www.odb.km.ua Відгуки та побажання
ЛУЧИНСЬКА О.І. Покоління NEXT: книга, читання, бібліотека. Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


        Головна » Ресурси бібліотеки » Наші видання » Бібіліотека для дітей: нове бачення, нові орієнтири та соціальне партнерство.
      ЛУЧИНСЬКА О.І. Покоління NEXT: книга, читання, бібліотека.

      Лучинська О.І.
      м. Хмельницький

      Покоління Next: книга, читання, бібліотека

         XXI століття. Непростий час змін, бурхливого розвитку суспільства, мінливого інформаційного простору. Сучасним старшокласникам випала виняткова доля: початок їхнього життя співпадає з початком третього тисячоліття. Чим живе сучасний підліток, що його цікавить, що турбує, хто його кумири, наскільки активною є його життєва позиція? Саме такі питання хвилюють сьогодні педагогів, батьків і нас, бібліотекарів. У сучасному суспільстві підлітковий вік – це перехід від дитинства до зрілості. Тинейджери вже не вважають себе дітьми, вони не хочуть, щоб до них ставились як до дітей. З іншого боку,  вони ще не дорослі. У підлітків безліч запитань до цього життя і вони, в силу своїх вікових особливостей, як ніхто потребують розуміння, уваги та ненав'язливої допомоги.
         Сьогодні у наші бібліотеки прийшло зовсім інше покоління читачів – мобільне, комп'ютерне, динамічне. Змінилися пізнавальні й читацькі інтереси сучасних читачів, їхні дозвіллєві переваги, джерела одержуваної інформації. На початку XXI століття діти, дійсно, читають “не те” і “не так”, як попередні покоління.Вони ставляться до книги не як до “підручника життя”, а як до одного із засобів інформації і масової комунікації. Читання стає більш функціональним і прагматичним: або книга читається для виконання шкільного завдання, або для відпочинку. І, найголовніше, змінилися характер і ставлення  підлітків до всього комплексу медіа: книг, періодики, телебачення, радіо, а також до мультимедіа й Інтернету. Сьогодні комп'ютери стали повсякденністю, і підліток одержує можливість погратися й попрацювати на них усюди: вдома, в школі, в бібліотеці.
         Незважаючи на сучасні інформаційні технології, книга була і залишається основним інформаційним джерелом. Спілкування з нею допомагає не тільки оволодіти певними знаннями, а й прилучає до культурних надбань і цінностей. Тому весь зміст своєї роботи ми, працівники Хмельницької обласної бібліотеки для дітей ім. Т.Г. Шевченка, спрямовуємо на залучення дітей та підлітків до читання як до захоплюючої, але серйозної розумової роботи.
         Тинейджеру важливо бути частиною певної групи, відчувати розуміння та солідарність своїх ровесників. Тому психологічний і соціальний контакт з читачами-підлітками здійснюється в нашій бібліотеці через роботу клубу морально-правового зростання “Крок”.Найвдалішими, на нашу думку, формами роботи в рамках клубу є бесіди за “круглим столом”, години спілкувань, дискусійні майдани, тобто такі, які відбуваються в доброзичливій атмосфері. На засідання “Кроку” виносяться складні теми і проблеми, які турбують сьогоднішню молодь. Ведуться відверті розмови про чесність і обман, дитячу і підліткову злочинність, конфлікти в школі, толерантність і небайдужість. У роботі клубу застосовуються елементи психологічних тренінгів, психологічні вправи, у тому числі рухливі, скеровані на розвиток комунікативних навичок та взаєморозуміння. Разом члени клубу вчаться будувати й руйнувати “стіну конфліктів”, відповідати на запитання популярних тестів, аналізувати свою поведінку і вчинки інших. Ефективність роботи клубу залежить і від тісної співпраці з соціальними і громадськими інститутами міста. Бібліотека підтримує тісні зв'язки з психологами Центру соціальної допомоги молоді та Служби у справах неповнолітніх, прокуратурою, юридичними службами.
         Зрозуміло, що охопити всі проблеми підліткового віку в рамках клубу нереально, тому виникла ідея розробити спеціальний цикл заходів “Підліткам третього тисячоліття про головне”. Зустрічі з психологами, юристами, лікарями допомагають старшокласникам розібратись у складних життєвих ситуаціях, дати відповідь на важливі питання сьогодення, замислитись над своїм життям, обрати вірний шлях.
         У процесі роботи виявилося, що підлітки мають багато особистих проблем, перш за все психологічні, пов'язані з рисами характеру: невпевненість у собі, сором'язливість, надмірна емоційність тощо. Багатьом підліткам потрібен дорослий друг-наставник, а не просто мораліст, потрібна людина, яка зможе зрозуміти, допомогти зорієнтуватись у складній життєвій ситуації. Адже тут усе вперше: і кохання, і дорослі розмови та захоплення. Це спонукало відкрити в читальному залі Центр соціально-психологічної допомоги підліткам “Консультант +”. Індивідуальна консультація бібліотекаря-психолога допомагає читачам знайти вихід із, здавалося б, безвихідних ситуацій. Важливою умовою плідної роботи Центру є відвертість і впевненість дитини у тому, що її особисті таємниці, складнощі у стосунках в родині та школі не стануть відомі широкому колу зацікавлених дорослих.
         Частина читачів середнього та старшого шкільного віку стурбована тим, що їм важко знайти справжніх друзів. Тому бібліотека намагається вирішити одну з найактуальніших потреб підлітків – потребу в спілкуванні. Залучення дітей до спілкування здійснювалося через організацію цікавого та змістовного дозвілля. Для дітей проходить багато цікавих, різноманітних  заходів у вихідні дні: турніри, конкурси, ігрові шоу, літературні розваги, сімейні програми, зустрічі з кумирами тощо. Під час літніх канікул читальний зал “переїжджає” у парки і сквери міста. Читання в парку “Книга збирає друзів”, читальний зал під відкритим небом, літературний вікенд “Якщо ви не читали, ми йдемо до вас” знайомлять тинейджерів міста з новими книгами і періодичним виданнями, виявляють читацьку ерудицію і спритність дітей та підлітків під час проведення літературних ігор і турнірів. І, звичайно, сприяють знайомству та дружньому спілкуванню однолітків і, як результат, залученню нових читачів до бібліотеки.
         Керуючись думкою, що читання для дитини – ключ до її життєвого успіху у майбутньому, ми розгорнули роботу щодо створення волонтерського руху при бібліотеці. До участі у ньому залучаємо підлітків (переважно учнів 6-7 класів), охочих до читання і готових заохочувати до читання і книги своїх ровесників. Найактивніші читачі об'єдналися у, так звану, волонтерську бригаду “Книжкові робінзони”. Діти стали справжніми помічниками бібліотекарів. Вони не тільки разом читають, а й обговорюють прочитане, беруть участь у масових заходах, залучають до читання своїх ровесників та друзів, допомагають у роботі з боржниками. А ще пишуть листи-нагадування боржникам, розносять по школах списки боржників, ремонтують пошкоджені книги тощо.
         Пробудження і розвиток інтересу до читання, залучення нових користувачів до бібліотеки – мета різноманітних заходів, конкурсів, читань, літературних фестивалів, в яких беруть активну участь діти.Це і Магерівські, і Шевченківські читання, і “відкритий мікрофон”, і “книжкова хвиля” тощо. Справжнім святом книги і читання стають щорічні всеукраїнські конкурси “Кращий читач року” та “Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу”. Серед найбільш значущих заходів щодо поширення книги і читання, а також на допомогу формуванню читацької культури підлітків варто назвати конкурс на кращий клас, що читає, читацький марафон “Прочитав сам – порекомендуй товаришу”, бенефіси читачів, конкурси на кращого читача року, місяця тощо.
         Підвищенню статусу читання, розширенню кола читання підростаючого покоління сприяє літературний проект “Книжкова мода – 2010” (весна, літо, осінь, зима). Чотири рази на рік читачі визначають найбільш популярних авторів, найцікавіші для дітей серії книг та найбільш рейтингові книги сезону.
         Звісно, у наш час дуже складно бібліотеці конкурувати з комп'ютерами та Інтернетом. Та чи варто конкурувати? Працівники бібліотеки намагаються в своїй роботі з підлітками органічно поєднати комп'ютер і книгу. З кожним роком усе активніше використовуються комп'ютерні та Інтернет-технології: відео-презентації, медіа-уроки, Інтернет-презентації, віртуальні подорожі тощо. Започатковано таку форму роботи, як віртуальний літопис “Хмельниччина: вчора, сьогодні, завтра”. Діти здійснюють імпровізовану подорож славним подільським краєм, знайомляться з історичними, природними і культурними пам'ятками Хмельниччини, мандрують парками, музеями, майданами і вулицями рідного міста. Проведення багатьох літературних і народних свят вдало доповнюються відео-матеріалами. Так, до відкриття літературно-мистецького свята “Іду з дитинства до Тараса”була підготовлена цікава Інтернет-презентація “Кобзарю, знов до тебе я приходжу!”. До 80-річчя від дня народження Ліни Костенко цікаво пройшов медіа-репортаж “Народу гілочка тернова”, 30-річчю письменницької організації області був присвячений віртуальний проект “Літературні обрії Поділля”.
         Чи будуть активно читати діти і підлітки в XXI столітті, чи буде потрібною бібліотека в майбутньому залежить від нашої роботи сьогодні. Тому свою діяльність ми спрямовуємо на те, щоб бібліотека і надалі залишалась центром інформації, духовного збагачення дитини, розвитку її інтелекту та творчих здібностей. Пріоритетами в роботі бібліотеки є розвиток особистості, здатної самостійно і вільно мислити й діяти в умовах інформаційного суспільства, формування у дітей сучасного світогляду, розвиток навичок самостійного пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості, виховання покоління, здатного ефективно працювати і навчатись протягом життя. Недарма відомий письменник Михайло Слабошпицький сказав: “Людина – це підсумок прочитаного. Дитина, яка свого часу не зустрілася з доброю книгою, не стане в майбутньомуособистістю”.


      Календар знаменних дат

      Знаменні події 20 квітня

      1. Шкурупій, Георгій Данилович -- 20.04.1903 р. народився Шкурупій Г.Д.
        До ювілею 9 років (інтервал 10 років), з дати події минуло 121 років
      2. Антонова, Броніслава Петрівна -- 20.04.1923 р. народилася Антонова Б.А.
        До ювілею 9 років (інтервал 10 років), з дати події минуло 101 років
      3. Пенський, Юліан Романович -- 20.04.1920 р. помер Пенський Ю.Р.
        з дати події минуло 104 років
      4. Шпак, Петро Федорович -- 20.04.2002 р. помер Шпак П.Ф.
        з дати події минуло 22 років
      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Якій літературі ти надаєш перевагу:
      Історичній
      Пригодницькій
      Детективній
      Містичній
      Фентезі
      Мотиваційній







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2024 г.
          Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua             mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр