www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ТОГОБІЦЬКА Л.М. Формування, підтримка і розвиток дитячої творчості засобами книги і мистецтва. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ТОГОБІЦЬКА Л.М. Формування, підтримка і розвиток дитячої творчості засобами книги і мистецтва.

      Тогобіцька Л.М.
      м.Суми

       

      Формування, підтримка і розвиток дитячої
      творчості
      засобами книги і мистецтва

       

         Василь Сухомлинський писав: “Творчість дітей – своєрідна сфера їхнього духовного життя, самовираження і самоутворення, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини. Цю самобутність неможливо охопити якимись правилами, єдиними і обов'язковими для всіх”.
         Творчість, як зазначав видатний український психолог В. Роменець, – це “засіб самопізнання і засіб саморозвитку, це дивовижне дзеркало, в якому відбиваються найтонші намагання й очікування людини, найпотаємніші її думки, вся велич її духу, її неповторного “Я”. Дзеркалом нації є культура: розбий це дзеркало – і знищиш націю”.
         Творчість природно зумовлює всі дії дитини. Дитина оригінальна у спілкуванні, іграх, малюнках, поробках, в усе вона вносить щось нове. На жаль, розвиток у дітей творчих здібностей часто стає випадковим і здебільшого залишається на низькому рівні. Але не слід забувати, що всі діти наділені здібностями від природи. Тому завдання дитячої бібліотеки – не лише звернути увагу на певні здібності користувача, а й підтримати його розвиток.
         Чому саме бібліотеці відводиться одна з головних ролей у формуванні та розвитку творчих здібностей користувачів-дітей? Тому, що саме бібліотека – необмежений гуманістичний інформаційний простір з найкращими гідами, а консультації при виборі книги для бібліотекаря не тяжкий обов'язок чи послуга, а щире, довірче спілкування, цікаве та бажане, як індивідуальне, так і масове. Це дружня порада, особистісна зацікавленість обох сторін (користувач – бібліотекар) знайти відповідь на питання.
         Чому саме бібліотекар виступає як один із головних чинників у формуванні та розвитку творчих здібностей користувачів-дітей? Тому, що він має всі необхідні складові для популяризації даної літератури – професійна освіта, потрібна кваліфікація, комунікативні навички (не є таємницею, що лагідна усмішка, добре слово – ключики, що відкривають кожне серце), такт, передбачення результатів своєї праці, а також помилок і можливих ускладнень. Бібліотекар вдивляється у кожну дитячу особистість, допомагає наповнити дозвілля користувача пізнавальним і розвивальним змістом, дає поштовх до творчості.
         Основою для такої роботи є “Банк даних обдарованих дітей”, створений у відділі естетичного виховання нашої бібліотеки. Заповнюючи формуляр читача, спілкуючись з його батьками, особливу увагу працівники відділу звертають на улюблене заняття користувача, його хобі. Дані про нього заносять до певного розділу “Банку”: “Музична творчість”, “Образотворче мистецтво”, “Танцювальне мистецтво”, “Театральне мистецтво”, “Авторська творчість та хобі” (бісероплетіння, вишивка, батік, макраме, флористика, декупаж тощо). Робота з формування та розвитку творчих здібностей користувачів-дітей традиційно охоплює три сфери: масова, індивідуальна робота та робота з батьками.
         При масовому спілкуванні відділ естетичного виховання перетворюється на концертний зал, зал музею чи театральну сцену. Музичні концерти, творчі зустрічі, залучення дітей до розігрування вистав – все це формує та розвиває творчі здібності користувачів-дітей.
         При індивідуальному спілкуванні звертається увага користувача на літературу та періодичні видання з окреслюваного кола питань. Постійно діюча виставка-знайомство “Від книжки – до творчості”, періодичні видання “Джміль”, “Веселые идейки”, “Мастерилка”, “Я – дизайнер” та ін. – перші помічники бібліотекаря в індивідуальній роботі, у формуванні та розвитку дитячої творчості.
         Особливу увагу надають бібліотечні працівники роботі з батьками, яка також спрямована на формування та розвиток творчих здібностей дітей. Саме батьки повинні якомога ефективніше використовувати дорогоцінні хвилини перебування з дітьми, вчити свою дитину розуміти й творити прекрасне, мислити вільно і творчо. Для батьків бібліотека – надійний помічник у розвитку їхньої дитини. Ми надаємо яскраві зразки та підказуємо види спільної діяльності із сином чи донькою. У нагоді завжди стає бібліографічний дайджест Саморобка: розвага та навчання”, підготовлений працівниками відділу естетичного виховання, в якому подано перелік літератури для користувачів різних вікових категорій на допомогу організації дозвілля дітей і розвитку їх творчих здібностей.
         Потужним потенціалом для творчого розвитку є образотворче та музичне мистецтво. А тісна багаторічна співпраця з Сумською дитячою художньою школою ім. М. Лисенка, дитячими музичними школами, Палацом для дітей та юнацтва, різноманітними творчими об'єднаннями розширює можливості бібліотеки у виявленні творчого потенціалу дітей.
         Григорій Сковорода вважав головним для людини знайти свою “сродну працю”(яка до душі людині): вона може давати насолоду, реалізацію природних здібностей. Тому дуже важливо в дитинстві вчасно розгледіти, допомогти розвинутися природним задаткам дитини. Адже створення прекрасного в своїй улюбленій справі естетично розвиває дитину.
         Тільки-но переступивши поріг відділу естетичного виховання нашої бібліотеки, користувач потрапляє у мікросвіт, що сприяє розвитку його естетичного смаку: виставки картин, дитячих робіт з різноманітних матеріалів – пластиліну, паперу, ниток, засушених трав, квітів тощо. Затишок, комфорт, доброзичлива атмосфера налаштовують наших користувачів на творчий лад. А кожен наш користувач – це особливий світ, пізнати який по-справжньому може лише той, хто переймається думками і почуттями читача, вміє оцінити його перші успіхи, поспівчувати у разі невдач.
         Уміння бачити красу як у реальності, так і в творах мистецтва треба навчати з раннього дитинства.Розвивати в дітей почуття прекрасного, відкривати перед ними безмежний і загадковий світ мистецтва, підтримувати та розвивати їхні творчі здібності допомагають заходи з циклу “Я входжу в світ мистецтва” (для дошкільників та учнів 1-4 класів). Протягом року у відділі естетичного виховання проводиться близько 300 заходів різноманітних форм: від пізнавальних до розважально-ігрових, серед яких:

      •  Чарівний грамофон     (музичні мандрівки);
      •  Образи рідного краю” (краєзнавчі віртуальні екскурсії);
      •  Абетка мистецтв(мистецькі екскурси);
      •  Кольорові історії (вернісажі);
      •  Веселися, грайлику!” (мистецькі конкурси та вікторини);
      •  Образи природи в мистецтві” (години милування природою);
      •  Казки театрального королівства” (театралізовані ігри).

         Але найбільшою популярністю користуються заходи, що проходять у рамках творчої майстерні Створюємо чудо” на теми: “Валентинки для Валентинки”, “Листівка для мами”, “Великодні дива”, “Листівка до Дня Перемоги”, “Святкові Миколайчики” та художньої студії Майстри ручної роботи” на теми: “Як молодці олівці зиму малювали”, “Моя рукавичка”, “Пензлем я малюю листопад”, “Листівка Святому Миколаю” тощо. Діти фантазують, малюють, ліплять, творять і ці заходи для них стають особливо цікавими і улюбленими. Якщо провести для дітей творчу майстерню “Паперова пластика” та допомогти їм, вони будуть з великим задоволенням і фантазією створювати власні паперові вироби, шукати свої рішення, вигадувати нових героїв, використовуючи той самий матеріал у різних, незвичайних творчих ситуаціях.
         Глибше і більш цікаво розкрити прекрасний світ мистецтва, отримати додатковий стимул до творчості допомагають заходи з циклу Я пізнаю світ мистецтва” (для учнів 5-9 класів), що знайомлять з життям і творчістю відомих художників, композиторів, діячів театру та кіно, з культурою рідного краю, інших народів. Це: мистецький портрет “Маруся Чурай – дівчина з легенди”, краєзнавчий вернісаж “Сонячна палітра Никанора Онацького” (засновника Сумського обласного художнього музею), вернісаж “Загадковий світ модерну” (про В.І.Зарецького, українського художника, уродженця м. Білопілля), презентація творчості “Творець незабутніх вальсів” (Ф. Шопен), музичний портрет “Вічний Бах”, вернісаж “Співець рідної природи” (О. Саврасов, російський живописець), краєзнавчий екскурс “Місто на березі Псла”, мистецька вітальня “Симфонія квіткової краси” (до 110-річчя від дня народження Катерини Білокур, української художниці), краєзнавчий інтерактивний екскурс “Золоте намисто Сумщини”, мистецькі мандри “Вікно в Європу” і “Видатні музеї світу” та ін.
         Отже, всі зусилля бібліотечних фахівців спрямовані на максимальний розвиток потенціалу дитини, сприяння розквіту особистості, її здібностей. У результаті маємо таку доволі чітко окреслену форму роботи, як творчий звіт: концерти, сольні концерти-знайомства з музичними інструментами та виконавцями, ланцюжок “Користувач –книга –виставка” та ін.
         Важливим стимулом заохочення дітей до творчості, визнання їхніх художньо-естетичних досягнень є виставки дитячої творчості. Щорічно у відділі естетичного виховання організовується 8-10 таких виставок під загальною назвою Юні таланти нашого міста”, що не тільки надають можливість дітям показати свої твори у нашому “виставковому” залі, а й сприяють пробудженню творчої діяльності у користувачів бібліотеки. Виставки охоплюють майже всі види та жанри мистецтва:

      •  Паперові фантазії” (персональна виставка робіт з паперу користувача відділу Маргарити Купрієнко);
      •  Барвиста планета дитинства” та Володарка чарівного пензля” (персональні виставки творчих робіт (автопортрети, портрети, натюрморти, пейзажі) учня СДХШ ім. М.Г. Лисенка Миколи Вавілічева та Магеланової Анастасії);
      •  Загадковий світ аніме” (персональна виставка Олени Бабко, у творах якої зображені персонажі японських анімаційних фільмів);
      •  “Ти особливий – твоя творчість потрібна людям” (виставка творчих робіт із природного матеріалу та робіт, виконаних у техніці декупаж і квілінг, вихованців Сумського обласного центру реабілітації дітей-інвалідів);
      •  Чарівні перетворення” (виставка творчих робіт з флористики користувачів бібліотеки – родини Купрієнко);
      •  Від намистинки до шедевру” (персональна виставка робіт із бісеру Батрак Дар'ї);
      •  “Мистецтво, що випромінює радість(виставка творчих робіт учнів СДХШ ім. М. Лисенка);
      •  Шедеври маленьких умільців” (виставка робіт вихованців Сумського обласного центру реабілітації дітей-інвалідів).

         Виставки гончарних виробів та кераміки, що виконані в кращих місцевих традиціях – це співпраця бібліотеки зі зразковим колективом художньої кераміки Палацу дітей та юнацтва м. Суми. 2-3 такі виставки оформляються у відділі естетичного виховання щорічно.
         Збирають велику кількість шанувальників мистецтва і творчі зустрічі з авторами робіт, представлених на виставках, які систематично проводяться у відділі естетичного виховання.
         Одним із способів залучення дитини до світу прекрасного та розвитку їх творчих можливостей є конкурси дитячої творчості, які відкривають юні дарування.
         Відділ естетичного виховання нашої бібліотеки започаткував з минулого року проведення конкурсу світлин.
         Першим був конкурс Рідної землі окраса”, присвячений 355-річчю заснування міста Суми. Фотовиставка налічувала близько 20 світлин. Кожен учасник конкурсу обрав свій найулюбленіший куточок міста, зробив фотографію і пояснив, чому саме це місце розкриває красу рідного міста. Експозиція вражала красою, яскравими барвами, дивною енергетикою, створювала піднесений настрій. Презентація фотовиставки відбулася в День міста – 2 вересня 2010 року.
         У цьому році активну участь взяли користувачі бібліотеки у конкурсі світлин Скажи мені, хто твій друг?”. Виставка, як і попередня, демонструвалася у вітринах бібліотеки, що дало можливість не тільки користувачам бібліотеки, а перехожим віддати свій голос за кращу світлину про свого домашнього улюбленця.
         З метою підтримки юних талантів, у відділі естетичного виховання щорічно проводиться 4-5 концертів учнів дитячих музичних шкіл міста, на які запрошуються не тільки користувачі бібліотеки, а й учні загальноосвітніх шкіл міста, батьки та друзі виконавців. Захоплювали присутніх своєю грою юні таланти на концертах Образи природи в мистецтві. Зима”, “Музичний дивертисмент” (до Міжнародного дня танцю), “Співає тихо колискову мати” (до Міжнародного дня сім'ї) та ін.
         Уже багато років поспіль у відділі проводяться цикли концертів-знайомств з музичними інструментами “Дотепно і незвично про інструмент музичний”, якізнайомлять юних користувачів із різноманітними музичними інструментами та дають можливість юним талантам показати свої здібності. З неабиякою цікавістю діти слухають розповіді  бібліотекарів про історію того чи іншого музичного інструменту, його будову, а потім із задоволенням сприймають чарівну живу музику у виконанні своїх однолітків.
         Особлива область роботи з формування та розвитку творчих здібностей користувачів-дітей – це робота з дітьми з обмеженими можливостями, своєрідна форма арт-терапії. Арт-терапія не вимагає особливих здібностей до образотворчої діяльності або спеціальних художніх навичок, немає підстав і для протипоказань до участі певних груп дітей в арт-терапевтичному процесі. Арт-терапія – це засіб невербального спілкування, є потужним засобом зближення та вільного самовираження і самопізнання, заснована на мобілізації творчого потенціалу особистості, дає високий позитивний емоційний заряд, соціальну адаптацію.
         Вихованці відділення соціально-трудової реабілітації “Спільнота”, які щотижня відвідують відділ естетичного виховання, беруть активну участь у театралізованих іграх, творчих майстернях, майстер-класах, що дає можливість реалізувати творчий потенціал, повірити в себе і свої творчі сили. Щороку для цих дітей проводиться біля 50 заходів.
         У цьому році для вихованців відділення в рамках цільової міні-програми “Душі криниця”, розробленою бібліотекою, були проведені такі заходи, як абетки мистецтв “Таємниці мультиплікації” та “Хочу бути знавцем музики”, творча майстерня “Валентинки для Валентинки”, музична мандрівка “Подорож з веселою ноткою”, творчі студії “Що я бачу навкруги”, “Настрій на долонях” та “Уроки різнокольорового чарівництва”, творча майстерня “Листівка для мами”, вернісаж “Кольрові історії. Зелена фарба”, краєзнавча віртуальна екскурсія “Знайомство з рідним містом”, показані лялькові вистави “Якось під Новий рік”, “Про хлопчика Неохочика” і “Солом'яний бичок”.
         Василь Сухомлинський вважав, що джерела здібностей і дарувань дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно говорячи, йдуть найтонші струмочки, що харчують джерело творчої думки”. Розуміючи це, в один із днів Всеукраїнського тижня дитячого читання-2010 “Книга! Друг ти наш незмінний!” у відділі естетичного виховання для вихованців відділення “Спільнота” відбувся майстер-клас Л.Г. Батаніної – місцевого педагога-сподвижника, художниці-примітивістки, під час якого Людмила Георгіївна продемонструвала свої здібності малювання дотиком мізинця руки. Кожна дитина не лише отримала у подарунок роботу майстрині, а й мала змогу попрактикуватися в малюванні мізинцем.
         А в рамках творчої майстерні “Створюємо чудо” та художньої студії “Майстри ручної роботи” вихованці Відділення отримують перші ази творчості, вчаться, використовуючи чудодійні властивості природних матеріалів, паперу, пластиліну, бісеру тощо виготовляти дивовижні візерунки, вишивки, замки з глини та дерева, предмети побуту.
         Захоплюють відвідувачів своєю красою, оригінальністю та мають великий успіх і творчі роботи вихованців Сумського обласного центру реабілітації дітей-інвалідів під назвами “Шедеври маленьких умільців” та “Ти – особливий, твоя творчість потрібна людям” (малюнки, вишивки, аплікації, в'язані та швейні вироби, ліпка, різьба, вироби з бісеру, паперу тощо), які демонструються декілька разів на рік у відділі естетичного виховання в рамках цільової міні-програми “Спілкуємося серцем”.
         І, звичайно ж, не можна оминути театралізовану діяльність як одну зі складових пізнавальної та дозвіллєвої діяльності наших користувачів. Адже де, як не тут, виявляються і пізнавальні, і творчі здібності дітей. Причому слід звернути увагу на те, що діти, які не мають можливості дати вихід своєму душевному стану, емоціям, настроям у творчості, часто спрямовують вихід своїх емоцій у негативне русло.
         Театр – один із найкращих способів розвинути дитячу творчість, заповнити дозвілля суттєвим змістом.
         Театралізовані ігри, на відміну від сюжетно-рольових, передбачають присутність глядача (однолітків, однокласників, батьків, друзів).
         С.Я. Маршак писав, що твір дитячої літератури може бути тільки тоді художнім, якщо його можна розіграти як п'єсу та придумати безліч різних продовжень.
         Ляльковий театр “Кукляндія”працює у відділі естетичного виховання більше 15 років. Вибір тем для вистав спочатку обумовлювався лише календарними святами. З часом перелік тем був розширений настільки, що зараз включає в себе і українські народні та літературні казки, вистави-пригоди, вистави з безпеки життєдіяльності, давні казки на новий лад тощо. У своїх виставах ми не сліпо копіюємо художні твори, намагаємося не переобтяжувати виставу. Наші глядачі по-різному реагують на прозові та віршовані тексти, тому ми використовуємо змішаний варіант тексту, який повністю себе виправдовує. Якщо дитина ловить ритм вірша, то рима сама показує, що буде далі. Відбувається момент зворотності і наші глядачі стають акторами та беруть участь у виставі.
         Театралізовані ігри пропонують нашому користувачеві приміряти той чи інший казковий чи літературний образ на себе. Для того, щоб обіграти ту чи іншу казку чи літературний епізод, наші користувачі повинні не тільки бути добре обізнані з літературним матеріалом, а й добре уявляти того чи іншого героя, його міміку, жести, рухи, що передають сутність характеру. І в цьому їм допомагають бібліотечні працівники.
         Особливо полюбляють театралізовану діяльність вихованці “Спільноти”. Вони беруть активну участь у виставах лялькового театру, театралізованих іграх, розігрують сценки з казок. Специфіка цих дітей у тому, що вони практично не говорять, проте добре відчувають музику. Тому бібліотечним працівникам доводиться не тільки доступно для цієї категорії користувачів розповідати сюжет твору, вчити з ними слова, а й допомагати кожному з них особисто відчути все, що треба зіграти. Продовженням бібліотечної театралізованої діяльності вихованців є їхня участь у театральній студії “Забава”, яка вже декілька років працює на базі Відділення. Її учасники розігрують сценки, ставлять спектаклі та виступають з ними не тільки в Сумському театрі юного глядача, а й за межами області і України, беруть участь у різноманітних конкурсах і часто стають їх переможцями.
         І вдається все це завдяки тому, що працівники бібліотеки вкладають у свою роботу душу, даючи поштовх творчому зростанню кожної особистості.
         Художньо-естетичному розвитку дітей сприяють масові заходи, присвячені видатним діячам літератури і мистецтва. Естетичне сприйняття творів літератури, музики, образотворчого мистецтва, відчуття насолоди від споглядання прекрасного – перше спонукання до творчості.
         Цикл цікавих та змістовних масових заходів у рамках цільової міні-програми “Акорди творчого єднання”, яка діє з 2006 року на базі Сумської обласної гімназії-інтернату для талановитих та творчо обдарованих дітей, проводять працівники нашої бібліотеки. Це своєрідний принцип вулиці з двостороннім рухом у подорожі країною культури та творчості.
         Працівники бібліотеки відкривають світ високого мистецтва, знайомлять юних дарувань з видатними діячами та їхньою творчістю, допомагають дітям зрозуміти велике значення літератури і мистецтва у житті людини, сприяють розширенню їхнього кругозору, формуванню гуманістичного світогляду, кращих особистісних якостей, вихованню любові до читання, доброго художнього смаку на кращих творах української та світової літератури та мистецтва.
         Серед найбільш вдалих заходів: поетична стежина “Ріка його поезії” та літературна година “Блакить мою душу обвіяла” (до 120-річчя від дня народження П. Тичини), всесвітня галерея “Пейзажний простір Архипа Куїнджі” (до 170-річчя художника), поетична година “Лелека залишається з нами” (за книгою поета-афганця О.Стовби до річниці виведення військ колишнього СРСР з республіки Афганістан), літературно-музична вітальняЗоря української поезії(до 140-річчя від дня народження Лесі Українки), вернісаж “Всесвітня галерея “Євангеліє від Миколи Ге” (до 180-річчя від дня народження художника), історичний калейдоскоп “Жінки в історії України”, бібліотечний салон “Шевченко – відомий і маловідомий”, краєзнавчий нарис “Митець, що з'являється раз на століття” (до 125-річчя від дня народження Г. Нарбута), театральне досьє “Булгаков: зберегти, але не друкувати” (до 120-річчя від дня народження російського прозаїка, драматурга), пізнавальна година “Мій Великдень, моя Писанка”, заняття лекторію “Палітра всіх часів та епох”на теми “Подорож музеями світу”,“Т. Шевченко –художник і графік”та “Подорож музеями країн Європейського союзу”.
         Твори образотворчого мистецтва, музики, поезії, театрального мистецтва в їх єдності та протилежності допомагають користувачам не тільки пізнати духовність людства, а й стати її гармонійною часткою. Саме у процесі сприймання, усвідомлення та осмислення почуттєвого досвіду, сконцентрованого у творах літератури і мистецтва, виховується і розвивається особистість.
         Лише творчий бібліотекар може розвинути творчі здібності користувачів-дітей. Професійні знання, досвід роботи наших працівників роблять їх особливо відкритими, спрямованими назустріч читачеві, свої навички та уміння вони легко віддають користувачам, відчуваючи при цьому радість співпраці, особливо коли помітні результати такої роботи.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Літо - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Сергій Гридін “Не ангел”
      Андрій Кокотюха “Гімназист і чорна рука”
      Наталія Щерба “Чароділ”
      Василь Карпюк “Ще літо, але вже все зрозуміло”
      Оксана Лущевська “Задзеркалля”
      Марина Рибалко “Марічка і червоний король”
      Люсі-Мон Монтгомері “Діти з долини Райдуг”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр