www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ГАВРИЛЮК Л.І. Допоможемо пізнати світ. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ГАВРИЛЮК Л.І. Допоможемо пізнати світ.

      Гаврилюк Л.І.
      м. Полтава

      Допоможемо пізнати світ
      (діяльність бібліотеки з формування екологічної
      культури читачів-дітей)

         Долю розвитку цивілізації значною мірою вирішує рівень екологічної культури суспільства. Одна з давньоєгипетських книг пророкує, що людство загине від нерозуміння законів розвитку та законів природи.Концепція сталого розвитку, прийнята ООН 1992 р., передбачає, що однією з передумов сталого економічного розвитку є екологічна безпека.
         Екологічна ситуація, що склалася в різних регіонах України, вимагає негайного розв'язання багатьох проблем, пов'язаних з чистотою повітря, води для створення екологічно безпечних умов проживання населення. Екологічна небезпека, що нависла над людством, пов'язана не тільки з інтенсивним забрудненням і погіршенням якості оточуючого людину природного середовища, але й з неконтрольованими і погано передбачуваними наслідками його грандіозної природоперетворюючої діяльності. Загрозливішою стає соціоекологічна ситуація, яка склалася в Україні. Економіка України стала однією з екологічно “найбрудніших”.
         Для території Полтавщини, що належить до лівобережного Придніпров'я – найбільш окультуреного регіону лісостепової зони України, проблеми збереження біорізноманіття, ландшафтів, стабілізації екологічної рівноваги, підвищення продуктивності екосистем, охорони здоров'я населення є надзвичайно актуальними.
         У багатьох країнах світу, і в Україні зокрема, суспільство прийшло до розуміння необхідності екологічної освіти населення. Екологічний світогляд має стати світоглядом ХХІ століття. А бібліотека, яка є універсальною структурою у сфері культури, володіє унікальними інформаційними ресурсами і здатна стати самостійним еколого-просвітницьким закладом.
         Еколого-просвітницька діяльність – важлива складова бібліотечної роботи. За допомогою освіти людина вчиться сприймати себе, як частку природи. В ній виховується усвідомлення головної ролі людини в збереженні навколишнього середовища від забруднення, щоб запобігти екологічній катастрофі. Саме так зароджується активна громадянська позиція.
         Однією з важливих ланок системи виховання є формування екологічної культури, гармонійних відносин людини з природою. Основи екологічної культури закладаються у дитини в сім'ї, школі, а також у процесі бібліотечно-інформаційного обслуговування.
         Дитяча література –це особливий світ, який юний читач пізнає розумом і серцем. Дитяча книга екологічного спрямування дозволить читачеві зробити безліч відкриттів, а спілкування з природою приносить потребу зберігати її, прийти на допомогу зеленому другу, “братам нашим меншим”– тваринам.
         Звернення дитини до природоохоронних народних традицій виховує у неї не тільки екологічне мислення, але і такі гуманістичні якості, як жалість, доброта, любов, співчуття.
         Екологічне виховання дітей – складний процес, який потребує погоджених дій усіх, хто бере участь у вихованні підростаючого покоління. Необхідність комплексної популяризації книги, формування екологічної культури – одне з основних завдань бібліотечних працівників. Маючи таке багатство, таке чудо, як книга, бібліотеки просто не мають права не приділяти уваги екології країни, не бути причетними до її духовного відродження.
         Проблем у проведенні екологічної освіти багато: потрібно розширювати інформаційні послуги, поповнювати фонди спеціальною літературою, зміцнювати матеріальну базу. Самостійно бібліотеки це зробити не можуть. Необхідно звертатись у місцеві органи влади, комітети з охорони природи, залучати до цієї роботи керівників підприємств, спеціалістів-екологів, санітарних лікарів, викладачів, журналістів, громадських діячів.
         Вивчаючи читацький попит на літературу екологічної тематики, можна зробити висновок, що наші читачі цікавляться цією темою. І не лише питаннями зі шкільної програми, але й книгами про тваринний і рослинній світ, літературою про охорону природи і навколишнього середовища.
         Книжковий фонд нашої бібліотеки добре сформований, в тому числі й літературою з питань екології. Працівники бібліотеки постійно займаються питанням екологічного просвітництва дітей, як самостійно, так і в координації з різноманітними організаціями, чому сприяють підготовлені нашою бібліотекою методичні матеріали: консультація “Інноваційні процеси в екологічному вихованні юних читачів”, сценарій засідання за “круглим” столом “Екологічна культура людини в ХХI ст.”. Велика увага в бібліотеці приділяється оформленню бібліотечного простору. Організовуємо книжкові виставки, перегляди літератури (“Цілющі скарби моєї Полтавщини”,
         “Краса і біль України”, “Збережи, де стоїш, де живеш”, “ВусоЛапоХвіст”, “Зоородина”, “Галявина чудес” тощо), які дозволяють задовольняти різноманітні запити дітей. Бібліотекарі шукають різні форми залучення дітей до участі у проведенні масових заходів. З цією метою останнім часом підготовлено годину спілкування “Дванадцятка за канікули”, екологічний урок “В ліс за чудесами”, екологічну мандрівку “Світ неповторний та чудесний”тощо. Меті збагачення дітей екологічними знаннями підпорядкована система довідково-бібліографічного апарату, довідково-бібліографічний фонд поповнено енциклопедичними виданнями, довідково-бібліографічне обслуговування здійснюється через надання користувачам бібліографічних довідок. Працівниками методичного відділу здійснено виїзд з метою вивчення стану діяльності в організації роботи на допомогу навчальному процесу, самоосвіті школярів, популяризації літератури природничої тематики, формування екологічної культури бібліотекам, що обслуговують дітей Машівської ЦБС.
         2008 року бібліотека долучилася до проведення обласного еколого-правового конкурсу “Сині очі весни”, метою якого було відзначення 20-ї річниці зеленого руху на Полтавщині та популяризація еколого-правових знань серед учнівської молоді. Організатором конкурсу виступила громадська організація “Духовно-просвітницький центр – Полтава”. У реалізації конкурсу взяли участь також управління освіти м. Полтави, відділ державної екологічної експертизи та моніторингу навколишнього середовища, управління юстиції Полтавського району, асоціація “ЕКО-СВІТ”, громадські організації “Екологія та соціальний захист Полтави”, “Зелений світ м. Полтави”.
         У конкурсі взяли участь загальноосвітні заклади м. Полтави № 1, 3, 14, 16, 18, 25, 27, 30, Нижньомлинська та Гожулівська загальноосвітні школи.
         Завдання конкурсу полягало в проведенні змагань серед учнів старших  класів загальноосвітніх закладів міста
         Полтави, анкетуванні учнівської молоді з питань екології, вивченні стану екологічної роботи в навчальних закладах.
         Пройшли три відбіркові тури та фінальні змагання, що відбулися 19 квітня, в День довкілля. Було вивчено еколого-санітарний стан території шкіл, у тому числі наявність зелених насаджень, квітників, годівниць для птахів, проведено виставки фоторобіт “Чарівні куточки Полтави”, “Губителі природи”, а також виставка квіткових композицій. Члени компетентного журі конкурсу виїжджали у школи, дивилися, як прибрана пришкільна територія, які там квітники, з'ясовували, як ведеться в школі екологічна пошукова робота. Рекомендована працівниками бібліотеки література допомогла дітям зі знанням справи захищати довкілля.
         Кожен навчальний заклад подав на конкурс екологічний гімн, герб і прапор. Пройшли цікаві змагання і конкурси. Найкращими виявилися юні “адвокати довкілля” із загальноосвітньої школи № 27 м. Полтави. Чого була варта лише “пошита”ними сукня з… пакетів для сміття.
         Конкурс сподобався всім: і організаторам, і учасникам. Організатори ставили собі за мету, що цей конкурс стане традиційним, набуде статусу обласного. Але під час координації дій всіх зацікавлених у цьому питанні організацій виявилося, що на той момент лише еколого-натуралістичний центр по області оголосив понад 20 обласних конкурсів екологічної тематики серед учнів шкіл. Тому учасники засідання за “круглим столом”одностайно вирішили, що проведення ще одного конкурсу буде обтяжливим для загальноосвітніх закладів. І не потрібно придумувати якісь нові конкурси. Доречніше буде просто об'єднатися і робити одну добру справу. А головне, що ця справа повинна бути не віртуальною, а реальною. Так у нас народилася ідея проведення обласного еколого-правового конкурсу серед районних та міських бібліотек області, що обслуговують дітей “Екологія. Діти. Книга”, з метою активізації роботи дитячих бібліотек з еколого-правового просвітництва користувачів-дітей, залучення їх до систематичного читання  літератури екологічної  тематики.
         А головне, що ми хотіли з'ясувати, як саме поставлена ця робота серед бібліотек області.
         Аналіз роботи бібліотек показує, що екологічному вихованню одні бібліотеки приділяють більше уваги, інші – менше, але жодна з них не залишилась байдужою до цієї теми. Бібліотеки в змозі прищепити читачам відповідальність за екологічно чисте майбутнє і сприяти вихованню екологічної культури, зростанню духовної особистості. Тільки високодуховна людина може запобігти екологічній трагедії.
         Конкурс проходив протягом 2009 року. Завданням було розробити в районній (міській) бібліотеці для дітей проект еколого-правового просвітництва серед користувачів-дітей. Критерії, за якими оцінювався проект, – інноваційний підхід, чіткість, конкретність викладення, змістовність, можливість втілення в практику роботи бібліотек.
         Напрямки реалізації проектів мали бути різноманітними, а саме:

      –  вивчення інформаційних потреб користувачів з екологічної тематики та формування їхньої екологічної культури;
      –  створення інформаційних ресурсів та організація обслуговування запитів користувачів з питань екології та суміжних наук;
      –  координація діяльності з державними і громадськими організаціями, що працюють у галузі екології;
      –  пошук та залучення партнерів –рівноправних учасників, необхідних для оптимальної реалізації проекту;
      –  індивідуальна робота з користувачами-дітьми із залучення їх до систематичного читання літератури екологічної тематики;
      –  доукомплектування фондів документами з питань екології, удосконалення доступу до документного фонду усім категоріям користувачів через довідково-бібліографічний апарат;
      –  застосування традиційних та нових наочних і масових форм роботи з метою екологічного просвітництва;
      –  збір і систематизація інформації про роботу бібліотек району (міста) з визначеної теми.

         Змістовно проект мав бути побудований так, щоб зусилля бібліотеки були спрямовані на вирішення виявлених і описаних проблем.
         У конкурсі взяли участь 21 районна (з 25) та 1 міська (з 5) бібліотеки для дітей. Серед представлених проектів кращими визначено проекти Зіньківської (1 місце), Миргородської (2 місце) та Семенівської (3 місце) районних бібліотек для дітей. Відзначено також проекти Глобинської, Гребінківської, Диканської, Карлівської, Кременчуцької, Лохвицької, Лубенської, Оржицької, Пирятинської, Хорольської, Чорнухинської, Чутівської, Шишацької районних та Комсомольської міської бібліотек для дітей.
         Аналіз конкурсних проектів показав, що бібліотекарі області усвідомлюють важливість екологічного просвітництва дітей, прищеплення основ екологічної культури. Переважна кількість проектів за кінцевим результатом є теоретико-практичними. Бібліотеки намагаються не тільки зробити доступними інформаційні ресурси екологічного спрямування, а й донести їх до читачів-дітей, довести необхідність по-іншому ставитися до оточуючої нас природи, не в глобальних проблемах, а тут, вдома, на своїй вулиці, у своєму місті та селі. Проектна діяльність бібліотек націлена на збереження таких перлин, як Храпачів Яр (Зіньківський р-н), Ковпаківський лісопарк (Котелевський р-н), заказники Глобинщини, Огуївський дендрарій держсортомережі (Машівський р-н), Криворудський дендропарк (Семенівський р-н), створення Хорольського ботанічного саду та ін., на які так багата Полтавщина.
         Головним завданням у роботі з читачами-дошкільниками та молодшого шкільного віку є формування у них початкових уявлень про оточуючий нас світ, про взаємозв'язок “природа-людина”, про зміцнення здоров'я. Але, щоб пізнати світ, потрібне уявлення, фантазія і, обов'язково, зацікавленість. Тому в роботі з цією віковою категорією застосовуються ігрові, розважально-пізнавальні форми, яскраво оформлені книжкові виставки та тематичні полиці, плакати-звернення з питань екології, охорони навколишнього середовища і здоров'я людей: гра-подорож “В долонях Всесвіту – Земля” (Зіньківська РДБ), екологічна казка “Пригоди в Еко-царстві” (Оржицька РДБ), урок природи “Хто в довкіллі найголовніший?” (Лубенська РДБ ім. О. Донченка), “Як стати нехворійкою”(Комсомольська МДБ). Після проведення масових заходів діти молодшого віку залюбки беруть участь у різноманітних конкурсах малюнків, аплікацій, поробок тощо. Тому всі заходи закінчуються з використанням даної форми роботи.
         Працюючи з читачами-дітьми середнього шкільного віку, бібліотекарі  використовують пізнавальні форми роботи. Юні користувачі знайомляться з навколишнім світом, пропонують вирішення екологічних проблем. Очікувані результати досягаються під час діалогів, міні-обговорень книг, де діти висловлюють своє ставлення до природи, розуміння актуальності проблеми: гра-подорож “Нам з Землею разом жити”, гра-турнір “Шумлять дерева мого краю”(Зіньківська РДБ), урок-суд “Чи є вихід із сміттєвих лабіринтів?” (Лубенська РДБ ім. О. Донченка), літературне свято “Люби, цінуй усе живе навколо: і кущ, і пташку й синє джерельце” (Лохвицька РДБ), екологічний урок “Дерева Устимівського парку” (Кременчуцька РДБ), інсценований огляд літератури “Болотяна аптека”.
         До читачів-учнів 7-9 класів потрібно звертатися з літературою більш серйозного, проблематичного характеру. Тому використовуються елементи дискусійних форми роботи: година-суперечка “Зберегти людяність в людині, природне – у природі“, уроки екологічних прорахунків, ділова гра “Дій локально, мисли глобально” (Зіньківська РДБ), екологічна вітальня “До совісті і розуму людського” (Лубенська РДБ ім. О. Донченка), читацька конференція “Встанемо на захист природи” (Лохвицька РДБ), екологічна головоломка “Екос + Логос” (Комсомольська МДБ), дискусія “Що ми знаємо?”, урок екології “Європа екологічна” (Семенівська РДБ), день інформації “Ти – в природі, природа – в тобі” (Кременчуцька РДБ), інформаційний дайджест “Екологія крізь краплю води” (Миргородська РДБ).
         Щоб зрозуміти роль природи в духовному житті людини, необхідно знайомити юних користувачів, як замальовується природа в творах письменників, поетів, композиторів, художників: вечір дозвілля “Союз природи і мистецтва” (Зіньківська РДБ), літературний діліжанс (Чорнухинська РДБ), бібліотечні замальовки “Поезія рідної природи” (Оржицька РДБ), час поезії “Про природу тихим голосом” (Комсомольська МДБ), огляд літератури “Божественна, Природо, твоя мова” (Кременчуцька РДБ).
         Оформлення наочних форм роботи потребує особливої уваги. Потрібно, щоб експонована література викликала зацікавленість, потребу прочитати книги та взяти участь у різноманітних конкурсах. Використання елементів інновацій та інтерактивності в організації такої традиційної форми роботи, як книжкова виставка, дасть змогу дитині бути не просто спостерігачем, а й її активним учасником: виставка-порада “До природи не неси шкоди”, виставка-буклет “Природозаповідний фонд Зіньківщини” (Зіньківська РДБ), виставка-імпульс “Моє “Я” в стратегії і тактиці виживання людства” (Чорнухинська РДБ), “Журбою серце не спали” (до Дня Чорнобильської трагедії, Миргородська РДБ), виставка-застереження “Ця планета – не тільки для нас, зупинімось – останній є шанс!” (Семенівська РДБ).
         Кращі проекти покладені в основу подальшого розроблення стратегії екологічного просвітництва дітей та підлітків в бібліотечних закладах області. А ми готуємо до видання методичний посібник на допомогу екологічному просвітництву користувачів-дітей на основі поданих на конкурс проектів, кожен з яких – цікавий, неординарний.
         Сподіваємось, ті напрацювання з питань екології, які є в кожній дитячій бібліотеці, стануть у нагоді в організації природоохоронних заходів.
         Робота, проведена бібліотеками з еколого-правового виховання, потребує продовження, бо немає нічого важливішого, ніж навчити дітей творчо мислити, знаходити самостійне вирішення проблем, висловлювати свої думки, вміти аналізувати та критично ставитися до своєї роботи, навчитися набувати знання, вміти працювати з пізнавальною та довідковою літературою, а найголовніше – прищепити дітям любов до навколишнього середовища та бережливе ставлення до природи рідного краю.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Літо - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Сергій Гридін “Не ангел”
      Андрій Кокотюха “Гімназист і чорна рука”
      Наталія Щерба “Чароділ”
      Василь Карпюк “Ще літо, але вже все зрозуміло”
      Оксана Лущевська “Задзеркалля”
      Марина Рибалко “Марічка і червоний король”
      Люсі-Мон Монтгомері “Діти з долини Райдуг”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр