відділів, пов’язаних з обслуговуванням читачів. У холі бібліотеки на екрані монітора транслюються інформаційні ролики або презентації про книжки і періодичні видання, що є у фонді бібліотеки, окремі заходи або цикли заходів. Також читачі можуть бачити оформлений у вигляді книги стенд, на якому, крім фотографії дітей з книгами, вміщено вислів видатного педагога В.О. Сухомлинського про значення книги. А вздовж сходів, що ведуть читача з першого на третій поверх, представлені картини з історії нашої країни, виконані майже 30 років тому талановитим художником І.А. Чибісовим. Також дбайливо бібліотека зберігає і барвисті панно, що у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1-4 кл., виконані в більш ранній період батьком і сином Голощаповими.
         Слід сказати, що рішенням Донецького облвиконкому від 28.12.1983 р. № 622 монументальна бібліотечна споруда, в якій знаходяться обласна бібліотека для дітей і універсальна наукова бібліотека ім. Н.К. Крупської, взята на державний облік як пам’ятка архітектури місцевого значення. Будівля зводилася в 30-50-і рр. XX ст.
         Щоб читач, особливо маленький, не розгубився в таких масштабах, щоб високі стелі не “нависали”над дитиною, ми використовуємо кольорову гаму –коридори на трьох поверхах і сходи пофарбовані в різні кольори. На першому поверсі представлені стенди з інформацією про правила користування бібліотекою, послуги, які бібліотека надає читачам, різні заходи з фотографіями активних читачів, подій з життя бібліотеки та ін. На другому і третьому поверхах коридори виконують роль міні-галерей. На стінах ми оформляємо експозиції робіт юних художників, художників-професіоналів, самодіяльних художників, майстрів декоративно-прикладного мистецтва, інші виставки.
         Протягом 2009-2011 років можна було познайомитися з такими виставками: картин народного художника України В.С. Шенделя, “Великі чехи очима маленьких” і “Рукописні пам’ятки чеських бібліотек” у рамках співробітництва з Генеральним консульством Чеської Республіки у місті Донецьку, дитячої творчості – вернісажем шкіряної пластики “Мої враження” М. Ястрімського (м. Донецьк), ілюстрацій до книг “Моя любов – література” О. Маймескула (м. Харцизьк) тощо. Прекрасні вишиті рушники, в’язані квіти і ляльки були представлені на виставці “Душа і творчість єдині”.
         У бібліотеці постійно діють виставки “Творимо красу”, “Робимо дива своїми руками”, на яких бібліотека представляє вироби учасників та переможців різних конкурсів дитячої творчості, що проводяться обласною бібліотекою для дітей ім. С.М. Кірова серед читачів дитячих бібліотек області.
         Як впливають подібного роду наочні форми на юних читачів, можна висловити словами вихованців літературної студії “Первоцвіт” палацу дитячої та юнацької творчості Київського району м. Донецька. На творчій зустрічі діти подарували митцю В. Шенделю наступні рядки:

      Яркость красок осени и лета,
      Блеск зимы и молодость весны,
      Славная история страны –
      Сердцем все художником согрето.
      Радужный построен к людям мост.
      Мир души своей он перенес на холст.
      Мастер, чудо совершивший с нами,
      Дал на мир взглянуть его глазами.

         Ми прагнемо, щоб зустріч читача і бібліотеки, читача і книги сприймалася як хоч невелике, але свято. З цією метою бібліотеку святково прикрашають, а учасників та гостей масштабних заходів обов’язково зустрічають літературні герої. Їх ролі виконують як співробітники бібліотеки, так і студенти Донецького училища культури.
         Формуванню візуальної культури сприяють також меблі, підібрані відповідно до віку наших читачів, м’які іграшки, з якими діти можуть пограти або сфотографуватися на згадку. Дошкільники та учні 1-4 кл. потрапляють в казкову, ігрову атмосферу. Паровозик, маленькі столи та стільчики, стелажі у вигляді будиночків дають дітям можливість уявити себе в казковому світі. Відвідувачі середнього та старшого шкільного віку налаштовані на більш ділове спілкування і задоволення питань, пов’язаних зі шкільною програмою, тому й обстановка розрахована саме на таких читачів. Але перехід цей здійснюється плавно. Наприклад, читачі абонементу 5-6 кл. можуть вибирати книги, представлені як на традиційних стелажах, так і на стелажі-слонику. Є на цьому абонементі й Арка бажань, біля якої діти можуть сфотографуватися і загадати бажання. А читачі абонементу 7-9 кл. затишно відчувають себе в іншій обстановці, більш придатній для тинейджерів. Відвідувачі відділу мистецтв зручно розташовуються за круглим столом.
         Але найголовнішою, найважливішою складовою у формуванні візуальної культури читачів є, безумовно, книжкові виставки, тематичні полиці та інші форми популяризації бібліотечного фонду. Ми використовуємо різноманітні наочні форми, які класифікуємо за рядом ознак: за статусом – самостійні чи такі, що супроводжують масовий захід, за цільовим призначенням – на допомогу навчанню, для підвищення загальноосвітнього і загальнокультурного рівня, за місцем експонування – організовуються в бібліотеці чи за її межами, за термінами функціонування – постійні, тривалі, короткочасні, визначається в залежності від актуальності та тематики, за видами документів, представлених на виставках, за часом публікації і надходження до бібліотеки представлених на виставках матеріалів, за підставою для створення – з ініціативи бібліотекаря, за пропозиціями читачів.
         Наведемо лише деякі приклади оформлення виставок.

      1.  Виставка новинок (“На хвилинку зупинись – на нові книги подивись”);
      2.  Виставки “забутих”книжок (“Книги твоїх батьків”). Вони збагачують уявлення читача про літературу, і їх ефективність іноді вища, ніж виставок новинок;
      3.  Виставка-діалог (“Сонце російської поезії Олександр Пушкін”, “Талант і доля” (до 200-річчя від дня народження М.В.Гоголя) з питаннями по творчості письменників, цікавими фактами з біографії і т.д. Виставка-дискусія, навпаки, розглядає тільки одне питання (“Чи легко бути молодим?”);
      4.  Об’єднуємо в одну групу виставки: виставка-рекомендація (“Як розвинути пам’ять”) та виставка-відгук. Наприклад, один із розділів виставки екологічної тематики “Чудеса живого світу” називається “Твій внесок в охорону природи” і оформлений відповідно. У кошик читачі вкладають записки, в яких вони висловлюють свої думки про ставлення до природи і приклади конкретної допомоги;
      5.  Близькі за принципом побудови виставка-вікторина (“Рослини України”), текст з умовами та запитаннями вікторини і книги, в яких можна знайти відповіді; виставка-кросворд; виставка-запитання (“Куди піти вчитися?”), на яких також пропонуються запитання і книги, в яких можна знайти відповіді;
      6.  Виставка однієї книги (“Книга, про яку сперечаються”). Відгуки, рецензії тощо;
      7.  Виставка-реклама (“День народження бібліотеки”), історія створення бібліотеки, її раритети, книги, наявні у фонді бібліотеки та видані в різні роки; відгуки гостей і читачів; виставка-одкровення (“Людина придумала книгу”), в її оформленні використані не тільки друковані матеріали, а й фотографії, інформаційний лист про бібліотеку, бібліотекарів, і пропозиція зазирнути в найзаповітніші куточки бібліотеки, висловлювання читачів про ставлення до бібліотеки, слова вдячності книзі;
      8.  Виставки-вернісажі, виставки-експозиції (“Титани епохи Відродження”, “Образ чарівний, образ прекрасний”, “Себе, як у дзеркалі, бачу”, “Художник і книга”) дозволяють показати читачам розмаїття світу мистецтва і ознайомити з шедеврами живопису і книжкової ілюстрації;
      9.  Виставка-пошук (“Історія України: основні періоди розвитку”, “Мій край – моя історія жива”, “Донецьк – моя маленька Батьківщина”, “Живи, Україно, живи для щастя”). На виставці представлена частина літератури з теми, інший матеріал потрібно знайти в каталозі та на полицях відкритого доступу. Як показав досвід, пошук краще проводиться в ігровій формі з участю кількох команд;
      10.  Виставка-презентація (“Представляємо журнал”) або презентація виробів, творів, малюнків (“Чарівниця-зима”);
      11.  Виставка-хобі (“Цікава наука – дозвілля”, “Розваги не без користі”), поруч з книгами розташовані предмети, виготовлені за рекомендаціями в літературі, і виставка одного жанру, книг одного жанру (детективи, фентезі, казки) (“Улюблені книги дівчаток”) об’єднує те, що вони оформлюються з урахуванням особистих інтересів, уподобань читачів;
      12.  Виставка “Літературний герой” передбачає активізацію творчості читачів: листи героям, продовження історії (“Пофантазуйте”, “Ти – письменник”, “Яку книгу вибереш ти, щоб продовжити її зміст”);
      13.  Виставка-реквієм (“Чорнобиль – уроки і надії”, “Спогади – заповіти ветеранів”, “Донбас: рік 1943” до Дня визволення Донбасу, присвячена пам’ятним датам в історії краю, країни, людства. Завжди використовуються фотодокументи, інформаційні матеріали;
      14.  Виставка-засудження, повчання. На такій виставці представлені книги, яким недбайливі читачі завдали шкоди (“А якби так з тобою”).

         Кожна виставка вирізняється способом оформлення заголовка і роздільників, вибором форми для них, а також кольору та шрифту, що, безсумнівно, впливає на сприйняття дитиною інформації, і, як результат, формує її візуальну культуру.
         Останнім часом часто доводиться чути, що у зв’язку з розвитком інформаційних технологій діти читають все менше і менше. Але ми, бібліотекарі-практики, можемо стверджувати: діти читають, але “не те” і “не так”, як попередні покоління. Потрібно тільки нам, дорослим, підтримувати їх бажання читати, читати самим, читати разом з ними. Всім добре відомо, що саме в дитинстві формується світогляд людини, закладаються основи її інтелекту, культури, освіти, і однією з основних складових розвитку є читання. Любов та інтерес до читання виховується різними засобами і способами, у тому числі і візуально. Саме тому Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова за підтримки управління культури і туризму облдержадміністрації виступила ініціатором проведення соціальної акції “Читаю я – читає Донбас”. Для проведення акції було вибрано Всеукраїнський тиждень дитячого читання. Ми розуміли, що не можна обмежувати проведення акції лише у бібліотеці. Слід виходити на інший рівень. Нашу ідею підтримало керівництво Донецького комунального комерційного підприємства Донецької міської ради “Донелектроавтотранс”. Завдяки його активній участі з 25 березня по 2 квітня на екранах в автобусах кількох міських маршрутів (№№ 2, 41, 73, 77) транслювалися відеоролики акції. Крім того, працівники бібліотеки та студенти Донецького училища культури роздавали листівки з цитатами видатних людей про книгу, читання, з інформацією про різні чудові дитячі книжки і з результатами бліцопитування дитячого журналу “Апельсин” про улюблені книги дитинства відомих людей Донецька.
         Уже другий рік бібліотека проводить соціальну акцію “Мама, малюк і книга”. Акція передбачає вручення книг сім’ям донеччан, в яких є новонароджені. У цьому році 28 юних донеччан, народжених 2 квітня 2011 р., у Міжнародний день дитячої книги, отримали в подарунок книги донецького дитячого письменника В. Герланця ”Дивовижна подорож до країни Канцелярії”, “Лена, Катя и Мылопуз Бессмертный”з автографом автора, вітальними словами Донецького міського голови О. Лук’янченка і директора Донецької обласної бібліотеки для дітей ім. С.М. Кірова В. В’язової.
         Кілька років тому в “Библиотечной газете”(2004, № 10), довелося прочитати про бібліотеки наступні слова: “Они подобны островкам духовности в потоке многоликой современности. Ибо содержат в себе непреходящие ценности, заключенные в литературе, искусстве –этих проявлениях человеческого духа. Их сегодня справедливо можно назвать спасителями человеческих душ. Особенно –детские”.Сподіваємося, що зусилля бібліотеки з порятунку людських душ, зі створення приємної для душі і очей дитини атмосфери та обстановки не марні. Впевнені, що через позитивне візуальне сприйняття та відчуття бібліотеки дитина з часом прийде до усвідомлення цінності книги, до постійної жаги і потреби читання. У цьому і полягає основна місія бібліотеки.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Літо - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Сергій Гридін “Не ангел”
      Андрій Кокотюха “Гімназист і чорна рука”
      Наталія Щерба “Чароділ”
      Василь Карпюк “Ще літо, але вже все зрозуміло”
      Оксана Лущевська “Задзеркалля”
      Марина Рибалко “Марічка і червоний король”
      Люсі-Мон Монтгомері “Діти з долини Райдуг”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр