www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Соціологічні дослідження Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


      Соціологічні дослідження

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Соціологічні дослідження
      Соціальний портрет дитячого бібліотекаря Хмельниччини. Бюлетень соціологічної служби.
      admin
      17 січня 2017 р.

          Бібліотечна професія сьогодні зазнає значних змін, пов’язаних із процесами інформати-зації, гуманізації освіти та інтеграції в європейське співтовариство. Розвиток діяльності бібліотек на сучасному етапі вимагає вдосконалення їх соціальної та інформаційної функції в умовах реалізації законодавчо-нормативних документів. Тому сьогоднішній час вимагає від бібліотечного працівника безперервного розвитку як професіонала та особистості.
           Який же він, сьогоднішній бібліотекар? Щоб дати відповідь на це запитання, Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка організувала проведення регіонального соціологічного дослідження “Соціальний портрет дитячого бібліотекаря Хмельниччини”.
          Під час дослідження вивчався кадровий склад бібліотек для дітей, рівень професійної орієнтації бібліотекарів, сучасні форми підвищення їх кваліфікації. Передбачалось також визначити шляхи розвитку бібліотек для дітей.
          Об’єктами вивчення виступили працівники бібліотек для дітей Хмельницької області. Дослідження проводилось методами анкетного опитування та аналізу бібліотечної документації (статистична форма звітності за 2015 р.). Анкета включала 10 запитань про кількісний та якісний склад кадрів, рівень професійного розвитку бібліотекарів. Планувалось виявити запровадженні інновації, які вплинули на ефективність роботи  бібліотек та визначити їх рівень розвитку.
          Базами для проведення дослідження стали 34 бібліотеки для дітей: 1 обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка, 18 районних, 13 міських та 2 сільських бібліотеки для дітей.
          Чисельний склад бібліотечних працівників в бібліотеках для дітей Хмельницької області становить 141 чоловік. В дослідженні взяли участь 113 бібліотекарів. З них:
                керівники бібліотек – 23%;
                завідуючі відділами – 6%;
                головні і провідні бібліотекарі – 17%;
                бібліотекарі І і ІІ категорії – 22%;
                бібліотекарі – 32%.

          Згідно результатів дослідження, спостерігається високий освітній рівень усіх категорій працівників в бібліотеках для дітей області. А саме: 50,5% респондентів мають повну вищу освіту, 46% – базову вищу спеціальну освіту та 3,5% – базову вищу.
           Варто відмітити, що більшість спеціалістів з повною вищою спеціальною освітою здобули її в Київському національному університеті культури і мистецтв (його в різні роки закінчили 21,2% респондентів) і Рівненському державному гуманітарному університеті (його в різні роки закінчили 8%). Що стосується базової вищої спеціальної освіти, то тут першість належить Кам’янець-Подільському коледжу культури і мистецтв, в якому навчались 39,8% респондентів.
          Нам було цікаво дізнатись в які роки бібліотекарі закінчили навчальний заклад. Отже, вони це зробили в період з:
                1970 по 1980 роки – 8,9%;
                1980 по 1990 роки – 33,6%;
                1990 по 2000 роки – 31%;
                2000 по 2010 роки – 17,7%;
                2010 по 2015 роки – 8,8%.

          Важливим фактором оцінки кадрового складу є стаж роботи працівників. Це засвідчує і стабільність кадрів, і їх досвідченість. Так, у відсотковому відношенні це виглядає наступним чином:
                18,5% – (стаж роботи до 10 років);
                19,5% – (стаж роботи від 10 до 20 років);
                29,2% – (стаж роботи від 20 до 30 років);
                23,9% – (стаж роботи від 30-40 років);
                  8,9% – (стаж понад 40 років).
             А також те, що 95,6% респондентів працюють на повну ставку.
          Чи задоволені бібліотекарі своєю ділянкою роботи в бібліотеці? Виявилось, що 82,3% респондентів подобається їх робота. А 17,7%, на жаль, не зовсім.

          В ході проведення дослідження аналізувалась вікова характеристика працівників. Маємо наступну картину серед респондентів:
                до 30 років – 13,3%;
                від 30 до 40 років – 11,5%;
                від 40 до 50 років – 33,6%;
                від 50 до 60 років – 34,5%;
                понад 60 років – 7,1%.
          Аналіз показує малий відсоток вливання молодих спеціалістів в кадровий склад бібліотек для дітей області. Виникає потреба омолодження колективів.
          Що стосується оцінки рівня розвитку бібліотеки самими респондентами. 46,9% з них визначають його як високий, тобто їх бібліотеки активно розвиваються. І це дуже гарний прогноз. 29,2% відмітили середній рівень розвитку. На їх думку, бібліотека розвивається не так швидко як би того хотілось. 23% вбачають у своїй бібліотеці задовільний рівень розвитку. А це означає, що вона розвивається не рівномірно, тобто не всі напрямки роботи відповідають певним критеріям. На думку 0,9% (1 респондент) рівень розвитку низький.

          На розвиток бібліотеки має вплив і стиль керівництва. Аналіз відповідей показав, що на думку 96,5% працівників у бібліотеках для дітей існує демократичний стиль керівництва. Основними позитивними характеристиками цього стилю є справедливе ставлення, повага до підлеглих, турбота про них, врахування їх думок, інформування колективу про стан справ і перспективи розвитку закладу з боку керівника. Така методика управління колективом дозволяє кожному працівникові  бути причетним до розвитку своєї бібліотеки і відчувати себе професіоналом у своїй справі. А звідси і здоровий психологічний клімат в колективі, нормальна, творча атмосфера.
          Протилежним  демократичному є авторитарний стиль управління, який визначили 3,5% респондентів. Вони вважають цей стиль керівництва характерним для своєї бібліотеки. Нехай це незначна частина респондентів, але, на їхню думку, усі рішення ухвалюються одноосібно керівником, надходять вниз у вигляді директив, які не підлягають обговоренню і  їх належить незаперечно виконувати.
        Сучасна бібліотека сьогодні має активно використовувати інформаційний простір, інноваційні методи і форми роботи, які сприятимуть кращій організації роботи з читачами-дітьми. Все це вимагає від сучасних бібліотекарів певних знань та навиків. Згідно результатів дослідження, респонденти вважають найважливішим вміння працювати з читачем-дитиною. Далі, не безпідставно, іде знання фонду та знання нових технологій. Обов’язково, на їх думку, має бути присутній творчий підхід до виконання роботи і застосування інновацій. Потрібно бібліотекарям мати психологічні та педагогічні навички. 
          Однією із складових успіху кожного фахівця є його здатність постійно поповнювати свої знання. Насичена та багатопрофільна бібліотечна робота вимагає постійного підвищення кваліфікації бібліотекарів. Нас цікавило чи є потреба у поглибленні знань у респондентів. Отже 93% з них готові до цього процесу. Це тішить, тому що саме ця категорія є найбільш перспективною, відчуває пульс сьогодення і йде до вдосконалення свого загальноосвітнього рівня.

            Найбільше бібліотекарів цікавлять наступні професійні теми:
             –  застосування новітніх технології;
             –  запровадження інноваційних форм роботи з користувачами-дітьми;
             –  надання бібліотечних послуг в ОТГ;
             –  створення інтерактивних ресурсів;
             –  виховання інформаційної культури читача;
             –  досвід бібліотек інших областей.
            Наші респонденти, підвищуючи свою кваліфікацію, надають перевагу наступним формам:
             –  практичне заняття;
             –  семінар;
             –  тренінг;
             –  вебінар;
             –  консультація;
             –  дистанційне навчання.
           Ефективність роботи бібліотеки певною мірою залежить від запровадження інновацій. Бібліотекарі нашої області активно працюють в цьому напрямку. І підтвердженням цього є такі інновації, запроваджені ними у своїх бібліотеках: Студія  розвитку і дозвілля дітей “Мері Поппінс”, програми: “Книга для всієї сім’ї”, “Читаємо всією сім’єю”, “Юні таланти”, “Україна ЧиTime”, “З природою єдиною мовою”; проекти: “Кам’янеччина читає дітям”, “Сім’я читає – Україна процвітає”, “Бібліотечні марципани”, “Бібліоняня”, “Читаємо з татусем”, літня інтернет-школа “Смайлики”; зони: “Країна Дошколярія”, “Press-бар”; клуб “Мама+я”, заходи: ігровий мікс “Сезон розваг”, бібліоквест “Таємнича BOOKляндія”, інтерактивна гра “Як перетворити читання на задоволення?”, створення буктрейлерів та інтерактивних ресурсів, проведення майстер-класів.
           В ході дослідження респондентам було запропоновано визначити шляхи розвитку своєї бібліотеки. На їх думку, має відбуватись: запровадження інновацій, поповнення бібліотечних фондів, покращення матеріально-технічної бази бібліотеки, впровадження новітніх технологій, створення різноманітних програм, проектів, співпраця з громадськими організаціями, перетворення бібліотеки на медіа-центр.
         На основі отриманих даних ми спробували створити соціальний портрет дитячого бібліотекаря Хмельниччини.
             Сучасний  дитячий бібліотекар  Хмельниччини – це жінка, віком 41 років, яка в період з 1990-2000 р. закінчила Київський державний інститут культури і отримала повну вищу спеціальну освіту. Вона має понад 20 років стажу, працює на ставку. Це фахівець, який займається організацією бібліотечного фонду, бібліотечним обслуговуванням користувачів-дітей, впроваджує нові інформаційні технології, запроваджує інновації, які впливають на ефективність роботи бібліотеки. Вона задоволена ділянкою роботи, а також вказала на високий рівень розвитку своєї бібліотеки. Бажає ще довго залишатись на передових позиціях у постачанні інформації своїм користувачам-дітям, для чого вважає за необхідне постійно підвищувати свій професійний рівень. Вона переконана, що бібліотека для дітей є необхідним соціальним інститутом у сучасному суспільстві.

            Висновки.
          Підсумовуючи результати проведеного соціологічного дослідження, можна стверджувати, що воно дало вичерпну інформацію про кадровий склад бібліотек для дітей, про рівень компетенції бібліотечних працівників, про визначення шляхів подальшого професійного вдосконалення.
          Одержані узагальнення дозволяють зробити висновок про те, що 53,1% опитаних мають стаж роботи від 20-40 років, а це є свідченням того, що у працівників великий досвід роботи в бібліотеці.
          Крім того 50,5% фахівців – з вищою освітою. Вони володіють знаннями, вміннями і навичками роботи з дітьми, а головне готові до постійного підвищення своєї кваліфікації, відповідно до вимог часу, долучення до використання сучасних форм – вебінарів, тренінгів, дистанційного навчання.
          Адже на сьогоднішній день сучасний бібліотекар – це і педагог, і психолог, і спеціаліст у сфері цифрових технологій, і редактор, і менеджер, і актор, і оратор і ще багато таких “і”. Це значить, що він має бути обізнаний в багатьох питаннях.
          Успіх кожної бібліотеки складається з ряду факторів, але все-таки найважливіший – професіоналізм бібліотекаря, який сприяє розквіту бібліотеки, перетворенню її на сучасний культурно-інформаційний центр.

         

       

       

          Матеріали підготували                              Цегельник О.М.
                                                                              Лифар О.П.
          Комп’ютерний набір                                  Богданова О.Г.
          Відповідальний за випуск                         Черноус В.Ю.


      Календар знаменних дат

      Знаменні події 29 березня

      1. Огієнко, Іван Іванович --
        з дати події минуло 52 років
      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Якій літературі ти надаєш перевагу:
      Історичній
      Пригодницькій
      Детективній
      Містичній
      Фентезі
      Мотиваційній







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2024 г.
          Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua             mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр