www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Методичні матеріали Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


       

      Методичні матеріали

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Методичні матеріали
      Інноваційні практики роботи з користувачами: методико-бібліографічний порадник
      admin
      10 серпня 2021 р.

       

      “Зміни – закон життя, і ті, хто дивиться
      тільки в минуле чи лише на сьогодення,
      безперечно, пропустять майбутнє”.

      Джон Ф.Кеннеді

        Робота бібліотек на сучасному етапі вимагає постійного оновлення та збагачення набутих теоретичних та практичних установок для того, щоб найкращим чином відповідати вимогам сьогодення. Перспективи успішного розвитку є лише у бібліотек, які обирають шлях перетворень. Інноваційний шлях розвитку бібліотек, оновлення всіх сторін їх діяльності забезпечать виконання покладеної на них соціальної місії. Освоєння інструменту інновацій стало невід’ємною частиною діяльності бібліотек для дітей.
         Що ж таке інновація?
       В основі інновації лежить нова ідея – продукт творчої інтелектуальної діяльності. Бібліотечна інновація – це оригінальна, нестандартна ідея, методика, проєкт, що виходить за межі існуючих канонів, традиційних форм та відображає новий підхід до змісту й організації бібліотечного обслуговування користувачів. Інновації стрімко вриваються в наше бібліотечне життя, а їх розмаїття вражає – сервісні, техніко-технологічні, соціально-економічні. Нові тенденції намітилися в організації бібліотечного простору, рекламі бібліотеки та її послуг, соціокультурній, маркетинговій та фандрейзинговій діяльності.
         Головною метою впровадження інновацій в практику роботи бібліотек є покращення обслуговування користувачів, створення комфортних умов для якісного задоволення читацьких запитів, організації змістовного дозвілля. З переходом країни на цифрову економіку бібліотеки отримали новий імпульс для руху вперед. Використання нових технологій модернізує зміст діяльності, розширює й оновлює спектр бібліотечних послуг, дозволяє запровадити нові, активні форми роботи з користувачами, нові проєкти на підтримку читання дітей і підлітків. Інноваційна діяльність допомагає бібліотекам стати конкурентоспроможними та формувати позитивний імідж у суспільстві.
        Слід відзначити, що в соціокультурній діяльності бібліотек для дітей уже чітко вимальовуються інноваційні тенденції. Бібліотеки активно використовують сучасні, різноманітні форми роботи, які завдяки актуальному змісту, творчому підходу, нетрадиційним назвам здатні привернути до себе увагу користувачів.
         Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка – центр інноваційної діяльності, простір нових ідей, важливим орієнтиром яких є читач нового покоління, з його запитами, потребами та проблемами. Інноваційні форми діяльності бібліотеки з читачами-дітьми різних вікових категорій подаються на сторінках даного методично-бібліографічного порадника.

       ПРОФІ-ПЛАТФОРМА
      “БІБЛІОКІДЗАНІЯ, АБО ХОЧУ – МОЖУ – БУДУ”

         Куди вступати, який фах обрати? – це наче гра в рулетку. Комусь щастить, хтось програє. У випускних класах лише декілька учнів точно знають, ким хочуть стати у майбутньому. Менш упевнених дітей у класі більшість. І найбільше вони бояться саме помилитися з вибором. Просто хтось вбив їм у голову, що вчитися у виші після школи – обов’язково, навіть якщо не знаєш на кого, і що професію, як чоловіка чи дружину, треба обрати раз на все життя.
        В багатьох країнах функціонують дитячі міста KidZaniа, де можна приміряти на себе ту чи іншу професію, стати на кілька годин дорослим. Ця проста і, як це часто буває, одночасно геніальна ідея народилася у далекому 1996 році у Мехіко (Мексика). Створити не просто розважальний центр, а місто зі справжнім життям – з роботою, магазинами, банками, грошима і розвагами. Сьогодні дивовижна Кідзанія представлена ​​в таких містах світу, як Мехіко, Монтеррей, Токіо, Джакарта, Дубай та інших. Кідзанії відкриті в 11 мегаполісах планети. У зв’язку з високою популярністю, квитки доводиться купувати за кілька місяців. Доступно близько 90 професій. Одна 8-річна дівчинка встигла  побувати там 50 разів, за що отримала іменний паспорт.
         В бібліотеці не має змоги настільки яскраво представити ту чи іншу професію, але ми намагаємося зробити це презентабельно.
         І саме профі-платформа  “Бібліокідзанія, або Хочу – можу – буду”, яка  працює в нашій бібліотеці, знайомить читачів-підлітків із сучасними професіями. Тут діти можуть пофантазувати над професіями майбутнього, такими, як молекулярний дієтолог, дизайнер віртуальних світів, ІТ-генетик, проєктувальник розумного середовища, цифровий лінгвіст та ін. А також приміряти на себе давні і сучасні професії банкіра, інженера програмування та комп’ютерних дизайнерів, поліцейського, експерта-криміналіста, піротехніка і навіть бібліотекаря. Форми пізнання професій на профі-платформі різні. Це – ігри, майстер-класи, тренінги, екскурсії, відверті спілкування. Детальніше напишу про деякі з них.
        Цікаво та неординарно була представлена читачам бібліотеки професія поліцейського. Адже до нашого закладу завітав цілий підрозділ поліцейського відділку. Вони наочно показали дітям різноманітну зброю, кейс експерта-криміналіста, прийоми самозахисту, наголосили на фізичній підготовці та витривалості. Дівчаток особливо зацікавив кейс експерта-криміналіста, адже працівник поліції детально розповів і продемонстрував, як за допомогою різних пристроїв можна зробити відбитки пальців, відшукати невидимий слід у приміщенні та багато іншого. Хлопці цікавились різноманітними видами зброї. Вони мали нагоду також приміряти бронежилет та іншу амуніцію, могли взяти до рук автомат і в повному обмундируванні попробувати пробігти декілька метрів. Разом з тим, поліцейські показали і роботу піротехніка, наголосили старшокласникам про небезпеку вибухівок, салютів та пітардів. Працівники поліції поділилися досвідом роботи, розповіли де вони здобували професію і порадили куди йти навчатися.       
         Професія “банкір” хоч і досить давня, але  популярна і сьогодні. Тому наступна зустріч наших читачів  була з працівниками банку. Щоб теоретично багато не розповідати, ми влаштували підліткам екскурсію до ПриватБанку і безпосередньо пройшлися всіма кабінетами установи. Працівники розповіли про свої обов’язки, провели майстер-класи, дали можливість спробувати порахувати “величезні” гроші, посидіти в переговорній кімнаті віп-клієнта, побути менеджером і клієнтом банку. По завершенні екскурсії менеджер ПриватБанку роздав проспекти навчальних закладів міста та України, де можна навчатися за фахом.
        “Інформаційні технології” – давно звичні для всіх слова, які дуже точно характеризують життя і потреби сучасного суспільства. Жоден офіс не обходиться сьогодні без комп’ютерної техніки. Багато компаній, які не займаються інформаційними технологіями, мають у своєму штаті працівника, який розуміється на комп’ютерних пристроях. Це говорить про велику затребуваність IT-фахівців. Ось і наша бібліотека не залишилась осторонь, щоб представити читачам-підліткам професію “ІТ-шника”. Ми організували зустріч у стінах нашої бібліотеки з викладачами  комп’ютерної академії “Шаг". Комп’ютерна академія IT STEP (ШАГ) – найбільший в Україні недержавний навчальний заклад, який спеціалізується на професійній комп’ютерній освіті. Він готує програмістів, дизайнерів і системних інженерів, яких не можна замінити штучним інтелектом. Для цього, крім глибоких профільних знань, вчать розуміти задачі, мислити готовими проектами і працювати в команді. Комп’ютерна академія IT STEP є сертифікованим навчальним центром Microsoft, Cisco Systems, Autodesk, Sun Microsystems, Linux. В рамках Академії здійснюється навчання за трьома напрямками: “Розробка програмного забезпечення”, “Комп’ютерна графіка та дизайн”, “Мережеві технології та кібербезпека”. Розробка сенсорних рукавиць Enable Talk Gloves, які перетворюють мову жестів у слова, ввійшла в TOP-10 кращих винаходів, поряд з марсоходом Curiosity, окулярами Google Glass та електромобілем Tesla Model S. В ході активного спілкування з викладачами академії читачі довідалися багато цікавого про програмування та програмістів, інженерів та комп’ютерних дизайнерів. Наприкінці діти визначали свої здібності та висловлювали свої плани щодо майбутньої професії.               
         І на останок, про професію бібліотекаря. Звичайно ми маємо гарну нагоду не тільки детально розповісти, а й показати підліткам, що включає в себе професія “бібліотекар”. Діти знайомилися з непростим шляхом книги чи будь-якого документу, що надходить до бібліотеки. Вони мали нагоду обслуговувати своїх ровесників, підбирати їм книги, записувати в електронний формуляр.
        А ще кожного року у місті Хмельницькому збирає велику кількість відвідувачів Всеукраїнський проєкт “Місто професій”. Це чудова нагода для юних жителів нашого міста познайомитися з цікавими професіями та спробувати себе у різних сферах діяльності. Центральний сквер міста перетворюється у локаційний центр. Свою локацію у “Місті професій” має і наша бібліотека. Опанувати професію бібліотекаря можуть чимало бажаючих і не лише дівчаток. Особливо цікавим для дітей виявився сканер, за допомогою якого можна зчитувати штрихкоди з книг та електронних читацьких квитків. У нашій локації можна було помалювати, розфарбувати улюблених казкових героїв та розвивати свої акторські здібності, створюючи власні оповідки за допомогою ляльок з бібліотеатру.
         Перераховано тільки декілька професій, з якими ми знайомили і продовжуємо знайомити наших користувачів. Читачі занурюються в ринок сучасних професій, знайомляться з навчальними закладами і можливостями навчання не тільки в Україні, а й за кордоном. Допомагають їм і викладачі навчальних закладів, і психологи, і студенти, і представники національних меншин, які безпосередньо навчалися в інших країнах. Це дає змогу дітям серйозно налаштувати себе на вибір професії у майбутньому. А правильно зроблений вибір професії приносить людині задоволення працею, забезпечує швидке професійне зростання, робить працю радісною і творчою. І ми акцентуємо, що одним із компонентів формули вибору професії є “хочу”, тобто це інтереси, нахили, мотиви, наміри, та “можу” – це психологічні якості, здібності, характерологічні риси, воля, темперамент тощо, “буду” – впевненість у свої знаннях і можливостях.

      ПРОЄКТ “ЧИТАЦЬКИЙ INSTAGRAM

         У бібліотеці діє чимало цікавих проєктів та програм, спрямованих на забезпечення інтересів читачів. Дозвілля сучасних дітей, в основному, проходить у соціальних мережах, де вони спілкуються між собою, роблять цікаві фото, знімають відео тощо.
         За останні роки їх кількість зросла, на арену фаворитів вийшли Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, які заполонили наші діти.
         Українські користувачі витрачають на 15% більше часу в Instagram і на 23% активніші, в порівнянні із середніми показниками в світі. Один український користувач заходить в мережу в середньому 15 разів на день. Аудиторія досить молода: основне ядро – від 12 до 26 років.

         Спираючись на ці статистичні дані і спостерігаючи підвищений інтерес юного покоління до соціальних мереж, бібліотека реалізує проєкт “Читацький Instagram”. Локація: читальний зал для користувачів-учнів 5-9 класів.
         Метою проєкту є:
        •  освоєння нової інформаційної платформи для просування, як бренда бібліотеки, книги і читання;
        •  створення нового комунікаційного простору для підлітків;
       •  надання конкретної допомоги в створенні якісного контенту, освоєнні нових інформаційних платформ;
        •  рекламування бібліотеки та її просування через Instagram.
         Програма заходів для дітей передбачає цікаві зустрічі, завдання, конкурси. Звичайно, для того, щоб зрозуміти вподобання дітей, їх зацікавленість перше зібрання пройшло у форматі знайомства. Тут ми познайомили дітей з платформою Instagram, її ресурсами, передивилися відео найуспішніших дітей-блогерів та провели анкетування. Аналіз анкет показав, що 90% читачів захоплюються фотографією та мріють навчитися робити класні фото. Також їх було ознайомлено з фоторедакторами та різноманітними мобільними додатками по обробці фото.
         Далі на дітей чекала зустріч з професійним фотохудожником, викладачем ХНУ Мариною Школяр-Шавериною. Вона провела для дітей справжній майстер-клас, в якому познайомила з видами фотографій, продемонструвала власні фото, розповіла про деякі тонкощі фотомистецтва та просто запалила аудиторію. Після цієї зустрічі діти з великим задоволенням взяли участь у фотобатлі. Тематика фотографій була вільна, адже в кожного різні вподобання. Змагання у фотобатлі були із номінаціями: “Фото Food” (фотографії їжі, яка зараз дуже популярна), “Nature” (фото природи, будівель, тварин), “Selfi” та фотоконкурсі “Книга у фокусі”. У читальному залі було відкрито виставку-інсталяцію “Читацький Instagram”, на якій були представлені всі роботи читачів. Найактивніший учасник отримав подарунок. Ним виявилась дівчинка, яка протягом двох тижнів зробила 170 фотографій різних жанрів.
         У нашому місті є багато блогерів, але це переважно дорослі, які висвітлюють у своєму блозі не зовсім дитячі теми. Тому на зустріч з читачами ми запросили ученицю 8 класу, бьютіблогера Машу. Маша мріє стати косметологом і саме про це веде свій блог.
         Ось так цікаво та пізнавально пройшов перший курс “Читацького Instagram”.
         Завдяки проєкту досягнуті наступні результати:
         •  читачі навчилися безпечно спілкуватися в мережі;
         •  грамотно вести і гарно оформляти свої акаунти;
         •  популяризувати через Instagram свої улюблені книжки, авторів, бібліотечні акції.
         Ми допомогли нашим читачам виявити креативність, знайти спільні інтереси та вподобання. Нам приємно, що бібліотека стала для них епіцентром модних подій.
         Проєкт успішний та популярний. А тому попереду ще багато цікавих заходів, зустрічей та знайомств!

      МУЗИЧНИЙ КВЕСТ “ШУБЕРТІАДА”

         Важливою складовою всебічного і гармонійного розвитку особистості дитини є естетичне виховання. Бібліотека має гарний досвід у цьому напрямку діяльності, постійно запроваджує інноваційні форми роботи. Однією з них став квест. Квести сьогодні користуються великою популярністю серед дітей різного віку. Вони дають можливість учасникам позмагатися у кмітливості, спритності, влучності, включитися у вир емоцій. Квести для дітей і підлітків не тільки виконують розважальну функцію, а й несуть розвиваючий та виховний ефект.
         Співпрацюючи з Хмельницьким музичним коледжем ім. В.Заремби, у бібліотеці започатковані мистецькі діалоги. Викладачі та студенти коледжу спільно з бібліотекарями проводять творчі музичні вечори, зустрічі, вікторини, конкурси, фестивалі, квести.
         Розповідь про життя і творчість великого австрійського композитора, одного з основоположників романтизму в музиці, автора понад 1000 музичних творів Франца Шуберта була доповнена цікавим захоплюючим квестом “Шубертіада”.
         Мета квесту – сприяти естетичному вихованню читачів, в ігровій формі дати дітям елементарні знання про композитора.
         Місце проведення квесту – бібліотека для дітей. Читачів розділили на дві команди, які змагаються між собою. Та команда, яка дасть правильні відповіді на запитання, отримує фішку. За кількістю фішок в кінці визначається команда-переможець.

         Завдання № 1.
         Визначте та запам’ятайте дату народження австрійського композитора Франца Шуберта. Для цього в поданих реченнях знайдіть “заховані” цифри, впишіть їх у нижні відповідні кружечки. Разом вони і дадуть відповідь.
         1. Одинока тополя гойдалася на вітрі край дороги.
         2. Молода сім’ялелек з приходом зими відлетіла до вирію.
         3. Сьогодні моєму старшому братику виповнилося дев’ятнадцять років.
         4. Зовсім нещодавно мій друг одружився, став хорошим сім’янином. 

         Впишіть дату народження Ф. Шуберта 1797 р.

         Завдання № 2.
         Прочитайте текст та дізнаєтесь про цікаві факти з життя композитора. Для цього серед математичних знаків знайдіть літери та впишіть їх.
      2+5+Ф+28р-1+24а+5н-3ц(1-Ш) (1-у) 39+4 б-(2+е) (2+р) т – 10п-8,5е
      3р – 7 +9ш+ и10й-38-2в+5и-(д-2) (а-5) т-12-н+34и+4й+ (8-к) (8-о) 6+м
      4п+12о-7,8 з (и+1) (1-т) о +2 р +3 р-41 о + (м+10) (а+10)3,5 н+1 т-18
      И+5к +15 я +45 (к+5) (и –й)+ 8 с + 4 т- (5 – а) (5 – в) + 88 р – 6 о + д – 8 + 1,2 о
      + 5 н + 9 а + 3 ч + а – 66 – л 8 + ь – (7+н) (7-и) (7+к) 4 о + 5 м +5 н –

      8 о + 9  в + о8 – 6 г + о + (н +7) (а 7+п) 7 р + 6 я+м +7 к + 9у – 6 р + о
      6 + 8,9 м + 77+а – н 1,2 т +78и + 64 з + 1м + 2 у.
      (Відповідь: Франц Шуберт – перший видатний композитор-романтик, який став родоначальником нового напрямку романтизму).
         
         Завдання № 3.

      Запитання – відповідь.
         1. Кому належить вислів “Мистецтво, ти ховаєш у собі вогонь епохи…”?
             (відповідь: Францу Шуберту – австрійському композитору).
         2. Який музичний інструмент є емблемою музики? (відповідь: ліра).
         3. Які музичні інструменти відомі з найдавніших часів?
             (відповідь: арфа, флейта).
         4. Який народний музичний інструмент носить ім’я давньоруського співця-оповідача?
             (відповідь: баян).
         5. Який музичний інструмент має назву геометричної фігури?
             (відповідь: трикутник).
         6. Яку назву має прилад, що служить для настроювання музичних інструментів? (відповідь: камертон).
         7. Який клавішний духовий музичний інструмент виділяється величезними розмірами і могутнім багатотембровим звучанням? (відповідь: орган).
         8. Які ви знаєте жанри українських народних пісень? (відповідь: історичні, трудові, ліричні, обрядові, жартівливі).
         9. До якого художнього напрямку в мистецтві належить творчість Ф.Шуберта? (відповідь: романтизму).
         10. В якому місті народився Ф. Шуберт? (відповідь: в передмісті Відня Ліхтенталь).
         11. Скільки років прожив Ф.Шуберт? (відповідь: 31).
         12. В  який заклад прийняли Франца в 11 років? (відповідь: придворну капелу та конвікт ).
         13. Як називалися збори, в яких Ф.Шуберт брав участь, імпровізував? (відповідь: Шубертіади).
         14. Скільки частин в "Незакінченій симфонії" Ф. Шуберта? (відповідь: 2).

      Лист з підказками (додаток до завдання № 3).

      Підказка № 1 : відповідь знайдете у книзі “Сто великих композиторов” на сторінці 152.
      Підказка № 2: відповідь отримаєте, коли заберете листа, якого кур’єр залишив у гардеробі.
      Підказка № 3: відповідь на ваше запитання дасть папуга Кеша!
      Підказка № 4: перепочиньте у холі та знайдете відповідь на запитання!
      Підказка № 5: відповідь знайдете у книзі з геометрії.
      Підказка № 6: у відділі мистецтв є ще один музичний інструмент, там і шукайте відповідь на питання!
      Підказка № 7: відповідь знайдете у книзі на с. 12 Ігоря Лапінського “Дотепно і незвично про інструмент музичний”.
      Підказка № 8: відповідь знайдете у книзі “Українські народні пісні”.
      Підказка № 9: відповідь шукайте в Інтернет-центрі.
      Підказка № 10: відповідь знайдете у книзі “70 знаменитых композиторов. Судьба и творчество” на сторінці 84.
      Підказка № 11: завітайте на абонемент для користувачів-учнів 5-9 класів.
      Підказка № 12: запитайте в “Олівця” у холі бібліотеки.
      Підказка № 13: шукайте відповідь на питання у відділі для наймолодших читачів.
      Підказка № 14: у відділі мистецтв є незвичайна книжкова інсталяція, відповідь на це питання шукайте там!

         Завдання № 4.
         Визначте та запам’ятайте дату смерті австрійського композитора Франца Шуберта.
         Для цього в поданих реченнях знайдіть “заховані”цифри, впишіть їх у нижні відповідні кружечки. Разом вони і дадуть відповідь.
         1. В селі зафіксовані поодинокі випадки нападу лисів на свійських тварин.
         2. Я живу в багатоповерхівці на вісімнадцятому поверсі.
        3. На зиму комарі поховалися в різні щілини. Вони біля нас зимують. Позлітаються в підвал, багато їх там у кутку назбирується.
         4. Вісімдесятирічний Іван Петрович і досі активно займається спортом та знаходиться в гарній фізичній формі. Ось з кого потрібно брати приклад.
         Впишіть дату смерті Ф. Шуберта 1828 р.
         Завдання квесту можна доповнювати і адаптувати до своїх умов.

      КВЕСТ-РОЗВАГА “ПІРАТСЬКА ВЕЧІРКА

      Призначення: розвага адресована для дітей віком 8-10 років, розрахована на одну годину, для  проведення має бути достатньо місця для рухливих ігор та конкурсів з продуманими  зонами.
      Мета: згуртування дитячого колективу, розвиток кмітливості, спритності, уваги.
      Готуємо необхідний реквізит.
      Для конкурсів знадобиться:
      1. Піратська карта. Її можна зробити на аркуші крафт-паперу.
      2. Аквагрим, тільняшки, пов’язки на очі, піратські капелюхи, медальки “Хороброму пірату” .
      3. Фрукти.
      4.  Мотузки, на одному кінці яких картонні якорі, на іншому – олівці.
      5. Повітряні кулі жовтого кольору, а також очі, роти, плавники, хвости для створення рибок.
      6. М’які іграшки диких тварин, кольорові кульки.
      7. Скриня зі скарбом (невелика коробка, або скринька, в якій лежать шоколадні монетки).
      8. Подарунки для учасників – шоколадні монети.
         Декор приміщення та столів може бути виконаний просто і лаконічно. Використання червоних, чорних, синіх і білих прапорів, мотузок і канатів, зображення черепа з кістками, імітація корабельного оснащення.

      Музична заставка (звук гармат, гудок корабля та музика з фільму “Пірати Карибського моря”).
      Ведучим на святі виступає бібліотекар.
      Ведучий: Йо Хо Хо! Вітаю вас, дітлахи! Я старий пірат на ім’я Джек і сьогодні я не просто так прибув сюди. Давним-давно один моряк на ім’я Сем довірив мені таємницю про заховані скарби. Він сказав, що знайти я їх зможу тільки за допомогою хоробрих малюків, які мріють стати піратами. І ось настав цей день! Ви допоможете мені знайти скарби?
      Діти хором відповідають: “Так!”.
      Ведучий: А знаєте, що у мене є? Карта скарбів! Так-так, справжня карта, з її допомогою ми знайдемо скарб. Але для початку я хочу посвятити вас у пірати! Для того, щоб стати справжнім піратом, потрібно дещо знати про них. А що ви знаєте про піратів? Зараз дізнаємось. Дайте відповіді на питання вікторини.
      За кожну правильну відповідь ми всі гуртом викрикуємо піратський клич: Йо-Хо-Хо.
      1. Назвіть улюблений напій піратів
      а) Кока-кола
      б) Пиво
      в) Ром
      г) Квас

      2. Хто такий пірат?
      а) Мисливець за привидами
      б) Моряк королівського флоту
      в) Морський розбійник
      г) Галантний джентльмен

      3. Кого пірати називали пороховою мавпою?
      а) Пірата  найнижчого чину
      б) Захопленого полоненого з ворожого корабля
      в) Хлопчика, який підносив порох і снаряди під час бою

      4.  Які з елементів не відносяться до піратів?
      а) Пов’язка на око
      б) Дерев’яна нога
      в) Папуга
      г) Краватка-метелик

      5. Як називається передня частина корабля? (Ніс)
      6. Хто головна людина на кораблі?(Капітан)
      7. Хто старший на кораблі після капітана? (Боцман)
      8. Як називається приміщення для матросів на судні? (Кубрик)
      9. Назва керма на судні? (Штурвал)
      10. За що пірати відрізали вуха і ніс? (За злодійство у своїх товаришів)

      Молодці! Ви посвячені в пірати, ваші відзнаки за освоєння піратської науки – медальки “Хороброму  пірату”.
         На вечірці в піратському стилі важливо поставити правильний настрій і не останню роль тут відіграє зовнішній вигляд учасників. Діти одягають тільняшки, капелюхи та іншу піратську атрибутику, за допомогою аквагриму їм малюють вуса, бороди, піратські мітки тощо.
      Ведучий:А тепер вперед, назустріч пригодам! Ось наша піратська мапа скарбів. У нас свій маршрут, за яким потрібно знайти певні локації, а в них – різні завдання, які потрібно виконати, щоб відшукати скарб.
      Ведучий:  Що ж, пора вирушати в дорогу! (діти сідають в імпровізований корабель).  Подивимося на карту. Нас чекає захоплююча подорож.  А поки: “Підняти якорі!”.
         Дітям роздають мотузки з якорями і олівцями. За командою хлопці починають наввипередки намотувати мотузку на олівець.
      Ведучий: Так куди ж ми пливемо? На карті позначено пункт 1 Тиха бухта”, а значить, нам треба туди. Зробимо невеликі запаси провізії, адже скоро доведеться прибути на безлюдний острів. Зараз ми будемо ловити рибу!
      Ведучий: Учасникам квесту видаються надуті кульки жовтого кольору, а також різні деталі для створення рибок: хвости, плавники, очі. Юні пірати повинні зробити кожен по рибі.
      Ведучий: Ось ми і прибули до берега. Пункт 2 “Безлюдний острів”. Потрібно зійти на берег! Проводиться гра “Вода!” або “Суша!”. На підлозі малюється коло, простір усередині нього – суша, за межею – вода. Гра проводиться у швидкому темпі. Діти уважно слухають ведучого і раз у раз вистрибують за лінію, або ж повертаються назад. Ведучий роздає команди “Вода!” або “Суша!”. Він замість слова “Вода” може сказати інші слова – море, річка, океан, затока, а замість слова “Суша” – берег, острів, земля, каміння. Неуважні вибувають з гри. Переможцем стає найуважніший учасник.
      Ведучий: Відмінно, ось ми і на березі. Куди ж приведе нас карта, давайте подивимося? Йо Хо Хо! Так це ж  пункт 3 “Печера диких звірів”.
      Ведучий:  Пірати любили носити на плечі якогось звіра. Є у вас звірятка на плечах – папуги, мавпи, ведмежата, черепахи, ящірки? Ні? Тоді пропоную їх роздобути!
      Конкурс "Піратські звірі".
         Заздалегідь підготуйте маленькі м’які іграшки  (або картонні силуети тварин і птахів) по числу учасників вечірки і перед початком свята сховайте десь в інтер’єрі – бажано так, щоб частина іграшки або фігурки визирала. Складіть список звірів, яких ви сховали. Називайте їх за списком і доручайте кожному пірату знайти свого звіра. Коли пошуки завершаться, приколіть кожному його вихованця опліч з допомогою англійської шпильки.
      Ведучий: Тепер з такими милими звірятами навіть на безлюдному острові самотність піратам не загрожує.
      Ведучий:  Після такого серйозного випробування потрібно підкріпитися чи не так! Дивіться-но, і карта веде нас до пункту 4 “Таємничі джунглі”. Там ми знайдемо що-небудь їстівне. І пам’ятайте: справжній пірат здатний добувати їжу навіть в диких умовах.
         У великому посуді з водою плавають яблука, груші, банани, апельсини.  Діти повинні без допомоги рук, тобто зубами, дістати собі фрукт.
      Ведучий:  Ситна вечеря у нас вийшла. Але найсмачніше нас ще чекає попереду, ми майже біля мети і рухаємося по карті до пункту 5 “Пляж несподіванок”. О ні! Що я бачу? Що це за мішок! (у мішку знаходяться частини скелета).
      Гра “Жахлива знахідка”. Потрібно на швидкість зібрати скелети.
      Ведучий: Ну що ж, мандруємо далі по карті на пошуки скарбів. Бачу на горизонті невідомий предмет. Давайте підійдемо ближче. (Під пальмою стоїть велика скриня, накрита зеленою тканиною. В скрині лежать кольорові пластикові кульки).
         Гра “Загадкова скриня”.
         Кольорові пластикові кульки зі скрині діти розбирають по кольорах в миски.
      Ведучий:  О, мої юні пірати, я не можу повірити! Ми знайшли скарб! Здійснилось те, що я чекав все життя. І тепер я готовий обдарувати вас як годиться.  (На дні скрині діти знаходять золоті монети-шоколадки).
      Пірат роздає всім шоколадні монети.
      Захід завершується застіллям і чаюванням.
         Використання інноваційних форм діяльності відкриває бібліотекам нові горизонти розвитку, позитивно впливає на імідж бібліотеки як соціально значимої і активно розвиваючої організації.

      Список використаних джерел:

      – Вилегжаніна Т. Інновації в новій парадигмі діяльності бібліотек / Т. Вилегжаніна // Бібліотечна планета. – 2017. – № 1. – С. 4-5.
      – Волян Н. Сучасні бібліотеки змінюють життя: успішні практики бібліотек Рівненщини / Н. Волян // Бібліотечний форум України. – 2015. – № 1. – С. 35-37.
      – Грицишина О.О. Інноваційні форми роботи сучасної бібліотеки як вимога часу / О.О. Грицишина // Бібліотека в системі соціалізації особистості та соціального розвитку громад : матеріали обл. наук.-практ. конференції (м. Хмельницький, 25 верес. 2019 р.). – 2019. – С. 150-158.
      – Лифар О.П. Інноваційні підходи у вихованні юних патріотів Хмельниччини: діапазон ідей та рішень / О. П. Лифар // Формування національно-патріотичної свідомості дітей в бібліотечному просторі Хмельниччини : матеріали наук.-практ. конференції, присвяченої 80-річчю Хмельницької обл. бібліотеки для дітей ім. Т.Г.Шевченка (28-29 листоп. 2017 р.). – Хмельницький, 2017. – С. 51-55.
      – Мозгова Л. Інновації у формуванні краєзнавчих ресурсів для дітей / Л. Мозгова // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. – 2016. – № 4. – С. 36-39.
      – Польовик С. Інноваційна роль бібліотек у сучасному соціумі / С. Польовик // Вісник Книжкової палати. – 2015. – № 4. – С. 13-15.
      – Цяпало Л. Перша Львівська медіатека як інноваційний бібліотечний простір / Л. Цяпало, Н. Білута, Д. Данильченко // Бібліотечна планета. – 2016. – № 1. – С. 21-22.
      – Черноус В. Інноваційні технології в обслуговуванні користувачів – шлях до створення позитивного іміджу бібліотеки / В. Черноус // Цивілізаційні ідеї Івана Франка й сучасні виклики перед Україною і українством. Бібліотечна реальність. – 2016. – С. 113-115.
      – Інноваційна діяльність сучасних дитячих бібліотек на підтримку дитячого читання [Електронний ресурс] // Національна бібліотека України для дітей [вебсайт]. – Електронні дані. –  Режим доступу: https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=6476  – Назва з екрана. – Дата звернення 19.07.2021 р.
      – Бібліотечна інновація в практику роботи бібліотек [Електронний ресурс]. – Електронні дані. – Режим доступу:
      http://romny-bibl.edukit.sumy.ua/Files/downloads/%D0%91%D1%96%D0%B1%
      D0%BB%D1%96%D0%BE%D1%82%D0%B5%D1%87%D0%BD%D0%B0%
      20%D1%96%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%
      96%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%BA%D1%82%D0%B8%
      D0%BA%D1%83%20%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%82%D0%
      B8%20%D0%B1%D1%96%D0%B1%D0%BB%D1%96%D0%BE%D1%
      82%D0%B5%D0%BA..pdf – Назва з екрана. – Дата звернення 19.07.2021 р.

      – Бібліотека – центр інноваційної думки [Електронний ресурс] // Олександрівська районна бібліотека [вебсайт]. – Електронні дані. – Режим доступу:
      https://sites.google.com/site/olexlib/informacia-dla-citaciv/pravila-koristuvanna-
      bibliotekou/publicnij-centr-regionalnoi-informacii/oleksandrivka/simvolika-
      nasogo-krau/talanti-nasogo-krau/konsultaci/biblioteka---centr-innovacijnoie-dumki

      – Назва з екрана. – Дата звернення 19.07.2021 р.

       

      УДК 027.625
                І-66
         Інноваційні практики роботи з користувачами : методико-бібліогр. порадник / Департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької облдержадміністрації ; обл. б-ка для дітей ім. Т.Г. Шевченка. – Хмельницький, 2021. – 19 с.

       

      Упорядник:                                  А. Захаренко
      Комп’ютерна верстка:                О. Богданова
                                                           О. Цегельник
      Відповідальна за випуск:           В. Черноус


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Літо - 2022”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Андрій Кокотюха “Клуб боягузів”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Марина Макущенко “Темний бік будинку”
      Наталія Матолінець “Варта у Грі”
      Олександр Гаврош “Музей пригод”
      Рейчел Рассел “Щоденник Ніккі”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2022 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр