Особлива увага нашого суспільства сьогодні направлена на зміцнення здоров’я підростаючого покоління, на виховання його в дусі негативного ставлення до шкідливих звичок, виховання у дітей навичок здорового способу життя та відповідальності за нього, адже здоровий спосіб життя юного покоління є гарантом здоров’я всієї нації.
Здоровий спосіб життя сьогодні – це вимога часу. Бути здоровим – це актуально, модно і престижно.
Бібліотека для дітей, як соціальний інститут покликана відповідати на нові вимоги суспільства, а тому формування здорового способу життя та популяризація спорту має стати одним із найактуальніших напрямків у бібліотечній роботі. Сучасна бібліотека має акцентувати увагу на підтримці, розвитку та збереженні здорового способу життя дітей.
В бібліотеці варто планувати роботу таким чином, щоб вона передбачала організацію і проведення заходів, які б сприяли формуванню у підростаючого покоління негативного ставлення до шкідливих звичок, відчуття відповідальності за своє життя і здоров’я, потреби у фізичних вправах, культури споживання їжі, навичок гігієни, проведення здорового дозвілля та ін.
Формування у дітей дошкільного та молодшого шкільного віку свідомого ставлення до свого здоров’я, важливості виконання фізичних вправ, заняття спортом базується на позитивних прикладах у поведінці дорослих. Тому завдання бібліотекарів – зацікавити батьків перспективою подальшого розвитку дітей. Важливо донести до них інформацію про режим дня дитини, правила харчування і особливості гігієни, виконання фізичних вправ, усвідомлення шкідливості впливу тютюну, алкоголю, наркотиків на підростаючий організм. В цьому допоможе розкриття інформаційної зони, де будуть представлені книги, наприклад: “Абетка здоров’я” Г.В.Тучапської, “Зростай здоровою, дитино!” І.Лущик, “Виховуйте мене правильно” Л.Б.Фесюкова, “Здоров’я вашої дитини” Н.В.Зотової, “Пригоди в країні невидимок”, остання складається із 6 оповідок: “Як Майя стала охайною дівчинкою”, “Я ніколи не палитиму!”, “Чому треба прибирати в оселі?”, “Маленька дитина – небезпека на кожному кроці”, “Як Майї подарували цуценя”, “Не всі мікроби – вороги”. Періодичні видання: “Мир семьи”, “ФиС”, “Твой малыш”, “Зростаємо разом”; бібліографічні матеріали (буклети, закладки, списки, пам’ятки) з тем: “Абетка безпеки для вашого малятки”, “Здорове харчування”, “Увага! Побутова хімія”, “Комп’ютер і дитина: вплив і небезпека”, “Знайди правду про…”, списки рекомендованої літератури, дайжести.
Сприятиме популяризації літератури з питань здоров’я оформлення книжково-ілюстративних виставок та тематичних полиць: “Бути здоровим – модно”, “Не пити, не курити – здоровим жити”, “Вибирай сам: тютюн, алкоголь, наркотики чи здоров’я”, “Здоровий спосіб життя. Що це?”. Для дітей молодшого шкільного віку доцільно оформити книжкову виставку-пораду “Здоров’я – найбільший скарб у житті” за розділами: “Загартовуватися дітям необхідно повсякчас і здорові та бадьорі будете весь час”, “Лікар в гості вас чекає, вам поради дати має”, “Рослини лікувальні силу мають – упоратися з недугою допомагають”, “Вітаміни на столі – ростуть діти малі”.
Рекомендуємо бібліотекарям провести з дітьми і їх батьками пізнавально-інтелектуальне шоу “Тато, мама, я – здорова сім’я”, ігрову програму “Ми робимо зарядку”, урок-мандрівку “Планета – Здоров’я”, батьківські уроки “Вчимося берегти здоров’я дітей”, поради психолога “Вчимося бути здоровими”.
Для читачів молодшого шкільного віку цікавими виявляться цикл уроків здоров’я “Малятко-здоров’ятко”, пізнавально-розважальна програма “Вірус і Вітамінка” (Додаток №1), марафон “Знавці правил здорового способу життя” (перед початком марафону діти розділяються на команди, далі відбувається їх представлення, яке вони готують заздалегідь, кожна з команд має свій девіз, капітани отримують маршрутні листи та вирушають до станцій, на яких отримують завдання. Виграє та команда, яка виявиться найшвидшою). Також діти зможуть перевірити свої знання за допомогою тесту “Гігієна. Чистота. Охайність” (Додаток №2).
Робота з читачами-учнями 1-4 класів вимагає звернення уваги на проведення інтерактивних заходів, із застосуванням елементів театралізації, використанням ігрових технологій в проведенні масових заходів (рольових, імітаційних, предметних). Серед таких – рольова гра “Я вибираю здоров’я”, ігрова ситуація “Малий помічник лікаря”, ситуативна гра “Право на здоров’я”, турнір знавців правил здоров’я і чистоти “Клуб друзів Мийдодіра” (Додаток №3).
З метою популяризації здорового способу життя потрібно використовувати інноваційні форми роботи. Сьогодні інновації в бібліотеці – це необхідна складова її діяльності, завдяки яким заходи стають цікавими та наповненими. Насамперед, це використання новітніх комп’ютерних технологій. Адже впровадження їх в практику роботи бібліотек дозволяє не лише використовувати ресурси світової мережі, але й доповнювати їх власною інформацією. Цікавими для читачів молодшого шкільного віку можуть бути слайд-шоу “Пізнаємо себе”, слайд-розповіді “Чистота – запорука здоров’я”, слайд-подорож “Здорова країна дитинства”, електронна мандрівка “Як бути здоровим” та веб-уроки “Засоби гігієни – твої друзі”, “Подорож до країни здоров’я”.
А читачам середнього і старшого шкільного віку нададуть можливість проявити себе, показати свої знання такі заходи, як: медіа-урок “Завтра без тютюну, алкоголю, наркотиків” (Додаток №4), інтерактивна гра “Успішні не палять”, тренінг “Скажи наркотикам – Ні”, шок-урок “Треба вміти встояти”, віртуальне досьє “Засуджуємо шкідливі звички” (Додаток №5).
Діти середнього та старшого шкільного віку вирізняються тим, що в цей період їхнього життя відбувається формування особистості, виникає потреба в змінах та експериментах. У підлітків накопичується власний досвід, якого деколи не вистачає для того, щоб вони зуміли правильно сприйняти і оцінити ту чи іншу ситуацію. Одні з них знаходять розуміння і підтримку в сім’ї, а другі – в іншому світі. Саме в стресових ситуаціях, яким вони підпадають, часто вихід знаходиться у негативних способах вираження (алкоголь, тютюн, наркотики).
Тому бібліотеки покликані проводити профілактичну роботу, щоб допомогти їм усвідомити негативний вплив шкідливих звичок для життя, розвити їх увагу, фізичну активність, спритність, загартовування організму. До цієї роботи варто залучати соціальних партнерів: працівників районної (міської) адміністрації, інспекції в справах неповнолітніх, відділу внутрішніх справ, педагогів, лікарів, психологів та ін.
Що стосується цієї категорії читачів, то їх зацікавлять рольові та інтерактивні заходи, які розвивають мислення, емоційність та самостійність: робота в малих групах, яка дозволяє набути навичок, необхідних для спілкування і співпраці у подальшому житті; мозкові штурми, які сприяють прояву уяви, творчості, висловлюванню думок усіх учасників, знаходження певних рішень; діловий театр – учасники якого мають можливість зіграти роль певної особи, з виконанням функцій і завдань в описаній ситуації та ін. Наприклад, цікавим виявиться правосуд “Куріння: так чи ні?”. Учасники імпрові- зованого суду матимуть можливість дати свідчення “за” і “проти”, аргументуючи свій виступ фактами. Читачі виступають в ролі адвокатів, свідків, в кінці підводяться підсумки; диспут “Книги та газети замість сигарети”; інтерактивні акції “Один день без тютюнового диму”, “Моє здоров’я в моїх руках”.
Чи не найефективнішою буде робота, організована в рамках проектів і програм, які ставитимуть перед собою завдання фізичного розвитку дітей, розвитку їх ерудиції. В ході їх реалізації потрібно, насамперед, налагодити взаємовідносини з іншими організаціями і закладами, їх спеціалістами (лікарями, психологами та ін.). Спільно з ними провести місячники популяризації літератури по здоровому способу життя “Бути здоровим навчить книга”, дні підлітка “Зроби до здоров’я крок”, під час яких діти матимуть змогу поставити запитання про те, що їх хвилює. До таких зустрічей варто підготувати електронні презентації, наприклад: “Ми за здоровий спосіб життя”, “Алкоголь і тютюн: міфи та реальність”, “Крок в інше життя” тощо.
Принесе плідні результати відкриття в бібліотеці “Пошти довіри”, яка розміститься на інформаційному стенді. Читачі зможуть анонімно написати про свої проблеми, поставити ті чи інші запитання. Зібрана інформація передається бібліотекарями психологам, надалі організовуються зустрічі з цими спеціалістами у бібліотеці, які в своїх виступах звертають увагу на підняті дітьми питання. Доречною буде і організація конкурсу плакатів “Право на життя”, що допоможе інформувати про небезпеку шкідливих звичок для життя і здоров’я. Неабиякий відгук у читачів викличе ідея по спільному створенню стенду “Наші орієнтири – краса і здоров’я”, де підлітки розмістять свої бачення на теми: “Найшкідливіша звичка”, “Як дожити до ста років”, “Здорова людина – це…”, “Секрети моєї бадьорості” та ін.
Сучасне життя не можливе без спорту. Для одних це гарне видовище, для інших – засіб фізичного вдосконалення і покращення здоров’я. Фізкультура та спорт відкривають шлях до довголіття і краси. Допоможе дітям познайомитись з цим чудовим світом проведення презентації “Спортландія”, в якій будуть представлені всі види занять фізкультурою і спортом, які вони можуть вибрати в своєму місті (райцентрі), спортивні заклади – стадіони, клуби, ДЮСШ та ін., кращі спортсмени-земляки з олімпійських видів спорту – боксер Олександр Гвоздик, дзюдоїстка Ірина Кіндзерська, легкоатлет Олег Каяфа, фехтувальниці Ольга Жовнір та Галина Пундик, борці Павло Олійник, Андрій Стаднік, Ірина Мерлені, важкоатлети Олексій Торохтій та Юрій Чикида, лижник Віталій Штунь. Серед спортсменів з не олімпійських видів спорту – призери міжнародних чемпіонатів з пауерліфтингу Тетяна Ахмамєтєва, Вадим Довганюк, Олена Козлова, самбіст Іван Васильчук, стрибуни на батуті Дмитро Залізняк та Віктор Кифоренко, гирьовики Василь Михайлінчик та Марина Муринець, кікбоксер Микола Особський. Кращі подільські спортсмени-юніори – веслувальник Павло Алтухов, легкоатлетка Марина Бех, боксери Владислав Вєтошкін, Віктор Петров, Олександр Підмурняк, самбіст Віталій Гонгало, фехтувальниця Аліна Комащук, борці Гліб Кутей та Ганна Урода, дзюдоїст Антон Савіцький.
Сприятиме цьому і презентація дитячої енциклопедії “Спорт”, під час якої діти поринуть у захоплюючий світ спорту, відкриють для себе багато цікавого про своїх спортивних кумирів.
Доречним буде організувати в бібліотеці ігрову спортивну зону, де поряд з настільними спортивними іграми (більярд, футбол, шахи, шашки, пазли, тетріс та ін.) розмістити літературу, яка познайомить дітей з різноманітними іграми.
Для найменших читачів незамінними формами популяри- зації літератури про спорт та здоров’я залишаються активні форми, які, безперечно, сприятимуть формуванню у дітей стійкого інтересу до занять фізичною культурою і спортом. Це спортивна гра-змагання “Фізкульт-Ура! Здоров’я” (Додаток №6), гра-забавлянка “Швидше! Вище! Сильніше!”, літературно-спортивне свято “Спорт – це здоров’я”, спортивні розваги “Подорожуй світом зі спортом” (учасникам на підготовленому стенді потрібно прокласти маршрут від назви виду спорту до країни, в якій він є найбільш популярним та розповісти про нього, вид спорту визначається за допомогою витягування кульки з відповідним номером), спортивний майданчик “Спорт – це життя”. Під час підготовки до заходів доцільним буде використання електронних документів, які є в бібліотеці, наприклад: “Олімпійцям України присвячується…” (з піснями про види спорту), “Дитяча колекція. Спорт” (з різноманітними іграми – волейбол, міні-хокей, гольф з перешкодами та ін., а також із мультфільмами, кросвордами, ребусами, відеофільма- ми).
Для старшокласників доцільним буде провести спорт-тайм “В об’єктиві часу – спорт” із запрошенням спортсменів-земляків, спортивну вікторину “Світ спорту”, інтелект-змагання “Я – чемпіон”, яке проходить у 3 тури: “Спортивні захоплення”, “Спортивна вікторина”, “Проект “Здорова Україна”. Такого роду заходи розвивають колективне мислення і швидкість у дітей.
Також серед цієї категорії читачів знайдуться прихиль- ники спортивних ток-шоу, які сприятимуть отриманню навиків публічного виступу та дискутування (оголошується тема дискусії, мають змогу висловитися “запрошені гості”, протягом визначеного часу (1-2 хв.) глядачі виступають зі своєю думкою, ставлять запитання). Позитивно сприйметься читачами і проведення майстер-класу “Школа юного спортсмена”, спорт-репортажу “Здорова нація – здорове майбутнє”, спорт-дегустації “Спортивне життя України”. Зацікавить їх і гра-тренінг “Спорт на карті світу”, яка складається із трьох турів. І тур “Знання видів спорту” (ведуча задає по 3-5 питань у вигляді тесту для двох команд, яким потрібно вибрати правильні відповіді). У ІІ турі “Спортивна фортуна” команда представляє 2 чи 4 гравці. Покрутивши колесо, гравець потрапляє на один із секторів із зображеним на ньому фото спортсмена. Колір сектору відповідає картці із завданням відповідного кольору (запитання стосується або самого спортсмена, або того виду спорту яким він займається). Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. ІІІ тур – “Домашнє завдання”. Його виконання надає можливість учасникам представити види спорту, які їм найбільше подобаються, або якими вони самі займаються. Виграє та команда, яка в сумі має найбільше балів.
Одним із видів активного відпочинку є туризм, який багатий своєю історією, принципами, розмаїтістю. Це перевірка людини на міцність характеру, вміння спілкуватися з природою та відчувати її вплив на здоров’я організму. Читачі-діти середнього та старшого шкільного віку із задоволенням здійснять мандрівку по книзі Зотової Н.В. “Усе про виживання в поході. Абетка туриста” за таким маршрутами:
-
Хто такі туристи і чому їм не сидиться на місці?
-
Які бувають види туризму?
-
Як записатися в тур клуб і знайти собі справжніх друзів?
-
Як вибрати туристичне спорядження?
-
Як надати першу допомогу в поході?
Використання в роботі запропонованих форм і заходів дозволить вплинути на формування цінностей та культури здорового способу життя у підростаючого покоління.
Додаток №1
“ВІРУС І ВІТАМІНКА”
пізнавально-розважальна програма для читачів молодшого шкільного віку
Ведуча: Доброго дня дорогі діти! Сьогодні до нас прийшла дівчинка, яку звати Бруднуля. Вдома вона звикла довго спати, не вмиватися, не прибирати у себе в кімнаті, не чистити зуби. Вона ніяк не може позбутися цих шкідливих звичок. Давайте допоможемо цій дівчинці. Адже ви знаєте, що дитина, яка лінується і не дотримується правил особистої гігієни може швидко захворіти.
(Виходить Бруднуля і плаче).
Ведуча: Що трапилося? Чого ти плачеш?
Бруднуля: У мене біда! Мої речі стали не слухняними, залишили мене одну. Кажуть, що я за ними не доглядаю!
Ведуча: Оце так біда.
Бруднуля: А куди це я потрапила? Що у вас тут?
Ведуча: У нас тут весело. Залиши свої лінощі, дівчинко, хоч на хвилинку, та давай робити з нами розминку.
Бруднуля: Ні. Мені ліньки. Краще я посиджу і подивлюся, як ви це робите.
Ведуча:
Раз! Два! Всі присіли,
Потім вгору підлетіли!
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка дружно вмились
П’ять! Шість! Всі веселі.
Крутяться на каруселі!
(Діти повторюють рухи ведучої. В цей час заходять віруси Карієс і Ангінкін)
Карієс:
Тихше, тихше, годі, діти
Гамір вам такий чинити
Віруси прийшли до вас
Принесли недобрий час.
Ангінкін: Ми віруси – маленькі, веселенькі. Ми дуже полюбляємо дітей, які не слухаються батьків, ходять неохайні і не миють руки перед їжею.
Карієс: Ми можемо допомогти, вам діти, захворіти. Ми нікого і нічого не боїмося, окрім Вітамінки, яка може нас знешкодити. Скажіть, її тут немає?
(Відповіді дітей).
Ведуча: Стривайте, а чого ви до нас прийшли? Ми вас зовсім не чекали. Ви нам не потрібні. Правда ж діти? Хіба Віруси нам до вподоби?
(Відповіді дітей).
Карієс: Ми прийшли до вас з Країни Мікробів. Коли б ви знали, як там добре, тихо, спокійно. Ніхто не бігає, не стрибає, не робить зарядку. Ось тільки мешканців там замало. Хай би їх було більше.
Бруднуля: А що ж там усі роблять?
Ангінкін: О, це чарівна країна! Там дозволяється їсти морозиво, цукерки, пити Кока-колу стільки, скільки забажаєш! Фрукти, овочі мити не потрібно! Вмиватися, чистити зуби, доглядати за собою теж не потрібно!!!
Карієс: Може, хтось із вас погодиться пожити в Країні Мікробів? Будете робити все, що забажаєте! Ніхто не буде казати: цього не робіть, цього не можна!
Бруднуля: Я! Я хочу пожити в такій гарній країні.
Ангінкін: Молодець, дівчинко! Ходімо, тобі сподобається!
(Забирають дівчинку і виходять).
Ведуча: Діти, скажіть, а що може статися з тими, хто потрапляє до країни Мікробів? (Діти відповідають).
Отже, треба нам визволити дівчинку з цієї країни. А в цьому нам допоможе добра та смілива Вітамінка.
(Заходить Вітамінка).
Вітамінка:
В фруктах, ягодах, дитино,
причаїлись вітаміни:
у малині, у суниці,
у смородині, чорниці.
Як же нам до них дістатись,
щоб від них нам сил набратись?
Дужими, прудкими стати
та здоровими зростати.
Вітамінка: Привіт! Давайте знайомитись. Я смачна кисло-солоденька Вітамінка С. Хто зі мною дружить, той ніколи не хворіє. У мене є ще сестрички-вітамінки А, В, Д.
Ведуча: Діти, а ви знаєте, в яких фруктах та овочах знаходиться вітамін С?
(Відповіді дітей).
Так, ця корисна вітамінка С “живе” в капусті, картоплі, помідорах, цибулі, петрушці. Багаті на неї шипшина, обліпиха, лимони, апельсини, яблука, малина, гранат.
Вітамінка: А ще мене продають в аптеках, називають аскорбіновою кислотою.
(Пригощає дітей аптечними вітамінами).
Ведуча: А давайте, діти, пригадаємо чим корисний вітамін С?
(Відповіді дітей).
Ведуча: Цей вітамін запобігає застуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту. Коли не вистачає цього вітаміну, людина стає сонливою, швидко втомлюється, робиться слабким імунітет.
Вітамінка: Знаєте, я розшукую злих вірусів, вони втекли і хочуть розповсюджувати кругом хвороби. Ви їх не зустрічали?
Ведуча: Ой, Вітамінко, були вони тут, забрали з собою ліниву дівчинку Бруднулю.
Вітамінка: Треба швидше їх знайти та знешкодити, поки лиха не трапилось!
(Заходить Бруднуля, плачучи, Віруси вчепилися за неї).
Бруднуля: Ой-йо-йо-й, мені потрібна допомога!
Ведуча, Вітамінка: Що з тобою?
Бруднуля: Я захворіла, їла багато цукерок – розболілися зуби, морозиво їла доки не піднялася температура та заболіло горло, не мила фрукти – розболівся животик.
Вітамінка: Візьми швидше вітамінку С, вона вб’є віруси, які проникли в тебе, а потім вип’єш гарячого чаю з малиною.
(Дівчинка з‘їдає вітамінку. Віруси лякаються і тікають).
Ведуча: Вірусів ми вже позбулися, а тепер, дівчинко, ти маєш привести себе в порядок. І я знаю, хто тобі допоможе. Дітки, розкажіть Бруднулі, що потрібно для того, щоб стати чистою та охайною, як ви.
(Діти дають поради дівчинці).
Ведуча: Молодці, діти. Видно, що ви користуєтесь і милом, і зубною пастою, і гребінцем, не те що наша Бруднуля.
Бруднуля: Дякую вам діти і тобі хоробра Вітамінко, що врятували мене від злих Вірусів і допомогли мені зрозуміти для чого потрібно дотримуватись правил особистої гігієни.
Ведуча: Сподіваюсь дівчинко, що ти ніколи більше не потрапиш у подібну халепу. А вам, дітки, бажаю любити чистоту і рости здоровими!
Додаток №2
“ГІГІЄНА. ЧИСТОТА. ЗДОРОВ’Я”
тест для читачів молодшого шкільного віку
1. Гігієна – це…
а) наука про здоров’я, його збереження;
б) наука про різні хвороби;
в) наука про харчування.
2. Усе тіло треба мити…
а) через день;
б) один раз на тиждень;
в) двічі на день.
3. Волосся слід мити:
а) через 4-5 днів шампунем;
б) щодня милом;
в) через день.
4. Зуби треба чистити…
а) двічі на день (зранку і ввечері);
б) один раз;
в) зовсім не чистити.
5. Мити руки необхідно…
а) завжди перед їжею і після туалету;
б) після купання;
в) близько 20 разів на день.
6. Щоб не підхопити інфекцію треба…
а) їсти немиті фрукти;
б) мити руки;
в) загартовувати організм.
7. Щоб не болів живіт, треба…
а) їсти свіжі фрукти відразу з дерева;
б) пити воду з під крана;
в) мити руки, овочі та фрукти.
8. Обрізати нігті треба…
а) раз на тиждень;
б) коли набридло гризти;
в) двічі на рік.
9. Одяг та взуття треба чистити…
а) якщо йдеш на день народження;
б) щодня;
в) якщо забруднився.
10.Охайною людиною можна назвати ту, яка …
а) одягає дорогі речі;
б) прибирає лише тоді, коли чекає гостей;
в) чиста, акуратна, любить порядок, чистоту.
Додаток №3
“КЛУБ ДРУЗІВ МИЙДОДІРА”
турнір знавців правил здоров’я і чистоти
для читачів молодшого шкільного віку
Ведуча: Здрастуйте, діти!
Діти: Здрастуйте!
Ведуча: Ви, знаєте, я отримала сьогодні листа. Цікаво, від кого ж він? Не написано, а ви, діти, не здогадуєтесь від кого? Зараз, зараз дізнаємось.
(Відкриває конверт, дістає лист, читає).
Я спішу до вас, малята
Любі хлопчики й дівчата.
Хочу впевнитись, що ви
Всі здорові і живі,
Що вмиваєтесь чистенько,
Зубки ваші всі біленькі
І що руки при нагоді
Чисто миєте,
Та й годі... (Мийдодір).
Ведуча: Он який гість до нас прибуде. Він хоче перевірити, як ви дітки знаєте правила чистоти та здоров’я.
(З’являється Мийдодір).
Ведуча: Добрий день, Мийдодіре! Ми раді бачити тебе.
Мийдодір: Вітаю вас любі малята!
Ведуча: Зараз ми разом з Мийдодіром проведемо турнір знавців правил здоров’я і чистоти. І визначимо найчистіших та найздоровіших. Наш турнір проходитиме в три етапи. Але насамперед нам потрібно визначити команди, придумати як вони будуть називатися і девіз.
(Дітей розділяють на команди, вони визначають назву та придумують девіз команди, вибирають капітана).
Мийдодір: Увага! Команди визначились. Прошу капітанів представити команди.
(Представлення команд).
Ведуча: Розпочинаємо турнір. Перший етап – вікторина “Правила здоров’я”. Я буду ставити запитання, а команди по черзі даватимуть відповідь. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал. Отже, почали:
– З чого треба починати свій день?
– Що треба робити перед сном і після сну?
– Як треба чистити зуби?
– Що треба робити, щоб не хворіти?
– Як треба одягатися на прогулянку восени?
– Навіщо треба мити руки перед їжею?
– Як доглядати за волоссям і нігтями?
– Що треба робити після прийому їжі?
– Які особисті речі повинна мати кожна людина?
(Діти відповідають на запитання, оголошується кількість балів, які набрали команди).
Ведуча: Молодці! Ви гарно відповідали, все правильно. Настав час розпочати другий етап турніру – загадковий “Я знаю все про чистоту”.
Мийдодір: Загадаю вам загадки, і чекаю лиш відгадки:
1. Зуби є, а рота немає. (Гребінець).
2. Який є, таким покаже і без слів про все розкаже. (Дзеркало).
3. Гладеньке, запашненьке,
Миє чистенько,
Треба, щоб у кожного було,
Що, малята? (Мило).
4. Білий, сніжний порошок,
Він по зубках скок та скок,
Заблищали наші зубки,
Посміхнулись наші губки. (Зубний порошок).
5. Наче їжачок на вигляд
Та не просить їсти.
По одягу пробіжить –
Стане одяг чистий. (Щітка для одягу.)
6. Лежу в кишені й чекаю
Рев, бруднуль і плаксія.
Витру їм потоки сліз,
Не забуду і про ніс. (Носова хустка).
(Ведуча і Мийдодір оголошують результати).
Ведуча: Третій етап – ігровий “Так чи ні”. Дорогі дітки, вам потрібно буде відповідати на мої запитання лише “Так” або “Ні”.
Давайте пограємось:
Чи любиш плавать, як гусак?
Ну що на це ти скажеш?...
А чи зашкодила б мені
Зарядка рано вранці?...
Відповідай, коли мастак,
Чи руки милом миєш?...
Чи можна, ти скажи мені,
Читать книжки у ліжку?...
Чи можна їсти всім у смак
Немитих груш і яблук?...
А під кінець скажи мені
Цікава гра у “Так чи ні”?
(Ведуча підводить підсумки третього етапу. Оголошуються результати турніру. Разом з Мийдодіром нагороджують команду переможців, визначають кращих учасників).
Мийдодір: Молодці! Всі ви добре знаєте правила здоров’я і дружите з ними. Тому я вас всіх приймаю до свого “клубу друзів Мийдодіра”. І на прощання хочу кожному побажати:
Щоб кожен день твій в радість був,
Щоб всяк казав – “Здоровий будь!”.
Ти милом пахучим вмивайся,
М’яким рушником витирайся,
Зарядку щоранку виконуй
Й пісні веселі співай.
Радій, розважайся і всім посміхайся,
Привітним і ввічливим будь
І правил моїх не забудь.
До нових зустрічей!
Додаток №4
“ЗАВТРА БЕЗ ТЮТЮНУ, АЛКОГОЛЮ, НАРКОТИКІВ”
медіа-урок для читачів старшого шкільного віку
(Під час його проведення використовується комп’ютерна техніка, матеріал доповнюється показом підготовлених слайдів, презентуються ілюстрації, підготовлені дітьми до теми медіа-уроку, присутній на заході лікар дає свої коментарі).
Ведуча 1: Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Він долає всі вершини,
Це ж чудово для людини.
Ведуча 2: Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача,
Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати.
Привіт! Бон жур! Вітаю вас! Good morning! Здрастуйте!
Ведуча 1: Ми навмисне привітали вас кілька разів. Тому, що насправді хотіли побажати вам – здрастувати!
Ведуча2: Тобто здоровшати, бути здоровими! Бо це надзвичайно важливо для вашого молодого організму, який ще росте.
Ведуча 1: Сьогодні ми поговоримо про шкідливі звички, а ще більше про їх негативний влив на організм. Ми пропонуємо вам самим, звісно, за допомогою наших підказок, визначити про яку шкідливу звичку зараз піде мова. Отже, увага на екран.
(Виступ ведучих супроводжується показом слайдів. На першому слайді зображено: “бомбу”, “знак $”, “фігуру люди- ни”, “коня” ).
Ведуча 2: Кажуть, що це явище – бомба уповільненої дії, бо воно здатне повільно вбивати своїх споживачів. У нашій країні його прихильники витрачають на нього 4,5 млрд. грн. на рік, а шкода для бюджету України, яку завдає це явище, становить загалом 12 млрд. грн. на рік.
Ведуча 1: Доведено, що воно завдає величезної шкоди організму людини. Від хвороб, спричинених ним, у світі помирає більше людей, ніж від СНІДу, наркотиків, убивств, нещасних випадків та катастроф разом узятих. В Україні кількість його жертв становить понад 110 тис. осіб щорічно. Ви вже, мабуть, здогадалися про яке саме явище йдеться, а наша остання підказка допоможе вам визначитися остаточно.
(З’являється картинка, на якій зображено “коня”).
Ведуча 2: Отже, кажуть, що лише краплина цієї речовини здатна вбити коня.
Ведуча 1: Мова йде, про таке шкідливе і, на жаль, дуже поширене явище, як куріння.
(Надає слово для коментарів присутньому на уроці лікарю).
Ведуча 2: Ми звертаємося до тих, хто не курить, пам’ятайте, для повної безпеки замало просто не курити, треба уникати ситуацій пасивного куріння.
Ведуча 1: Це були поради для тих, хто не курить. А що ми можемо порадити курцям? Для них у нас є одна порада – кинути курити!
(На екрані з’являється наступний слайд із зображенням фігури людини).
Ведуча 1: Спробуємо уявити, що це наркоман з великим стажем. Прошу вас визначити групу з 4 людей, які для всієї аудиторії розкажуть про шкоду наркотиків.
(Двоє дітей називають органи людського організму, на які негативно впливають наркотики. На фігурі людини, що зображена, названий орган перекреслюється червоними смугами. Інші двоє, по черзі коментують негативний вплив на певний орган).
Ведуча 2: Отже, ми з вами бачимо фігуру людини, у якої майже всі органи вражені дією наркотиків. Суцільні червоні смуги. Ми взагалі можемо закреслити весь цей організм. (Фігура людини закреслюється червоними смугами.) Хіба хотіли б ви, щоб таким чином було закреслено саме ваш організм?
Ведуча 1: Ще одним жахливим ворогом людини є алкогольна залежність. Все починається з пива, потім – склянка вина, далі – склянка горілки, а тоді і пляшки стає замало. Людина перетворюється на потенційного алкоголіка.
(Читачі виступають з підготовленими повідомленнями, які супроводжуються демонстрацією слайдів). Коментарі лікаря.
Ведуча 2: Як бачите, картина дуже сумна. Краще запобігти звиканню організму до спиртних напоїв, а дітям ні в якому разі не можна вживати алкоголь. Треба бути розумними, обачними, не забувати про страшні наслідки.
Ведуча 1: А зараз прошу вас презентувати свої творчі роботи.
(Діти представляють свої роботи).
Ведуча 2: Дорогі діти, скажіть собі “Стоп”, загасіть в собі жагу підступного бажання, яке може зруйнувати майбутнє. Впевнено крокуйте життям, дбаючи про своє здоров’я і допомагаючи іншим. Будьте здоровими!
“ЗАСУДЖУЄМО ШКІДЛИВІ ЗВИЧКИ”
віртуальне досьє для читачів середнього шкільного віку
Ведуча 1: Дорогі діти! На початку великого шляху, який називається життям, кожен з вас стоїть перед вибором. Що краще – бути здоровим, багатим і щасливим чи хворим, бідним і нещасним? Звичайно всі ви скажете, що краще бути здоровим, багатим і щасливим. Бо немає нічого ціннішого за життя і здоров’я. Сьогодні ми поговоримо з вами про те, чого не треба робити, щоб не втратити здоров’я.
Ведуча 2: Але для початку давайте з’ясуємо що таке нормальне здоров’я? Як ви думаєте?
(Відповіді дітей).
А що таке погане здоров’я?
(Відповіді дітей).
Ведуча 1: Народна мудрість говорить: “Найбільше багатство людини – здоров’я”, “Здоров’я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо”, “Здоров’я в аптеці не купиш” (там можна купити тільки ліки). А які ще приказки чи прислів’я ви знаєте про здоров’я?
(Відповіді дітей).
Ведуча 2: Молодці! Так, дійсно, здоров’я не купиш, його потрібно заслужити постійною роботою над собою, над своїм розумом, над своїм тілом, над своїми звичками. Напевно ви не раз чули такі слова: “Щоб бути здоровим, треба вести здоровий спосіб життя!” Що ж це таке, здоровий спосіб життя? Ніхтокраще нам про це не розкаже, як лікар.
(Ведуча представляє лікаря, який розповідає дітям про здоровий спосіб життя, одночасно іде показ слайдів).
Ведуча 1: Діти, давайте дотримуватись умов, про які ми тільки що послухали і обов’язково потрібно відмовитись від багатьох шкідливих звичок, які шкодять вашому здоров’ю. А хто з вас розповість, що таке звичка?
(Виступи дітей).
Так, це будь-які дії, які ви виконуєте звично і постійно. Наприклад: ви вмиваєтесь вранці або приймаєте їжу в один і той самий час, чистите зуби, робите зарядку, не запізнюєтесь в школу. Ці звички називаються корисними. Тому, що вони корисні для вашого здоров’я.
Ведуча 2: Але крім корисних звичок, на жаль, є й шкідливі. Вони завдають людям шкоди.
(Показ слайдів).
Наприклад: є така шкідлива звичка, особливо у дітей, їсти багато солодкого, ще шкідливо переїдати. Переїдання призводить до перевантаження організму і хвороб. Тому з-за столу треба виходити без відчуття важкості в шлунку, з легким відчуттям голоду. Недоїдання також небезпечне для вашого організму, оскільки він не отримує необхідних поживних речовин.
Ведуча 1: Наступна шкідлива звичка – лінощі і не дотримання розпорядку дня. Наслідки цієї звички ми можемо побачити на екрані. (Презентація підготовленого матеріалу).
Ведуча 2: Якщо ви будете суворо дотримуватися розпорядку дня – спати, їсти, гуляти, читати, готувати уроки завжди в один і той же час, – вашому організмові буде легко працювати і ви почуватимете себе здоровими і бадьорими. А зміцненню вашого здоров’я сприятиме щоденна ранкова зарядка.
Ведуча 1: А скажіть, будь ласка, довго сидіти перед телевізором чи комп’ютером – це шкідлива звичка?
(Відповіді дітей).
Діти, це шкодить вашому здоров’ю, погіршує слух, псує зір, а якщо ви ще й при цьому не правильно сидите на стільці, то порушується ваша постава.
(Демонстрація слайдів. На екрані з’являються умови перегляду телепередач та роботи за комп’ютером).
Ведуча 2: Але одними з найшкідливіших звичок є – паління цигарок, вживання спиртних напоїв, наркотичних речовин. Куріння – найпоширеніша шкідлива звичка.
(Демонстрація слайдів про куріння).
Більшість людей знає, що куріння шкідливе для здоров’я. Воно спричиняє багато захворювань і призводить до передчасної смерті. Однак мільйони людей щодня добровільно вдихають отруйний дим, завдаючи шкоди не лише собі, а й оточуючим людям. Тютюновий дим шкодить людському організму, особливо дитячому, він містить багато шк
|