www.odb.km.ua Відгуки та побажання
 ТРОХИМЕНКО Г.В. Творчий простір дитячої бібліотеки в контексті реалізації її соціальних функцій. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Проекти та програми
      "Героїв пам’ятаєм імена"
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       
        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ТРОХИМЕНКО Г.В. Творчий простір дитячої бібліотеки в контексті реалізації її соціальних функцій.

      Трохименко Г.В.
      м. Харків

      Творчий простір дитячої бібліотеки
      в контексті реалізації її соціальних
      функцій

         Сприяння творчому розвитку юної особистості, забезпечення гармонійного розвитку і спілкування дітей, створення умов для реалізації їх повноцінного дозвілля є сьогодні пріоритетним напрямком діяльності кожної дитячої бібліотеки. Для реалізації цього напрямку найбільш дієвим є участь бібліотек у всеукраїнських та регіональних конкурсах, марафонах, інших формах творчого змагання, де по-справжньому формуються та розкриваються креативні якості дітей. Вважаємо, що саме таким чином формується особливий творчий простір бібліотеки, де є можливість виявити свої професійні якості як бібліотекарям, так і юним читачам.
         2011 рік у житті нашої бібліотеки відзначився започаткуванням і проведенням ряду резонансних проектів та конкурсів міжнародного, всеукраїнського та регіонального значення. Ось уже 6 років поспіль бібліотека бере активну участь у Всеукраїнському конкурсі “Найкращий читач ... року”, започаткованому ГО “Форум видавців”та Національною бібліотекою України для дітей. Слід сказати, що з кожним роком інтерес до цієї резонансної події не згасає. Навпаки, з'являються нові соціальні та інформаційні партнери, спонсори, розвивається діалог з органами місцевої влади.
         Аналізуючи статистичні дані, відзначимо, що у нашому регіоні за ці роки до участі у Конкурсі залучилося понад 37 тисяч школярів. У цьому році у ньому взяло участь 4427 дітей м. Харкова та області. На жаль, цей показник суттєво нижчий в порівнянні з попередніми роками. Так, у 2010 р. до Конкурсу було залучено 6963, а у 2009 р. – 9974 дітей. Не можемо сказати, що інтерес до Конкурсу серед дітей зменшився, і вони не так активно беруть у ньому участь. На наш погляд, пояснити таку різницю можна двома головними чинниками: по-перше, на якісну організацію обласних турів впливає своєчасне та оперативне надходження до обласних бібліотек для дітей організаційно-методичних документів, що стосуються Конкурсу, інструктивних листів, облікових форм і анкет учасників, грамот тощо. Наголошуємо, що саме у цьому році від ГО “Форум видавців” всі матеріали надійшли із великим запізненням, тому навіть при великому бажанні жодну з бібліотек своєчасно поінформувати не вдалося. По-друге, існуючі об'єктивні телекомунікаційні можливості закладів освіти (доступ до мережі Інтернет та передача даних засобами електронного зв'язку, зокрема, завдяки застосуванню електронної пошти) дозволяють набагато оперативніше шкільним бібліотекам, особливо в сільській місцевості, отримати всі необхідні документи для проведення конкурсу на місцях. На жаль, коли координаторами Конкурсу виступають центральні дитячі бібліотеки області, у них такої можливості немає. Відомо, що обласним інститутам безперервної освіти, які опікуються загальноосвітніми закладами у регіоні, вдається набагато оперативніше, а головне – ефективніше залучати школи, використовуючи, перш за все, технічні можливості.
         На превеликий жаль, Конкурс не відбувся у деяких районах області, де немає центральних дитячих і спеціалізованих дитячих бібліотек. Без сумніву, у цих  районах та містах є талановиті діти, але вони лишилися можливості брати участь у зазначеному заході та гідно проявити себе. Не були використані всі можливості для організації Конкурсу на місцях, не було створено умов для подальшого стимулювання творчої активності читачів та розкриття їхніх здібностей.
         Вважаємо, що подібні заходи дають можливість залучити дітей до відкритого діалогу про читання, стимулювати подальше бажання читати і формувати себе як успішну особистість.
         У цьому році у другому етапі Конкурсу, який відбувався у центральних дитячих бібліотеках, взяли участь 497 учнів. Загальна кількість бібліотек, де відбулися конкурсні перегони, становить 360 закладів. Знову ж таки, порівнюючи аналогічні дані за попередній рік, визначаємо, що у 2010 р. місць проведення змагання було на порядок вище – 558 (шкіл – 520, районних та міських бібліотек – 38). Переможцями другого етапу визнано 77 читачів. Позмагатися за звання кращого читача року на обласному, третьому етапі приїхало 69 учнів.
         Харківська обласна бібліотека для дітей, в якій проходив заключний етап, три дні була дуже дивним місцем, де оживали герої книжок. Сюди завітали і Наталка-Полтавка, і Маруся Чурай, Д'Артаньян та Шевченківська Лілея. Членам журі пощастило познайомитися навіть з Гаррі Поттером, який виявився справжнім віртуозом заклинань. Діти демонстрували творчу активність, глибокі знання художньої літератури, вміння аналізувати та аргументовано доводити свої думки про прочитане до однолітків та членів журі. Юні поети читали свої вірші, присвячені улюбленим книжкам та героям художніх творів. Також були підготовлені читацькі щоденники, електронні презентації; конкурсанти представляли художні твори, перевтілюючись у літературних героїв.
         Фінал Конкурсу у нашому регіоні з урочистим нагородженням переможців та лауреатів відбувся у березні 2011 р. на обласному літературному фестивалі “Книжковий зорепад”, приуроченому до святкування Всеукраїнського тижня дитячого читання. Назва Фестивалю була обрана не випадково – усім відомо, що в цьому році відзначається 50-річчя освоєння Космосу. Саме тому головними персонажами, які супроводжували дітей казковим маршрутом, були космічні пірати, одна із тематичних зупинок була присвячена космічній темі, і навіть саме оформлення ігрових зон нагадувало зоряні пейзажі.
         Завдяки сприянню та фінансовій підтримці управління культури і туризму обласної державної адміністрації29 березня 2011 р. відбулося справжнє свято дитячого читання. Відзначимо, що вперше за всю історію святкування Тижня, його вдалося провести у такому масштабі. Місцем зустрічі палких шанувальників книги стало приміщення Харківського державного академічного театру ляльок ім. В.А.Афанасьєва. Цього дня Театр ляльок бібліотекарі перетворили на стартовий майданчик для юних ерудитів, які взяли участь у флешмобі та літературно-космічному квесті. На учасників фестивалю очікували розваги та конкурси, а також  подарунки, цікаві книжки та сюрпризи від Харківського зоопарку та дитячого центру здоров'я “Неболійко”.
         Здійснити захоплюючу подорож казковим маршрутом Літературної галактики встигли 4 команди, які змагались за скарби космічних піратів на зупинках-сузір'ях. Разом з лікарем Лійкою та собачкою Аввою, Зіркарем та Інопланетянином, галактичним Марадоною та принцесою Зірочкою діти довели свою літературну ерудицію, виявили спритність, сміливість, майстерність і вирушили до нових книжкових відкриттів, адже найціннішим піратським скарбом виявилася Книга.
         Але головною подією фестивалю “Книжковий зорепад” стала церемонія нагородження переможців Всеукраїнського конкурсу “Найкращий читач України – 2011”, які отримали цінні подарунки, грамоти та яскраві бібліотечки книг від Видавничого Дому “Школа”. Від імені видавців дитячих книжок учасників фестивалю привітали представники харківського видавництва “Ранок”. Усі переможці та лауреати одержали у подарунок найкращі книги видавництва.
         На свято були запрошені колеги з Курської обласної бібліотеки для дітей та юнацтва та Бєлгородської державної дитячої бібліотеки ім. А.А.Ліханова. Керівники цих закладів висловили подяку за запрошення, надію на подальший розвиток зв'язків між бібліотеками наших країн та побажання Харкову, щоб і в подальшому відбувалися подібні свята для дітей, для яких головним пріоритетом у житті була б книга і читання. Почесні гості з Росії вручили спеціальні призи двом найбільш активним учасникам конкурсу. Двоє учасниківотримали призи від телепрограми “Книжковий кошик”та від всеукраїнського журналу “Неболійко”.
         Привернула увагу гостей фестивалю виставка новинок дитячої літератури від видавництва “Ранок”. Яскраві дитячі книжки, розмальовки, енциклопедії зацікавили як дітей, так і дорослих, яких приємно здивували низькі ціни.
         Учасники фестивалю змогли одержати консультацію та корисні поради від дитячого лікувально-профілактичного центру “Неболійко”, і навіть умовно здійснити невеличку мандрівку до одного з куточків Харківського зоопарку – помилуватися символом року, вухастим та куцохвостим красенем Кроликом та симпатичним і вертким Тхором.
         Вперше партнером бібліотеки виступив Харківський планетарій, який надав чудові костюми для організації свята.
         У ролі казкових персонажів виступили бібліотекарі, телеведучі, а також студенти Харківської державної академії культури та Харківського училища культури, які здивували як гостей, так і організаторів своїми творчими здібностями, талантами та вміннями.
         Подарунком для всіх учасників та гостей фестивалю стала вистава Державного академічного театру ляльок ім. В.Афанасьєва “Майська ніч”. А гасло свята “МРІЙ! ЧИТАЙ! ПЕРЕМАГАЙ!” стало чарівним заклинанням, яке здійснює найпотаємніші дитячі мрії про дива та подорожі.
         Незважаючи на те, що сьогодні Росію й Україну розділяють кордони, загальні історія, мова, культура та менталітет продовжують пов'язувати наші країни. А проблеми виховання та освіти дітей сприймаються як спільні навіть в умовах розрізненості.
         На початку року бібліотека брала участь у цікавому проекті міжнародного значення – Фестивалі-конкурсі національних літератур “Книги будують мости”, започаткованим Курською обласною бібліотекою для дітей та юнацтва. Учасником спільного заходу стала також і Донецька обласна бібліотека для дітей. У конкурсі брали участь читачі дитячих бібліотек України – учні всіх вікових категорій. За умовами організаторів подавалися творчі роботи дітей за двома номінаціями: “Улюблений російський письменник, поет”та “Улюблений твір російської літератури”. Було подано 106 творчих учнівських робіт – твори, есе, статті, вірші з 15 районів Харківської області.
         Понад 50 кращих творчих робіт дітей вже надіслані на адресу організаторів.  Усі роботи  будуть надруковані  у спеціальному збірнику, а сам проект у цьому році буде презентовано на зустрічі губернатора Курської області з колегами із Німеччини та Хорватії.
         Продовженням творчої співпраці з колегами із близького зарубіжжя стала організація та проведення відеомосту, зініційованого Курською та Харківською обласними бібліотеками для дітей. Діалог стосувався теми, яку запропонували для обговорення росіяни: “Російська література та російські письменники”. Адже напередодні завершився перший етап конкурсу “Книги будують мости”, підсумки якого будуть оголошені у вересні.
         У віртуальному мості Україну представляли координатори-фахівці нашої бібліотеки та учні загальноосвітніх шкіл м. Харкова та області: Тугусов Антон, переможець Всеукраїнського конкурсу “Найкращий читач України – 2011” (ЗОШ № 6, м. Чугуїв), Петросова Офелія (ЗОШ № 36, м. Харків), Касторна Єлизавета (ЗОШ № 116, м. Харків), Курбатова Олена (загальноосвітня санаторна школа-інтернат для дітей із захворюваннями серцево-судинної системи, м. Харків). З російського боку учасниками стали учні загальноосвітніх шкіл міста Курськ.
         На зустрічі жваво обговорювалися різні питання, зокрема:

      •  Чи може книга допомогти потоваришувати людям різних національностей?
      •  Чи можна скласти уявлення про країну та людей, що її населяють, якщо читати художню літературу авторів цієї країни?
      •  Яку книгу можна порадити взяти з собою в навколосвітню подорож?

         Російських друзів цікавило, які фактори впливають на вибір читання дітьми творів російських авторів: поради батьків або друзів, шкільна програма чи особисте бажання; чи не виникало бажання після прочитання книги сучасного російського автора ближче познайомитися і з російською культурою, що з російських видань можна порекомендувати для читання.
         Наші діти були приємно здивовані, коли, відповідаючи на запитання, яких українських авторів знають у Росії, юні росіяни згадали не лише Миколу Гоголя і Тараса Шевченка, а й Лесю Українку, Павла Тичину, Івана Франка.
         Власні поетичні твори, які декламували харківські школярі, справили неабияке враження на учасників віртуального телемосту. Підсумовуючи враження від заходу, діти усвідомили, що книги дійсно здатні об'єднувати, налагоджувати мости дружби, якими можна долати перепони між двома державами, пізнавати історію та культуру братнього народу.
         Наприкінці бесіди з українського боку пролунала пропозиція: наступну зустріч присвятити обговоренню творчості українських авторів, щоб дізнатися, чи користується популярністю у росіян українська література та порадити їм найцікавіші книги для читання.
         Про перебіг подій конкурсу та його результати можна дізнатися на сайті Харківської обласної бібліотеки для дітей (
      http://www.bibl.kharkiv.com/), а також у найближчому випуску бюлетеня з досвіду роботи бібліотек області “Творимо. Шукаємо. Публікуємо”.
         Літо – найбажаніша пора для усіх. Особливо ж на нього чекають діти, адже можна з чистою совістю забути про школу і підручники, відпочивати, подорожувати, пізнавати себе і світ навколо. Та як уявити повноцінний відпочинок без цікавої книжки, здатної повести новими незвіданими шляхами у світ чудес, зустрічей та пригод? У Харківській обласній бібліотеці для дітей добре знають, як перетворити відпочинок своїх читачів на захоплюючі змагання. Вже котрий рік поспіль у бібліотеці відбувається конкурс “Літні читання”, за умовами якого перемогу здобуде той, хто протягом літа прочитає якнайбільше різноманітних книжок.
         Додатково буде оцінюватися і творчий підхід: на книжку, яка справила найбільше враження, можна написати відгук – есе, статтю, вірш, або намалювати улюбленого літературного героя чи виготовити оригінальну саморобку.
         Цього року Конкурс стартував 1 червня під гаслом "Пелікан" збирає друзів”. Адже харківське видавництво дитячої літератури “Пелікан” долучилося до участі у конкурсі, презентувавши свої книжки для читання влітку, а також для нагородження переможців.
         Урочисте відкриття конкурсу відбулося у Харківській обласній бібліотеці для дітей. На свято завітали школярі 1-4-х класів міських загальноосвітніх шкіл № 1, 4 та 36.
         Діти занурилися у захоплюючий світ книги разом з героями східних казок. Шахерезада, найкраща у світі оповідачка, розказала зовсім незвичайну історію про багдадську принцесу Будур, яка понад усе на світі мріяла стати не лише багатою, а й розумною, тому й звернулася до свого батька султана з вимогою подарувати їй книжку. Ця справа виявилася не вельми легкою – до неї взялися і сама Шахерезада, і придворний візир, а за сумісництвом злий магрибський чаклун, і добрий Джин. Після невдалих спроб начаклувати бажане за допомогою різноманітних заклинань, усі усвідомили, що для створення книжки треба докласти чимало зусиль великої кількості людей, перш ніж вона потрапить до читача. А чарівний птах Пелікан – символ видавництва, переконав присутніх у правильності їхньої думки. Він здійснив мрію не тільки принцеси, а й усіх дітей, вказавши їм шлях до чудового сховища справжніх скарбів – до бібліотеки, в якій зберігаються книги на будь-які смаки. Оригінальні та захоплюючі конкурси, вікторини, фокуси та розваги, східні танці у виконанні дівчаток потішили не лише примхливу Будур, а й усіх присутніх у залі.
         Усім відомо, що перетворити дитячу бібліотеку на сучасну територію творчості, дозвілля та відпочинку майже неможливо без використання у своїй діяльності новітніх комп'ютерних технологій та застосування мультимедійного обладнання. У рамках пілотного проекту “Світ рівних можливостей” у червні 2010 р. у Харківській обласній бібліотеці для дітей було відкрито Інтернет-клас для дітей-інвалідів, дітей з малозабезпечених та багатодітних сімей. Згідно з Конвенцією ООН про права інвалідів, саме ця категорія дітей потребує особливого захисту та інформаційної підтримки. Створення Інтернет-класу було приурочено до Міжнародного дня захисту дітей і стало можливим завдяки залученню 12 тис. грн. позабюджетних, спонсорських коштів, на які було придбано 3 комп'ютери, встановлене необхідне мультимедійне обладнання. Першими відвідувачами Інтернет-класу стали учасники клубу батьків дітей-інвалідів та багатодітних сімей “Світанок”, який був створений у 2006 р. на базі бібліотеки спільно з Центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді Київської районної ради м. Харкова.
         Проектом передбачено, що користуватися Інтернет-ресурсами бібліотеки зможуть і діти, що пересуваються за допомогою інвалідних візків. Заплановано встановлення  спеціального пандусу. З цією метою проводяться переговори із соціальними партнерами бібліотеки, спонсорськими організаціями, зокрема, компанією “WJR”, представниками соціально-відповідального бізнесу (АТ “Жилстрой-2”), депутатським корпусом Харківської обласної ради.
         Важливим напрямком у діяльності Інтернет-класу є організація повноцінного спілкування та дозвілля дітей шляхом використання додаткових можливостей телекомунікаційних технологій. Для забезпечення освітніх, комунікативних та дозвіллєвих потреб придбано мультимедійний проектор, встановлено комплекс розвиваючих та навчальних програм, спеціально пристосованих до потреб дітей відзначеної категорії, вирішується питання організації спілкування в режимі он-лайн, проводяться Веб-екскурсії та електронні презентації, створено сучасну медіатеку. Заняття проводяться щотижня.
         Спільно з Центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді Київської районної ради м.Харкова, Благодійним фондом “Інститут раннього втручання” (проект “Батьківський клуб”) проводиться робота щодо залучення таких дітей до активного соціального життя; поповнюються бази даних дітей-інвалідів, дітей-сиріт, дітей “групи ризику”.
         Наступним кроком у рамках реалізації пілотного проекту є створення регіонального Веб-порталу бібліотек нашої області “Бібліомістечко – дитячий простір”. У рамках цієї ініціативи ще 2 грудня 2010 р. було проведено зустріч-діалог “Світ рівних можливостей”, куди були запрошені всі соціальні партнери бібліотеки, які підтримують заклад у цьому напрямку. Результатом заходу стало створення робочої групи, яка займалася розробкою технічного рішення та концепції проекту.
         Нарешті наша ідея була оформлена у вигляді заявки на отримання гранту. На початку травня стало відомо, що проект здобув перемогу у 5-му раунді Конкурсу проектів співпраці бібліотек з місцевими громадами програми “Бібліоміст”, отримавши підтримку у вигляді гранту 2,5 тис. доларів США. Реалізація основних завдань Проекту узгоджена з Харківською міською організацією інвалідів “Креавіта” та Харківським центром реабілітації молодих інвалідів та членів їхніх сімей “Право вибору”. За грантом програми “Бібліоміст”буде створено технічну платформу регіонального Веб-порталу дитячих бібліотек Харківської області “Бібліомістечко”як основи для спільного інформаційного простору. Це дозволить покращити поінформованість членів місцевих громад та органів влади про потужний потенціал дитячих бібліотек, напрямки їхньої діяльності та соціальну значущість. Ідея розвитку сайту передбачає залучення бібліотек-учасниць для співпраці з місцевим населенням, наповнення “Бібліомістечка” інформаційними, довідковими, пізнавальними ресурсами, краєзнавчими документами.
         Презентація основних завдань проекту, реєстрація та обговорення можливостей співпраці бібліотек відбулися у червні 2011 р. у Харківській обласній бібліотеці для дітей під час обласного семінару “Сучасні підходи до профорієнтації в діяльності дитячої бібліотеки” у рамках підготовки до координаційної зустрічі з усіма партнерами проекту, який, сподіваємося, посяде гідне місце в інформаційному просторі регіону.
         Сьогодні, коли відбувається процес оптимізації мережі закладів культури на місцях, що часто супроводжується децентралізацією, перепрофілюванням та навіть закриттям бібліотек, органам влади необхідно постійно доводити своє значення, спроможність вирішувати найскладніші проблеми сьогодення, позиціонувати себе як сучасні центри інформації, знань та дозвілля. Сприяти підвищенню статусу дитячих бібліотек у суспільстві покликані конкурси, фестивалі та інші форми творчого змагання, які не тільки допомагають виявити потенціал кожної бібліотеки, а й довести власну значущість та спроможність, а головне – бажання бути успішними.
         Саме з цією метою і був започаткований обласний огляд-конкурс “Краща дитяча бібліотека Харківщини”, який розпочався з 1 червня 2011 р. Його організаторами виступили управління культури і туризму Харківської облдержадміністрації та Харківська обласна бібліотека для дітей. Метою конкурсу є формування сучасної моделі дитячої бібліотеки, привернення уваги  громадськості, органів місцевого самоврядування до проблем дитячих бібліотек, створення їх позитивного іміджу та підняття престижу бібліотечної професії в регіоні. З 1 вересня до 1 листопада обласне журі буде вивчати надіслані заявки, визначати відповідність умовам наданих матеріалів, здійснювати виїзди на місця. За підсумками конкурсу будуть визначені 3 бібліотеки-переможці та бібліотеки-лауреати у наступних номінаціях: “За кращу роботу з дітьми з особливими потребами”; “Краєзнавчий дебют”; “Дитяча бібліотека – центр творчого розвитку дітей”; “За підтримку і розвиток традицій сімейного читання”; “Творчий підхід в організації масової роботи”.
         Вважаємо, що окреслені напрямки діяльності дійсно становлять ту унікальну платформу, де розкривається наш професійний  потенціал, формується творчий простір бібліотеки як сучасного центра інформації та спілкування.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Весна - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Саллі Грін “Напівзагублений ”
      Джоан Роулінг “Гаррі Поттер и Прокляте дитя”
      Наталія Щерба “Лунастри”
      Саша Кочубей “Сім нескладух говорухи”
      Оксана Радушинська “Коли сонце було стозрячим. Амулет волхва”
      Наталка Малетич “Щоденник Ельфа”
      Ульф Старк “Диваки і зануди”
      Роальд Дал “Відьми”







      Яндекс.Метрика
      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2017 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр