www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Методичні матеріали Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокнига


       

      Методичні матеріали

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Методичні матеріали
      Обираємо майбутнє разом. Методично-практичний порадник для бібліотекарів.
      admin
      22 грудня 2017 р.

       

          Вибір професії – це надзвичайно відповідальний етап у житті людини. Важливо правильно обрати собі майбутній фах, тобто практично свій життєвий шлях. Проте зробити це не так просто – не завжди вистачає знань про кожну з професій і вміння оцінити власні здібності та можливості, виявити свої інтереси і вподобання.
          Щороку перед випускниками школи постає ряд важливих запитань: ким стати в майбутньому, яку професію обрати та як не помилитись з вибором і бути потрібним, затребуваним спеціалістом? Поради дають усі: батьки, вчителі, бібліотекарі, друзі… Хтось радить обрати престижну професію, хтось – “гламурну”, хтось – прибуткову. Але рішення, від якого  залежить все подальше життя, має прийняти самостійно кожна молода людина. На це впливають різні фактори: заробітна плата, кар’єрне зростання, легке працевлаштування, зацікавленість, самооцінка і багато іншого.
          За останніми дослідженнями визначено Топ-10 найбільш затребуваних професій в Україні в найближчому майбутньому:  програмісти (С + +, Java), технологи харчових виробництв, інженери-будівельники, дизайнери офісів та інтер’єрів, менеджери з персоналу, юристи, маркетологи, журналісти, технологи виробів легкої промисловості, фінансисти (спеціалізація “банківська справа”).
          Не останню роль в усвідомленому виборі професії відіграють:
      - інформованість про світ професій;
      - знання своїх особистих якостей;
      - вміння співвідносити особисті якості з вимогами, які ставить професія до людини.
          Щоб допомогти бібліотекарям у роботі з дітьми по самовизначенню їх у професійному майбутньому, збагатити уявлення про світ професій створено методично-практичний порадник “Обираємо майбутнє разом”.
          Основними цілями порадника є  популяризація професій, формування у дітей стійкої мотивації до праці.
          Профорієнтаційна робота є одним із важливих напрямків всього багатогранного спектру діяльності бібліотек.
          Серед основних вимог до цієї діяльності можна виділити: чітке визначення мети під час проведення профорієнтаційних заходів, тісна співпраця з різними організаціями, вивчення ставлення учнів до різного роду професій.
          За  допомогою заходів, які проводять бібліотеки, молодь зможе краще пізнати себе, проаналізувати свої здібності, нахили, мотиви, життєві цінності, а також дізнатися про загальноприйняту класифікацію професій, яка включає 5 типів професій: людина – людина; людина – техніка; людина – природа; людина – знакова система; людина – художній образ (додаток 1).
          Заслуговують уваги такі методи бібліотечної роботи по профорієнтації, як анкетування, соціологічні дослідження, диференційно-діагностичне опитування. В пораднику вміщено розроблену анкету “Ким бути” (додаток 2).
          Для успішної роботи радимо створювати бібліотеці зони: “Профорієнтація: крок за кроком”, “Ким стати? Куди піти навчатись?”, “Профорієнтація. Інформація. Освіта” зі значним спектром різносторонніх послуг і сервісів на допомогу підліткам. Адже саме у бібліотеці можна знайти багато цікавої і корисної інформації про професії.
          Пропонуємо оформлювати у бібліотеках тематичні стелажі: “Від книги – до мети”, “Пошук свого покликання”, “Калейдоскоп професій”; книжкові виставки: “Вибір професії – вибір долі”, “Країна майбутніх майстрів”, “Престижні професії”. На них радимо представляти книги, які допоможуть більше дізнатися про світ професійної діяльності в цілому, усвідомлено підійти до вибору професії, краще зрозуміти себе, спробувати дослідити своє “Я”.
          Рекомендуємо бібліотекарям проводити профорієнтаційні інформаційно-пізнавальні бесіди, уроки-діалоги, інформаційні години: “Перспективні професії”, “Шлях до дорослого життя”, “Мотиви вибору професій”, “Живи і працюй в Україні”,  “Дипломоване безробіття”; круглі столи:  “Як перетворити мрію на реальність”, “Професія і стиль життя”, “У зоні спільного інтересу”, “Світ професій і горизонт покликань”.
          Пропонуємо проводити комплексні заходи, що мають високу  ефективність, такі як  День   професій, День майбутнього фахівця, День абітурієнта, Тиждень профорієнтації,  Ярмарок професій. До їх програм можна включати різноманітні, за формами та методами, заходи для читачів різних вікових груп, батьків. Це можуть бути презентації, хіт-паради професій, дискусії, обговорення, рольові ігри, вікторини, квести, конкурси за темами: “Я обираю професію”, “Один день з життя…”, “Стратегія професійного вибору”, “Чого бажаєш досягти в житті?”, “ТОП-10 найбільш затребуваних професій”, “Знайомтесь: професії давні і нові”, “Професії, що мають майбутнє”, “Карта інтересів”, “Нові професії  ХХІ століття”.
          Рекомендуємо  наступні інноваційні форми у бібліотечній роботі: медіа-панорама “Сузір’я видатних імен”, інтернет-профбутік “Знайди своє покликання”, інтерактивна гра “Cвіт професій” (додаток 3).
          Між престижністю та реальними потребами на ринку праці допоможуть користувачам зорієнтуватись традиційні та нетрадиційні заходи: бібліошопінг “Робота. Професія. Покликання”; бібліофреш “Особистість. Кар’єра. Успіх”, профтайм “У пошуках майбутнього…”, бібліополеміка “Покликання. Як його знайти?” (додаток 4), інформаційний гід “Час навчатися”.
          Радимо впроваджувати у роботу:  форум-зустріч “Акцент на все життя”, аукціон професій “Шукаємо істину”, бібліошоу “Карнавал професій”, акції “Випускник”, “Старт до професії”, “Твій вибір!”, тандем-зустріч “На шляху професійного зближення”, вечори-зустрічі поколінь “Професія моїх батьків”, рандеву з різними віковими категоріями школярів.
          Однією з цікавих форм для старшокласників є проведення майстер-класів “Приміряємо професію”, “Пізнай себе у професії”, під час яких вони мають можливість отримати цікаву, практичну інформацію стосовно певного фаху. Дітям пропонується спробувати себе в різних сферах діяльності: уявити себе лікарем і зробити укол, відчути археологом і розкопати артефакт, побачити перукарем і зробити стильну зачіску, на мить стати вчителем і провести урок, навчитись робити попкорн, ляльку-мотанку  та ін.
          Останнім часом невпинно зростає популярність такої форми   роботи,   як   тренінг.   Його    застосовують   психологи, вчителі, не залишилися осторонь і бібліотекарі. Пропонуємо провести один з таких тренінгів “Електронні та друковані ресурси на допомогу пошуку роботи”.
          Вагомим внеском у роботі з користувачами з питань профорієнтації стане знайомство підлітків з можливостями Інтернету, проведення веб-розвідок по сайтах ВНЗ міста, веб-калейдоскопу “Студентські навчальні проекти за кордоном” (з представленням європейських програм, що пропонують навчання, волонтерство та міжнародні обміни між студентами), кінолекторіїв – переглядів профорієнтаційних фільмів “Престижна та, що до душі”, “Відео про професії” та роликів сайту “Профfest”.
          Доцільно звернути увагу на зручні тестові методики, які пропонує Державна служба зайнятості. Встановлення таких тестів на комп’ютерах у бібліотеках дасть змогу якісно протестувати старшокласників та надати як учням, так і батькам інформацію щодо вибору майбутньої професії. Посилання: www.mycareer.org.uawww.trud.gov.ua. Також можна пройти тест за європейською методикою професійної орієнтації для підлітків “Magellano Університет” за посиланням: https://magellano.com.ua. Пропонуємоприклад тесту на професію “Яка професія мені підходить” (додаток 5). Тестування дозволяє визначити свої професійні нахили та здібності, виявити властивості характеру та особистісні якості, проявити рівень розвитку своїх здібностей, вибрати галузь професійної діяльності.
          Новаторським напрямком профорієнтаційної роботи у бібліотеках для дітей на сучасному етапі має стати проектна діяльність. У створенні проектів радимо здійснювати співпрацю з іншими організаціями, центрами, установами, яка сприятиме забезпеченню високого рівня поінформованості, вихованню свідомої незалежності у виборі професії, формуванню реальних мотивів та можливостей.
          Прикладом такої діяльності є участь Хмельницької обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка у Національному проекті “Місто професій” за сприяння патріотично-правового руху “ХОМА” та Головного управління Національної  поліції  у  Хмельницькій  області.  На  ньому  було представлено багато професій, однією з яких була цікава і креатива професія бібліотекаря, у ролі якої спробувало себе близько 150 дітей.Вони рекомендували книги читачам, навчали, як користуватися електронним каталогом, допомагали у проведенні майстер-класів, імпровізували у ляльковому театрі. Інформація міститься за посиланням: http://odb.km.ua/?dep=2&w=show
      _news&dep_up=3&dep_cur=19&news_id=550
      .
          Завданням бібліотек, як інформаційних центрів, є донесення до учнів всіма доступними формами і методами максимально розширеної, зрозумілої, достовірної інформації. Вибір майбутньої професії – це важливий крок у самостійне життя і варто прислухатися до порад фахівців вже сьогодні, щоб уникнути типових помилок під час свого вибору. Сподіваємось, що наші заходи допоможуть дітям зорієнтуватися у розмаїтті професій і зробити свій правильний вибір.

      Додаток 1

      Типи професій

          Людина – людина: предметом праці є самі люди, групи людей чи колективи: бібліотекар, офіціант, продавець, лікар, вчитель, вихователь, екскурсовод, працівник поліції, прокуратури, юрист, стюардеса, адміністратор, тренер, кореспондент тощо.
          Людина – техніка: предметом праці є машини, апарати й установки, технічні системи, матеріали й енергія: інженер, машиніст, водій, кранівник, слюсар, токар, сталевар, ткач, складальник взуття, електромонтажник, електрик, регулювальник радіоелектронної апаратури та приладів, радіоінженер, будівельник тощо.
          Людина – природа: предметом праці є живі організми, рослинний і тваринний світ, біологічні процеси, земля, вода: біолог, ветеринар, зоотехнік, тваринник, агроном, овочівник, садівник, лісник, геолог, океанолог тощо.
          Людина – знакова система: предметом праці є схеми, цифри, умовні знаки, формули, слова, шифри, коди, таблиці: програміст, статист, економіст, друкарка, комірник, обліковець, кресляр, топограф, бібліограф, математик, історик, лінгвіст, філософ тощо.
          Людина – художній образ: предметом праці є художні образи, їх роль, елементи та особливості, засоби їх побудови: ювелір, фотограф, актор, письменник, музикант, художник, маляр, архітектор, перукар, кондитер, кінорежисер тощо.

      Додаток 2

      Анкета “Ким бути”

          Шановний респонденте! Наша бібліотека хоче стати твоїм помічником та порадником у виборі професії. А щоб цікаво і змістовно організувати цю роботу, нам потрібна твоя допомога. Просимо дати відповідь на поставлені запитання.

      1. Чи прийняв(ла) ти рішення про вибір майбутньої професії?

      а) так;
      б) ні.

                  2. Твій основний варіант майбутньої професії.

                  3. Які шкільні предмети необхідні тобі для оволодіння майбутньою професією?

                  4. На чому базуються твої знання про обрану професію?

                      а) спостереження за чиєюсь працею;
                      б) бесіди (рекомендації) вчителів, батьків, бібліотекарів;
                      в) розповіді товаришів;
                      г) заняття в гуртках, факультативах;
                      д) читання книг, журналів, інформації в Інтернеті.

                  5. Що вплинуло на твій вибір?

                      а) цікавість;
                      б) престижність;
                      в) оплата праці;
                      г) перспективність;
                      д) покликання.

                  6. Що ускладнює здійснення професійного вибору?

            а) сумніви;
            б) невпевненість;
            в) платіжна неспроможність;
            г) проблеми зі здоров’ям;
            д) інше.

                  7. Чи впевнений(а) ти у здійсненні своїх планів?

                      а) так;
                      б) ні.

                  Дякуємо за відвертість.

      Додаток 3

      Інтерактивна гра “Cвіт професій”

          Ведучий. Добрий день, шановні діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про  світ професій. Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І розпочнеться все з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тисяч доріг – саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі.
          Адже від цього вибору залежить дуже багато чого:  матеріальний достаток,  коло спілкування,  інтереси,  щастя в житті. Недарма кажуть, що, обираючи професію, людина обирає свою долю.
          Учасники діляться на 3 групи.

          І етап. “Відгадай професію”.

      група

      1.Він з комп’ютером на ТИ,
      Розумніших не знайти,
      Віртуальний творить міст
      Диво-майстер… Програміст.

      2.Він навчить Твого собаку
      Як прогнати розбишаку,
      Не страшний вже буде ворог,
      Коли учить пса… Кінолог.
      3.У кафе чи ресторані
      Допоможе пану й пані,
      Страв обрати варіант
      Пособить… Офіціант.
      4. В цирку він смішніший всіх. 
      Має величезний успіх. Клоун.
      5.      Бормашини чути свист –
      Лікує зуби нам …Дантист.

      група

      1. Він закони добре знає,
      Помилку відраз впізнає,
      Будь-який важливий лист
      Враз напише вам… Юрист.

      2. Він дізнається для нас
      Про Китай і про Кавказ,
      Про найдовший в світі міст
      Розповість нам… Журналіст.
      3. Золоті у нього руки:
      Робить зачіски й перуки. Перукар.
      4. У театрі грає ролі:
      Нині- вчителя у школі,
      Завтра буде інша роль-
      То бідняк він, то король. Актор.
      5. Хто людей з біди рятує
      І хвороби всі лікує? Лікар.

      група

      1. Всім відомо, що давно
      Люди винайшли кіно,
      Слід вам знати, що тепер,
      Головний там… Режисер.

      2. Прокидається він рано
      І пече нам хліб духмяний. Пекар.
      3. Хто одяг шиє всім:
      І дорослим і малим? Швачка.
      4. Інструмен бере у руки-
      Линуть чисті, ніжні звуки.
      Люди кажуть: “Це талант!”
      Добре грає ... Музикант.
      5. Висока, струнка, не XL,
      В платті модному топ-… Модель.

          ІІ етап. “Кадейдоскоп професій”.

          За 2 хвилини написати назви професій, які починаються на букви: 1 група – “м”, 2 група  –   “п”, 3 група – “к”. Чия команда напише більше?
          Відповіді:
          1 група – музикант, маляр, менеджер, масажист, мультиплікатор, математик, модельєр,  матрос, машиніст, медик, механік.
          2 група – педагог, перукар, продавець, програміст, пілот, поліцейський, прикордонник, пекар, пожежник, письменник, прокурор, повар.
          3 група – контролер, кухар, касир, космонавт, кондитер, кравець, конструктор, консул, композитор, коваль, клоун,  кранівник.

          IІІ етап. “Най-най”.

          Зараз буде запропоновано деякі незвичні характеристики професій, а вам необхідно буде по черзі назвати ті з них, які, на вашу думку, найбільше підходять даній характеристиці. І так:
          найгрошовитіша професія – банкір, касир…;
          найзеленіша – садівник, лісник, квітникар…;
          найсолодша – кондитер, продавець в кондитерському відділі…;
          найпатлатіша – перукар, гример…;
          найсмішніша – клоун, пародист…;
          найдитячіша – вихователь, педіатр, вчитель…;
          найкольоровіша – художник, маляр…;
          найгарячіша – пожежник, пекар…;
          найбалакучіша – диктор, журналіст….

          ІVетап. “Збери прислів’я”.

      На паперових стрічках написані прислів’я, розрізані навпіл і перемішані. Кожній групі потрібно правильно прочитати  їх.

      1 група

      · Ремесло золото принесло
      ·   Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
      · Була б охота, а робота знайдеться.
        

      2 група

      · Діло майстра величає.
      · Очі бояться, а руки роблять.
      · Є терпіння – буде і вміння.

      3 група

      · Хто не працює, той не їсть.
      · Що можеш зробити сьогодні, не відкладай на завтра.
      · Добрий початок – половина діла.

          Ведучий.  Отже, ви отримали інформацію про світ професій.Тепер ви зможете оцінити свої “хочу” і “можу”. Постарайтесь знайти ту професію, в якій найкраще будуть поєднуватися ваші бажання і можливості. Найголовніше, слід  пам'ятати,  що остаточний вибір лише за вами, бо обираючи професію, ви обираєте  власну долю.
          Підведення підсумків і визначення переможця.

      Додаток 4

      Бібліополеміка “Покликання. Як його знайти?”

          Примірні питання до обговорення можуть бути такими:
          1. Що таке покликання? Чи може кожен знайти його?
          2. Праця – це задоволення чи засіб існування? Твоя думка з цього приводу.
          3. Як ти думаєш, вибір професії – особиста справа чи громадська? Чи повинен хто-небудь втручатися у твій вибір?
          4. Чи можна вважати рівнозначними поняття “свідомий вибір професії” і  “мета життя”?
          5. Що робити, якщо не маєш всіх потрібних для обраної професії особистих якостей?
          6. Чи сприяє книга вибору професії? Герої яких книг – твої сучасники мали вплив на твій вибір?
          7. Як ти уявляєш обрану професію в майбутньому?

      Додаток 5

      Тест на професію “Яка професія мені підходить”.

      1. Найулюбленіший книжковий жанр…
      - детектив, трилер;
      - роман;
      - фантастика;
      - документальна проза;
      - пригоди.

      2. Краще для Вас проведення вільного часу - це…
      - спілкування з друзями;
      - відвідування кіно, театрів, музеїв;
      - вивчення чогось нового, незвіданого;
      - читання книг;
      - прогулянка на природі.

      3. При оцінці професії, Ви вважаєте найважливішим те, наскільки вона...
      - важлива для суспільства;
      - цікава особисто Вам;
      - стабільна і престижна;
      - добре оплачується;
      - дає можливість зробити щось дійсно важливе.

      4. Найзручніший для Вас спосіб підрахунку цифрової інформації - ...
      - на аркуші паперу;
      - ніякий, не любите рахувати;
      - на калькуляторі;
      -  подумки;
      - будь-який.

      5. Як Ви вважаєте за краще сприймати інформацію?
      - з розповідей, на слух;
      - візуально(зорово) - любите ілюстрації;
      - через дії, практично;
      - з Інтернету, книг, довідників;
      - будь-яким способом.

      6. Кольори, яким Ви надаєте перевагу
      - все одно;
      - яскраві і насичені;
      - не мазкі;
      - контрастні, наприклад, чорно-білий;
      - спокійні (зелений, блакитний, коричневий).

      7. Який найзручніший для Вас режим роботи?
      - ви легко пристосуєтесь до будь-кого;
      - вільний;
      - розмірений графік;
      - у будь-якому режимі Ви працюєте більше інших;
      - якщо робота улюблена, готові займатися нею увесь час.

      8. Вам найбільше хочеться поїхати…
      - куди завгодно - скрізь цікаво;
      - у країни з древньою історією;
      - у цивілізовані країни Європи або Америки;
      - в Азію;
      - в Африку.

      9. Найкращий спосіб вибрати професію - це…
      - порадитися з досвідченими, обізнаними людьми;
      - по велінню душі;
      - дізнатися, хто найбільш затребуваний;
      - протестуватися;
      - важливо зрозуміти свої інтереси, а з професією визначитися пізніше.

      Список використаної літератури

          Мар’янін О. Робота є робота : розповіді про всякі професії / О.Мар’янін ; пер. з рос. Л.Письменної. – Київ, 1985. – 86 с.
          Професій в світі є чимало, сповна їх вистачить на всіх : рекоменд. бібліограф. покажчик для учнів 7-9 кл. / Міністерство культури і туризму України ; Національна бібліотека України для дітей). – Київ : [б.в.], 2006. – 47 с.

      *   *   *

          Кличановський А. Профорієнтація: нові ідеї, нові партнерства / А. Кличановський // Бібліотечний форум України. – 2013. – № 3. – С. 16–17.
          Кордонська А.В. Святий хліборобський труд / А.В. Кордонська, О.А. Дрючило // Позакласний час.– 2017.– № 6.– С. 39.
          Осіння Г.В. Змалечку працювати вчись! / Г.В.Осіння // Позакласний час. – 2017. – № 6.– С. 35.
          Профорієнтаційна діяльність бібліотек // Шкільна бібліотека плюс. – 2010. – № 8. – С. 2-4.
          Срібна І. Проект “ПрофіСтарт: юні обирають майбутнє” новий рівень профорієнтаційної роботи / І.Срібна // Бібліотека у форматі Д. – 2015. – № 3. – С. 30-32.

      Вебліографія

          День профорієнтації у бібліотеці : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://beregynia-cbs.blogspot.com/2014/11/blog-post_13.html – Назва з екрана. – Мова укр.
          Професійне визначення та соціальна адаптація молоді : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bibliostyhiya.blogspot.com/2013/09/blog-post.html  – Назва з екрана. – Мова укр.
          Профорієнтаційна діяльність бібліотек : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.library.sokal.lviv.ua/crb_b_proforijentaciya.html – Назва з екрана. – Мова укр.

       

          Матеріали обговорені на засіданні науково-методичної ради обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка

          Протокол №11 від 11 грудня 2017 р.

       

       

      Матеріали підготувала                   Цегельник О.М.
      Комп’ютерний набір                       Богданова О.Г.
      Відповідальний за випуск             Черноус В.Ю.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Осінь 2019”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Анна Лачина “Украдений світ”
      Ольга Войтенко “У світлі світляків”
      Гюдрун Скреттінг “Антон”
      Валентина Захабура “Лепрекони”
      Дженні Німмо “Чарлі Бон”
      Люсі Гокінг, Стівен Гокінг “Джорж”
      Дорота Сувальська “Сюзанка хитрує”
      Алевтіна Шавлач “Пампуха”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Анастасія Нікуліна “Зграя”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2019 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр