www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Методичні матеріали Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


       

      Методичні матеріали

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Методичні матеріали
      "Цифрова грамотність – новий світ бібліотекаря".
      admin
      20 жовтня 2020 р.

        Сьогодні в умовах цифровізації країни відбуваються зміни в усіх сферах життя. Визначною рисою цього етапу розвитку є стрімке впровадження цифрової техніки і цифрових технологій. Важливою умовою ефективного використання сучасних технологій є володіння цифровою грамотністю.
        Цифрова грамотність – це здатність працювати індивідуально або колективно, використовуючи ресурси, інструменти, процеси і системи, які відповідають за оцінювання інформації, отриманої через медіа-ресурси; створювати, переглядати, поширювати, модифікувати та зберігати інформацію за допомогою комп’ютерів та цифрових технологій.
         Сучасна особистість повинна мати сукупність знань, аби вільно орієнтуватись в цифровому просторі. Вона повинна вміти:
         користуватися соціальними мережами, блогами, браузерами, чатами, форумами, репозитаріями, різними сервісами, порталами державних та адміністративних послуг, месенджерами, хмарними технологіями,  електронною поштою тощо;
        ♦ скачувати мобільні додатки, різноманітні програми, текстові файли, відео та аудіофайли, електронні книги та ін.;
        ♦ створювати сайти, блоги, чати, презентації, інтерактивні ресурси, документи, таблиці, бази даних, фото та відеоматеріали тощо;
        ♦ здійснювати фінансові операції онлайн, купівлю товарів через інтернет-магазини тощо.
         А також бути здатною захистити свої персональні дані, акаунти.
        Розвиток цифрових технологій ставить перед бібліотеками невідворотну об’єктивну необхідність – вписатися в цифрове середовище. Бібліотека,  яка хоче відповідати сучасним вимогам, має поєднувати в собі всі види інформаційних ресурсів на всіх видах носіїв інформації.
        Відповідно мають бути підготовлені фонди, технології і кадри. Сучасний бібліотекар – це не тільки знавець літератури та читацьких потреб. Це також спеціаліст в області цифрових технологій, навігатор в електронних ресурсах. Тому він має навчитися створювати і використовувати мультимедійний та інтерактивний контент, щоб задовольняти цифрове покоління читачів.
         Для застосування у бібліотечній практиці пропонуємо використовувати найбільш ефективні та безкоштовні веб-сервіси:
       http://dalekihory.tilda.ws/, за допомогою якого можна створити якісну промоцію свого оригінального проєкту;
       https://prezi.com/_eod97hppj9w/presentation/ – для створення мультимедійного та інтерактивного контенту;
      ♦ https://crello.com/uk/ – безкоштовний онлайн-редактор відео, зображень та анімації для соцмереж та вебу;
      ♦ Camtasia Studio 7 – для захоплення і запису з екрану монітора відео, а також його редагування у вбудованому редакторі;
      ♦ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.camerasideas.instashot&hl=uk&gl=US – це найкраща програма для редагування, монтажу і створення відео та фото для Instagram, де можна додавати власну музику, ефекти і текст на відео, розмивати фон;
      ♦ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.video.maker&hl=uk&gl=US – для створення відео з фотографій і музики;
      ♦ http://headtechnology.com.ua/100-8-bezkoshtovnikh-program-dlya-zapisu-video-z-ekranu-kompyutera.html,
      ♦ http://ruszura.in.ua/ihry-i-ihrovi-konsoli/bandicam-prohrama-yaka-dozvolyaje-zapysaty-lyubu-oblast-na-ekrani-pk.html – для запису екрану;
      ♦ https://studway.com.ua/infogr-resursi/ – для створення інфографіки;
      ♦ http://rodak.if.ua/komptech/samost-prez.htm,
      ♦ https://support.microsoft.com/uk-ua/office/%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B5%
      D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%
      B0%D1%86%D1%96%D1%97-%D0%B2-powerpoint-422250f8-5721-4cea-92cc-202fa7b89617
       – 
      для створення презентацій (оптимальна кількість слайдів 10-15; використовувати такі шрифти як Arial, Verdana, Serif; розмір шрифта 30-32);
      ♦ https://osvitoria.media/experience/36-resursiv-shho-dopomozhut-vam-staty-osvitnim-guru-na-karantyni/ – для створення презентацій та візуалізації інформації;
      ♦ https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/ – для графічного дизайну;
      ♦ https://www.pedrada.com.ua/news/276-kahoot-onlajjn-servis-dlja-stvorennja-viktorin-didaktichnikh-igor-i-testiv – для створення вікторин, ігор і тестів;
      ♦ https://sites.google.com/site/yfhjkmcrfz/skola-aktivnogo-navcanna/stvorenna-buktrejlera – для створення буктрейлерів.
         Одним з навиків цифрової грамотності є вміння поширювати контент у таких соціальних мережах:
         ♦ Twitter;
         ♦ Facebook;
         ♦ Instagram та інших;
         ♦ у відеохостингу YouTube.
         Чудовим інструментом для впорядкування інформаційного контенту у соціальних мережах є різноманітні хештеги. Хештег – “символ ґратки” – слово або фраза, яким передує символ “#”. Можна об’єднувати групу повідомлень за темою або типом з використанням хештегів – слів або фраз, які починаються з #. Вони підвищують видимість повідомлень. За їх допомогою можна пришвидшити пошук потрібних постів. Ще одне завдання хештегів – сортування. Хештеги доречні в кожній соціальній мережі, що підтримує цю функцію.
        Спілкування у світі сучасних технологій відбувається за допомогою месенджерів, які мають багато функцій: боти, обмін файлами, відеозв’язок, секретні чати та багато іншого. До ТОП-5 найпопулярніших месенджерів відносяться:
         ♦ WhatsApp;
         ♦ Viber;
         ♦ Skype;
         ♦ Telegram;
         ♦ Facebook Messenger.
         Наприкінці січня 2020 р. стартувала Національна кампанія  з цифрової грамотності “Будь на часі”, яку провадить Міністерство цифрової трансформації України. Основна її мета – навчити цифрової грамотності 6 млн. українців за 3 роки. Попередньо було проведено дослідження, яке виявило, що 53% українців володіють цифровими навичками нижче базового рівня; у 47% є запит на навчання цифрової грамотності.
         На основі цих даних було розроблено онлайн-програму з цифрової грамотності українців “Дія. Цифрова освіта” (https://osvita.diia.gov.ua/), де розміщено  безкоштовні онлайн-курси. Програма орієнтована на різні цільові аудиторії так як і необхідні цифрові навички мають бути доступні всім. На онлайн-платформі розміщено декілька курсів освітніх серіалів:
         ♦ базовий курс із цифрової грамотності. Курс можна пройти українською, російською і жестовою мовами. В основі – міжнародний стандарт цифрової грамотності DigComp 2.1;
         ♦ цифрова грамотність для вчителів на основі міжнародного стандарту DigCompEdu;
         ♦ курс для батьків “Онлайн-безпека для дітей”.
         Цікаво, що навчання на курсах відбувається у форматі освітнього серіалу, в якому кожна серія – це діалог між експертом і зіркою, а наприкінці – тестові завдання.
         Згодом на національній онлайн-платформі “Дія. Цифрова освіта” буде розміщено у безкоштовному доступі 36 освітніх серіалів за участі експертів і селебріті.
         Найважливішими партнерами для реалізації проєкту “Дія. Цифрова освіта” названо саме бібліотеки.
         З огляду на це 26 травня 2020 р. Міністерство цифрової трансформації України підписало 4-сторонній меморандум про співпрацю з Комітетом Верховної Ради України з питань цифрової трансформації, Інтернет-Асоціацією України та ГО “Всеукраїнська громадська організація Українська бібліотечна асоціація” про цифрову освіту на базі бібліотек, в якому йдеться про спільне сприяння цифрової грамотності. З основними положеннями Меморандуму можна познайомитись за посиланням: https://ula.org.ua/news/4582-vho-ukrainska-bibliotechna-asotsiatsiia-pidpysala-4-storonnii-memorandum-pro-tsyfrovu-osvitu-na-bazi-bibliotek.
         Його підписання є дуже важливим, аби бібліотеки могли повністю виконувати функцію центрів навчання протягом життя.
        У листопаді 2020 р. Міністерство цифрової трансформації України запускає на онлайн-платформі “Дія. Цифрова освіта” національний тест на цифрову грамотність громадян (https://osvita.diia.gov.ua/digigram). Його завдання систематизовано за сферами знань європейської рамки цифрових компетентностей для громадян DigComp 2.1, адаптованої українськими експертами.
         Цифрограм – це тест, який допоможе виявити рівень цифрової грамотності, прогалини у цифрових  навичках і зорієнтує, які саме компетенції варто підсилити. Бета-версія Цифрограму пропонує дати відповідь на 90 запитань із 6 сфер:
         1. Основи комп’ютерної грамотності.
         2. Інформаційна та медіаграмотність. Вміння працювати з даними.
         3. Створення цифрового контенту.
         4. Комунікація і взаємодія у цифровому суспільстві.
         5. Безпека у цифровому середовищі.
         6. Вирішення технічних проблем. Навчання впродовж життя у цифровому суспільстві.
         Кожна із цих сфер знань охоплює 5 компетентностей.
         Отже, за допомогою цифрових технологій вирішується проблема систематизації і доступності інформації, незалежно від місця знаходження користувача. Адже в світі електронних інформаційних ресурсів відбуваються певні зміни: змінюються функції бібліотек – від локальних друкованих ресурсів до електронних, змінюються пріоритети видавництв – від створення ресурсів до створення сервісів, змінюються потреби користувачів – від отримання інформації до її систематизації і аналізу. Спостерігаючи таку тенденцію, стає зрозуміло, що цифрова грамотність є невід’ємною умовою успішності бібліотекарів у професійній діяльності.

      Вебліографія

         Грицина В. Цифрова грамотність: що це і навіщо українцям : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://pingvin.pro/blogy/thoughts/tsyfrova-gramotnist-shho-tse-i-navishho-ukrayintsyam.html (дата звернення 8.06.2020 р.). – Назва з екрана.
         Дія. Цифрова Освіта : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://osvita.diia.gov.ua/ (дата звернення 22.06.2020 р.). – Назва з екрана.
         Цифрова грамотність – неодмінна вимога сьогодення: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/cifrova-gramotnist-neodminna-vimoga-sogodennya/ (дата звернення 25.06.2020 р.). – Назва з екрана.
        Онищенко О. Бібліотеки в цифровому середовищі: курс на індивідуальний інтегрований сервіс : [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/sites/default/files/all_files/201910_artilces_field_dopmat_files/conf_onychenko_2019.pdf 
      (дата звернення 25.06.2020 р.). – Назва з екрана.

      УДК 027.625:007
               Ц 75

         Цифрова грамотність – новий світ бібліотекаря: методичні рекомендації з питань використання цифрових технологій, створення та поширення власного медіаконтенту / Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької облдержадміністрації ; обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка. – Хмельницький, 2020. – 9 с.
         Методичні рекомендації розраховані на бібліотекарів для підвищення рівня медіаграмотності.
         Матеріали обговорені на засіданні науково-методичної ради обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка.

         Протокол № 6 від 8 жовтня 2020 р.

      Матеріал підготувала               О.Цегельник
      Комп’ютерна верстка               О.Богданова
      Відповідальна за випуск          В.Черноус


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Літо - 2022”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Андрій Кокотюха “Клуб боягузів”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Марина Макущенко “Темний бік будинку”
      Наталія Матолінець “Варта у Грі”
      Олександр Гаврош “Музей пригод”
      Рейчел Рассел “Щоденник Ніккі”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2022 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр