“Порушувати закони – це все одно,
що рубати сук, на якому ми сидимо!”
В.О.Сухомлинський
Країна сьогодні живе і розвивається в дуже складних умовах політичної та економічної нестабільності, реформ, що проводяться в усіх сферах суспільного життя, входження України у світову інформаційну структуру. Сучасний період розвитку суспільства вимагає нових підходів до задоволення інформаційних запитів. Бібліотеки – найбільш стабільна складова інформаційних ресурсів держави. Під впливом вимог часу змінюються бібліотечні технології, методи формування і розповсюдження інформаційних ресурсів, форми обслуговування читачів. Одним із аспектів всебічного розвитку особистості дитини і підлітка є висока правова культура. Адже не можна вважати фізично здорову людину всебічно розвиненою, коли вона, маючи широкі знання, добре працюючи або навчаючись, порушує закони. Людина, її права і свободи проголошені стратегічним конституційним пріоритетом Української держави. Захищаючи права дітей, дорослі захищають своє майбутнє. Права дитини визначено у Конституції України – Основному Законі нашої держави, а також Конвенцією ООН про права дитини.
Бібліотекарі мають допомогти сучасним дітям в оволодінні основами правової культури, розширенні правових знань, виробленні у них почуття гідності й відповідальності за свої вчинки, поваги до закону та його вимог. Мають сприяти вихованню підлітків в дусі безумовного дотримання норм суспільної моралі і права.
Діяльність бібліотеки повинна базуватись на різноплановому підході: популяризації правової літератури, різноманітності форм заходів правової тематики, а також обов’язковій співпраці з правоохоронними органами.
Успіх роботи по правовій тематиці в значній мірі залежить від формування книжкового фонду, його організації і розкриття, які повинні слугувати основній меті – обслуговуванню користувача, задоволенню його запитів. Різносторонній матеріал з популяризації правових знань є і в періодичних виданнях, який можна використати у проведенні масових заходів.
З метою ефективного розкриття фонду правової тематики пропонуємо оформити для читачів молодшого шкільного віку книжкові виставки “Вчимо закони змалку”, “Подорож Країною Закону”, виставку-інтерв’ю “Права дитини – твої права”, виставку-кросворд “Перехрестя Мудрого закону”, виставку-протест “Не порушуйте наші права”, виставку-вікторину “Правовий ключик”, виставку-рекламу “Право на здорове життя: прочитай і знай”. Для читачів середнього та старшого шкільного віку – “Вивчайте і поважайте закони України”, “Закон один для всіх”, “Підлітки: уроки права, уроки життя”, “Конституція – оберіг нашої держави”, “Право. Закон. Ми”.
Відкриття Інтернет-центрів зробило можливим перехід до широкого використання інформаційних ресурсів у бібліотечній роботі, збільшило можливість дитячих бібліотек у забезпеченні конституційного права підлітків на вільний доступ до джерел інформації. Рекомендуємо в бібліотеках широко використовувати можливості Інтернету. Так, в Інтернет-центрі бажано оформити книжкову виставку-пораду “Права дітей в Інтернеті”, а також провести слайд-презентацію “Декларація про права дитини”, он-лайн мандрівку “Я – людина. Ми – родина. Дім наш – Україна”, уроки віртуальної ввічливості “Інтернет та етикет”. Пропонуємо використовувати в роботікращі Інтернет-ресурси, розміщені на сайті НБУ для дітей (http://www.chl.kiev.ua) та обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка (http://odb.km.ua),звертатись під час проведення заходів до урядового сайту для юних громадян (http://children.kmu.gov.ua), інформаційного порталу правової освіти “Права дітей (http://www.kidrights.kherson.ua/kj/index.php), інформаційно-профілактичного порталу “Безпека для малих та дорослих” (http://www.babybezpeka.org.ua), а також до відеопродукту “Свої права ти добре знай, їх шануй та захищай”, створеного обласною бібліотекою для дітей імені Т.Г.Шевченка. Він розміщений в YouTube.
Одним із основних завдань дитячих бібліотек є популяризація літератури юридичного характеру, з питань етики, моралі, здорового способу життя серед різних читацьких груп дітей. Проведіть для них годину спілкування “Уроки моральної поведінки”, рольову гру “Хто першим вітається”, тест “Чи ввічливий ти”, День етики “Ввічливість на кожен день”, відеогодину “Правила поведінки в гостях”, урок гарної поведінки “Озирнись на свій вчинок”, інсценівки “Міні-театр чарівних манер”. Такі заходи можна доповнити виступами лялькових театрів, використанням технічних засобів. Цікавою формою для старшокласників буде диспут “Сенс життя. В чому він?”, на якому можна розглянути такі питання:
• Життя без мети. Що це? І чи так буває?
• У чому, на твій погляд, сенс існування людини?
• Що означає “вміти жити”?
• Як ти ставишся до позиції “живемо один раз”?
• Який зміст ти вкладаєш у вираз “знайти себе”?
• Які моральні правила можна віднести до неписаних законів людського суспільства?
Необхідно використовувати широкий спектр інформаційних форм роботи. Радимо провести дні інформації, декади та місячники правової культури, дні правової книги, тижні правознавства, в рамках яких доречним буде організувати книжкові виставки, перегляди літератури, презентації книг. Запропонуйте дітям взяти участь у таких заходах, як правовий ринг, година права, правова гра, зустріч з дільничним інспектором міліції, правознавцем, тренінг, правовий колаж, квест-ігри, ділова чи ситуативна гра, дискусія, круглий стіл, бібліотечний урок права, інтелектуальний аукціон та ін. Мета даних заходів – з’ясувати наскільки юні громадяни обізнані про свою відповідальність перед законом, перед суспільством.
Важливим засобом в плані оперативного інформування юних користувачів з питань права є інформаційні підбірки літератури, такі як: “Відповідальність неповнолітніх”, “Кожна дитина має право” та ін. Слід також використовувати довідково-бібліографічний фонд: словники, довідники, енциклопедії, каталоги і картотеки з відкритими рубриками по темі, підготовлені бібліотекарями інформаційні та рекомендаційні посібники, в тому числі електронні.
Правова діяльність бібліотек з користувачами-дітьми та підлітками будується на диференційованому підході. Правове виховання наймолодших читачів спрямоване на те, щоб сформувати у них елементарні знання про нашу державу та її символи: прапор, герб, гімн. Для них рекомендуємо провести бесіди “Мій прапор – святиня моя”, “Національні символи України”, презентацію книги “Я – громадянин України”.
З метою роз’яснення ідейного змісту державних символів України та історії їх створення можна провести для читачів середнього шкільного віку слайд-презентацію “Родовід державних символів”, літературно-мистецьку панораму “Наш стяг – у золоті й блакиті”, презентацію виставки “Я і Україна”, голосне прослуховування диску “Головні пісні України” і перегляд книг серії “Національні святині України”.
Для молодших школярів можна створити проект “Дитина під парасолькою прав”. Його мета – пояснити дітям, чому у суспільстві всі громадяни повинні дотримуватись відповідних прав; у чому відмінність прав та обов’язків дорослих від прав та обов’язків дітей. В програму проекту можуть увійти різноманітні форми роботи – зустрічі з працівниками правоохоронних органів “Дитина і підліток у світі закону”, година права “Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки”, пізнавальна гра “Правовий футбол”, вікторина “На щасливе дитинство ми маємо право”, цикл правових заходів “Мандруємо з Правознавчиком”, конкурс “Я малюю свої права” та ін.
Для дітей середнього та старшого шкільного віку можна розробити програму “Правовий простір дитинства”. Її мета – звернути увагу дітей до законів, допомогти оцінити свої вчинки, підвищити загальний рівень правової грамотності, ознайомити з нормами права і навчити їх користуватись ними. До програми доцільно включи гру “Правове полювання”, метою якої є здобуття правових знань і основ правомірної поведінки. Під час гри діти дізнаються, як потрібно і як не потрібно вести себе в громадських місцях, обговорять, наприклад: хуліганську поведінку в транспорті, зривання квітів з клумб та інше. Спільно визначать відповідне покарання за ці вчинки. Читачі-діти зможуть проілюструвати ігрові ситуації, а бібліотекарі – оформити книжкову виставку “Вчинок та його відлуння”.
Виявити рівень знань права у підлітків допоможе моніторинг “Мої права”, де діти змогли б самостійно оцінити свої знання, задуматись над тим, куди вони зможуть звернутись у випадку порушення їх прав, сформувати основні питання, які їх хвилюють.
Ознайомленню зі своїми правами і усвідомленню їх дитиною сприятиме “Конвенція ООН про права дитини”. Вона має стати відправною точкою у цій справі. В дитячих бібліотеках бажано розробити книжкові виставки “Абетка громадянина” (1-4 кл.), “Я і мої права” (5-9 кл.), де подається витяг із “Конвенції ООН про права дитини”. Заходи, які будуть проводитись по розкриттю Конвенції повинні проходити в цікавій формі, з використанням театралізованих постановок різних казок. Доповніть їх відеосюжетами, електронними презентаціями, іграми-вікторинами, оглядами книг і періодичних видань.
Для дітей середнього шкільного віку пропонуємо провести акцію “Я – дитина! Я маю право!”, яка допоможе дітям донести інформацію про їх права. Підсумком може стати театралізована гра “Права на будь-який випадок”. Рекомендуємо провести її в образах персонажів А.Ліндгрен, які допоможуть дітям розібратись в ситуаціях, що можуть виникнути в повсякденному житті. Під час проведення акції можна розгорнути експозицію книг “Я маю право знати” з основними документами, матеріалами з періодичних видань, які висвітлюють тему захисту прав дитини. Також дітям цікаво буде взяти участь в правових читаннях “Конвенція про права дитини” та квесті “Ми знаємо свої права” (Додаток №1).
Для читачів-учнів 1-4 класів започаткуйте правові уроки “Школа прав дитини”, де вони братимуть участь у вікторині “Кожна дитина має право на…”, іграх “Правова абетка”, “Будуємо фортецю законів”, казково-правовому потязі “Казки читаємо – права вивчаємо”.
Велику роль у комплексі правових заходів дитячих бібліотек відіграє робота з батьками юних читачів. У родинному колі, через казки, оповідання, відгадування загадок, бесіди та взаємини з рідними, сімейні традиції дитина починає пізнавати суть таких моральних понять, як гарне і погане, добро і зло, справедливість, доброзичливість, чуйність, дбайливість, працьовитість, старанність, співчутливість, мужність, чесність, обов’язок, правдивість. З віком ці моральні погляди, звичайно, змінюються, поглиблюються, моральний досвід розширюється.
Доречним буде проведення з батьками диспуту “Яку сім’ю можна вважати зразковою?”, конференції “Батьки і діти”, на якій варто обговорити питання виховання дітей у сім’ї, використання дітьми дозвілля, вживання спиртних напоїв, наркотиків, тютюнопаління та ін., правового колажу “Право – мистецтво добра і справедливості”, Дня сім’ї “Не “Я”, а тільки “Ми”, правових читань “Закони для української родини”. Цікавою буде правова гра “Конверт відвертих запитань і відповідей”, під час якої бібліотекар роздає всім присутнім батькам аркуші паперу, на яких вони записують проблему, яка їх турбує, не вказуючи свого прізвища. Всі аркуші складаються в конверт, перетасовуються і роздаються знову. Кожен з батьків повинен висловити свою думку з проблеми, що йому випала.
Бібліотекарям бажано взяти участь у батьківських зборах, де вони матимуть змогу роздати батькам пам’ятки “Батькам про права дитини”, рекомендаційні списки літератури “Новинки правової літератури”. Роботу по вихованню правової культури дітей бібліотечні працівники повинні проводити спільно зі службою у справах дітей, працівниками правоохоронних органів, юристами, психологами, громадськими молодіжними організаціями. Цінність таких зустрічей полягає у можливості проведення професійних консультацій в оперативній обробці зв’язку “читач – юрист”.
Сприятиме цьому цикл заходів “Юнь осягає закони”, до якого можуть увійти такі форми роботи, як зустріч з представниками правоохоронних органів “Злочин. Як його уникнути?”, рольова гра “Я – особистість”, година міркувань “Мене турбує…”, гра “Юні прокурори, судді, адвокати”, бліц-турнір “Ти і закон” (Додаток №2). Також можна організувати книжкову виставку “Юридичний буквар”.
Враховуючи те, що в школах України вивчаються такі предмети як, “Правознавство”, “Основи держави і права” і учні шкіл беруть активну участь у шкільних, районних, міських, обласних олімпіадах з правознавства, дитячі бібліотекарі повинні допомогти у підготовці до них. Це може проявлятись у підборі літератури, виконанні бібліографічних довідок, підготовці книжкових та пресс-оглядів. З цією метою рекомендуємо провести годину цікавих повідомлень “Права людини починаються з прав дитини”, відео-вікторину “Запитання від Феміди”, гру “Злочин і кара” (підготуйте шість карток, на яких записані правопорушення, а діти мають їх розділити на вчинки і злочини), урок правових знань “Профілактика правопорушень”, ділову гру “Знайди вихід із ситуації”, де у формі діалогу шукати вихід з правових колізій.
Виходячи з того, що біблiотека найбільш доступна установа, яка володіє певними документно-інформаційними ресурсами з питань права і зобов’язана забезпечувати реалізацію права на інформацію, головне її завдання в роботі з дітьми – надання загальнодоступної правової інформації і формування у дітей високого рівня правової культури.
На основі наявних інформаційних ресурсів радимо складати рекомендаційні списки літератури з питань правового захисту дітей, пам’ятки, адресовані дітям і батькам. Це все можливо представити на інформаційному стенді “Правозначик інформує” або “Бібліотека. Інформація. Користувач”. Тут же надати інформацію про телефони і адреси, по яких діти можуть звернутися в надзвичайних обставинах.
Залучити дітей до читання літератури правової тематики, створити доброзичливу атмосферу, виховати правову самосвідомість і людську гідність підлітків допоможуть правові клуби: “Феміда”, “Правова планета дитинства”, “Я – громадянин ХХІ століття”, “Закон. Право. Мораль”, “Підліток і закон”. При складанні плану можна використати такі заходи, як: турнір юних правознавців “Права дитини в Україні”, правовий лабіринт “Чи знаю я свої права і обов’язки?”, правова стежина “Мову закону вивчати і знати”, правова гра “Зобов’язаний і маю право”, дискусії “Якою повинна бути сучасна молодь?”, “Жити, відповідаючи за все”, ситуативно-рольові ігри “Магістри юстиції”, “Знайди вихід із ситуації”, “Я – президент острова Правознайко”, тест “Виконуй обов’язки, поважай правопорядок і закон”. Цікавим буде конкурс “АБВГДЕЙКА”, в якому пропонується учасникам по черзі обрати будь-яку букву (вони можуть бути розкладені на столі). Бібліотекар зачитує питання, яке розміщене на картці з цією буквою. Якщо учасник відповідає правильно, то буква залишається у нього, якщо ні – тоді букву передає бібліотекарю. За кількістю букв учасників бібліотекар визначає кількість балів, отриманих у цьому конкурсі (кількість букв визначайте самостійно). Наприклад:
А – строк контракту у Національній гвардії України (3 роки).
Б – нормальна тривалість робочого часу на тиждень (40 год.).
В – скільки термінів поспіль можна балатуватися на посаду Президента України (2 терміни).
Г – вік, з якого громадянин України може брати участь у виборах як виборець (18 років) і т.д.
І ще одне суміжне питання – виховання культури толерантності у дітей різних вікових категорій. Проблема розвитку духовності, зокрема, толерантного ставлення людини до свого оточення, дуже актуальна в наш час. Принципово важливим є усвідомлення необхідності навчитися жити у світовій спільноті, керуючись принципами толерантності.
Тому потрібно зосередитись на вихованні у дітей толерантності, розказати їм про її складові, сформувати моральне уявлення, як потрібно будувати життя в суспільстві – це першочергове завдання дитячих бібліотек. Цьому сприятимуть консультативні матеріали “Бібліотека для дітей – центр діалогу культур і формування толерантності”, розміщені на сайті обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка.
Для вивчення читацьких інтересів з питань права радимо провести дослідження “Бібліотека. Право. Читач”, анкетування “Я – дитина”. Запитання:
1. Ти читав “Конвенцію ООН про права дитини?”. (так; ні)
Якщо “так”, то хто тобі її порекомендував:
• бібліотекар;
• батьки;
• друзі.
2. Чи все тобі було зрозуміло? (так; ні)
Якщо “ні”, то за роз’ясненням ти звернувся до:
• бібліотекаря;
• батьків;
• друзів.
3. Як ти вважаєш, чи не порушуються твої права, передбачені Конвенцією? (так; ні)
Якщо були порушені, то хто тебе захистив?
4. Вкажи, чи бачив ти в бібліотеці, яку відвідуєш, книжкову виставку або поличку, присвячену правам дитини? (так; ні)
5. Чи брав ти участь у заходах, присвячених правам дитини? (так; ні)
Якщо “так” то вкажи де:
• в школі;
• в бібліотеці.
6. Що в них тобі сподобалося?
Провідне місце у правовій діяльності належить художній літературі. Поповніть свою методичну скарбничку обговоренням художніх творів з використанням ігрових елементів. З дітьми молодшого та середнього шкільного віку проведіть цикл заходів “Правова асамблея книжкових героїв”, в якій учасники заходу потрапляють разом з героями в різні складні ситуації та визначають, які права порушилися. Організуйте правові вікторини, конкурси малюнків, ігри, презентації улюблених детективів. В своїй роботі використовуйте твори В.Сухомлинського “Чому в бабусі тремтять руки”, “Серце тобі нічого не підказало”, М.Малюка “Закон роду” (казка), А.Костецького “Чемний герой”, О.Радушинської “Щоденник Славка-хоробрика”, серії “Дивний детектив - 08”. Кмітливість, розум, наполегливість і допитливість – невід’ємні помічники головних героїв цієї серії. Ці історії створені відомими українськими письменниками О.Ільченком, А.Кокотюхою, Б.Жолдаком, Н. та О.Шевченками, А.Птіциним, Є.Кононенко. Серія книг “Швидка допомога” розповідає про життєві ситуації, які можуть складатися по різному але безвихідних, як відомо, не існує. Вона допоможе дітям навчитися миттєво реагувати на різні казуси та вміти їм запобігати. Як стати впевненим у собі? Як без проблем спілкуватися з батьками? На ці та безліч інших запитань дають відповідь книги серії “Що потрібно знати…”.
Використайте в своїй роботі вислови видатних людей. Наприклад: “Кожна дитина має право на увагу, на ласку на похвалу” (С.Аркін), “Що більше у дитини волі, то менше необхідності у покараннях. Що більше похвали, то менше покарань” (Я.Корчак), “Кожний, хто ходить по землі, має свої обов’язки в житті” (Е.Хемінгуей), “Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані” (Сенека). Прислів’я на провову тематику – “Закон не вогонь – водою не заллєш”, “Закон державу держить”, “Коли маєш багато права, тобі честь і слава”, “На чиїй землі живеш, того народу й закони шануй”.
Рекомендуємо вам використати в роботі по цій тематиці видання обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка, зокрема: пам’ятку для користувачів-учнів 3-9 класів “Державні символи України: герб, прапор, гімн”, комплект закладок для користувачів-учнів 5-9 класів “Правова абетка”, інформаційний список літератури для користувачів-учнів 3-9 класів та їх батьків “Я маю право…”.
Запропоновані в методичних матеріалах заходи сприятимуть формуванню поглядів у дітей на закон як обов’язкове правило поведінки, допомагатимуть їм не спіткнутися на початку життєвого шляху, уникнути конфлікту з законом. Адже у повсякденному житті їм найбільше потрібні саме знання своїх прав і обов’язків.
Квест “Ми знаємо свої права”
(для читачів-учнів середнього та старшого шкільного віку)
Пропонуємо до Всеукраїнського тижня правових знань провести у бібліотеці квест, який допоможе познайомити читачів з Конвенцією ООН про права дитини, навчить оцінювати різні ситуації і аналізувати їх, познайомить з правами та обов’язками, що допоможе дітям захистити себе і почуватися гідно в суспільстві. Під час гри діти вдосталь побігають по бібліотеці, розгадуючи завдання, які стоять перед ними.
Учасники гри можуть бути розділені на дві команди (її назву вони визначають самостійно), їм вручаються бейджі з іменем. Вони мають пройти п’ять станцій і на кожній з них виконати завдання. Для їх виконання встановлюється певний час.
В бібліотеці для квесту мають бути використані різні зали: абонемент, читальний зал, Інтернет-центр, книгосховище тощо. Місцезнаходження станції – будь-яка зона, наприклад кафедра бібліотекаря, книжкова виставка, тематична полиця, інформаційний стенд. Вона має позначатися певним вказівником чи емблемою. На кожній станції гравців чекає бібліотекар, який роздає їм завдання. Він знайомить учасників із правилами квесту, пояснює організаційні моменти, роздає маршрутні листи для кожної команди. На початку квесту бібліотекар вручає перше завдання командам.
Перша станція “Розминка”. Учасники першої команди мають дати визначення поняття “декларація”, учасники другої – “право”. Для виконання цього завдання у них є аркуші та маркери. За свої відповіді, в залежності від її повноти, команди можуть отримати фішку в 5 або 10 балів. Виконати це завдання діти зможуть за допомогою довідкової літератури. Для цього їм потрібно розгадати запропонований ребус (зашифровано слово “словник”). А конкретний словник матиме на титулі малюнок із зображенням мантії. Саме його потрібно шукати дітям.
Бібліотекар дає завдання учасникам, яке допоможе їм знайти наступну станцію. Дітям потрібно відгадати слово, яке закодоване під цифрами українського алфавіту: 12,18,23,7,21,18, 7,23-27,7,18,23,21 (слово “Інтернет-центр”). Саме в Інтернет-центрі буде розташована наступна станція.
Друга станція “Правова”. Команди отримують конверт із запитаннями від бібліотекаря. Кожна команда відповідає на два запитання (за кожну правильну відповідь – фішка в 5 балів). Відповіді потрібно шукати в мережі Інтернет.
Запитання для першої команди:
▪ До якого віку ти є дитиною? (Конвенція ООН про права дитини визнає дитиною кожну людську особу до досягнення 18-річного віку, якщо за законом повноліття не настає раніше).
▪ Що ти розумієш під поняттям права дитини? (Права дитини – це можливості (свободи) неповнолітньої дитини, необхідні для її існування, виховання та розвитку. Численні права дитини співпадають з правами людини (право на життя, ім’я, отримання громадянства, вільне висловлювання думки та ін.).
Запитання для другої команди:
▪ Коли була прийнята Конвенція ООН про права дитини? (Конвенція ООН про права дитини прийнята резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року).
▪ У разі порушення твоїх прав до кого ти звернешся? (Дитина має право звернутися за захистом своїх прав та інтересів до органу опіки та піклування, інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування та громадських організацій. Дитина має право звернутись за захистом безпосередньо до суду, якщо вона досягла чотирнадцяти років).
Третя станція “Подумай”. Бібліотекар пропонує кожній команді пакет з 4 прислів’ями. Учасники повинні визначити, яким статтям Конвенції ООН про права дитини вони відповідають. Місце, де вони мають шукати відповіді можна знайти, склавши пазл (зображення книги). Кожна правильна відповідь оцінюється в 5 балів. Відповіді потрібно шукати в Конвенції ООН про права дитини.
● Прислів’я для першої команди:
“Правда суду не боїться” (Стаття 12. Право на захист своїх інтересів і свобод у суді).
“Всякому мила своя сторона” (Стаття 7. Право на громадянство).
“Грамоті вчитися – завжди знадобиться” (Стаття 28. Право на освіту).
● Прислів’я для другої команди:
“Добре діло втіха, як ділові не поміха” (Стаття 31. Право на відпочинок і дозвілля).
“Сім’я сильна, коли над нею дах один” (Стаття 8. Право на збереження сімейних зв’язків).
“Здоров’я – найдорожчий скарб” (Стаття 24. Право на користування послугами системи охорони здоров’я).
Четверта станція “Кросворд”. Бібліотекар пропонує командам заповнити кросворд. Перша команда дає відповіді на запитання, розміщені по вертикалі, друга – по горизонталі. Кожна команда виконує це завдання на окремих дошках.
Бібліотекар після виконання демонструє заповнений варіант кросворду і визначає правильну кількість відповідей команд, за кожну з яких вони отримують по 5 балів.
● Перша команда (запитання по вертикалі):
1. Міжнародний документ про права дитини (Конвенція).
2. Згідно з Конвенцією ООН про права дитини вони мають право на гру, відпочинок і… (Дозвілля).
3. До 18 років людину вважають…(Дитиною).
4. Діти мають право висловлювати свою…(Думку).
● Друга команда (запитання по горизонталі):
1. Одна із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського піклування (Опіка).
2. Дітей, позбавлених родини, охороняє і опікує…(Держава).
3. Міжнародний документ прав людини (Декларація).
4. Конвенцію про права дитини затвердила у 1989 році… (ООН).
П’ята станція. “Ігрова”. Діти отримують від бібліотекаря пакет з підготовленими і надрукованими на картках твердженнями. Їм потрібно їх розділити на правильні і не правидьні. Команда, яка краще виконає це завдання отримає 10 балів, інша команда – 5 балів.
● Твердження для першої команди:
1. Усі діти мають право на любов і турботу.
2. Кожна дитина може вдосталь їсти чіпси і хот-доги.
3. Усі діти рівні у своїх правах.
4. Діти, які добре відносяться до своїх батьків, мають право на особливе ставлення.
5. Жодна дитина не повинна бути жертвою насилля та війни.
6. Особлива увага – дітям-інвалідам!
7. Усі діти мають право на повноцінне харчування.
8. Діти мають право на свободу совісті, думок та релігії.
9. Жодна дитина не повинна мити посуд.
10. Усі діти мають право на освіту.
● Твердження для другої команди:
1. Усі діти мають право на відпочинок.
2. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
3. Кожна дитина може дивитися телевізор та грати за комп’ютером скільки і коли заманеться.
4. Особлива увага – дітям-сиротам!
5. Діти можуть мати свої погляди на життя і висловлювати думки.
6. Усі діти мають право на медичну допомогу.
7. Діти мають право на інформацію.
8. Жодна дитина не повинна бути скривдженою.
9. Кожна дитина повинна отримувати сніданок у ліжко.
10. Діти мають право на таємницю кореспонденції.
Переможцем стає та команда, учасники якої отримають більше балів. Підрахунок веде координатор квесту. Також може бути нагороджений окремий гравець чи гравці команд, які під час гри проявили себе як найактивніші учасники. На знак дружби та єдності діти надувають повітряні кульки, прикріпивши до них літери “Знай свої права!”.
Бліц-турнір “Ти і закон”
(для читачів старшого шкільного віку)
Кожному учаснику турніру дається картка, яку він піднімає, коли знає відповідь на питання. Відповідь на кожне питання оцінюється трьома балами. У кінці турніру бібліотекар підбиває підсумки.
1. Основний Закон України (Конституція).
2. Вищий законодавчий орган України (Верховна Рада).
3. Вищий виконавчий орган України (Кабінет міністрів).
4. Людина, яка у суді виступає захисником звинуваченого (адвокат).
5. Особа, наділена державою, юридичними правами та обов’язками (громадянин).
6. Недовіра до Президента і заклик його до відповідальності (імпічмент).
7. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави (паспорт).
8. Повна незалежність держави (суверенітет).
9. Автор першої в історії українського народу справді демократичної Конституції (Пилип Орлик).
10. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли… (18-річного віку).
11. Максимальна тривалість робочого часу в Україні (40 год. на тиждень).
12. Суспільно небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання (злочин).
13. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає …(з 14 років).
14. Найпоширеніший вид адміністративного стягнення (штраф).
15. Не допускається прийом на роботу осіб, які не досягли… (16 років).
16. Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав (обов’язок).
Список використаної літератури
▪ Бібік Н.М.Зростаймо громадянами: розповідь про Конституцію України : навч. посібник / Н.М.Бібік, М.М.Ілляш. – К. : Веселка, 2000. – 87 с.: ілюстр.
▪ Весела абетка прав дитини: ігрові технології навчання / ред. Н.В.Томашевська – Х. : Торсінг плюс, 2008. – 32 с. : ілюстр.
▪ Вивчаючи свої права. – К., 2003. – 16 с. : ілюстр. – (Я сам(а).
▪ Знай свої права, дитино. Основні засади Конвенції про права дитини (1989 р.) / С.Кириленко, Л.Слабошпицька. – К.: Махаон-Україна, 2000. – 46 с. : ілюстр.
▪ Іова В.Ю. Правове виховання та правовий захист учнів : навчально-методичний посібник / В.Ю.Іова, Л.В.Красномовець. – Кам’янець-Подільський, 2009. – 200 с.
▪ Конвенція ООН про права дитини : зміст скорочено і адаптовано для дітей. – К., 2004. – 16 с. : ілюстр.
▪ Моральне та громадянське виховання : сценарії заходів. – Х. : Основа, 2007. – 256 с. – (Класний керівник).
▪ Цуканова Є.О. Мої права : довідник для учнів 5-9 класів / Є.О.Цуканова, Ю.В.Жиглова. – Х. : Ранок, 2010. – 96 с.
* * *
▪ Вересоцька В. Права людини починаються з прав дитини / В.Вересоцька, Т.Клюй // Світ дитячих бібліотек. – 2010. – № 1. – С. 19-20.
▪ Жмур Л.О. Наші права – щасливе дитинство / Л.О.Жмур, Ю.М.Спащенко // Позакласний час. – 2011. – № 5. – С. 38-42.
▪ Сломчинська В. Правові орієнтири / В.Сломчинська // Вісник книжкової палати. – 2012. – № 1. – С. 23-31.
* * *
▪ Виховання правосвідомого громадянина: бібліотечна складова : консультація. – Режим доступу : http://zosh6.at.ua/Wihowna_robota/Pravo_vuhovna/vikhovannja_pravosvidomogo_gromadjanina.doc
▪ Правові орієнтири : збірник творчих робіт переможців та номінантів обласного конкурсу на кращий сценарій заходу з правовиховної та правопросвітницької роботи. – Режим доступу:http://www.kidrights.ks.ua/library/Prava/images/pravovi_orientyry_zbirnyk_2011.pdf.
Матеріал підготувала Пасічник Р.В.
Комп'ютерний набір Богданова О.Г.
Відповідальна за випуск Черноус В.Ю.
|