www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ОМЕЛЬЧЕНКО Г.А. Відкриваєш книгу – відкриваєш світ. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ОМЕЛЬЧЕНКО Г.А. Відкриваєш книгу – відкриваєш світ.

      Омельченко Г.А.
      м. Луганськ

      Відкриваєш книгу – відкриваєш світ

         Сучасний стан дитячого читання в Україні викликає занепокоєння. Досвід роботи Луганської обласної бібліотеки для дітей (ЛОДБ) та дитячих бібліотек області свідчить про зниження інтересу до книги, обсягів читання, істотні зміни в його структурі, зростання інформаційної та бібліотечної безграмотності. Саме ці фактори обумовили об'єднання зусиль усіх зацікавлених та професійно пов'язаних з дитинством закладів, координацію діяльності бібліотек, органів освіти, позашкільних установ, ЗМІ.
         Усвідомлюючи, що у вирішенні проблеми підтримки, просування та розвитку дитячого читання потрібна цілеспрямована, системна та комплексна робота, ЛОДБ розробила власну комплексно-цільову обласну програму “Повернемо дітям книгу”, розраховану на 2006-2010 рр. Реалізація програми відбувалась за напрямками:  “Бібліотека – центр інформації”, “Діти і книга”, “Організаційно-методичне забезпечення реалізації програми”,Координація та соціальне партнерство”.
         У реалізації програми взяли участь всі дитячі бібліотеки області (56), майже 300 сільських і 60 бібліотек для дорослих, що обслуговують дітей, а також 29 шкільних бібліотек області.
         Бібліотечні заклади області відповідально та творчо поставилися до реалізації напрямку “Бібліотека – центр інформації”, який передбачав різноманітні заходи, спрямовані на вивчення бібліотечних фондів бібліографічним, статистичним та іншими методами, у ході яких вивчалися та аналізувалися склад фондів, їх репрезентативність запитам читачів (галузеві розділи). Здійснювався ретельний облік та аналізування незадоволеного попиту, вивчення інформаційних потреб з метою подальшого вдосконалення системи інформування всіх категорій користувачів.
         Потужним джерелом якісного поповнення наших бібліотек українською дитячою книгою стали, насамперед, державні програми “Українська книга” та “Сприяння функціонуванню та розвитку української мови”. Завдяки їм бібліотеки області отримали нову дитячу літературу на суму майже 1,5 млн. грн. Це дозволило заповнити істотні прогалини у фондах дитячих бібліотек. Надходження книг таких авторів, як Л. Воронина, О. Дерманський, І. Роздобудько, Г. Пагутяк, В. Терен і багатьох інших відкрили дивний світ сучасної української дитячої літератури юним читачам Луганщини.
         Іншим джерелом поповнення дитячих бібліотек новою літературою стали популярні акції “Подаруй бібліотеці книгу”. Але, мабуть, найбільш успішним проектом цього розділу програми став конкурс на кращий саморобний бібліографічний посібник “Улюблені книги дитинства”, який проходив у три тури протягом січня-жовтня 2009 року. У першому турі роботи представлялися читачами 6-15 років і організаторами дитячого читання у чотирьох номінаціях “Найцікавіша тема”, “Оригінальна форма”, “Кращий посібник”, “Времен связующая нить” (улюблені дитячі книги різних часів і поколінь).
         Переможці другого туру визначались оргкомітетами на місцях. Роботи разом з протоколами надсилалися на адресу оргкомітету до ЛОДБ для участі в третьому турі.
         До обласного оргкомітету надійшло 110 робіт майже з усіх районів області, учасниками проекту стали 800 осіб, які виявили особливу фантазію, гарне знання літератури й високий творчий потенціал.
         Конкурс “Улюблені книги дитинства”, за оцінками наших колег з області, став найбільш цікавим та результативним (66%).
         Найкращі роботи учасників третього туру було представлено на виставці у відділі мистецтв ЛОДБ. Жоден із відвідувачів цієї виставки не залишився байдужим, настільки несподіваними і оригінальними були роботи дітей.
         До висвітлення ходу та підсумків цього заходу долучилися обласні ЗМІ. Так, дитяча телевізійна студія “Веселка” обласного державного телебачення присвятила окрему програму “Улюблені книги дитинства”, а обласне радіо – цикл радіопередач.
         Розділ програми “Діти та книга”стимулював потребу у читанні, впливав на мотивацію вибору літератури, сприяв розвитку читання, творчій і соціальній активності користувачів. Ця мета досягалася завдяки творчому поєднанню традиційних бібліотечних форм і пошуком інновацій.
         Серед нових форм, які були випробувані у творчій лабораторії ЛОДБ, – обласна Книга читацьких рекордів, книжковий хіт-парад Краща книга року”, читацьке агентство реклами “ЧАРодії”.
         Прагнення зробити читання модним, престижним заняттям, з урахуванням вікових і психологічних особливостей дітей, відповідно до їх “я-концепції”, викликало бажання довести, що й у час комп'ютерів та Інтернету є справжні читачі і шанувальники книги. Так народилася ідея створення обласної Книги читацьких рекордів за аналогією Книги рекордів Гіннеса. Звичайно ж, ми усвідомлювали, що у процесі реалізації цієї акції можемо зіткнутися з проблемо. так званого “книгоглотательства”. Але досвід проведення зльотів переможців і призерів Книги читацьких рекордів (починаючи з 2008 року) показав, що такі діти – виключення.
         Активність дітей була досить високою. Учасниками проекту стали користувачі, які відвідують бібліотеку до 70 разів на рік, а кількість прочитаних книжок – більше 600.
         На підсумковому зльоті “Читають усі!”багато дітей продемонстрували не тільки поглиблені знання творчості улюблених авторів, а й високий рівень інформаційної культури. Так, у ході бібліографічного детективу “Слідство ведуть знавці”учасники показали дуже гарні результати інформаційного пошуку.
         Номінація “Кращий друг бібліотеки”дала нам можливість гідно оцінити своїх соціальних партнерів. Традиційно ними стали вчителі, меценати, представники благодійних фондів, засобів масової інформації, діти й дорослі, бібліотекарі та ін., які безкоштовно передали до фондів дитячих бібліотек цілі бібліотечки.
         Понад 50% наших колег області відзначають Книгу читацьких рекордів як один із вдалих проектів програми. Відтепер власні книги читацьких рекордів є майже в кожній дитячій бібліотеці області. Ця форма роботи з підлітками є, на наш погляд, ефективною, тому що дозволяє здійснювати моніторинг попиту користувачів 11-15-річного віку. Голосування за улюблений твір відбувається за трьома номінаціями: “Вічно юна класика”, “Новинка сезону”, “Краще не читати”. Аналіз підсумків, підрахунок голосів і щомісячне визначення десяти книг, які активно читають діти, дозволяє впливати на літературні смаки та читацькі пріоритети, тому що найактивнішими учасниками хіт-параду є лідери читання.
         Про якісний склад літературних уподобань свідчить десятка кращих авторів, до якої увійшли Ж. Верн, О. Пушкін, Д. Роулінг, сестри Воробей, Д. Ємець, М. і С.Дяченки, Р.Сабатіні, а в номінацію “Краще не читати”все частіше потрапляють так звані бульварні романи і псевдодетективи.
         Популяризувати кращі зразки дитячої літератури, впливати на процес формування інформаційних та читацьких потреб, виховувати читацьку, комунікативну компетентність користувачів бібліотеки, а також забезпечити творчий розвиток особистості в умовах бібліотечного простору – такі завдання стоять перед читацьким агентством реклами “ЧАРодії”(створене в ЛОДБ у 2008 р.). Більшість ЦБС Луганщини активно долучилась до цього проекту. Зміст його реалізації полягає у тому, щоб, використовуючи звичні сьогодні у повсякденному житті засоби реклами, дитина розрекламувала свої улюблені книжки.
         Роботи надходили за чотирма категоріями: “Розумникам і розумницям”, “Книги, які читали всі”, “Що новенького?”, “Самий, самий, самий”. Найцікавіші відгуки регулярно висвітлювались в ефірі обласного радіо “ЧАРодії представляють” та були опубліковані у бібліодайджесті ЛОДБ з аналогічною назвою. Отже, постійними рекламними агентами стали найактивніші читачі майже всіх ЦБС області.
         Заключним етапом програми “Повернемо дітям книгу”став обласний фестиваль дитячої книги і читання Відкриваєш книгу – відкриваєш світ”. У ньому взяли участь бібліотеки всієї Луганщини. Програмою фестивалю передбачалась участь у ній не тільки читачів, а й бібліотечних фахівців.
         Підсумкова виставка робіт учасників фестивалю була надзвичайно яскравою і багатогранною. Юні та дорослі читачі представляли бібліотеку і палацом, і маленьким затишним будиночком, де мешкають дивовижні герої, наприклад, бібліовичок-домовичок, який допомагає вибрати найцікавіші книжки.
         Нетрадиційними були прийоми популяризації бібліотеки в окремих ЦБС. Дехто узагальнив не тільки історію своєї бібліотеки, але й здійснив краєзнавчий пошук щодо історії своєї малої батьківщини, віднайшов легенди, пов'язані з нею тощо. У ході презентацій бібліотек і бібліотекарів було доведено, що бібліотека сьогодні – центр духовного становлення особистості та її творчого розвитку.
         Фестиваль яскраво продемонстрував творчий потенціал бібліотек у просуванні дитячої книги та читання, засвідчив поєднання традиційних форм роботи з бібліотечними інноваціями й інформаційними технологіями.
         Організаційно-методичне забезпечення програми передбачало певний комплекс заходів щодо активізації, насамперед, соціологічної функції бібліотеки. Протягом п'яти років в області проведено різноманітні соціологічні дослідження щодо вивчення читачів: “Бібліотека і читач: аспекти спілкування та етика відносин” (7-9 кл.) – 2006р., “Діти і книга” (3-5 кл.) – 2007 р., “Мистецтво бути читачем” – 2009 р.
         Наймасштабнішим стало комплексне соціологічне дослідження “Дитина і книга” (сучасна карта читання Луганської області), яка ставила за мету відобразити сучасний стан і тенденції в читанні юних мешканців нашої області.
         Програмою передбачалися різноманітні анкетування організаторів дитячого читання, інтерактивне опитування школярів, моніторинг вибору підлітками літератури, групові аналізи читання.
         Дослідженням було охоплено майже 14 тис. респондентів, як читачів, так і тих, хто не є користувачем жодної бібліотеки. Таким чином, обумовлюється його репрезентативність. Результати були узагальнені та оприлюднені у 2009 р., і саме вони лягли в основу планування подальшої роботи щодо подолання негативних тенденцій. Адже 70% учнів 5-9 класів негативно ставляться до класики: від “жорстокої необхідності”її читати за шкільними програмами до повного неприйняття. Тому в ЛОДБ започаткували проекти “Відкриваєм класику”, “Вічні цінності: провідники духовності”. У рамках днів інформації, днів бібліографії та інших заходів популяризуються незаслужено забуті автори та їхні книги.
         Підлітки (8-9 кл.) “відкрили”для себе П. Воронька, Л. Кассіля, О. Купріна, Б. Васильєва, Н. Забілу, А. Алексіна, Л. Пантелєєва, В. Бичка, В. Скляренка, О. Донченка та ін.
         І це не просто пасивне сприйняття інформації про письменника і його твори, а саме “відкриття”. Дитина уявляє себе на місці літературних героїв, веде, так звані, “бібліографічні розкопки”. Дуже важливо, на наш погляд, коли прочитана книга викликає бажання поділитися враженнями та відчуттями в читацькій агенції реклами “ЧАРодії”або в “Книжковому хіт-параді”.
         У рамках реалізації програми ЛОДБ було видано певну кількість методичних та бібліографічних посібників. Найпопулярніші з них: “Літературна Луганщина – дітям” (у 2-х частинах), фактографічні календарі “Обереги пам'яті”, “Книга та гра”, “Пам'ятні міста Луганська”, “Бібліотека – наш спільний дім” (з історії бібліотек для дітей Луганської області), пам'ятки “Бюро бібліотечної книги”, “Як прищепити дитині любов до читання”, “Читаємо з малюками”, “Комп'ютерна грамотність сучасної дитини” тощо.
         Заключний розділ програми “Координація та соціальне партнерство”передбачав об'єднання зусиль усіх зацікавлених структур у формуванні позитивного іміджу книги, бібліотеки.
         Яскравим прикладом такого плідного співробітництва став міжвідомчий круглий стіл “Радість читання”, де обговорювалися не тільки кризові явища в читанні дітей, але й шляхи їх подолання, особливості психології сучасних дітей, формування моделі успішного читача, читацької компетентності.
         Засоби масової інформації, у тому числі електронні, посідають чи не найголовніше місце у підтримці і розвитку дитячого читання. 98% опитаних підлітків Луганської області першим  джерелом інформації назвали Інтернет, і лише потім книги, товаришів, батьків та ін.
         Тому надзвичайно важливо об'єднати зусилля бібліотек і засобів масової комунікації в просуванні книги  у сферу життєдіяльності дитини.
         Останнім часом значно активізувалися зв'язки ЛОДБ та дитячих бібліотек області з мас-медіа. На сторінках газет висвітлюються проблеми дитячого читання, публікуються найцікавіші бібліотечні новини та літературні новинки, проводяться спільні акції. Наприклад, “Читаюче місто Стаханов”, новинки літератури “Розкажу Миколаю, про що я читаю”(Алчевська ЦДБ і ін.). Луганська облдержтелерадіокомпанія є активним учасником реалізації проектів ЛОДБ “Відкриваємо класику”, “Вічні цінності”, “Книга читацьких рекордів”, “ЧАРодії представляють”. ЛОДБ, у свою чергу, стала інформаційним партнером багатьох дитячих програм обласного телебачення, дитячої телестудії “Веселка” та ін. Протягом 2011 року триває промо-акція “Улюблені книги дитинства відомих луганчан” – спільний проект ЛОДБ і “Нашої газети” (орган Луганської обласної ради). Плідні результати творчої співпраці зі ЗМІ дала і активна участь ЛОДБ і ДБ області у промо-акції “Мільйон думок про книгу”(“Долучись до встановлення рекорду”) у рамках Всеукраїнського благодійного проекту “З книгою в серці”.
         Формуванню позитивного іміджу дитячих бібліотек області сприяють і новітні інформаційні технології. І хоча цей процес  відбувається  поки  що повільно, значна кількість бібліотек вже має змогу позиціонувати себе в глобальній мережі та надавати послуги віддаленим користувачам. Власні сайти мають дитячі бібліотеки Стаханова, Лисичанська, Кремінної, Слов'яносербська, Троїцька.
         Реалізація нашої програми довела, що книга і бібліотека можуть плідно співіснувати з інформаційно-комунікативними засобами, доповнюючи один одного. Але, враховуючи можливості книги в духовному формуванні особистості, її світогляду, що особливо важливо для дитини, потрібно активно підтримувати дитячу книгу і читання на всіх рівнях.
         Слід відзначити високу активність бібліотек області в реалізації програми, їхню цілеспрямовану систематичну роботу, розкриття творчого потенціалу не тільки читачів, а й їхніх наставників – бібліотекарів. Ентузіазм, творчий підхід, фантазія та відданість справі фахівців, що працюють з дітьми, заслуговують високої оцінки.
         Роботи, які надійшли на “Ярмарок бібліотечних ідей” під девізом “А я роблю так”, фестиваль “Відкриваєш книгу – відкриваєш світ” відрізняються неординарністю, сучасним бібліотечним дизайном, цікавими бенефісами бібліотек і читачів.
         Разом з тим, відповідаючи на запитання анкети “Повернення до книги”“Що не вдалося зробити в процесі реалізації програми? Чому?”респонденти, перш за все, назвали недостатнє поповнення фондів дитячої літератури та передплату періодичних видань через брак коштів. Тому вкрай важливо відновити державну програму “Українська книга”, яка надавала б можливість, хоча б частково, заповнювати прогалини в комплектуванні дитячих бібліотек.
         Завершена реалізація програми “Повернемо дітям книгу”, але тривають проекти та найбільш цікаві акції, які були започатковані в ході її реалізації, такі як “Книга читацьких рекордів”, “ЧАРодії”.
         Отже, виводячи формулу подальшої ефективної діяльності бібліотек області, які обслуговують дітей, можна визначити її так: дитина плюс книга, плюскомп'ютер дорівнює Читач. Пріоритет просування книги і читання залишається. Головне вірити, що й у ХХІ столітті може бути «роман» із читанням.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Літо - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Сергій Гридін “Не ангел”
      Андрій Кокотюха “Гімназист і чорна рука”
      Наталія Щерба “Чароділ”
      Василь Карпюк “Ще літо, але вже все зрозуміло”
      Оксана Лущевська “Задзеркалля”
      Марина Рибалко “Марічка і червоний король”
      Люсі-Мон Монтгомері “Діти з долини Райдуг”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр