В сучасному світі періодичні видання для дітей, поряд з електронними, продовжують бути вагомим джерелом знань, виконуючи основні педагогічні функції – виховання, навчання, розвитку дитини та зацікавлення їх корисною інформацією.
З метою вивчення стану і тенденцій забезпечення періодичними виданнями користувачів-дітей у дитячих бібліотеках України, визначення ступеня їх використання у 2020 р. НБУ для дітей проводиться соціологічне дослідження “Вивчення ресурсів бібліотек України для дітей у задоволенні запитів користувачів на періодичні видання”.
Співорганізатором дослідження була і Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка.
Базами дослідження стали: Хмельницька обласна бібліотека для дітей імені Т.Г.Шевченка, Шепетівська та Городоцька міські бібліотеки для дітей, Віньковецька районна бібліотека для дітей, Летичівська та Новоушицька селищні бібліотеки для дітей, Гвардійська сільська бібліотека для дітей.
Методи дослідження – анкетне опитування користувачів-дітей базових бібліотек та статистичний аналіз кількісних показників звітних даних базових бібліотек.
Фонд періодичних видань в бібліотеках для дітей області станом на 1.01.2020 р. складає 44668 одиниць, або 5,5% від загального фонду. На 1.01.2018 р. такий фонд становив 50381 одиниця (5,9% від загального фонду); на 1.01.2019 р. – 45931 одиниця (5,7% від загального фонду). В порівнянні з фондом періодичних видань у бібліотеках для дітей України на 1.01.2019 р. – 6,3% від загального фонду.
Аналіз фонду періодичних видань базових бібліотек дослідження, то він на 1.01.2020 р. становив 17531 примірник (7,5% від загального фонду),і на 1510 примірників менше,ніж у 2018 р.
Фонди періодичних видань щорічно поповнюються новими надходженнями. Так, за останні три роки базовими бібліотеками передплачено 511 назв періодичних видань. Разом з тим прикро, що кількість назв періодичних видань щорічно зменшується. В цих бібліотеках вона зменшилась з 206 назв (2017 р.) до 145 назв (2018 р.), тобто на 61 одиницю. Через відсутність належного державного фінансування та значного подорожчання періодичних видань, бібліотеки не в змозі передплачувати необхідні видання.
Із запропонованого Національною бібліотекою України для дітей переліку періодичних видань для дітей – 46 назв, найактуальнішими в бібліотеках були: “Журавлик”, “В гостях у казки”, “Джміль”, “Колосочок”, “Куля”,“Малятко”, “Однокласник”, “Смайлик”, “Юная леди”, “Яблунька”. 12 назв бібліотеки області взагалі не передплачували. Серед них: “Арт-клас”, “Весела перерва”, “Веселі уроки”, “Дзвіночок”, “Паросток”, “Юний моделіст-архітектор”, “Юний моделіст-натураліст”.
Передплата на дитячі періодичні видання в бібліотеках області також зменшується з року в рік. На 1.01.2018 р. базові бібліотеки передплачували таких видань 67 назв, на 1.01.2019 р. – 57 назв, на 1.01.2020 р. – тільки 50 назв.
Як свідчить аналіз видачі у базових бібліотеках, видача періодичних видань відповідно складає 107610 примірників або 22,8% від загальної видачі за 2017 р. і 91135 примірників або 19,5 % від загальної видачі за 2019 р. Зменшення видачі періодичних видань у загальній структурі видачі для задоволення інформаційних потреб користувачів також свідчить про негативний наслідок зменшення передплати репертуару назв періодичних видань для дітей у бібліотеках області.
Як же оцінюють періодичні видання у задоволенні інформаційних потреб юні користувачі бібліотек для дітей. Про це свідчать дані анкетного опитування дітей у базових бібліотеках. В опитуванні взяли участь 104 користувачі; з них: 46 хлопчиків та 58 дівчаток. За віком вони розділились так: 9 років – 5 користувачів, 10 років – 17, 11 років – 22, 12 років – 21, 13 років – 20, 14 років – 16 і 15 років – 3.
Відповіді на питання анкети
№ з/п
|
Назва питання
|
Кількість
|
%
|
1.
|
Під час пошуку інформації ти надаєш перевагу:
● книзі;
● періодичному виданню;
● Інтернету;
● Книзі+ Інтернету;
● Інтернету+ періодичному виданню. |
6
-
39
34
25
|
5,8
-
37,5
32,7
24,0
|
2.
|
Чи задовольняють твої запити на періодичні видання у бібліотеці?
● так;
● частково;
● ні. |
55
44
5
|
52,9
42,3
4,8
|
3.
|
Ти читаєш періодичні видання у бібліотеці:
● читальній залі;
● абонементі;
● абонементі+ читальній залі;
● взагалі не читаю |
63
32
7
2
|
60,6
30,8
6,7
1,9
|
4.
|
Чи передплачують тобі батьки газети і журнали?
● так
● ні. |
14
90
|
13,5
86,5
|
Як показує аналіз відповідей, то читачі дитячих бібліотек під час пошуку інформації не використовують окремо періодичні видання. В сучасних умовах, у вік запровадження інформаційних технологій, діти, як і дорослі, перевагу в пошуку інформації надають Інтернету – 37,5%; на другому місці – книзі + Інтернету – 32,7% і на третьому місці – Інтернету + періодичним виданням – 24,0%.
Разом з тим, вони підкреслюють, що запити на періодичні видання у бібліотеках задовольняються. 52,9% респондентів запити на періодичні видання у бібліотеках задовольняють повністю; частково – 42,3%. І лише 4,8% вказали, що запити не задовольняються на періодичні видання у бібліотеках. Причиною цього вони називають відсутність у бібліотеках необхідних видань (3,8%) та 1% – мало журналів для хлопчиків.
В принципі, як показує дослідження, діти читають періодичні видання у бібліотеках: 60,6% – у читальній залі, 30,8% – на абонементі і 6,7% – і в читальній залі і на абонементі. І лише 2 респонденти (1,9%) взагалі не читають періодичних видань.
В складних соціально-економічних умовах сьогодення підтверджена гіпотеза, що не багато батьків можуть передплатити періодичні видання для дітей додому. 86,5% респондентів відповіли, що батьки не передплачують газет та журналів і лише 13,5% респондентів відповіли “так”. Це такі журнали: “Смайлик” (1), “Жасмин” (4), “Юний моделіст-натураліст” (1), “Юний моделіст-архітектор” (1), “Однокласник” (2), “Юнаяледи” (2), “Тачки” (2), “Котэлло” (1).
Враховуючи результати дослідження, і той факт, що періодичні видання на сучасному етапі, поряд з іншими джерелами інформації, посідають важливе місце в задоволенні інформаційних і дозвіллєвих потреб юних користувачів, бібліотекам для дітей області необхідно:
-
звернути увагу на якісну передплату періодичних видань згідно інтересів і запитів юних читачів різних вікових груп;
-
активно популяризувати періодичні видання серед читачів-дітей різних вікових груп, впроваджуючи нові інноваційні форми роботи.
Матеріал підготувала А.Захаренко
Комп'ютерний набір О.Богданова
О.Цегельник
Відповідальна за випуск В.Черноус
|