Духовне, культурне, економічне відродження нашого суспільства неможливе без виховання сучасної, мислячої та високоморальної особистості, яка була б причетною як до національної, так і світової культури. Сучасне входження дитини і підлітка в світ інформації відбувається в першу чергу через книгу, а тому особливо важливою є турбота про забезпечення умов для залучення дітей і юнацтва до читання.
На виконання положень Конвенції Організації Об’єднаних Націй про права дитини (1989 рік), бібліотеки забезпечують право дитини на всебічну участь у культурному та творчому житті, її повноцінне дозвілля та відпочинок, що нерозривно пов’язано з читанням.
Згідно обласного плану заходів з виконання Загальнодержавної програми “Національний план дій щодо реалізації Конвенції ООН про права дитини на період до 2016 року” обласними бібліотеками для дітей імені Т.Г.Шевченка та для юнацтва протягом 2010-2015 років було проведено соціологічне дослідження “Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва в бібліотеках області”.
Мета дослідження – вивчення реального стану бібліотечного обслуговування дітей та юнацтва, умов доступу цих груп користувачів до послуг бібліотеки, оновлення бібліотечних фондів виданнями для них, організації роботи з патріотичного та естетичного виховання та розвитку творчих здібностей дітей і підлітків.
Результати дослідження дозволяють зробити висновок про затребуваність бібліотек та стабільний інтерес дітей та юнацтва до книги. Публічні бібліотеки залишаються основними інформаційними, просвіт-ницькими, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей та юнацтва. Для цього накопичено інформаційний потенціал, ведеться інформаційна та культурно-просвітницька робота, діють бібліотечні об'єднання за інтересами. Результати дослідження підтверджують гіпотезу про те, що діти і юнацтво є активними користувачами бібліотек, добре орієнтуються в інформаційному просторі.
Разом з тим виявлено ряд проблем та недоліків, спільних для всіх бібліотек, що взяли участь в дослідженні:
1. Незадовільний стан поповнення бібліотечних фондів сучасною літературою та періодичними виданнями для дітей та юнацтва. Стан оновлення бібліотечних фондів не відповідає зростаючим інформаційним запитам цих категорій користувачів;
2. Впровадження новітніх технологій в роботу бібліотек – баз дослідження (крім міських) знаходиться на дуже низькому рівні;
3. В більшості сільських бібліотек не створено належних комфортних умов (тепло в осінньо-зимовий період, сучасне технологічне оснащення, зручні робочі місця, читальні зали, кімнати юного читача);
4. В понад 50% сільських бібліотек немає жодного клубу за інтересами для дітей та юнацтва;
5. Недостатня робота міських бібліотек щодо залучення до читання читачів юнацького віку.
Узагальнивши підсумки щорічних досліджень бібліотеки-організатори вивчення рекомендують:
1. Забезпечуючи виконання положень Конвенції ООН про права дитини, бібліотеки мають і надалі зберегти свій статус гарантів конституційних прав дитини на вільний доступ до інформації та творчий розвиток;
2. Активізувати роботу в містах області по залученню до бібліотек читачів дитячої та юнацької вікових категорій;
3. Передбачати виділення коштів на поповнення бібліотечних фондів книгами та періодичними виданнями для дітей та юнацтва, зміцнення матеріально-технічної бази бібліотек (ремонти, опалення, обладнання робочих місць для читачів та бібліотекарів та комп’ютеризації бібліотек);
4. Бібліотечним фахівцямактивно розробляти та впроваджувати в життя програми підтримки дитячого та юнацького читання;
5. Активізувати роботу по розвитку творчих здібностей дітей та юнацтва, створити при бібліотеках читацькі об’єднання для цих категорій користувачів;
6. Запроваджувати в практику роботи інноваційні форми: літературні перегони, бенефіси читачів, поетичні марафони, школи інформаційного комфорту, флеш-моби, майстер-класи, презентації, свята читацьких пристрастей, конкурси “Кращий читач року” тощо;
7. Для підтримки діяльності бібліотек активно шукати контакти зі спонсорами, підприєм-цями, додаткові джерела поповнення бібліотечних фондів через проведення акцій “Подаруй бібліотеці книгу”;
8. Підняти рівень комп’ютеризації бібліотек за рахунок участі у програмно-проектній діяльності та пошуку позабюджетного фінансування.
Матеріал підготували Захаренко А.М., Тарчевська В.Б.
|