www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Методичні матеріали Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокнига


       

      Методичні матеріали

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Методичні матеріали
      Збережемо дивосвіт Землі. Методичні рекомендації з питань екологічного виховання.
      admin
      15 грудня 2016 р.

           Ми всі – діти природи, її частиночка. Велика й могутня матінка-природа дарує нам життєві радощі, годує, застерігає і попереджає, нагороджує за господарність і суворо карає за байдужість і бездушність, тож маємо бути дбайливими господарями у її храмі.
         Саме тому питання екологічного виховання підростаючого покоління включено в міжнародну програму ЮНЕСКО “Людина і біосфера”. Це один із найважливіших напрямів діяльності міжнародного союзу охорони природних ресурсів, що повністю узгоджується з програмою ООН із збереження навколишнього середовища.
          Екологічне виховання – маленький крок на шляху до розвитку екологічної культури особистості, яке охоплює:
           • знання про взаємозв’язки в природі та усвідомлення людини як її частини;
           • розуміння необхідності берегти навколишнє середовище;
           • уміння і навички позитивного впливу на природу;
           • розуміння естетичної цінності природи;
           • негативне ставлення до дій, які завдають шкоди природному середовищу.
          Проблеми екологічного виховання та освіти завжди стояли в центрі уваги бібліотек. Екологічна просвіта дітей повинна проводитись послідовно, систематично і комплексно. Вона здатна формувати у користувачів-дітей почуття відповідальності за збереження довкілля. А для цього необхідно шукати ефективні інноваційні методи роботи, використовувати можливості всіх доступних  інформаційних технологій.
            Бібліотеки мають стати провайдерами інформаційних ресурсів з екологічної тематики в повному обсязі. Серед переваг бібліотек – доступність, безкоштовність користування інформацією, можливість надання користувачам таких джерел, де одне й те ж питання може бути представлено з різних точок зору. Варто наголосити, що діяльність бібліотек в екологічному напрямі є багатогранним процесом, метою якого є сприяння вихованню творців і захисників природи.
           На виховання екологічної свідомості великий вплив справляє оформлення бібліотечного середовища. Яскраві книжкові виставки, цікаві перегляди літератури, екологічні куточки, різні за тематикою функціональні зони дозволяють нам не тільки задовольняти багатосторонні інформаційні потреби і запити читачів з проблем екологічної культури, а й сприяють поглибленню їхніх знань за допомогою різноманітних традиційних друкованих джерел і сучасних технологій.
           Важливу роль у популяризації екологічних знань відіграє виставкова  робота бібліотек. Радимо для користувачів-учнів 1-4 класів організовувати такі виставки:
           ♦ виставку-подорож “Блакитні очі Батьківщини”;
           ♦ виставку-колаж “Планета Земля очима дітей”;
           ♦ виставку-панораму “Віконце в природу”; 
         ♦ виставку цікавих фактів про птахів “Свій край – кожній пташині рай”. Розділи до цієї виставки:
           1. Закурликало небо печаллю – це у вирій летять журавлі.
           2. Де ластівка не літає, а на весну додому повертає.
           3. Там, де лелека водиться – щастя родиться.
           4. Ще й на нашій вулиці зозуля закує.
      Для користувачів-учнів  5-9 класів радимо такі виставки:
           ♦ виставку-застереження “Живої природи душа промовляє”;
           ♦ виставку-нагадування “Полинове причастя України”;
           ♦ виставку-заклик “Землянам – чисту планету”; 
           ♦ виставку-експозицію “Природа очима художника”,
              де можна продемонструвати репродукції картин видатних художників;

           ♦ ековернісаж “Стежками рідного Поділля”. Його розділи такі:
           1. Перлини природи Хмельниччини.
           2. В гостях у феї Флори Поділля.
           3. Розмаїття тваринного світу рідного краю.
         4. Художнє пізнання природи. (В цьому розділі: написані дітьми вірші і прозові твори, композиції з природного матеріалу, малюнки та вишивки природничої тематики).
         Однією з пріоритетних форм екологічного виховання є створення у бібліотеках екомайстерні “Екологічний дизайн”, метою якої є долучення дітей до творчості. Але не простої, а екологічної. Дітям пропонується можливість створення власними руками фігурок птахів, тварин, квітів з пластиліну, тканини, солоного тіста, бісеру, глини, дерева та інших природних матеріалів, саморобок з паперу (витинанка, декупаж, аплікація, оригамі, колаж, квілінг, пап’є-маше). Меж дитячої фантазії немає завдяки розвитку їхніх творчих здібностей, художньо-естетичного  смаку, а  також  освоєння нових художніх технік.
           Далі мова піде про такий вид мистецтва, як апсайклінг  – творчий підхід до застосування відходів. І дієвим способом тут стають майстер-класи: “Пластикові пляшки: матеріал для творчості”, “Веселі ідеї”, “Природа над усе”, “Декор з дисків”, “Дитячі екосправи” та інші.
           В майстерні потрібно створити всі умови для того, щоб учні пізнавали навколишній світ, творчо працювали, вміли спостерігати, полюбили досліджувати, вчились проявляти креативність. Апсайклінг доступний кожному і дійсно допоможе врятувати довкілля.
          Може бути також створено у бібліотеці фіто-кафе “Дарунки матінки природи”. Це місце з унікальним інтер'єром і здоровим меню. Частиною інтер’єру слугує виставка джерел природничої тематики, включаючи періодичні видання. Меню закладу досить скромне – салати, ягоди, фрукти. Пропонується асортимент напоїв: трав’яні чаї, соки, компоти. Але вся їжа здорова, з натуральних продуктів, які є щедрими дарунками землі. Це місце, в якому діти також можуть здійснювати віртуальну подорож по природних пам’ятках нашого краю завдяки перегляду відеоробіт обласного конкурсу  “Пізнай свій край з  бібліотекою”.
           В ході роботи бібліотек з екологічного напрямку, потрібно прагнути, щоб діти, граючись, відповідаючи на питання вікторин, беручи участь у різноманітних заходах, починали формувати своє позитивне бачення світу і відношення до природи.
          В своїй роботі необхідно постійно використовувати художні твори письменників, які пишуть про природу. Це можна прослідкувати на кращих зразках творчості В.Сухомлинського, Г.Тютюнника, М.Вінграновського, Є.Гуцала, Н.Забіли, Л.Українки, Т.Шевченка, М.Рильського, Л.Костенко, Б.Олійника, І.Драча, Ю. Мушкетика та інших.
          Суто бібліотечним напрямком екологічного виховання є бібліографічне інформування. Тому радимо використовувати в своїй роботі бібліографічну продукцію, підготовлену обласною бібліотекою для дітей імені Т.Г.Шевченка: інформаційні листівки для користувачів 5-9 класів:
       “Земле моя, всеплодющая мати” http://odb.km.ua/index.php?dep=1&dep_up=563&dep_cur=1189, “Людина і природа: гармонія і конфлікт” http://odb.km.ua/index.php?dep=1&dep_up=563&dep_cur=1290а також набір закладок для користувачів 1-9 класів “Люби і бережи природу рідного краю!” (Тварини Хмельниччини, занесені до Червоної книги України) http://odb.km.ua/index.php?dep=1&dep_up=430&dep_cur=446“Люби і бережи природу рідного краю!” (Рослини Хмельниччини, занесені до Червоної книги України) http://odb.km.ua/index.php?dep=1&dep_up=430&dep_cur=445.
           Пропонуємо Вашій увазі ресурси різноманітної екологічної тематики, розміщені на сайті НБУ для дітей http://www.chl.kiev.ua/Default.aspx?id=5646.
           Цікаві матеріали для екологічного виховання можна знайти в науково-популярних журналах і газетах, які є у фондах  бібліотек. Тож радимо ширше використовувати наявні у фондах матеріали.
           Перед нами логічно постає запитання: як доступно розповісти про екологічні проблеми користувачам-учням 1-4 класів? Звісно, завантажувати їх незрозумілою і складною інформацією і нерозумно, і неетично. Тому для дітей молодшого шкільного віку пропонуємо провести:
            ♦ екологічну подорож “Пригоди в зеленому царстві”;
            ♦ екологічне свято “Лісова пісня під загрозою”;
            ♦ години милування природою: “Свято весняних квітів”, 
               “Барви осені”, “Білі черевички у зими”;
            ♦ екодефіле “Природи мудрі підказки”;
            ♦ екологічне лото “Краса природи – справжнє диво” (додаток 1);
            ♦ екозабаву “Що навколо нас?”;
            ♦ екологічну вікторину “Квіти – усмішка природи”.
           Радимо також використовувати для дітей молодшого шкільного віку ігрові форми роботи. Так цікаво буде провести екологічну казку “Подорож Екоколобка”, де діти разом з Екоколобком здійснять захоплюючі подорожі у світ природи. А така форма роботи, як “жива газета” “Світ навколо нас” познайомить дітей з оточуючим світом. До її складу можуть входити: сторінка повітря, сторінка про воду, земна сторінка.
          Важливе місце в екологічному вихованні користувачів-учнів 5-9 класів відводиться розробці різних Програм, наприклад “Жива душа Природи”, “Довкілля б'є на сполох”, “Земля – колиска людства” та інші. В рамках цих програм пропонуємо планувати проведення заходів різних форм.
           Наприклад, можна провести Тиждень екологічного виховання “Природи щедрий дивосвіт”.
           ● Понеділок. Екологічний діалог “Живої природи душа промовляє”.
           ● Вівторок. Екологічний брейн-ринг “Давайте почуємо голос Землі”.
           ● Середа. Демонстрація популярних фільмів про природу та екологію.
           ● Четвер. Конкурс  малюнків “Природа навколо нас”. 
           ● П’ятниця. Відкритий мікрофон “Мій голос на захист планети Земля”.
          До Всесвітнього дня довкілля (відзначається в третю суботу квітня) та Всесвітнього дня здоров’я (відзначається 7 квітня) радимо проводити тижні екологічних знань “Збережемо храм природи”, “Нас поєднала одна турбота”, “Природа – найкращий лікар” та інші.
           Можна організувати в бібліотеці заходи, присвячені негативним чинникам, які впливають на здоров’я людини. Це можуть бути:
            ♦ екомандрівка “Світ чудовий, коли ти здоровий”;
            ♦ екологічний бумеранг “Прислухайся, то дзвони лиха”;
            ♦ екологічний квест “Екологія життя, екологія душі”.
           Мета таких заходів – збагатити знання про тісний зв'язок здоров’я природи і здоров’я людини.
           Працюючи з дітьми та підлітками, можна використовувати різноманітні форми масової роботи для підготовки та проведення екозаходів:
           ■ засідання за “круглим  столом” “Прогрес чи злочин проти 
      людства”;
           ■ екологічний колаж “Екологія краю: на перехресті думок”;
           ■ еколабіринт “Царство природи” (додаток 2);
           ■ поетична тусовка “Краса довкілля і поетичне слово”;
           ■ інтелектуальне шоу “Зоряний час”;
           ■ прес-репортаж “Дзвони сьогодення”;
           ■ екокруїз “Перлини природи Подільського краю”;
           ■ Інтернет-експедиція “Природні скарби моєї Батьківщини”;
           ■ екологічний флешмоб “За чисте довкілля”;
           ■ екомарафон “SOS! Планета в небезпеці”;
           ■ екотренінг “Екологічний барометр: події, факти, проблеми”;
           ■ екологічний суд “Проблеми екології: іспит на виживання людства”;
           ■ бенефіс письменника В.О.Сухомлинського “Розумів природу серцем”.
           Проводячи заходи, присвячені екологічним проблемам, ми покликані пробуджувати у користувачів-учнів різних вікових груп такі почуття, як чуйність, милосердя, вміння співпереживати і дбайливо ставитися до краси оточуючого світу.
           Англійський письменник Бернард Шоу писав: “Тепер, коли ми навчилися  літати в повітрі, як птахи, плавати у воді, як риби, нам не вистачає тільки одного –  навчитися жити на землі, як люди”. Тож давайте самі вчитись і вчити своїх читачів бути на Землі людьми.
           Нижче рекомендуємо сценарії, які можете використати у своїй роботі.

      Додаток 1

      Екологічне лото “Краса природи – справжнє диво”
      (для читачів-учнів 1-2 класів)

      Ведуча: Діти, як ви вважаєте, що таке природа? (відповіді дітей). Ми – частинка природи, частинка Всесвіту. Почесна місія кожної людини на Землі – берегти і захищати її.
      Завдання 1. Психогімнастика: “Що ти чуєш?”.
      “Шум  вітру та грози”  (звукові ефекти).
      Діти: “Небо, небо, чуєш?
                 Що ти подаруєш?”
      Голос неба: “Дощ, сніжинки, сонце,
                            Що зазирає у віконце,
                            Кличе малюків гуляти,
                            На негоду не зважати”.
                                                        “Шум  моря”
      Діти: “Море, море, чуєш?
                Що ти подаруєш?”
      Голос моря: “Рибу й самоцвіти,
                              Цілюще повітря,
                              Свіжу прохолоду
                              Та гарну погоду”.
                                                        “Шум землі”
      Діти: “Земле, земле, чуєш?
                Що ти подаруєш?”
      Голос: “Ось тобі земля в цвіту,
                  Небо вшир і в висоту.
                  Сонце над полями з пишними хлібами,
                  І ліси тінисті, й стежечки росисті,
                  Джерельця дзюрчання і садів буяння,
                  Ти повір: в природі все
                  Здоров’я й радість нам несе”.
      Завдання 2. “Екологічний ланцюжок”.
      Ведуча: Учасники діляться на дві команди: “Сонечко” і “Листочок”. Кожна команда отримує предметні картки із зображенням послідовності розвитку та життя метелика, рослини. Розкладає їх у певній послідовності, обґрунтовує отриманий результат щодо життя рослини (метелика).
      Для команди “Сонечко” (Земля – насіння – паросток – стебло – квітка – плід).
      Для команди “Листочок” (Яйце – личинка – гусінь – кокон – метелик із закритими крильцями – дорослий метелик).
      Завдання 3. Аукціон. Ведуча:  Команди по черзі називають  звірів і птахів. Хто більше назве, той виграє. Команда “Сонечко” називає звірів:  заєць – лисиця – …, а команда “Листочок” – птахів: горобець – синиця – ….
      Завдання 4. “Маленькі дослідники”.
      Ведуча: А зараз ми з вами проведемо досліди з продуктами харчування, щоб зробити висновки про шкідливу та корисну їжу.
      Команда “Сонечко” проводить дослід “Чіпси”.
      На розгорнуту серветку  учасники команди “Сонечко” викладають чіпси, закривають її і  притискують. На серветці залишаються масні кольорові плями. Потім у склянку з прозорою водою  кладуть чіпси. Дивимось, яка вода.
      Запитання до дітей: “Що ви бачите, чому відбулись такі зміни?”.
      Відповідь: Вода і серветка стали брудними. Це говорить про наявність барвників, які спричиняють розлади в шлунку, печінці, а це в свою чергу впливає на всі інші органи. При смаженні  часточки їжі горять і утворюють дуже шкідливі речовини. В них багато жиру, який дає підвищене навантаження на систему травлення. В результаті вживання чіпсів зникає відчуття голоду і можна  пропустити обід, який є корисним. Поки організм зайнятий перетравлюванням чіпсів, він витрачає багато енергії. Цю енергію він забирає у мозку, що призводить до пасивності, знижує активність розумової праці.
      Висновок: Чіпси шкідливі для нашого організму.
      Команда “Листочок” проводить дослід “Газовані напої”.
      В один пластиковий стаканчик  учасники команди “Листочок”  наливають солодкий газований напій. В інший кладуть ватний тампон, крізь який наливають напій.
      Запитання до дітей: “Що ви бачите, чому відбулись такі зміни?”.
      Відповідь:Тампон став жовтим, червоним, зеленим, залежно від кольору напою. Це є свідченням того, що в ньому присутній  хімічний барвник, який викликає біль у животі, нудоту,  алергію тощо. До того ж, у такі напої додають кислоту, ароматизатор, вуглекислий газ, які теж шкодять нашому організму. Їх ми не можемо побачити, але відчуваємо на смак.
      Висновок: Газовані напої шкідливі для нашого організму.
      Ведуча: Сподіваюсь, діти, ви прислухаєтеся до результатів дослідів і будете уникати такої їжі.
      Завдання 5. “Знайди та порівняй”.
      Ведуча: Дітям пропонується підібрати ілюстрацію дерева до кожного із розданих плодів.
      Команда “Сонечко” одержує ілюстрації таких дерев: сосна, яблуня, горіх. І відповідно плоди: жолудь, яблуко, шишка сосни.
      Команда “Листочок” одержує ілюстрації таких дерев: ялинка, дуб, каштан. І відповідно плоди: шишка ялини, жолудь, каштан.
      Завдання 6. “Склади веселку”.
                          У веселки сім доріг.
                          Всі хутенько я пробіг,
                          Потім олівці узяв
                          І її намалював.
      Шикуються дві команди по 7 учасників. Завдання кожної команди – знайти 7 предметів, що відповідають барвам веселки і, узявши їх в руки, стати в потрібному порядку, утворюючи саму веселку. Предмети можуть бути різноманітні, аби їх кольори максимально відповідали потрібним. Це і канцтовари, і деталі інтер’єру, і предмети одягу, і продукти та інше. Перемагає команда,  яка впоралася швидше. За перемогу – 7 балів.
      Оголошення підсумків.
      Ведуча: Молодці! Усі завдання виконали, погравши в наше екологічне лото. Сподіваюсь, гра вам сподобалась і ви почерпнули з неї  багато корисного.

      Додаток 2

      Еколабіринт “Царство природи”
      (для читачів-учнів  4-5 класів)

      Ведуча: Доброго дня, шановні присутні! Я рада вітати вас на нашому заході. Ми з вами потрапили в екологічний лабіринт “Царство природи”, який пропоную пройти. Стартує дві команди – “Природолюби” та “Юні екологи”. Кращих визначатимуть члени  журі. І вже наприкінці нашого заходу ми дізнаємось, яка команда винахідливіша, дружніша, краще знає закони природи і яка успішніше подолала всі ходи. Ну що ж, час вирушати. Наша прекрасна планета така маленька у космічному просторі, така велика і рідна для кожного з нас. Серед найголовніших її особливостей є існування життя. Берегти природу і постійно дбати про неї – головна проблема сьогодення та завтрашнього дня. Зараз ми дізнаємось, як учасники знають і оберігають нашу природу.
      З нашого залу в лабіринт веде хід “Розминка”. Далі маршрут переходить у хід “Відгадай-но”, який згодом прямує в широкий хід “Аукціон лікарських рослин”. Пройшовши через нього, ми потрапляємо до ходу “Прикмети в прислів’ях”. Нарешті екскурсійний шлях прямує через  хід “Загадки” і веде на вихід.  Отже, вирушаємо до першого ходу “Розминка”.
      Ведучий: Кожній команді буде поставлено 7 запитань. За правильну відповідь команда отримує 1 бал.

      Запитання для команди “Природолюби”.

      1. На якій планеті ми живемо? (Земля).
      2. Від чого залежить тривалість дня? (Від пори року).
      3. Кому потрібен кисень? (Усьому живому на землі).
      4. Що таке екологія? (Наука про зв’язок людей із природою).
      5. Назвіть птахів нашої місцевості, у яких довгий хвіст. (Ластівка, сорока).
      6. Якого птаха України вважають найкращим співаком? (Соловейка).
      7. Назвіть свійських тварин. (Кіт, собака, корова, коза тощо).

      Запитання для команди “Юні екологи”.

      1. Назвіть стани води. (Рідина, пара, лід).
      2. Де живе білка? (У дуплі).
      3. Назвіть нічного птаха нашого краю. (Сова).
      4. Що необхідно рослинам для росту? (Світло, тепло, вода, повітря).
      5. Назвіть найрозповсюдженішого птаха в світі. (Горобець).
      6. Що належить до неживої природи? (Сонце, земля, місяць, хмари).
      7. Назвіть диких тварин. (Вовк, лисиця, ведмідь тощо).
      Журі підбиває підсумки.
      Ведуча: Птахи і тварини – частина нашої природи. І зараз ми перевіримо, як добре команди їх знають, прямуючи лабіринтом далі.
      Другий хід “Відгадай-но”.
      Ведуча: Кожній команді буде запропоновано 5 ілюстрацій. Вам потрібно відгадати тварину чи птаха і коротенько розповісти про них. За кожну правильну відповідь команда отримує 2 бали.

      Ілюстрації для команди “Природолюби”:

      1. Білий ведмідь.
      2. Шпак.
      3. Вовк.
      4. Їжак.
      5. Качка.

      Ілюстрації для команди“Юні екологи”:

      1. Бурий ведмідь.
      2. Синиця.
      3. Лисиця.
      4. Білка.
      5. Лебідь.
      Журі підбиває підсумки після 2-го ходу.
      Третій хід “Аукціон лікарських рослин”.
      Ведуча: Кожна команда має право обрати дві лікарські рослини. Під цифрою 1 – лікарські рослини, за які можна отримати 5 балів, під цифрою 2 – лікарські рослини, за які можна отримати 3 бали. Вам потрібно розповісти, які властивості має та чи інша рослина.
      1. Кульбаба, кропива, звіробій, м’ята, шипшина.
      2. Мати-й-мачуха, подорожник, ромашка, чистотіл, полин.
      Журі підбиває підсумки 3-го ходу.
      Четвертий хід “Прикмети  в прислів’ях”.
      Ведуча: Кожній команді потрібно доповнити прислів’я. За кожну правильну відповідь – 1 бал.

      Прислів’я для команди “Природолюби”:

      1. До природи не неси… (шкоди).
      2. Держись, Хома, іде … (зима).
      3. Сонце блищить, а мороз … (тріщить).
      1. Зима засніжена – літо … (дощове).

      2. Багато снігу – багато … (хліба).

      Прислів’я для  команди “Юні екологи”:

      1. Весна красна квітками, а осінь – … (пирогами).
      2. Як у травні дощ надворі, то восени хліб у … (коморі).
      3. Ластівки низько літають – дощ … (обіцяють).
      4. Від дощу на воді бульбашки – на тривалу … (негоду).
      5. Грім у вересні віщує теплу … (осінь).
      Журі підбиває підсумки 4-го ходу.
      П’ятий хід “Загадки”.
      Ведуча: Кожній команді відгадати 5 загадок. За кожну відгадку – 1 бал.
      Загадки для  команди “Природолюби”:
      1. Летить, але не птах, завиває, але не вовк.
                                                                           (Вітер).
      2. Мене частенько просять, ждуть, а тільки покажусь – ховатися почнуть.
                                                                                                                          (Дощ).
      3. У садах, гаях блукає,
          Жовті шати одягає,
          Золотисту стелить постіль,
          Жде сестрицю білу в гості.
                                                   (Осінь).
      4. Взимку спить,
          Влітку бринить.
          Над садами літає,
          Солодкий нектар збирає.
                                              (Бджола).
      5.Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло, потім стало біле-біле і за вітром полетіло.
                                                                                                                      (Кульбаба).
      Загадки для  команди “Юні екологи”:
      1. По квітах собі літає,
          Ні бджола, ні джмелик –
          Зоветься…
                                      (Метелик).
      1. Що то за рослина,

          Що вбиває звіра?
                                      (Звіробій).
      2. Не мотор, а шумить,
          Не пілот, а летить,
          Не змія, а жалить.
                                      (Оса).
      3. Восени опадають,
          а весною виростають
                                      (Листочки)
      4. Зубів не має, а кусає.
                                      (Кропива).
      Ведуча: Завершивши проходження всіх ходів лабіринту, ми з вами знову потрапили до нашої зали. Час плине дуже швидко і нам потрібно підбивати підсумки. Пам’ятаймо, що ми – невід’ємна частка живої природи, ми – єдине ціле з нею. Тож будемо берегти її, піклуватися про неї.
      Журі підбиває підсумки і оголошує переможця.
      Ведуча: Ми пропонуємо вам від сьогодні жити за  такими екологічними  законами:
      - Закон співучого солов’я: оспівувати красу рідної землі, як соловей.
      - Закон червоної калини: прикрашати землю добрими словами.
      - Закон турботливої білочки: брати від природи лише необхідне та піклуватись про оновлення природних багатств.
      - Закон мудрої сови: спостерігати, навчатися, діяти та відповідати за свої вчинки.
      - Закон золотого соняшника: кожна істота, яка живе на Землі, незамінна. Вона має право на сонце, повітря і воду.
      - Закон доброго дельфіна: допомагати кожному, хто цього потребує, як дельфін у морі.
      - Закон наполегливого дятла: будемо наполегливими, як дятли. І тоді побачимо нашу Землю квітучою і здоровою.

      Список використаної літератури

      Екологоорієнтовна діяльність дитячих бібліотек: в рамках Року фізичного здоров’я та екології : консультація / Міністерство культури України ; Національна бібліотека України для дітей. – Київ : (б.в.), 2013. – 19 с.

      *    *    *

      Голяченко Т.В. Цілющі рослини / Т.В.Голяченко // Все для вчителя. – 2016. – № 4. – С. 53-54.

      Гордієнко О.М. Тварини лісів / О.М.Гордієнко // Все для вчителя. – 2016. – № 2. – С. 30-31.

      Дубова О.І. “Екологія. Природа. Я” : реалізація бібліотечного проекту за сприяння посольства США в Україні / О.І.Дубова // Бібліотека у форматі Д. – 2015. – № 1. – С. 10-13.

      Кожевнікова Т.М. Царство природи : (пізнавальна гра до Дня довкілля) / Т.М.Кожевнікова // Виховна робота в школі. – 2016. – № 6. – С. 26-28.

      Купіна О. “Віконце в екосвіт” : успішні історії реалізації програми екологічного виховання читачів / О.Купіна // Світ дитячих бібліотек. – 2010. – № 1. – С. 16-18.

      Отрошко Т. Серце землі у наших долонях / Т.Отрошко // Світ дитячих бібліотек. – 2012. – № 2. – С. 14-15.

      Рубанова Н. Виховання екологічної свідомості і культури : (ЦБС для дітей м. Кременчук) / Н.Рубанова // Світ дитячих бібліотек. – 2010. – № 3. – С. 16.

      Рябенко Н.М. Віконечко в природу / Н.М.Рябенко // Все для вчителя. – 2016.  – № 3. – С. 50.

      Вебліографія

      Екологічне виховання  як один із напрямів виховання учнів початкових класів: [Електронний ресурс]. – Режим доступу:

      http://osvita.ua/school/lessons_summary/upbring/37696/ – Назва з екрана. – Мова укр. Формування екологічного світогляду читачів : [Електронний ресурс]. – Режим доступу :

      https://sites.google.com/site/znamcbs/Home/budni-cbs/z-dosvidu-roboti/formuvanna-ekologicnogo-svitogladu-citaciv – Назва з екрана. – Мова укр.

      Зберегти життя на землі : [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://sites.google.com/site/olexlib/informacia-dla-citaciv/pravila-koristuvanna-bibliotekou/publicnij-centr-regionalnoi-informacii/oleksandrivka/simvolika-nasogo-krau/talanti-nasogo-krau/konsultaci/zberegti-zitta-na-zemli – Назва з екрана. – Мова укр.

       

      Матеріали підготувала                       Цегельник О.М.

      Комп’ютерний набір                            Богданова О.Г.

      Відповідальний за випуск                  Черноус В.Ю.

       

       

       

       

       

       

       


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Осінь 2019”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Анна Лачина “Украдений світ”
      Ольга Войтенко “У світлі світляків”
      Гюдрун Скреттінг “Антон”
      Валентина Захабура “Лепрекони”
      Дженні Німмо “Чарлі Бон”
      Люсі Гокінг, Стівен Гокінг “Джорж”
      Дорота Сувальська “Сюзанка хитрує”
      Алевтіна Шавлач “Пампуха”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Анастасія Нікуліна “Зграя”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2019 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр