www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Соціологічні дослідження Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


       

      Соціологічні дослідження

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Соціологічні дослідження
      Книга. Бібліотека. Читацька компетентність дітей. Бюлетень соціологічної служби.
      admin
      26 грудня 2017 р.

          Сучасна бібліотека для дітей сьогодні має активно використовувати інформаційний простір, інноваційні методи і форми роботи, які сприятимуть формуванню в користувачів-дітей читацької компетентності.
          Читання для дитини – не тільки запорука шкільних успіхів, а й шлях до розширення її світогляду та самовдосконалення.
          Книга є одним із чинників суспільного виховання. Донедавна вона була для суспільства основним джерелом духовного зростання. Зараз її витісняють заняття, пов’язані із застосуванням новітніх приладів та комунікативних технологій.
          Щоб дослідити стан і рівень популяризації читання та читацької компетентності у дитячого населення, Хмельницька обласна бібліотека імені Т.Г.Шевченка провела регіональне соціологічне дослідження “Книга. Бібліотека. Читацька компетентність дітей” за програмою НБУ для дітей.
          Завдання дослідження передбачали виявлення ставлення дітей до читання, мотивів їх звернення до книги, факторів впливу на формування звички читання та ін.
          Об’єктом дослідження стали читачі-учні 5-9 класів, батьки та бібліотекарі. Базами дослідження визначені 29 бібліотек для дітей та 14 сільських бібліотек-філій, які обслуговують дітей Хмельницької області. Методом дослідження було вибрано анкетування і охоплено 663 респонденти. З них:
              читачів-дітей (учні 5-9 класів) – 396;
              бібліотекарів – 86;
              батьків – 181.
          У дослідженні взяли участь 62,4% дівчаток і 37,6% хлопчиків. Серед опитаних дітей:
              25,5% – учні 5 кл.;
              20,7% – учні 6 кл.;
              18,7%  – учні 7 кл.;
              22,0%  – учні 8 кл.;
              13,1%  – учні 9 кл.
          Розподіл респондентів-дітей за віком наступний:
              до 12р. – 35,3%;
              13-14р. – 49,0%;
              більше 14р. – 15,7%.
          Серед респондентів-батьків переважають мами – 75,7%, відповідно тати складають24,3%. Респонденти-батькиза віком становлять:
              18-24р. – 0,6%;
              25-35р. – 49,7%;
              36-45р. – 46,4%;
              46-60р. – 3,3%.
          Освіта батьків розподілилась наступним чином: середня – 22,1%, професійно-технічна – 28,7%, вища – 49,2%.
          Респондентів-бібліотекарів з середньою освітою – 3,5%, з середньою спеціальною – 52,3%, з вищою бібліотечною – 27,9%, з вищою – 16,3%. Розподіл опитаних бібліотекарів за стажем роботи у бібліотеці наступний:
              1-3р. – 7,0%;
              4-10р. – 27,9%;
              11-20р. – 23,3%;
              21-30р. – 19,7%;
              понад 30р. – 22,1%.
          Отже, як самі діти оцінють читання у своєму житті?
              1 місце –  читання, як джерело нових знань (58,3%);
              2 місце – читання, як засіб самовдосконалення і розвитку (47,5%);
              3 місце – читання, якспосіб для проведення вільного часу(39,9%);
              4 місце – читання, як можливість відійти від повсякденних проблем і знайти душевне заспокоєння(20,5%);
              5 місце – чиання, як засіб для придбання додаткового життєвого досвіду та вирішення особистих проблем(12,9%);
              6 місце – читання, якне завжди виправдана трата часу – те ж саме можна дізнатись по радіо і телебаченню, знайти в Інтернеті(2,8%);
              0,5% респондентів не читають і не вважають за потрібне.
          А позиція батьків щодо читання своїх дітей така:
              1 місце – 65,2% читання, одним із важливих засобів самовдосконалення і розвитку(65,2%);
              2 місце – читання, як джерело нових знань (62,4%);
              3 місце – читання, як непоганий спосіб для проведення вільного часу(29,3%);
              4 місце – читання, як засіб для придбання додаткового життєвого досвідута вирішення особистих проблем(12,7%);
              5 місце – читання, як можливість відійти від повсякденних проблем і знайти душевне заспокоєння(10,5%);
              6 місце –  читання не завжди виправдана трата часу (0,6%);те ж саме можна дізнатись по радіо і телебаченню, знайти в Інтернеті(0,6%); не читають і не вважають за потрібне(0,6%).
          Аналізуючи відповіді респондентів, можемо зазначити, що і діти, і батьки усвідомлюють важливість та користь читання, якеєджерелом нових знань, одним із важливих засобів самовдосконалення і розвитку, непоганим способом для проведення вільного часу. Саме ці відповіді зайняли перші три позиції у відповідях усіх респондентів.
          Далі з’ясували, як діти витрачають свій вільний час, а також думку їх батьків з цього питання.
              72,0% дітей і 75,0% батьків обрали читання книг;
              44,7% дітей і 42% батьків – спілкування з друзями;
              40,4% дітей і 42,5% батьків –комп’ютерне спілкування, ігри.
          Незважаючи на сучасний прогрес комп’ютерних технологій, респонденти визнали першочерговим саме читання.
              27,8% дітей і 32,6% батьків обрали заняття спортом;
              27,3% дітей і 14,4% батьків вибрали хобі;
              25,3% дітей прослуховують музику, з цією відповіддю погоджуються 19,3% батьків;
              20,2% дітей відвідують гуртки, на що погоджується 29,3% батьків;
              19,9% дітей і батьків обрали відповідь – перегляд телевізійних передач;
              Читають газети та журнали 16,2% дітей, так вважають 11,6% батьків;
          У вільний час 4,0% дітей відвідують кінотеатр, 2,8% батьків погоджуються з таким варіантом.
          І близько 2,0% респондентів дітей і батьків обрали відповідь – відвідування театру.

      Розподіл опитаних за способами проведення вільного
      часу(відсоток до загальної кількості опитаних)

          Що стосується частоти звернення дітей до книги або періодичного видання, то варто зазначити, що 32,3% дітей читають їх щодня. Такої ж думки 42,0% батьків. Декілька разів на тиждень – це відповідь 40,0% дітей і батьків. Раз на тиждень читає 9,3% дітей і так вважає 3,3% батьків. 7,3% дітей читає інколи, 6,6% батьків погоджуються з такою думкою.  9,1% дітей читають перед атестацією, 6,1% батьків теж так вважають. У 2,0% дітей завжди не вистачає часу на читання іпро це знають їх батьки.
          Читацькі уподобання дітей розподілилисьнаступнимчином:

      • художня сучасна література (49,0%);
      • фантастика (46,5%);
      • детективи (26,5%);
      • художня класична література (21,5%);
      • періодичні видання – (19,9%);
      • комікси (18,9%);
      • науково-популярна та пізнавальна
      • література (18,7%);
      • жахастики (17,9%);
      • довідкова література ( 9,6%).

          З рейтингу бачимо, що вподобання дітей дуже різносторонні, але частіше за все вони читають художню сучасну літературу та фантастику.
          Також 60,2% батьків вважають, що їх діти люблять читати художню сучасну літературу;науково-популярну та пізнавальну літературу (30,9%); фантастику (26,5%); художню класичну літературу(23,2%); періодичні видання (20,4%); детекиви (19,3%);жахастики (8,3%);комікси (7,7%); довідкову літературу (7,3%).
          Погляд бібліотекарівз цього приводутакий:
              86,0% вважають, що  діти люблять читати художню сучасну літературу;
              57,0% – фантастику;
              43,0% – науково-популярну та пізнавальну літературу;
              43,0%–  періодичні видання;
              33,7% – детективи;
              30,2% – жахастики;
              24,4% – художню класичну літературу;
              17,4% – комікси;
              17,4% – довідкову літературу.
          Отже, на першому місці у всіх респондентів – художня сучасна література. Найменш улюблена література у дітей – довідкова. Такої ж думки і батьки, і бібліотекарі.
          Серед респондентів-учнів 5-9 класів визначаєтьсяперевага у читанні українською мовою,таких дітей 74,7%. Читаютьукраїнською і російською 27,3%, російською мовою – 12,6%, англійською чи іншою іноземною мовою – 2,5%.
          Відповіді батьків розподілилися так: 89,5% вважають, що їхні діти читають українською мовою, 14,9% – українською і російською, 6,6% – російською мовою, 1,6% – англійською мовою чи іншою іноземною.
          За результатами моніторингу переважна більшість респондентів-дітей і респондентів батьків визначили пріоритетним читання українською мовою.

      Мовні переваги в читанні

      Діти(%)

      Батьки(%)

      Читають українською мовою

      74,7

      89,5

      Не має значення, якою мовою читати

      27,3

      14,9

      Читають російською мовою

      12,6

      6,6

      Читають англійською чи іншою іноземною мовою

      2,5

      1,6

          На запитання “Де Ви (дитина) берете книги для читання?” більше 90,0% всіх респондентів зазначили “в бібліотеці”. А далі думки розійшлись: купують книги – так зазначили 31,3% дітей, що підтвердили 42,5% батьків і 18,6% бібліотекарів. 22,5% дітей отримують книги у друзів, знайомих, учителя, з такою думкою погоджуються 12,7% батьків і 18,6% бібліотекарів. “Скачують” з Інтернету, читають в Інтернеті 21,7% дітей і такої ж думки 22,7% батьків та 40,7% бібліотекарів.
          Дослідження показало, що більшість дітей – 57,8% віддають перевагу традиційній книзі. Переважає така думка і батьків – 63,5% та бібліотекарів – 59,3%.Для 5,3% дітейдо вподоби читати електронні книги. Погоджуються з цим 1,7% батьків і 3,5% бібліотекарів. Поєднують ці два види книг 36,9% дітей. За такий варіант 34,8% батьків і 37,2% бібліотекарів.
          В ході дослідження з’ясувалось, що 68,4% опитаних дітей користуються послугами публічної бібліотеки для дітей; 41,2% – шкільної бібліотеки; 27,0% – публічної для дорослих. 1% не користується жодною бібліотекою. Пояснюють вони це відсутністю вільного часу, наявністю потрібної інформації в Інтернеті та змогою взяти книги у знайомих.
          Тоді, як 46,4% батьків вважають, що їх діти користуються послугами шкільної бібліотеки; 38,6% – публічної бібліотеки для дітей; 20,4%– публічної для дорослих.
          Опитування виявило причини, з яких діти некористуються бібліотекою.
          Більше половини,  а саме 52,3%  респондентів-бібліотека-рівосновними причинами не користування бібліотекою вважають те, що в населеному пункті немає бібліотеки. Також, на їх думку, у дітей мало вільного часу(43,0%)і не задовольняє фонд бібліотеки(43,0%).

       

      Причини не користування бібліотекою

      Діти(%)

      Бібліотекарі(%)

      Немає вільного часу

      14,1

      43,0

      Немає потреби в читанні

      1,0

      2,3

      Достатньо домашньої бібліотеки

      4,5

      5,8

      Не задовольняє фонд бібліотеки

      2,5

      43,0

      Бібліотека розміщена в незручному місці

      0,3

      3,5

      Беруть книги у знайомих

      7,8

      2,3

      Все потрібне читають в Інтернеті

      10,1

      4,7

      В населеному пункті немає бібліотеки

      0,3

      52,3

          Цікаво відзначити, що співпали відповіді усіх опитаних стосовно користування Інтернетом. 96,0% усіх респондентів дали ствердну відповідь на це запитання. Цей факт ще раз підтверджує, що сучасні діти гарно орієнтуються в інформаційному просторі. Лише 4,0% не користуються Інтернетом.
          Використовують Інтернет учні 5-9 класів намперед  для навчання – 62,1% (73,5% батьків). На другому місці – перегляд сторінок у соцмережах – 53,5% (48,7% батьків). На третьому місці – спілкування (скайп, електронна пошта, чати, блоги та ін.) – 47,5% (38,7% батьків).  На четвертомумісці– читання онлайн– 33,6% дітей (21,5% батьків). І на останньомумісці– перегляд новин – 15,7% (5,0% батьків).
          За результатами дослідження ми дізналися, що за останні півроку 9,3% дітей прочитали 1-2 книги; 19,2% – 3-5 книг; 34,1% дітей – 5-10; 14,4% дітей – 11-15 книг і 23,0% дітей – більше 15 книг.
          Серед книг, прочитаних респондентами-дітьми за останні півроку, до 10-ти найбільш згадуваних увійшли:
              Роулінг Дж. “Гаррі Поттер” (21).
              Есаулов О. “Твори” (21).
              Ягелло Й. “Шоколад із чилі” (14).
              Ягелло Й. “Кава з кардамоном” (11).
              Павленко М. “Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських” (9).
              Портер Е. “Поліанна” (9).
              Монтгомері Л. “Енн з Зелених дахів” (9).
              Нестайко В.“Твори”(8).
              Рутківський В. “Джури” (7).
              Абеді І.“Лола”(7).
          Рейтинг улюблених книжок дітей, на думку їх батьків, такий:
              Нестайко В. “Твори”(10).
              Рутківський В. “Джури”(7).
              Дерманський О. “Твори”(6).
              Ягелло Й. “Твори”(5).
              Портер Е. “Поліанна”(5).
              Кокотюха А. “Твори”(4).
              Роулінг Дж. “Гаррі Поттер” (4).
              Абеді І. “Лола”(3).
              Мацько І. “Перехідний вік моєї мами”(3).
              Щерба Н. “Часодії”(3).
          Рейтинг  улюблених  книжок дітей, на думку бібліотекарів, наступний:
              Нестайко В. “Твори”(12).
              Ягелло Й. “Кава з кардамоном” (8).
              Цикл пригодницьких романів “39 ключів”(8).
              Дерманський О. “Твори”(8).
              Рутківський В. “Джури”(8).
              РоулінгДж. “Гаррі Поттер” (6).
              Портер Е. “Поліанна”(4).
              Стронг Дж. “Гармидер у школі”(4).
              Ягелло Й. “Шоколад із чилі” (3).
              Абеді І. “Лола” (3).
          Як бачимо, такі автори, як Роулінг, Ягелло, Портер, Нестайко, Рутківський та Абеді дублюються у рейтингах книг всіх респондентів. А відтак і батьки, і бібліотекарі орієнтуються в дитячій літературі, їх читацькі вподобання перегукуються. Це є свідченням того, що дорослі обізнані у виборі книг дітьми.
          Варто зазначити, що57,1% учнів  і 55,8% батьків  вважають, що вирішальна роль у прищепленні звички читати належить бібліотеці; по 52,0% дітей і батьків зазначають, що це належить сім’ї; 49,2% дітей і 37,4% батьків – школі; 22,7% дітей і 26% батьків – друзям.
          В бібліотекарів інший погляд на цю ситуацію: 81,2%з нихвважають, що вирішальна роль у прищепленні звички читати належить сім’ї; 79,1% – бібліотеці; 55,8% – школі; 15,1% – друзям.
          Можемо підсумувати, що вирішальна роль у прищепленні звички читати повинна належати і бібліотеці, і сім’ї одночасно. І тільки тоді діти полюблять книгу.
          Твердження про те, що зараз діти стали менше читати спростовують 46,5% бібліотекарів. 11,6% погоджуються з цим лише за умови того, що це стосується лише читання в бібілотеці, а не самого процесу. 41,9% бібліотекарів погодились з таким визначенням.
          86,0% опитаних бібліотекарів вважають, що мережа Інтернет сприяє поширенню читання.
          Важливо було дізнатись як змінилось останнім часом відвідування бібіліотек користувачами-дітьми. Отже, 22,1% бібліотекарів спостерігають, що відвідування дітей почастішало, а переважна більшість бібліотекарів – 62,8% вважає, що відвідування таке, як і раніше; 15,1% говорить про зниження відвідування.
          Слід відмітити, що не всі бібліотекарі достатньо обізнані з сучасними тенденціями розвитку літератури для дітей, а лише 89,5%. На їх думку діти дізнаються про нові книги з Інтернету (34,9%), від друзів, знайомих (26,5%), з каталогу бібліотеки (25,9%), із ЗМІ (7,9%), у книжкових магазинах (4,8%).
          Дослідження показало, що найбільш ефективними формами популяризації книги в бібліотеці є книжкові виставки (48,8%), презентації нових видань (40,7%). Далі ідуть огляди літератури (12,8%), фестивалі книг (8,1%), створення буктрейлерів (7,0%), зустрічі з авторами книг (3,5%), квести (1,2%).
          Перспективи бібліотек, на думку бібліотекарів, насамеред пов’язані із доступом до Інтернету (69,7%), взаємодією з громадою (53,5%), а також із забезпеченням дозвілля та спілкування (52,3%)  і наяністю  універсального фонду  (50,0%).
          Вони бачать сильні сторони бібліотеки у культурі обслуговування читачів (84,9%), роботі з дітьми (77,9%), у масовій роботі (75,6%), у комфортності умов роботи бібілотеки (69,8%) та оперативності надання інформації (72,1%).

      Бачення перспективи бібліотек

      Бібліотекарі(%)

      Наявність доступу до Інтернету

      69,7

      Взаємодія з громадою

      53,5

      Забезпечення дозвілля та спілкування

      52,3

      Універсальність фондів

      50,0

      Підвищення кваліфікації працівників

      47,7

      Створення електронної бібліотеки

      29,1

      Наявність довідково-консультаційних центрів з різних питань

      19,8

          Підсумовуючи результати даного дослідження можна стверджувати, що вдалося отримати інформацію про читацьку компетентність учнів 5-9 класів, а також реально оцінити вплив бібліотеки на формування читацької грамотності у респондентів-дітей.
          Читацькі інтереси дітей даної вікової категорії уже майже сформовані, тому тематичний діапазон читацьких уподобань різноманітний, але найбільший інтерес у дітей викликає художня сучасна література (49,0%). Переважна більшість респонденті-дітей (74,7%) зазначила, що для їхнього читання українська мова є пріоритетною.
          Підлітки є категорією населення, яка демонструє високі показники використання комп’ютера та Інтернету. Але, всупереч поширеній думці, що засилля електронних гаджетів у житті сучасної дитини витісняє з використання друковані книги, дослідження показує, що користувачі обирають більше паперові носії інформації. Такий формат читання обирають 60,0% дітей, а 36,9% – поєднують традиційну та електронну книги.58,3% респондентів-дітей вважають читання джерелом нових знань, що свідчить про оцінку читання у їхньому житті.
          В результаті дослідження зібрано інформацію, яка є базовою для надання оцінки стану читацької компетентності користувачів 5-9 класів бібліотек для дітей Хмельницької області.

       

       

       

       

          Матеріал підготувала            Цегельник О.М.
          Редактор                                Захаренко А.М.
          Комп’ютерний набір              Богданова О.Г.
          Відповідальна за випуск       Черноус В.Ю.


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Літо - 2022”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Андрій Кокотюха “Клуб боягузів”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Марина Макущенко “Темний бік будинку”
      Наталія Матолінець “Варта у Грі”
      Олександр Гаврош “Музей пригод”
      Рейчел Рассел “Щоденник Ніккі”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2022 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр