www.odb.km.ua Відгуки та побажання
Соціологічні дослідження Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т. Г. Шевченка
Діти Хмельниччини читають! Приєднуйся!   Читати - це круто!   Читати - престижно!   Читай і будь успішним!   Будь в тренді: читай і знай!   Читають батьки - читають діти!   Читай! Формат не має значення!
    Електронний каталогЗведений електронний каталог БХООб’єднана віртуальна довідкаВіртуальна довідкаОнлайн послуги
      Про бібліотеку
      Ресурси бібліотеки
      Сторінка юного краєзнавця
      Проекти та програми
      Героїв пам’ятаєм імена
      Бібліотечному фахівцю
      Конкурси для дітей
      Електронна бібліотека
      Веб-уроки
      Здійснення закупівель
      Онлайн послуги
      Відкриті дані
      Карта сайту
      Аудіокниги


       

      Соціологічні дослідження

        Головна » Бібліотечному фахівцю » Соціологічні дослідження
      Краєзнавчі інформаційні ресурси та послуги бібліотек для дітей. Підсумки регіонального соціологічного дослідження.
      admin
      8 червня 2018 р.

         Безперечно, національно-патріотичне виховання дітей є пріоритетним напрямком в діяльності бібліотек. Створення і використання краєзнавчих ресурсів сприяє формуванню патріотичних почуттів до рідної землі, збагаченню духовного світу дитини, забезпеченню неперервності поколінь, зберіганню і примноженню історії краю.
         Проведення соціологічного дослідження “Краєзнавчі інформаційні ресурси та послуги бібліотек для дітей”, організатором якого виступила обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка, зумовлене відзначенням 80-річчя з часу утворення Хмельницької області. Крім того, воно передбачає вивчення специфіки, змісту і структури краєзнавчих інформаційних ресурсів, укомплектованості фондів бібліотек для дітей, рівня спроможності задовольняти потреби користувачів з краєзнавчих питань.
        Об’єктами дослідження були визначені читачі-учні 6-9 класів та бібліотекарі спеціалізованих бібліотек для дітей. Всього було опитано 574 респонденти, з них – 58 бібліотекарів, 516 дітей (326 дівчаток і 190 хлопчиків). Методами дослідження було обрано анкетування, аналіз бібліотечної документації.
         Статистичний аналіз дозволяє визначити відсоткове відношення фонду краєзнавчих документів до загального. У бібліотеках він коливається від 1,1% до 13,7%. Серед бібліотек районних та ОТГ найбільший показник – 7,8%, серед міських – 13,7%, сільських – 1,1%. Простеження тенденції нових надходжень краєзнавчих документів у бібліотеки для дітей області в 2017 році виглядає наступним чином: за дев’ять місяців до бібліотек – баз дослідження надійшло 669 прим. документів, з них в ОДБ – 116 прим. В середньому до спеціалізованих бібліотек районів, міст, сіл та ОТГ надійшло по 17 прим. Найбільше отримують їх бібліотеки м. Хмельницького (в середньому по 58 прим.).
        Така кількість не забезпечує постійно зростаючі потреби юних користувачів. Тому використання сучасних технологій в роботі бібліотеки є актуальним і дозволяє розширити спектр продуктів та послуг, а отже здійснювати обслуговування, інформаційне забезпечення на якісно новому рівні. Власні краєзнавчі електронні бази даних  ведуться у 28% бібліотек-учасниць дослідження, наповнюється окремий розділ по краєзнавству на сайті у 34% бібліотек. Праціники 38% бібліотек створюють віртуальні краєзнавчі ресурси – відеоролики, відеонариси, слайд- та відеопрезентації, віртуальні виставки. Також залучаються до цього процесу читачі, зокрема учасники відеопроекту “Пізнай свій край з бібліотекою”, організованого ОДБ. Кращі відеороботи дітей, в яких вони презентують історичні, культурні, архітектурні, природні пам’ятки свого краю, доступні для широкого загалу користувачів каналу YouTube.
         Відповіді респондентів-бібліотекарів на запитання “Які краєзнавчі інформаційні потреби найчастіше виникають у читачів?” розмістились таким чином:
              ● 60%запитів – про історію краю;
              ● 58% –про письменників та їх твори;
              ● 34% – про природу краю;
              ● 26% – провідомихособистостей;
              ● 19% – проархітектурні пам’яткипевної місцевості.
         Аналіз відповідей респондентів-дітей про те, які теми про край цікавлять їх найбільше підтвердив думку бібліотекарів.
         Отже, дітей цікавить:
              ● 54% – історія;
              ● 47% – література;
              ● 42% – традиції;
              ● 39% – природа;
              ● 23% – архітектура.
         Для популяризації літератури та знань про край бібліотечна практика створила ряд універсальних заходів, які використовуються в повсякденній роботі. Ефективними, на думку спеціалістів, є організація книжкових виставок та презентацій літератури, проведення зустрічей з письменниками. Охоче діти беруть участь у краєзнавчих квестах, вікторинах, уроках, марафонах, літературно-краєзнавчих експедиціях, мандрівках, телетайпах, галереях, інтелектуальних іграх, екскурсіях у музеї та пям’ятними місцями тощо. На думку респондентів-бібліотекарів, гарний результат є від проведення заходів з використанням інформаційних технологій. Найуспішнішими формами є віртуальні подорожі, відеопанорами, онлайн-екскурси.
        Відповіді респондентів-дітей підтверджують думку спеціалістів. Багатьом з них подобається мандрувати краєм онлайн – 30%,зустрічатися з відомими людьми краю – 22%, брати участь у квестах – 18%.
         Як показує дослідження, спілкування з письменниками є невід’ємною частиною просування краєзнавства, а саме літературного. В загальному комплексі краєзнавчої діяльностівоно є найбільш розробленим. ОДБ є ініціатором проекту “Письменник зблизька”, який успішно реалізується вже понад чотири роки. В його рамках проводяться онлайн-зустрічі письменників Хмельниччини з читачами бібліотек районів та міст області. Ця форма спілкування отримала прихильність дитячої аудиторії. В ході дослідження нам було цікаво дізнатися з творчістю яких письменників-земляків найбільше знайомі респонденти-діти.

         Взагалі краєзнавча масова робота забезпечує важливий і дієвий вплив на читачів. Вони є доволі активними учасниками різноманітних заходів. Таких серед респондентів переважна більшість, а саме 61% шестикласників, 68% семикласників, 58% восьмикласників, 71% дев’ятикласників. 
       
       Взагалі краєзнавча масова робота забезпечує важливий і дієвий вплив на читачів. Вони є доволі активними учасниками різноманітних заходів. Таких серед респондентів переважна більшість, а саме 61% шестикласників, 68% семикласників, 58% восьмикласників, 71% дев’ятикласників.

         Велике значення у проведенні краєзнавчої діяльності мають партнерські відносини з різними організаціями. Позитивним є те, що 97% респондентів-бібліотекарів  налагодили співпрацю з установами, які теж здійснюють краєзнавчу роботу. У 51% з них найтісніші контакти з музеями, у 20% – з районними будинками творчості, 18% – літературними спілками, 15% – поетичними об’єднаннями, 3% – молодіжними організаціями.
         Зрозуміло, що внаслідок такої співпраці робота з краєзнавства зосереджена в рамках програм, клубів, акцій  та проектів. Не дивно, що перше місце займає саме програмно-проектна діяльність, бо включає цілий комплекс різноманітних заходів. Варто відмітити, що такою діяльністю займається 58% респондентів. В бібліотеках активно діють такі програми та проекти як: “Вірю в твоє майбутнє, Україно”, “Рідний край, Хмельниччино моя”, “Із джерел рідної землі”, “З природою єдиною мовою”, “Хмельниччина – земля любові нашої”, “Моя мала батьківщина”, “Кам’янець читає дітям”, “Мій дім – Шепетівка”, “Моя земля – земля моїх батьків”, “Природа рідного краю” тощо. Активізувалась діяльність всіх бібліотек для дітей завдяки обласному проекту “Пізнай свій край з бібліотекою”, який ініціювала Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка.
         34% респондентів-бібліотекарів організовують роботу клубів, зокрема таких як “Джерельце”, “Барвінок”, “Всезнайко”, “Калинонька”, “Подолянчик”, “Тут Батьківщини моєї початок”. 22% респондентів є ініціаторами акцій, зокрема “Мій дім і дозвілля”, “Намалюймо рідний край”, “Туристичними стежками Хмельниччини” та ін.
         Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка, як методичний центр для спеціалізованих бібліотек області, готує ресурси з питань краєзнавства, які є доступними на сайті у розділі “Сторінка юного краєзнавця”. Найбільше у своїй роботі бібліотекарі використовують наступні:
              ● Міні-довідник юного краєзнавця (64%);
              ● Літературна карта Хмельниччини (19%);
              ● Віртуальні виставки (14%);
              ● Буктрейлери (7%);
              ● Краєзнавчі видання (4%);
              ● Інтерактивні ресурси (3%).
         Бібліотекарі висловили свої пропозиції щодо підтримки з боку обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г.Шевченка спеціалізованих бібліотек в розвитку напрямку краєзнавчої роботи. Вони полягають у подальшій розробці методичних матеріалів, проведенні виїзних семінарів-практикумів, тренінгів, створенні корпоративних проектів, розробці віртуальних кросвордів, мандрівок, вікторин, ребусів, ігор та ін., веденні “Сторінки юного краєзнавця” на сайті ОДБ, організації онлайн-зустрічей з письменниками та істориками. Над цими пропозиціями бібліотека буде працювати в наступному році.
         Аналізуючи запитання про те, куди респонденти-діти звертаються за необхідною інформацією з питань краєзнавства, отримали такі відповіді:
              ● 66% – до бібліотеки;
              ● 31% – в Інтернет;
              ● 19% – у школу;
              ● 15% – в музей;
              ● 12% – у домашню бібліотеку.
         Як бачимо, бібліотека знаходиться в числі перших, як місце до якого діти звертаються за краєзнавчою інформацією.
         В цьому дослідженні нам цікава була думка респондентів і щодо отримання ними в бібліотеці необхідної інформації з краєзнавства.

         Проаналізувавши анкети, бачимо, що 86% респондентів задовольняють свої потреби, 13% – не завжди і лише 1% не отримує потрібної інформації. Причому, ці відсотки однакові для респондентів-учнів усіх класів.
         Серед джерел одержання інформації переважають книги (76%) та мережа Інтернет (65%). Далі ідуть матеріали, підготовлені бібліотекарем (52%), газети (27%).
         Використовують в роботі діти і матеріали, які стосуються краєзнавства, розміщені на сайтах бібліотек. Рейтинг виявився наступним:
              ● 50% – сайти РДБ;
              ● 48% – сайт ХОДБ;
              ● 29% – сайти МДБ;
              ● 11% – сайти районних/міських бібліотек для дорослих.
         Вивчення думки респондентів-дітей щодо мети звернення до краєзнавчих матеріалів показало наступні результати: 
              ● 61% – шкільна програма;
              ● 47% – написання рефератів (повідомлень);
              ● 32% – додатковий матеріал до теми уроку;
              ● 30% – особистий інтерес.
          Проведене дослідження засвідчило необхідність:
      ► продовження поповнення фондів бібліотек для дітей до-кументами і матеріалами краєзнавчого характеру. Це буде сприяти подальшій популяризації краєзнавчої інформації. Адже вона потрібна і затребувана читачами для вивчення рідного краю;
      ► активного впровадження комунікаційних і мультиме-дійних технологій в бібліотечний процес шляхом створення електронних продуктів: путівників, видань, презентацій, виставок, роликів тощо, які популяризуватимуть історичні, природні, архітектурні, культурні пам’ятки краю, міфи і легенди, свята, звичаї і традиції та ін.;
      ► використання  нових  форм  роботи для якнайкращого поширення краєзнавчих знань;
      ► запровадження міні-програм та проектів задля представлення ресурсів і творчих можливостей бібліотеки;
      ► відображення краєзнавчої роботи на веб-сайтах бібліотек;
      ► ведення власних краєзнавчих електронних баз даних.
         Все це допоможе осучаснити формат краєзнавчого напрямку діяльності бібліотек і, як наслідок, розкрити перед читачами-дітьми краєзнавчі інформаційні ресурси задля пізнання ними свого краю,його традицій та культурних надбань.

       

      Матеріал підготувала                       Цегельник О.М.

      Редактор                                           Захаренко А.М

                Комп’ютерний набір                         Богданова О.Г.

                Відповідальний за випуск                Черноус В.Ю.

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       

       


      • 4
      • 3
      • 2
      • 1
      • 2222
      • АРТ територія111
      • Дошкільнятам2

      Бібліотека запрошує

      БЛОГИ БІБЛІОТЕКИ

      Шановний читачу! Давай разом визначимо рейтинг книг “Літо - 2022”. Яка книга, на твою думку, найцікавіша:
      Андрій Кокотюха “Клуб боягузів”
      Олександр Зубченко “Перемагаючи долю”
      Марина Макущенко “Темний бік будинку”
      Наталія Матолінець “Варта у Грі”
      Олександр Гаврош “Музей пригод”
      Рейчел Рассел “Щоденник Ніккі”







      © ХОБ для дітей ім. Шевченка. , 2010-2022 г.
         Офіційний сайт
      29001, Україна, м. Хмельницький, вул. Свободи 51.
      www.odb.km.ua            mail@odb.km.ua
      Копіювання інформації можливе тільки за наявності згоди
      адміністратора, а також активного посилання на сайт.
      створення
      сайту
      Студія Спектр