www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ЛИФАР О.П. Консалтингова діяльність: нові аспекти удосконалення змісту роботи бібліотек. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ЛИФАР О.П. Консалтингова діяльність: нові аспекти удосконалення змісту роботи бібліотек.

      Лифар О.П.
      м. Хмельницький

      Консалтингова діяльність:  нові аспекти
      удосконалення змісту роботи бібліотек

         Сьогодні, коли швидкими темпами відбуваються зміни в суспільному житті, змінюються пріоритети, бібліотеки також мають розвивати та вдосконалювати свою діяльність. А без якісного методичного забезпечення це неможливо. Методична діяльність бібліотеки, насамперед, спрямовується на вироблення загальної стратегії подальшої діяльності бібліотек для дітей, оновлення змісту і форм спілкування з читачами-дітьми, створення комфортного інформаційного середовища, яке б задовольняло потреби та інтереси дітей, впровадження в практику роботи бібліотек кращого досвіду, дотримання основних напрямків розвитку бібліотечної справи на сучасному етапі, підвищення рівня професійної підготовки бібліотечних працівників. Без всього цього важко отримати потрібні результати.
         Відділ удосконалення методики і практики бібліотечної роботи з дітьми Хмельницької обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка – у постійному пошуку надання якісних послуг бібліотекам для дітей області: 19 районним, 17 міським, 4 сільським, 771 сільській, 34 міським бібліотекам-філіям, які обслуговують дітей. Організаційно-методична робота забезпечується усіма структурними підрозділами бібліотеки, кожним зі свого напрямку діяльності, а організацію та координування здійснює відділ удосконалення методики і практики бібліотечної роботи з дітьми. Акцент у роботі відділу робиться на аналітичний та прогнозуючий. Це дає змогу вивчити стан функціонування бібліотек для дітей області, рівень обслуговування користувачів-дітей. Щорічний аналіз діяльності бібліотек для дітей сприяє визначенню тенденцій їх розвитку, виявленню загального стану справ у бібліотеках, а також оцінці виконаної ними роботи, складанню прогнозів щодо тих чи інших змін. За підсумками аналізу видається аналітико-статистичний збірник “Дитячі бібліотеки Хмельниччини у … році”, який розповсюджується у районних та центральних міських бібліотеках для дітей.
         Постійне оновлення середовища обумовлює необхідність освоєння бібліотекарями нових знань та розвитку творчої ініціативи. Тому обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка як методичний центр, працює над удосконаленням існуючих та пошуком нових форм роботи з питань підвищення фахового рівня бібліотечних кадрів.
         Для завідуючих районними, центральними міськими бібліотеками для дітей та заступників директорів з питань обслуговування дітей проводяться творчі лабораторії з обов'язковим виїздом в одну із районних чи міських бібліотек для дітей, що дає можливість представити колегам свою бібліотеку, обмінятися досвідом роботи. Під час проведення творчої лабораторії використовуються активні форми навчання: ділове спілкування, тренінг, засідання за круглим столом, творчий діалог, робоча дискусія. Працівники обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка розкривають в своїх консультаціях нові напрямки роботи та питання, які відповідають потребам сучасності: “Бібліотечний сайт – головна складова позитивного іміджу бібліотеки”, “Формування інформаційної культури читачів: тенденції та перспективи”, “Виклики сучасності: актуальні проблеми в діяльності бібліотек”, “Допоможемо дитині стати читачем: інноваційні ідеї та технології  в  діяльності  бібліотеки  для дітей з просування читання, книги” та ін.
         Також на базі обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка успішно функціонує Школа керівника, на засіданнях якої розглядаються актуальні теми: “Модернізація діяльності бібліотек на сучасному етапі”, “Методика розробки творчих програм у бібліотеці”, “Планування і звітність: стратегія і тактика”. Новим в її роботі стало запровадження вивчення досвіду бібліотек інших регіонів, зокрема були організовані виїзди до Львівської центральної міської бібліотеки для дітей, Тернопільської обласної та Збаразької районної бібліотек для дітей. У свою чергу заступники директорів бібліотек Тернопільської області відвідали і ознайомилися з досвідом Хмельницької обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка та Старокостянтинівської районної бібліотеки для дітей. Така співпраця дала позитивні результати, які знайшли відображення в роботі бібліотек для дітей.
         Сучасність диктує нові вимоги, а тому виникає потреба у навчанні, наданні консультативної та практичної допомоги й працівникам структурних підрозділів бібліотек для дітей. Ефективною формою підвищення кваліфікації, яка сприяє запровадженню в практику бібліотек для дітей області нових методів і форм роботи з читачами-дітьми, є семінари-практикуми працівників відділів роботи з користувачами-учнями 1-4 та 5-9 класів районних та міських бібліотек для дітей. З року в рік вони удосконалюються і наповнюються новим змістом. Останні з них пройшли на теми: “Книга для дитини: креативні підходи в просуванні читання”, “Читання в новому форматі: сфера впливу бібліотек для дітей”. Під час їх проведення застосовуються нові та дієві форми роботи: майстерня практика “Казки та поетична творчість письменників у вихованні читацьких смаків дитини”, стендова презентація “Нові книги і періодичні видання для юних читачів”, тренінг “Використання бібліотекою психолого-педагогічних форм і методів в обслуговуванні читачів-дітей”, творча майстерня “Бібліотека і сім'я: традиції і новації читацького розвитку дітей”. Кожна творча лабораторія, семінар-практикум передбачає в своєму плані підготовку учасниками домашнього завдання: розробка моделі книжкової виставки на допомогу популяризації української художньої літератури, підготовка рекламної акції “Читай і стань успішним”, підготовка до участі у засіданні за «круглим столом» тощо, що дає змогу кожному ознайомитися з роботою своїх колег ближче, перейняти певний досвід.
         Дієвою формою методичного спілкування з бібліотекарями є сайт обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка. У розділі “Бібліотечному фахівцю” розміщується інформація про мережу бібліотек для дітей області, новини бібліотечного життя регіону, методичні та бібліографічні видання, проведення соціологічних досліджень, заходів з підвищення кваліфікації.
         Особливої уваги і нашої допомоги потребують сільські бібліотеки-філії, які обслуговують дітей. Першочерговим завданням, яке ми ставимо перед собою, є постійне підвищення рівня кваліфікації сільських бібліотекарів. Щорічно спеціалісти обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка здійснюють виїзди у два райони області для проведення професійних навчань зазначеної категорії бібліотекарів на тему “Діти. Книга. Бібліотека”. На базі районних бібліотек проводяться засідання за круглим столом, практичні заняття, майстер-класи, під час яких не лише проходить обговорення актуальних питань роботи з читачами-дітьми в сільській бібліотеці, а й надаються змістовні консультації з питань формування, збереження та використання фондів, організації культурно-дозвіллєвої діяльності сільської бібліотеки, довідково-бібліографічного та інформаційного обслуговування користувачів-дітей, програмної діяльності бібліотеки, бібліотечного краєзнавства.
         Анкетування, яке проводиться серед учасників занять підвищення кваліфікації, дає змогу нам вивчити теми, які вони вважають за доцільне винести на розгляд наступного семінару-практикуму чи професійних навчань. Через проведення анкетування серед учасників творчих лабораторій ми отримуємо інформацію про те, яку індивідуальну методичну допомогу чекають від нас заступники директорів районних та центральних міських бібліотек для дітей. А також які із рекомендацій попередніх лабораторій вони запровадили в практику роботи  своєї бібліотеки. За допомогою анкетування вдається виявити прогалини у професійних знаннях сільських бібліотекарів з питань організації роботи з читачами-дітьми, що, в свою чергу, дає можливість надати індивідуальну консультативну допомогу з певного питання. З цією метою щорічно поповнюється банк консультацій працівників обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка з усіх напрямків бібліотечної роботи.
         Для забезпечення ефективності роботи бібліотек важливим є здійснення виїздів працівників обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка в бібліотеки для дітей області та бібліотеки-філії, які обслуговують дітей. Протягом року спеціалісти бібліотеки відвідують усі районні та центральні міські бібліотеки для дітей з метою комплексного вивчення діяльності бібліотек району та експертно-діагностичного аналізу виконання зауважень, а також для надання консультативної допомоги з актуальних питань роботи на замовлення бібліотек. Протягом року здійснюється більше 30 виїздів. Під час таких виїздів особливо важлива підготовка індивідуальної консультації, адже спілкування з бібліотекарем дозволяє надати конкретну допомогу. У цій ситуації виникає можливість оцінити реальний стан діяльності бібліотеки, побачити тенденції її розвитку, вивчити рівень обслуговування читачів-дітей. Усе це дає можливість проаналізувати існуючий стан речей і виробити план подальшого розвитку і діяльності конкретної бібліотеки. Під час виїзду в певний район області обов'язково здійснюється відвідування бібліотек-філій. Адже сьогодні саме сільська бібліотека потребує допомоги з питань обслуговування читачів-дітей, зокрема, розробки сценаріїв масових заходів, індивідуальної роботи з читачами-дітьми, ведення довідково-бібліографічного апарату, організації та проведення “Літніх читань”, запровадження нових форм роботи з читачами-дітьми. Консультативна допомога надається і в режимі телефонного зв'язку, і за допомогою електронної пошти.
         Динамічно розвивається видавнича діяльність відділу удосконалення методики і практики бібліотечної роботи з дітьми. Так, підготовлені консультативні поради на допомогу бібліотекарям: “Краєзнавча робота дитячих бібліотек: сучасний аспект”, “Читайте дітям, читайте разом з дітьми” (з організації сімейного читання), методико-бібліографічні матеріали “Вічний і віщий Гоголь”, “Сонячний класик” (до 80-річчя від дня народження Всеволода Нестайка), матеріали з досвіду роботи з читачами-дітьми бібліотек Хмельницької і Тернопільської областей “Від традицій до новацій” та ін. Усі матеріали отримує кожна районна та центральна міська бібліотека для дітей.
         Активізує діяльність бібліотек, спонукає їх до пошуку нових, цікавих, змістовних форм роботи з читачами-дітьми, сприяє виявленню у бібліотекарів творчих підходів до роботи проведення обласних конкурсів серед районних, міських та сільських бібліотек для дітей. Обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка стала ініціатором конкурсів на кращу бібліотеку Року дитячого читання на Хмельниччині, на кращий бібліографічний посібник краєзнавчої тематики, на кращий бібліотечний захід для читачів, юних дарувань “Кобзарики”, малюнка і фотографії “Бібліотека і книга у моєму житті”, дитячого малюнка “Намалюй травень, намалюй Перемогу” та ін. Бібліотеки області є також активними учасниками всеукраїнських конкурсів.
         Обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка на сучасному етапі спрямовує свою консалтингову діяльність на постійне її оновлення. Відділ удосконалення методики і практики бібліотечної роботи з дітьми працює над формуванням нових підходів до реалізації завдань, які стоять сьогодні перед бібліотеками для дітей, доопрацюванням нових бібліотечних методик, виявленням і узагальненням інновацій, з метою використання їх у роботі. Здійснює пошук та впровадження дієвих форм роботи, які дадуть можливість бібліотекам удосконалювати зміст роботи, гармонійно розвиватися.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Якій літературі ти надаєш перевагу:
      Історичній
      Пригодницькій
      Детективній
      Містичній
      Фентезі
      Мотиваційній







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2024 г.
          Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua             mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр