УДК 027.625
Я45
Якість обслуговування у бібліотеках: прогр. та методика соціол. дослідж. / Управління культури, національностей, релігій та туризму Хмельницької облдержадміністрації; обл. бібліотекака для дітей ім. Т.Г. Шевченка; уклад. А.М. Захаренко. – Хмельницький, 2018 – 6с.
Метою даного дослідження є вивчення стану і рівня якості обслуговування дітей у бібліотеках та визначення резервів її підвищення.
Укладач А.М. Захаренко
Комп’ютерна верстка О.Г. Богданова
Відповідальна за випуск В.Ю. Черноус
Якість обслуговування в бібліотеках: думка читача
Програма та методика регіонального
соціологічного дослідження
І. Обґрунтування соціологічного дослідження
Якість бібліотечного обслуговування – головний критерій оцінки роботи бібліотек, результат, за яким читач визначає доцільність і корисність звернення до їх послуг; це орієнтир на інтереси користувачів, постійне задоволення читацьких потреб відповідно до їх запитів.
Сьогодні особливо важливо підвищити якість бібліотечного обслуговування дітей, зробити їх перебування в бібліотеці приємним. Тому виникла необхідність визначити фактори, які впливають на якість та резерви її підвищення у бібліотеці.
2. Мета і завдання дослідження
Мета соціологічного дослідження – здійснити вивчення стану і рівня якості обслуговування дітей в бібліотеках та визначити резерви її підвищення.
Завдання дослідження. В ході дослідження передбачається виявити:
• рейтинг факторів, які впливають на якість обслуговування читачів;
• ступінь задоволення читачів якістю обслуговування в бібліотеці;
• які послуги повинні надавати бібліотеки для високої якості обслуговування читачів;
• відповідність книжкового фонду інтересам і запитам читачів.
3. Учасники та бази дослідження
3.1. Організатор дослідження: обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка (розробка програми і методики, організація моніторингу, узагальнення отриманих даних, вироблення рекомендацій).
3.2. Бази дослідження: обласна, міські, районні, селищні, сільські дитячі бібліотеки, центральні бібліотеки ОТГ та сільські, що обслуговують дітей (анкетування дітей, батьків своєї зони обслуговування).
Для репрезентативності вибірки в кожній бібліотеці – базі моніторингу передбачається опитати по 10 респондентів-читачів (по 2 користувачі-учні 5, 6, 7, 8, 9 класів) та по 3 респондентів- батьків.
4. Методи дослідження
Вирішення поставлених у дослідженні завдань передбачає застосування наступних методів:
● анкетне опитування читачів-учнів 5-9 класів (Анкета читача. Додаток № 1).
● анкетне опитування батьків (Анкета батьків. Додаток № 2).
5. Етапи проведення дослідження
І-й етап – розробка програми і методики дослідження (обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка) (липень 2018 р.).
ІІ-й етап – організація проведення дослідження, збирання матеріалів у бібліотеках – базах дослідження (серпень-вересень 2018 р.).
ІІІ-й етап – обробка та узагальнення отриманих даних, підготовка результатів дослідження, розробка висновків та пропозицій (жовтень-листопад 2018 р.).
ІV-й етап – підготовка та видання соціологічного бюлетеня за підсумками дослідження (грудень 2018 р.).
Додаток № 1
Анкета читача
Любий друже! Ти маєш можливість взяти участь в моніторингу “Якість обслуговування в бібліотеках: думка читача”, який проводить обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка. Наша мета – зробити твоє перебування в бібліотеці приємним, з’ясувати твої побажання і реалізувати їх. Звертаємось до тебе з проханням відповісти на поставлені в анкеті запитання (необхідне підкресли або напиши).
1. Чи задовольняють тебе послуги, які надає бібліотека?
● так ● ні
Якщо “ні”, то які ще послуги ти хотів би отримувати в бібліотеці?
_____________________________________________________
2. Чи влаштовує тебе режим роботи бібліотеки?
● так ● ні
Якщо “ні”, щоб ти запропонував змінити
_________________________________
3. Чи завжди ти знаходиш у бібліотеці відповідну літературу?
● так ● ні
Якщо “ні”, то яких книг не вистачає для задоволення твоїх інтересів
_________________________________________________________
4. Якими онлайн-сервісами дитячих бібліотек ти користуєшся?
● отримання інформації про послуги;
● перегляд новин;
● електронною бібліотекою;
● краєзнавчою інформацією;
● електронним каталогом;
● знайомство з новими книгами;
● іншими базами даних.
5. Оціни, будь ласка, якість обслуговування в бібліотеці:
□ висока □ середня □ низька
6. Визнач, будь ласка, рейтинг факторів, що впливають на якість бібліотечного обслуговування (познач цифрами від 1 до 10):
□ професіоналізм бібліотекаря;
□ комунікабельність;
□ доброзичливість;
□ ввічливість;
□ комфортність у бібліотеці;
□ оперативність виконання запитів;
□ якісний книжковий фонд;
□ гарне місце відпочинку;
□ вільний доступ до Інтернету (Wi-Fi);
□ проведення цікавих масових заходів.
7. Чого, на твою думку, не вистачає в бібліотеці для якісного обслуговування?
_________________________________________________________________
8. Вкажи, в якому класі ти навчаєшся: 5, 6, 7, 8, 9
9. стать: хлопчик дівчинка
Додаток № 2
Анкета батьків
Шановні батьки! З метою покращення бібліотечного обслуговування ваших дітей, обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка проводить регіональне соціологічне дослідження “Якість обслуговування в бібліотеках: думка читача”. Звертаємося до вас з проханням відповісти на поставлені запитання (необхідне підкресліть або напишіть).
1. Чи завжди привітно, доброзичливо зустрічають вас в бібліотеці?
● так ● ні ● не завжди
2. Чи задовольняють вас послуги, які надає бібліотека дітям?
● так ● ні
Якщо “ні”, то які б ще послуги ви хотіли отримати
_________________________________________
3. Книжковий фонд бібліотеки задовольняє читацькі інтереси вашої дитини?
● так ● ні
Якщо “ні”, то якої літератури, на вашу думку, не вистачає в бібліотеці
__________________________________________________________
4. Визначте, будь-ласка, рейтинг факторів, що впливають на якість бібліотечного обслуговування (позначте цифрами від 1 до 10).
□ професіоналізм бібліотекаря;
□ комунікабельність;
□ доброзичливість;
□ ввічливість;
□ комфортність у бібліотеці;
□ оперативність виконання запитів;
□ якісний книжковий фонд;
□ гарне місце відпочинку;
□ вільний доступ до Інтернету (Wi-Fi);
□ проведення цікавих масових заходів.
5. Як би ви оцінили якість обслуговування читачів у бібліотеці?
● висока ● середня ● низька
6. Ваш вік: 20-35; 36-50; 51 і старше.
|