www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ЛУГОВА Л.А. Бібліотека для дітей: безпечне місце в небезпечному світі. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ЛУГОВА Л.А. Бібліотека для дітей: безпечне місце в небезпечному світі.

      Лугова Л.А.
      м. Львів

       

       Бібліотека для дітей: безпечне
      місце в небезпечному світі

       

         Чи легко бути дитиною? Як ви думаєте, чи легко бути дитиною? У шаленому ритмі життя, коли у заклопотаних дорослих не завжди є час зупинитися, пригорнути і вислухати маленьку людину. Порадити, що робити, якщо у дворі ходить величезне котисько, якого ти так боїшся, або завтра мама веде тебе до таємничого стоматолога і це, напевно, дуже страшно і небезпечно, а ще сусідський хлопчик не хоче з тобою бавитись,... і ще безліч дуже-дуже важливих проблем. І тільки вони, ці заклопотані дорослі, можуть зарадити дитячим проблемам. Зупинитися, вислухати і пригорнути. Пишаюся, що серед таких дорослих в списку довіри дитинства є й дитячий бібліотекар. Бо на книжкових полицях можна відшукати чудодійні ліки від нудьги і самотності, від страху та образ. А ліки ці – книги. Казки і оповідання, гуморески і вірші. Так, книги, які лікують людей. І таке лікування називається бібліотерапія.
         Народження проекту. З осені минулого року у Львівській обласній бібліотеці для дітей реалізується новий проект – навчально-бібліотерапевтичний центр “Ковчег”. Відкриття центру стало можливим завдяки перемозі бібліотеки у конкурсі проектів “Навчально-інноваційна бібліотека” програми “Бібліоміст”.
          Проект народився як результат багаторічної співпраці зі школою-інтернатом № 2 та благодійною організацією “Карітас”, що опікується розумово неповносправною молоддю. Для вихованців школи-інтернату та групи молодих людей з Центру дозвілля та соціальної реабілітації неповносправних людей спільноти “Карітас” бібліотека щотижнево проводить різноманітні заходи, спрямовані на допомогу адаптації цих людей в суспільстві, опанування ними навичок життя, правил поведінки.
         “Карітас” прийшов у бібліотеку завдяки нашій бібліотечній молоді: у вільний від роботи час волонтери християнської молодіжної спільноти опікуються цими людьми, разом з ними їздять на екскурсії, супроводжують, допомагають опановувати прості речі, необхідні для життя.
         Зі школою-інтернатом № 2 бібліотека працює постійно, і немає такого учня в цьому навчальному закладі, який би не користувався послугами бібліотеки. Ми часто спостерігали, як ці діти, мов гидкі каченята, компенсують нестачу уваги і любові дорослих зухвалою поведінкою, які вони непристосовані, не обігріті добром і теплом близьких. Тому ми завжди намагалися допомагати їм, але поглиблена індивідуальна, бібліотерапевтична робота з вихованцями інтернату почалась саме завдяки проекту.
         Мета проекту:

      ·  перетворити бібліотеку на територію, дружню до дітей – вихованців шкіл-інтернатів та молоді з проблемами розумового розвитку: психолог вислухає дитину, бібліотекар навчить правилам поведінки в Інтернеті, за допомогою спеціально підібраних книг, або Інтернет-ресурсів підкаже, як подолати психологічні проблеми – дитячі страхи, негаразди в родині, хвороби близьких, непорозуміння з друзями;
      ·  навчити дітей та молодь безпечному користуванню комп`ютерами, віртуальному спілкуванню, отриманню психологічних порад у віртуальній психологічній службі бібліотеки;
      ·  навчити дитячих бібліотекарів Львівської області використовувати комп'ютерні технології і методики бібліотерапії для заспокоєння психологічних та вікових проблем дітей та молоді, надати інформацію про бібліотерапевтичні ресурси, які можна використати в роботі.

         Що зроблено? За перше півріччя 2011 року проведено 32 групові бібліотерапевтичні заходи, на яких побувало 375 читачів – учасників проекту. Крім бібліотерапевтичної складової, успішно виконується частина проекту щодо виховання комп`ютерної грамотності. 431 учасник пройшов навчання на комп`ютерних тренінгах, які є важливою складовою проекту. Таких тренінгів за півроку проведено 45.
         Усі заняття в рамках проекту розділені на модулі:

      ·  Інтернет-ковчег;
      ·  Книжковий ковчег;
      ·  Бібліотекар поспішає на допомогу;
      ·  Бібліотерапевтичні знання –бібліотекарям.

         У роботі з дітьми бібліотекарі використовують інтерактивні форми: ігри, вікторини, геймерські змагання, майстер-класи, творчі лабораторії, тобто такі, що передбачають активне включення дітей в процес пізнання, експерименту, самостійного пошуку інформації, передання отриманих знань ровесникам. Тематика занять, спрямованих на виховання комп`ютерної грамотності:

      ·  WWW – як не заблукати – Інтернет-лабіринт;
      ·  Я пишу тобі листа: віртуальний епістолярій (ця тема охоплювала не лише “технічний” бік: створення електронної поштової скриньки та відправлення файлів, а й історію та культуру листування, поштовий етикет, правила створення електронних листів);
      ·  Довіряй, але перевіряй: детективне Інтернет-розслідування (правила безпеки в Інтернеті);
      ·  З чого все почалось, або Чому Віндовс Віндовсом назвали:  мандрівка в “далеке минуле”Інтернету;
      ·  За порадою… в Інтернет: бюро добрих Інтернет-порад;
      ·  Допомога через… Інтернет: віртуальна подорож (сайти, на яких можна отримати психологічну допомогу);
      ·  Малюємо валентинки та ін.

         Для організації бібліотерапевтичних занять була ретельно відібрана література, за якою можна проводити подібні заняття, кожна книга пройшла психолого-педагогічну експертизу. Це казки В. Сухомлинського, притчі Бруно Фереро, бібліотерапевтичні казки польського бібліотерапевта Марії Моліцької, твори сучасних авторів. Тематика бібліотерапевтичних занять торкалась проблем, які діти означили в анкетуваннях, або якими вони ділились з психологом у “Щоденнику довіри”: про лінощі і дружбу, неповторність кожної людини і страх перед темрявою, наші мрії і вчинки, щастя і біль. Посилена увага приділялася навчанню бібліотечних працівників бібліотерапевтичним методикам.
         Спеціально для реалізації проекту в бібліотеку було прийнято бібліотекаря, яка має паралельну освіту педагога-психолога. Нею налагоджені щоденні індивідуальні психологічні консультації для дітей та батьків, організовано ведення “Щоденника довіри” (спершу його вели тільки у вигляді зошита, а згодом була створена і його електронна форма), на сайті бібліотеки з`явилась сторінка психолога, яка тепер містить всі матеріали проекту. Психологом проведено 2 семінари для бібліотечних працівників, тренінги та індивідуальні заняття.
         Особливо цікавим для нас стало знайомство з польським бібліотерапевтичним досвідом. У травні бібліотекарі Львівщини стали учасниками циклу семінарів-тренінгів “Бібліотерапія від Броніслави Парузель”, проведених зарубіжним тренеромпані Броніславою Вознічкою-Парузель, яка є професором Торунського університету, одним з провідних польських фахівців в галузі бібліотерапії. Під час тренінгів дитячі бібліотекарі Львівщини познайомились з особливостями бібліотерапевтичної діяльності в бібліотеках, дізнались, які дитячі проблеми може вирішувати бібліотекар, а які – потребують втручання психологів і психотерапевтів, а також всі учасники тренінгу спробували написати бібліотерапевтичні казки та тексти, розробили сценарії проведення бібліотерапевтичних занять. Усі накопичені бібліотекою матеріали виставлені на сайті бібліотеки
      http://lodb.org.ua/nashi-proekty, а також будуть опубліковані окремою збіркою.
         Працівниками бібліотеки видано низку матеріалів на допомогу бібліотерапевтичній діяльності, серед яких – рекомендаційні списки літератури “Казкотерапія”, для небайдужих батьків “Першокласні труднощі”, серія книжкових закладок “Бібліорецепти”.
         Література як мікстура. Надзвичайно важливим є те, що нашим проектом зацікавилися видавці. Видавництво “Грані-Т”– наш партнер по “Ковчегу”, зробило нам чудовий подарунок – нові книжки нової серії “Книготерапія”. У цій серії вже вийшли з друку дві книги. Це оповідання Оксани Лущевської “Втеча” про хлопчика, який боявся невідомого страшного ЩЕП-ЛЕН-НЯ, та зворушлива повість Ганни та Петра Володимирських “Хлопчик, якого подарували цуцику” про хлопця, який мріяв про справжнього друга.
         Серія “Книготерапія” – це практична допомога дорослим, підказка, як допомогти дитині подолати труднощі і проблеми зростання. Цю серію разом створюють талановиті сучасні письменники, креативні художники, а також лікарі, психологи і педагоги, які в кінці кожної книги дають практичні поради батькам. Як зазначають самі видавці, серія “Книготерапія” – унікальний практичний порадник на різні житейські випадки, з якими стикається дитина.
         Друге видавництво, яке вирішило взяти участь у реалізації бібліотерапевтичного проекту бібліотеки – відоме всім тернопільське видавництво “Навчальна книга-Богдан”. Воно розпочало видання бібліотерапевтичної серії “Казка не казка, батькам – підказка”, перша книга з якої – збірка бібліотерапевтичних історій “Як зарадити Марійці”, написана нашим партнером, письменницею Оксаною Думанською. Ми пишаємось, що у передмові видавець зазначає, що ця серія є частиною бібліотечного проекту. У цій же ж серії вийдуть окремою збіркою казки, написані бібліотекарями, про які вже згадувалося вище.
         Наші перемоги. 11 квітня 2011 р. у Національному центрі “Український дім” у Києві відбувся Ярмарок інноваційних бібліотечних послуг та електронного самоврядування. Співорганізаторами події виступили Міністерство культури України, Програма “Бібліоміст”, УБА, Програма сприяння Парламенту ІІ (PDP ІІ) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), відділ преси, освіти та культури Посольства США в Україні, а також компанія Мicrosoft. Свої здобутки представили 40 найкращих бібліотек України. Приємно відзначити, що серед кращих українських бібліотек – і Львівська обласна бібліотека для дітей. Інноваційний проект бібліотеки навчально-бібліотерапевтичний центр “Ковчег” посів перше місце в конкурсі проектів у номінації “Інновації бібліотек щодо надання соціальної допомоги вразливим верствам населення”. Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко вручив бібліотеці грамоту і цінні призи – сканер і книги для поповнення бібліотечного фонду.
         Реклама проекту. Розпочинаючи проект, ми намагалися забезпечити широку інформаційну підтримку, підкреслити його важливість та унікальність для бібліотек Львівщини. За час дії проекту, з листопада 2010 року, на сторінках преси з'явилося більше десяти статей і повідомлень про діяльність Ковчегу, більше двох десятків інформацій було розміщено на блозі “Бібліотечна палата”, співавторами якого ми є, на блозі бібліотеки “Бібліородзинки”, а також на сайті бібліотеки. Судячи по коментарях, які залишають наші колеги, проект викликає неабиякий інтерес.
         Наші партнери. Хочу зазначити, що всі, до кого ми звертаємось із пропозицією взяти участь у нашому проекті, охоче нам допомагають і активно співпрацюють. З початку проекту нашими партнерами стали Львівська середня школа-інтернат № 2, Центр дозвілля для соціальної реабілітації неповносправних людей, директор інституту наукової інформації і бібліології Броніслава Вознічка-Парузель (Польща, Торунь), письменниця, доцент кафедри видавничої справи і редагування Української академії друкарства Оксана Думанська, видавництва “Грані-Т” та “Навчальна книга-Богдан”, львівські психологи, книгознавці, педагоги, бібліотекарі. А це означає, що наш проект продовжуватиметься, що бібліотеки нашої області зможуть бути для своїх маленьких читачів своєрідними “аптеками для душі”, справді безпечним місцем у небезпечному світі, помічниками у не завжди легкому, але прекрасному житті.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Весна - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Саллі Грін “Напівзагублений ”
      Джоан Роулінг “Гаррі Поттер и Прокляте дитя”
      Наталія Щерба “Лунастри”
      Саша Кочубей “Сім нескладух говорухи”
      Оксана Радушинська “Коли сонце було стозрячим. Амулет волхва”
      Наталка Малетич “Щоденник Ельфа”
      Ульф Старк “Диваки і зануди”
      Роальд Дал “Відьми”







      Яндекс.Метрика
      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр