www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Бібліотечному фахівцю Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальні виставкиБуктрейлери
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю

        Сайти і блоги бібліотек
        Мережа бібліотек
        Підвищення кваліфікації
        Бібліотеки в ОТГ
        Впровадження УДК
        Методичні матеріали
        Соціологічні дослідження
        Конкурси
        Перелік тем консультацій спеціалістів ХОДБ
        Фахова періодика

      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Карта сайту


      Пошук по сайту


       

      Бібліотечному фахівцю

        Головна » Бібліотечному фахівцю
      Стан бібліотечного обслуговування дітей та юнацтва у бібліотеках

      31 січня 2013 р.


            Сьогодні бібліотеці, щоб вижити і існувати в ринкових умовах, треба заявити про себе як про соціально необхідну установу, спроможну забезпечити якісне та оперативне задоволення інформаційних потреб користувачів. Адже користувач, особливо діти і юнацтво, сприймає бібліотеку як головний інформаційний центр інтелектуального розвитку, професійного зростання, морального і духовного становлення, як центр, де можна поспілкуватись.

           


            Виконуючи положення Конвенції Організації Об’єднаних Націй про права дитини (1989 рік), бібліотеки забезпечують право дитини на всебічну участь у культурному та творчому житті, її повноцінне дозвілля та відпочинок, що  нерозривно пов’язано з читанням.
            Згідно обласного плану заходів на 2011 рік з виконання Загальнодержавної програми “Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН  про права дитини на період до 2016 року” обласними бібліотеками для дітей ім. Т.Г.Шевченка та для юнацтва протягом 2011 року було проведено соціологічне дослідження “Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва в бібліотеках області”.
       
            Бази дослідження: публічні бібліотеки Білогірського, Кам’янець- Подільського, Полонського та Ярмолинецького районів. Кількість бібліотек, що взяли участь у вивченні – 166. Зокрема, Білогірський  район – 39 бібліотек (мережа ЦБС – 40); Кам’янець-Подільський  район – 72 бібліотеки (мережа –84); Полонський  район – 19 (мережа – 27);  Ярмолинецький район – 36 (мережа – 40). Тобто в дослідженні не взяли участь 25 бібліотек цих районів.
            Метою дослідження було вивчення реального стану бібліотечного обслуговування  дітей та юнацтва, умов доступу  цих груп користувачів до послуг бібліотеки, оновлення бібліотечних фондів виданнями для них,   організації роботи з патріотичного та естетичного виховання та розвитку творчих  здібностей дітей і підлітків.

           


           Об’єкти дослідження – читачі – діти (дошкільники та учні 1-9 класів) та читачі юнацького віку (15-17 років), бібліотечні фахівці ЦБС та голови сільських рад.

            Методи дослідження – анкетування користувачів бібліотек дитячого та юнацького віку, анкетування бібліотекарів та голів сільських рад та аналіз статистичних  документів.

           Дослідженням охоплено 3488 респондентів. З них:

                  Читачів-дітей                   –      1863

                  Читачів юнацького віку     –      1351

                  Бібліотекарів                    –      161

                  Голів сільських рад           –      113        

            В публічних  бібліотеках досліджуваних районів згідно статистичних даних за 2011 рік читає 22131 дітей та 12898 юнацтва.



           В зоні обслуговування 166 бібліотек, що взяли участь у дослідженні проживає 21395  дітей дошкільного віку та учнів 1-9 класів, підлітків віком 15-17 років – 6871. Всього 28266 осіб. Послугами  цих бібліотек користується  21547 дітей і 6270 – юнацтва віком 15-17 років. Тобто, читачами є 100 % дітей і 91,3 % підлітків.

          Читацька активність дітей та юнацтва підтверджується їх  відвідуванням бібліотек, які становлять відповідно: читачів-дітей 188712, юнацтва – 49468. Середнє відвідування бібліотеки читачами-дітьми становить 8,8 рази, юнацтва – 7,8 разів.

          Основою для  задоволення читацьких потреб читачів-дітей і підлітків є бібліотечні фонди. Бібліотеки досліджуваних районів за статистичними даними  станом на 1.01.2012 року  мають в своєму розпорядженні 1789969 примірників документів, в тому числі літератури для дітей – 578118 примірників, що складає 32,3 % від загального фонду.  Книжкові фонди для читачів юнацького віку не відокремлені.

          Діяльність бібліотеки тільки тоді ефективна, коли постійно оновлюються її фонди. Так, фонди центральних районних бібліотек поповнились за рік на 3559 примірників  документів, в тому числі  книг – 1353 примірники (38%). А фонди районних бібліотек для дітей поповнились на 1893 примірники документів, в т.ч. книг – 604 примірники (31,9%).   

          Сільські бібліотеки  цих районів отримали 18096 примірників документів, з них книг – 8121 , що в середньому складає 46 примірників книг на одну бібліотеку. Літератури для дітей в сільські бібліотеки  надійшло 7717 примірників, з них книг 2230 – в середньому 13 книг на 1 бібліотеку. В розрізі районів: в Полонському – 76 книг на одну сільську бібліотеку, Білогірському – 58 книг, Кам’янець-Подільському – 41,  Ярмолинецькому – 23.  Книг для дітей:  в Кам’янець-Подільському районі – 17  на одну сільську бібліотеку, Білогірському – 14, Полонському – 9,  Ярмолинецькому – 6.  З  наведених даних видно, що нових надходжень явно не достатньо для задоволення читацьких інтересів дітей і юнацтва в повній мірі.

           Компенсувати недостатність книг  можна було б підпискою періодичних видань, але і періодики бібліотеки отримують обмаль. В середньому сільські бібліотеки отримують періодики для дітей по 1 назві, а для юнацтва  –  менше однієї назви. Репертуар назв періодичних видань для дітей в сільських бібліотеках вкрай обмежений. В більшості бібліотек це – “Дивосвіт”,  “Журавлик”,  “Барвінок”, “Долонька”, “Малятко”, “Казковий вечір”, “Юна леді”, “Стежка”, “Мамине сонечко”, “Професор Крейд”, “Джміль”. Перелік  назв для юнацтва ще коротший – “Однокласник”, “Позакласний час”, “Україна молода”, “Подільські вісті”.           

           Із 161 бібліотекаря, що взяли участь в опитуванні  лише 10 (6,2%) вважають, що інформаційного ресурсу для задоволення сучасного попиту читачів-дітей та юнацтва достатньо. Не зовсім достатньо вважають – 106 респондентів-бібліотекарів (65,8%). На думку 45 бібліотекарів (28%)   інформаційного ресурсу для задоволення потреб читачів дітей і юнацтва взагалі не достатньо.

          Свою думку з цього приводу висловили і голови сільських рад. Із 113 опитаних голів,   тільки 21 (18,6 %) вважають, що інформаційного ресурсу для задоволення читацьких запитів дітей та юнацтва в бібліотеках достатньо. Із 21 голови, що задоволені станом бібліотечних фондів – 17 з Кам’янець- Подільського району, при цьому жодна сільрада  цього району не виділяє жодної копійки на придбання книг та підписку періодики для дітей та юнацтва. Така ж ситуація і в Білогірському районі. Що інформаційного ресурсу  не достатньо  вважають  92 голови (81,4%).

           Відповідаючи на питання  “Якої саме літератури не вистачає для дітей і для юнацтва?”  бібліотекарі відзначили, що  найбільше бракує книг для читачів дошкільного та молодшого шкільного віку, літератури на допомогу навчальному процесу,  творів сучасних українських письменників, також – науково-пізнавальної,  довідкової, з питань історії та права, краєзнавства та  періодичних видань.

           В той же час, на питання “Чи завжди ти можеш отримати потрібне тобі видання в бібліотеці?” ствердно відповіли 1892 респонденти-читачі (58,8%),  “не завжди”  – 1176  читачів (36,6%), ні – 146 (4,6%) тобто, майже половина (41,6%) опитаних читачів не отримує в бібліотеках потрібної їм інформації.

          Щодо видань, яких не вистачає в бібліотеках, читачі поділяють думку бібліотекарів: в першу чергу в бібліотеках не вистачає книг за шкільною програмою, літератури довідкового характеру, нової художньої літератури, зокрема книг сучасних українських авторів  та книг пригодницького  жанру і фантастики, періодичних видань. Відчувається гостра потреба і в задоволенні читацького попиту на літературу з питань економіки, історії, права, науково- пізнавальних видань. Читачі-діти бажають бачити в бібліотеках такі періодичні видання: “Юний технік”, “Пізнайко”, “Пригоди”, “Соняшник”, “Шкільний світ”, “Веселі уроки”, “Країна знань” та ін. Юнацтво потребує таких видань:  “Отдохни”, “Модная леди”, “Смена”, “Молодь України”, “Радіотехніка”, “Вокруг света” тощо.

          Задоволення запитів сучасних юних читачів-дітей інформаційної  епохи, неможливо уявити без Інтернету. Із 3214 респондентів-читачів – 1638 (51%) мають можливість користуватися Інтернетом. Зокрема,  1072 (66%)  з них мають доступ до мережі Інтернет вдома, 277 (16,9%)  – в школі, у друзів – 215 (13,21%) і тільки 92 (5,6%) мають змогу користуватись Інтернетом в бібліотеці. 18 респондентів (1,1 %)  користуються Інтернетом і дома і в школі.  1576 читачів  (49,0%)  взагалі не мають  доступу до мережі  Інтернет для задоволення своїх інформаційних та комунікаційних потреб. Жодна з сільських бібліотек Кам’янеччини, Ярмолинеччини і Білогірщини не мають  комп’ютерної техніки.

           Сучасна публічна бібліотека не тільки інформаційний центр, а й комунікативно-дозвіллєвий, просвітницький  заклад, який покликаний сприяти  духовному збагаченню підростаючого покоління, організації змістовного дозвілля та вихованню читачів у дусі патріотизму, вести роботу по правовому вихованню, профілактиці негативних явищ в середовищі дітей і підлітків, допомагати у становленні творчої особистості.

          Найбільш популярними формами роботи з читачами-дітьми та юнацтвом, як підтверджують відповіді бібліотекарів на питання анкети, є: уроки державності, уроки та години мужності, зустрічі з ветеранами, історичні часописи, історичні подорожі, уроки-реквієми, години історичної правди, літературні та творчі  конкурси, вікторини, літературні  посиденьки, мистецькі години, диспути, спілкування за круглим столом, свята рідної мови, прем’єри книг та ін. Бібліотекарі активно залучають читачів до пошукової роботи, написання історії села, записів спогадів учасників Великої Вітчизняної війни та  війни в Афганістані,  збору свідчень про Голодомор, участі в обласних творчих конкурсах тощо.

          Аналіз читацьких анкет показує, що тільки 280 читачів з 3214 питаних (8,7%) не відвідує масових заходів в бібліотеках, 828 (25,8%) – відвідують рідко, а 2106 респондентів – (65,5%) є активними учасниками бібліотечних заходів.

              


           При бібліотеках, що взяли участь в дослідженні діють 96 читацьких клубів та об'єднань за інтересами різного спрямування: правознавчого, народознавчого, мистецького, любителів книги, любителів природи, історичного та  декоративно-вжиткового. Зокрема, в Кам’янець-Подільській ЦБС – 52, в бібліотеках Ярмолинецького району – 21,  Полонського – 16, Білогірського – 7. Із загальної кількості опитаних читачів  782  беруть участь у роботі бібліотечних об’єднань за інтересами, що становить  24,6%.

            В ході дослідження вивчено стан комфортних умов в бібліотеках: опалення, проведення ремонтів та обладнання робочих місць для читачів та бібліотекарів. Як вказали у відповідях на питання анкети голови сільських рад, із 158 сільських та міських бібліотек (крім районних) опалення в зимовий період є в 102 бібліотеках (65%), проведено ремонти в 133 сільських бібліотеках (81 %), обладнано робочі місця в 153 бібліотеках (97%).  

           89% читачів задоволені станом комфортності в бібліотеках. Серед  основних причин незадоволення респонденти називають – холод в осінньо-зимовий період, відсутність комп’ютерів, відсутність читальних залів та кімнат юного читача (мале приміщення).

           Режим роботи бібліотек влаштовує переважну більшість респондентів-користувачів 3057 (96,0 %).       



      В И С Н О В К И

            Отримавши різнобічну інформацію на основі опитування різних груп респондентів: голів сільських рад, бібліотекарів,  читачів-дітей та читачів юнацького віку, проаналізувавши статистичні дані,   можна  зробити висновки  щодо стану бібліотечного обслуговування дітей і підлітків в бібліотеках  Кам’янець-Подільського,  Полонського,  Білогірського  та  Ярмолинецького районів.

           Аналіз соціологічних матеріалів переконливо довів, що публічні бібліотеки залишаються основними інформаційними, просвітницькими, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей та юнацтва, про що свідчить відсоток охоплення читанням даних категорій читачів.  Для цього накопичено  значний інформаційний потенціал, ведеться різноманітна інформаційна та  соціокультурна робота, створені і діють  бібліотечні об'єднання за інтересами.

            Разом з тим, як  підтверджують респонденти-діти та юнацтво, основними проблемами   є  недостатнє  поповнення  бібліотечних фондів як книгами, так і періодичними виданнями для цих категорій користувачів. В середньому одна сільська бібліотека отримала 13 книг для дітей. Не задовольняє читачів і стан   передплати періодичних видань. В середньому сільські бібліотеки отримують періодики для дітей 1 назву, а для юнацтва – менше однієї.  Діти та юнацтво, обізнані з  репертуаром періодики та хотіли б бачити ці видання в бібліотеках. З вищесказаного можна зробити висновок, що стан оновлення бібліотечних фондів не відповідає зростаючим інформаційним запитам дітей та юнацтва.

           Технічне оснащення бібліотек – баз дослідження знаходиться на вкрай низькому рівні.  Лише 5,6%  респондентів-читачів мають можливість доступу до мережі Інтернет в бібліотеці, при цьому жодна сільська бібліотека Білогірського, Кам’янець-Подільського та Ярмолинецького районів не мають ком’ютерів.

          Для поліпшення бібліотечного обслуговування дітей і підлітків, як читацької групи, що потребує особливих умов, потрібно в багатьох бібліотеках створити належні комфортні умови (тепло, технічне оснащення, зручні робочі місця, кімнати юного читача). 

            Забезпечуючи виконання положень Конвенції ООН про права дитини, бібліотеки мають і надалі зберегти свій статус гарантів конституційних прав дитини на вільний доступ до інформації та творчий розвиток.

       

       

       Матеріали підготували                                       Захаренко А.М., Тарчевська В.Б.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг "Літо - 2017". Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Сергій Гридін “Не ангел”
      Андрій Кокотюха “Гімназист і чорна рука”
      Наталія Щерба “Чароділ”
      Василь Карпюк “Ще літо, але вже все зрозуміло”
      Оксана Лущевська “Задзеркалля”
      Марина Рибалко “Марічка і червоний король”
      Люсі-Мон Монтгомері “Діти з долини Райдуг”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2019 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр