.jpg)
Дорогі друзі!
Виховання дітей – тривалий процес, який вимагає належної уваги і відповідального підходу батьків. Адже саме від сім'ї залежить, якою людиною виросте малюк. Систем виховання, на які часто орієнтуються мами і тата, існує безліч. Пропонуємо вам познайомитися з деякими з них.
На сьогодні найпопулярнішими є такі методики: М.Монтессорі, М.Зайцева, Нікітіних, Г.Домана, вальдорфська. Кожна із цих методик має свої особливості, які в певних аспектах є навіть протилежними. Тому спробуємо коротко ознайомитися з кожною.
Всі методики виховання мають свої переваги та недоліки, але не необов'язково слідувати обраній методиці до кінця. Можливо, варто знайти найцікавіші та найактуальніші елементи у кожній з методик, які найкраще підійдуть вам та вашій малечі, і слідувати тому, що підкаже вам інтуїція.
Не існує на світі ідеальної методики, яка буде однаково успішно працювати з будь-яким дитиною. Як стверджує Гленн Доман, найкращими педагогами на землі були і залишаються батьки. Адже тільки вони знають, як скомпонувати й доповнити наявні системи виховання і створити свою – бездоганну, яка відповідає потребам і особливостям їхнього малюка.
Знайомтеся з різними методиками виховання, удосконалюйтеся, звертайте увагу на всі особливості вашого малюка, ставте цілі та сміливо йдіть до нових досягнень з вашим малюком!
.jpg)
Методика Глена Домана
Автор методики – Глен Доман, лікар-нейрофізіолог з США. Перші його розробки, зроблені відразу після закінчення Другої світової війни, були спрямовані на реабілітацію дітей з ушкодженнями мозку. Основна ідея полягала в тому, щоб за допомогою дорослого стимулювати виконання дитиною рухів, характерних для здорового. Успіхи в фізичному розвитку маленьких пацієнтів вели за собою і стрімке поліпшення в інтелектуальному плані.
В інституті Розвитку Людського Потенціалу, який заснував Глен Доман, були розроблені методики для розумово відсталих дітей. Ціллю методики була активізація розумової діяльності хворих дітей через навчання. Для цього використовували карточки з червоними цятками, які на короткий час показували дитині. Через декілька місяців постійного навчання, діти показували феноменальний розумовий розвиток. Хворі діти наздоганяли своїх однолітків.
Після таких чудових результатів методику Домана почали застосовувати як методику раннього розвитку для навчання звичайних здорових дітей. Уряд Бразилії удостоїв Глена Домана лицарського звання від імені всіх дітей планети за його заслуги перед ними.
Натхненний успіхом, доктор Доман присвятив свій наступний проєкт раннього розвитку здорових малюків. Тут фізичному розвитку також приділяється уваги не менше, ніж психоемоційному.
Картки передбачають роботу з дітьми з перших днів життя. Рівень їхньої складності залежить від віку, на який розрахований комплект. Розібратися в них не важко: перший рівень відповідає віку від народження до року, другий – від року до двох і т.д.
Дана методика поєднує в собі інтелектуальне і фізичне навантаження. В основі системи вчення – так звані “картки Домана”, з написаними на них словами (а не окремими буквами); те ж з математикою, де на картках змальовані не цифри, а червоні крапки. На думку Домана, освіта починається в 6-7 років, а ось пізнання – з моменту народження. Тому він рекомендує показувати картки малятам, починаючи з народження. Крім того, в цій методиці величезне значення надається фізичному розвитку: активний рух з народження і ранній фізичний розвиток – одна з найважливіших складових цієї системи вчення.
Прочитайте про методику Г.Домана:
♦Дичківська І. Розвивати інтелектуальну обдарованість : технології раннього навчання Глена Домана / І. Дичківська // Палітра педагога. – 2004. – № 2. – С. 7-10 .
♦Дичківська І. Технології раннього навчання Г. Домана / І. Дичківська // Інноваційні педагогічні технології : підручник для студ. вищ. навч. закладів / І. М. Дичківська. – 3-тє вид., випр. – Київ, 2015. – С. 185-194.
♦Заглада Л. У колисці з книжкою / Л. Заглада // Освіта України. – 2011. – 10 трав. – С. 8.
♦Думанська О. Доман чи не Доман? / О. Думанська // Освіта України. – 2011. – 10 трав. – С. 9.
♦Коваленко О. Потенціал геніїв, або Діти відродження : японські педагоги люблять повторювати: “Після трьох уже пізно” / О. Коваленко // Освіта України. – 2013. – 11 листоп. – С. 15.
* * *
♦Методика Домана – методика раннього розвитку дитини [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.shpuntik.com.ua/uk/metodika-domana-metodika-rannogo-rozvitku-ditini/76 – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦Навчатися легко з методикою Глена Домана [Електронний ресурс] // Жабеня. – Режим доступу: https://zhabenya.com.ua/index.php?route=information/news&news_id=43 – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
Методика раннього розвитку Миколи Зайцева
.jpg)
Засновник теорії педа-гог Микола Зайцев стверджує, що навчити дитину читати і рахувати в ранньому віці зовсім не складно. Головне – дотримуватись логіки сприйняття людиною звуків і відмовитися від традиційного принципу вивчення процесу читання. Принципи методики Миколи Зайцева досить прості. Автор теорії стверджує, що навчання дитини має комплексно торкатися різних способів сприйняття інформації. Це означає, що педагог і батьки повинні задіяти зір малюка, його слух і логічне мислення, а також всіляко заохочувати самостійну роботу, допомагати дитині весело, невимушено вчитися читати і рахувати.
Коли дитина починає говорити, вона ніколи не вимовляє окремі літери. Частіше від нього можна почути набір складів або звуків. Виходячи з цього, дана методика стверджує, що класичний принцип навчання читанню, при якому використовуються літери, не лише не є природним, але і сковує мову, позбавляє свободи у вираженні емоцій, а також формує мовні комплекси у дітей, а згодом і в дорослих.
Класичний спосіб навчання читанню спочатку передбачає навчання алфавіту, що, на думку Зайцева, є витратою часу і моральних сил. Набагато логічніше використовувати для цієї мети “природні” склади, які знайомі і зрозумілі кожному з нас вже з перших спроб заговорити. Вимова складів не викликає неприродної напруги мовного апарату, а відповідно надалі не призводить до психічних порушень у дитини.
Методика Зайцева полягає у використанні різних матеріалів, що представляють окремі склади або цифри для гри з дитиною. Навчання в ігровій формі приносить дітям радість і задоволення, тим самим прискорюючи процес засвоєнняматеріалу і стимулюючи бажання знову повторити урок.
У методиці Зайцева не використовуються класичні склади – їх замінять склади, які є поєднанням приголосної літери з голосною, приголосної літери із м'яким або твердим знаком, або ж однієї літери.
Теорія також передбачає навчання малят рахунку. Системність підходу і доступність сприйняття дозволяє дитині з легкістю запам'ятати числа, навчитися проводити різні дії з ними, а головне, розуміти, як і де цю інформацію можна використовувати.
Прочитайте про методику М.Зайцева
♦Волинчук Т. М. Використання методики М.О.Зайцева на уроках навчання грамоти / Т. М. Волинчук // Початкове навчання та виховання. – 2016. – № 9. – С. 11-15.
♦Герасименко Л. Навчаємося читати з “Кубиками Зайцева” / Л. Герасименко // Вихователь-методист дошкільного закладу. – 2009. – № 6. – С. 35-39.
♦Дичківська І. Технології раннього навчання М. Зайцева / І. Дичківська // Інноваційні педагогічні технології : підручник для студ. вищ. навч. закладів / І. М. Дичківська. – 3-тє вид., випр. – Київ, 2015. – С. 178-185.
♦Шелестова Л. Навчаємо читання: яку методику обрати? / Л. Шелестова // Дошкільне виховання. – 2009. – № 4. – С. 18-20.
* * *
♦Основні принципи методики раннього розвитку Зайцева [Електронний ресурс] // Все о детях. – Режим доступу: https://vseodetyah.com/article.html?id=3702&menu=batkam – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦Методика раннього розвитку Зайцева: основи, плюси і мінуси [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://mamulkapro.ru/ditina/vid-1-do-3-rokiv/14099-metodika-rannogo-rozvitku-zajceva-osnovi-pljusi-i.html – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦Навчання читанню за методикою Миколи Зайцева [Електронний ресурс] // Струмочок : [вебсайт]. – Режим доступу: http://dnz6.varashosvita.rv.ua/konsul-tatsiyi-2/navchannya-chy-tannyu-za-metody-koyu-my-koly/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
Методика раннього розвитку Марії Монтессорі
.jpg)
На початку ХХ ст. італійський доктор Марія Монтессорі розробила одноймен-ну педагогічну методику. Ця методика грунтується на її концепції надання дітям можли-вості вільно навчатися з перших років життя. На думку М. Монтессорі, діти самостійно вбирають у себе всю інформацію, необхідну для оволодіння певними уміннями та навичками.
Метою методики Марії Монтессорі є культивувати природне бажання дитини навчатися та сприяти розкриттю її потенціалу за допомогою відчуттів, у спеціально підготовленому середовищі з використанням наукового спостереження педагога.
Все обладнання, матеріали та вправи цієї методики розроблені на основі спостережень, з метою створення умов для природного навчання дитини, без значного втручання з боку дорослих. В рамках методики Монтессорі педагог лише направляє дитину, пропонує для неї певні проблемні ситуації, зміни та нововведення.
Методика Монтессорі – це не лише спеціальні дидактичні матеріали, а й філософський підхід, у якому педагог чуйний до потреб дитини, любить і поважає її як особистість. Монтессорі не заохочує конкуренцію серед дітей: в одній групі можуть навчатися діти різного віку. Таким чином старші учні допомагають молодшим. Помилки дитини розглядаються як частина навчання, тому за них не карають, а навпаки, їх оцінюють та інтегрують як частину процесу. Такий підхід сприяє формуванню адекватної самооцінки, самоаналізу та рефлексії.
Основні принципи методики Монтессорі:
свобода, активність, індивідуальність, самостійність, розвиток вольових якостей та ініціативність.
Завдяки методу Монтессорі досягаються
наступні фундаментальні цілі:
● природній всебічний розвиток дитини;
● формування особистісних якостей дитини у безпечному середовищі (розвиток самодисципліни та відповідальності).
Важливим компонентом методики раннього розвитку Монтессорі є спеціально підготовлене середовище. Йдеться про ретельно організований простір, в якому дитина зможе успішно вчитися і рости. Це середовище складається з двох факторів:
● власне середовища;
● матеріалів, які сприяють розвитку соціальних та фізичних навичок, емоційної та інтелектуальної сфер.
Монтессорі виявила, що підготовка та організація середовища дитини матеріалами, необхідними для її сензитивного періоду розвитку, і надання їй дозволу самостійно обирати ці робочі матеріали. Так звана свобода виробу у підготовленому середовищі сприяє комплексному розвитку дитини.
19 заповідей Марії Монтессорі для батьків
1. Дітей вчить те, що їх оточує.
2. Якщо дитину часто критикують – вона вчиться засуджувати.
3. Якщо дитину часто хвалять – вона вчиться оцінювати.
4. Якщо дитині демонструють ворожість – вона вчиться битися.
5. Якщо з дитиною чесні – вона вчиться справедливості.
6. Якщо дитину часто висміюють – вона вчиться бути боязкою.
7. Якщо дитина живе з почуттям безпеки – вона вчиться вірити.
8. Якщо дитину часто ганьблять – вона вчиться відчувати себе винною.
9. Якщо дитину часто схвалюють – вона вчиться добре до себе ставитися.
10. Якщо до дитини часто бувають поблажливі – вона вчиться бути терплячою.
11. Якщо дитину часто підбадьорюють – вона набуває впевненість у собі.
12. Якщо дитина живе в атмосфері дружби і відчуває себе потрібною – вона вчиться знаходити в цьому світі любов.
13. Не кажіть поганого про дитину – ані при ній, ані без неї.
14. Концентруйте увагу на розвитку хорошого в дитині так, щоб у результаті поганому не залишалося місця.
15. Будьте активні у підготовці середовища. Виявляйте постійну ретельну турботу про неї. Показуйте місце кожного розвиваючого матеріалу і правильні способи роботи з ним.
16. Будьте готові відгукнутися на заклик дитини, яка потребує вас. Завжди прислухайтесь і відповідайте дитині, яка звертається до вас.
17. Поважайте дитину, яка зробила помилку і зможе зараз або трохи пізніше виправити її, але негайно суворо зупиняйте будь-яке некоректне використання матеріалу і будь-яку дію, що загрожує безпеці самої дитини або інших дітей.
18. Поважайте дитину, яка відпочиває або спостерігає за роботою інших, або розмірковує про те, що вона зробила чи збирається зробити.
19. Допомагайте тим, хто хоче працювати, але поки не може вибрати собі заняття до душі.
Прочитайте про методику М.Монтессорі:
♦Андрющенко О. Уроки самостійності : формування навичок практ. життя за методикою М.Монтессорі / О.Андрющенко, Л.Рудень // Дошкільне виховання. – 2017. – № 10. – С. 23-25.
♦Войтко Т.О. Музичний розвиток дітей у системі М.Монтессорі / Т.О.Войтко // Мистецтво та освіта. – 2019. – № 1. – С. 15-18.
♦Грядовкіна Ж. Адаптація малюків і батьків до дитячого садка: досвід Монтессорі-педагогів / Ж.Грядовкіна // Палітра педагога. – 2015. – № 5. – С. 10-13.
♦Крутій К. Педагогіка Марії Монтессорі: руйнуємо міфи / К.Крутій // Дошкільне виховання. – 2020. – № 10. – С. 16-20.
♦Литвиненко О. Вчуся робити все сам : самостійна діяльність дітей раннього віку (з використанням елементів Монтессорі-педагогіки) / О.Литвиненко // Палітра педагога. – 2018. – № 3. – С. 24-25.
♦Помазан О. Гострі речі в руках малечі : формування в дітей практичних навичок за методикою М.Монтессорі / О.Помазан // Дошкільне виховання. – 2021. – № 10. – С. 18-19.
♦Решетняк О. Доматематична підготовка малюків: Монтессорі-підхід / О.Решетняк // Дошкільне виховання. – 2017. – № 12. – С. 10-12.
* * *
♦ Що таке методика Марії Монтессорі? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/so-take-metodika
-marii-montessori-239199.html – Назва з екрана. – Дата звернення 20.01.2022 р.
♦ Важливе рішення: дитячий сад Монтессорі [Електронний ресурс] // BANKCHART. Про твої фінанси. – Режим доступу: https://bankchart.com.ua/money/baby/statti/vazhlive_rishennya_dityachiy
_sad_montessori – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Марія Монтессорі, методика раннього розвитку [Електронний ресурс] . – Режим доступу: https://woodentoys.com.ua/ua/montessori/ – Назва з екрана. – Датазвернення: 24.01.2022 р.
Методика Масару Ібука
.jpg)
Масару Ібука – японський інженер-винахідник, один із засновників компанії Sony, почав цікавитися питаннями виховання після того, як у його власного сина виявилися відхилення у розвитку. Він підійшов до завдання як справжній вчений: уважно вивчив різноманітні дослідження, консультувався з багатьма визначними освітянами, проаналізував біографії визнаних геніїв. Підсумком його досліджень стало створення, по-перше, власної методики раннього виховання дітей, яку Масару Ібука докладно виклав у книзі “Після трьох вже пізно”, а по-друге – заснування Японської асоціації раннього розвитку.
Після трьох вже пізно
Основна думка, яку Масару Ібука доносить до батьків: до досягнення трирічного віку дитина повинна здобути якнайбільше знань, освоїти всі можливі вміння та навички, отримати досвід взаємодії з людьми та навколишнім світом. Масару Ібука стверджує: саме протягом перших трьох років у мозку формуються нейронні зв'язки. За його словами, батьки не повинні турбуватися про те, що можуть “перевантажити” свою дитину: до 3 років малюки вбирають інформацію подібно до губки і при цьому здатні сприймати досить складні витвори мистецтва, наприклад, класичну музику та живопис.
Масару Ібука вчить батьків проводити з дитиною якнайбільше часу, частіше брати її на руки, але при цьому не “сюсюкати” з нею. Читати малюку книги з картинками, давати слухати музику, і при цьому не обмежуватись лише дитячими книжками та пісеньками. На думку Масару Ібукі, у вихованні дитини повинні брати участь двоє батьків. Мама і тато не повинні заважати розвитку дитячої фантазії, заохочувати творчі нахили. Автор методики впевнений: жодна дитина не народжується ні дурнем, ні генієм. Все подальше життя людини залежить від тих знань та досвіду, які вона отримала до трьох років.
Цілі методики Масару Ібука
“Я хочу, щоб мій син став великим ученим”, “Моя дочка стане успішним музикантом” – Масару Ібука пропонує батькам відмовитися від подібних цілей, не ламати волю дитини та надати вибір їй самій.
Методика Масару Ібука дозволяє максимально розвинути інтелект, пам'ять, мовлення, виховати лідерські якості, розкрити творчі здібності, навички соціальної взаємодії. Дитина повинна рости впевненою в собі, цікавою, психічно гармонійною, а значить щасливою.
Автор методики спростовує стереотип про те, що ранній розвиток має бути спрямований на підготовку дитини до дитячого садка. При цьому Масару Ібука у своїй книзі запевняє, що діти, виховані за описаними ним принципами, і в дитсадку, і в школі почуваються як риби у воді.
Правила методики
Головне правило методики “Після трьох вже пізно” полягає в наступному: з дитиною потрібно займатися якнайбільше. Що мається на увазі і що ще потрібно робити:
● якнайчастіше брати дитину на руки, якщо хоче – дозволяти спати в ліжку з батьками;
● вивчати вірші щодня – це тренує пам'ять;
● говорити дитині правду про складні речі, в тому числі правдиво відповідати на питання, пов'язані зі статтю;
● облаштувати яскраву дитячу кімнату, під рукою у дитини мають бути олівці, папір та інші предмети для творчості;
● якщо дитина виявляє інтерес до музики – відвести її до музичної школи: заняття музикою дисциплінують, тренують концентрацію;
● привчити дитину до занять спортом, особливо плаванням.
Матеріали, іграшки
На думку Масару Ібука, надлишок іграшок шкодить дитині, розсіює увагу. Іграшки для малюків повинні бути дуже приємними на дотик. Найкраще, якщо це будуть не готові іграшки, а такі, у створенні яких бере участь сама дитина: різні конструктори та пазли, набори для творчості.
Зацікавити дитину малюванням і ліпленням досить легко: достатньо зробити так, щоб олівці, фарби, глина чи пластилін весь час були під рукою. При цьому Масару Ібука пропонує давати дитині не стандартні аркуші паперу, щоб формат не обмежував її фантазію. “Я б дав дитині величезний аркуш, щоб він повзав ним”, – пише автор.
На його думку, для розвитку малюка корисні заняття з папером: зовсім маленькі можуть просто зминати його, потім складати різні фігури.
Особливості методики раннього розвитку Масару Ібука
Батькам можуть здатися незвичайними деякі поради Масару Ібука. Наприклад, він радить не лаяти дитину за провини та невдачі. При цьому автор методики рекомендує у випадках, коли малюк поводиться неналежним чином, викликати у нього негативні емоції – не лайкою, а іншими способами.
Ще одна порада, яка на перший погляд здається дивною, – не заважати дитині вступати в конфлікти. На думку Масару Ібука, конфліктні ситуації вчать хлопчика чи дівчинку вибудовувати стосунки з іншими людьми.
Деякі критики методики запевняють, що вона багато в чому розрахована на японський менталітет і не підходить європейським сім'ям. Однак у всьому світі багато батьків стали послідовниками і шанувальниками цього виховання. У великих містах існують батьківські клуби, де батьки обмінюються досвідом із застосування методики Масару Ібука.
Прочитайте про методику М.Ібука:
♦ Кострова Л. О.Дитина та її успіх: як допомогти жити, з відчуттям успішної людини? / Л. О. Кострова // Педагогічна майстерня. – 2012. – № 3. – С. 26-30.
♦ Рачова Н. Дитина щаслива в любові / Н. Рачова // Дошкільне виховання. – 2014. – № 5. – С. 33-35.
♦ Рібцун Ю. В. Дитина з порушеннями мовленнєвого розвитку: посібник / Ю. В. Рібцун. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 40 с.
♦ Трикоз С. В. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку: [посібник] / С. В. Трикоз, Г. О. Блеч. – Харків : Ранок : Кенгуру, 2018. – 40 с.
* * *
♦ Методика виховання Масару Ібуки, або Після трьох уже пізно! [Електронний ресурс] // Моя скарбниця : блог Х.Кашецької. – Режим доступу: https://teacherkashetska. blogspot.com/2017/11/blog-post_27.html– Назва з екрана. – Дата звернення: 20.02.2022 р.
♦ Методикараннього розвитку Масару Ібука: як виховати щасливу людину [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.moirebenok.ua/uk/infant/razvitie-
infant/metodika-rannego-razvitiya-masaru-ibuki-kak-vospitat-schastlivogo-cheloveka/ – Назва з екрана. – Дата звернення 20.01.2022 р.
♦ Методика Масару Ібука [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://vidpoviday.com/metodika-masaru-ibuki– Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦ Методика Масару Ібуки: чи справді після трьох уже пізно?[Електронний ресурс]// 4MAMAS. – Режим доступу: https://www.4mamas-club.com/porady/metodika-masaru-ibuki-chi-spravdi-pislya-trox-uzhe-pizno/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
Методика Нікітіних
.jpg)
Метод Нікітіних розроб-лено Борисом та Оленою Нікітіними і випробуваний на власних дітях. Це навіть не зовсім метод, а скоріше система, що органічно поєднує в собі естетичний та інтелектуальний розвиток з трудовим вихованням і фізкультурою. Значною части-ною цієї системи є розвиваючі ігри, які сприяють розвитку логіки, математичної та просто-рової уяви, конструкторських та інших здібностей.
Разом із фізичним та інтелектуальним розвитком нерозривно йде естетичне виховання, що включає в себе пробудження інтересу до музики, літератури та живопису. На думку Нікітіних, головну роль у розвитку почуття прекрасного відіграє ставлення батьків до літератури, музики чи живопису. Тому вони повинні стежити за реакцією свого малюка на емоційне забарвлення музичних або інших творів мистецтва.
Суть розвиваючих ігор методики Нікітіних зводиться до наступного: у дитини немає певної програми навчання. Граючись, вона сама вибирає сферу своєї діяльності.
Правила нової гри дитина пізнає за допомогою казки, наслідуючи старших у колективних іграх. Надалі, якщо ця гра її зацікавила, вона починає грати в неї самостійно.
Перед дитиною потрібно ставити певні завдання, які змусять її подумати, причому вона повинна думати самостійно, підказувати не можна. З часом завдання ускладнюються.
Якщо дитина не може впоратися зі складним завданням, необхідно повернутися до більш простих, які у неї виходять. В іншому випадку слід тимчасово залишити цю гру.
Головним у методиці є те, що дитина повинна самостійно шукати вирішення складних завдань, а може, навіть створювати нові, інакше кажучи, розвивати свої можливості.
Завдання шикуються за принципом “від простого до складного”. Починаються з кубиків, квадратиків, великих деталей конструктора, поступово переходять до моделей, малюнків в ізометрії, креслення, письмових або усних інструкцій тощо.
Прочитайте про методику Нікітіних:
♦ Нікітін Б.П. Ми та наші діти / Б. П. Нікітін, Л. О. Нікітіна ; пер. з рос. А. М. Лук'янець ; авт. передм. М. М. Амосов. –Київ: Молодь, 1989. –240 с.
♦ Нікітін Б.П.Сходинки творчості, або Розвиваючі ігри: посібник / Б. П. Нікітін. –Київ: Рад. школа, 1991. –144 с. : іл.
♦ Нікітін Б.Розвивальні ігри/ Б.Нікітін // Дитячий садок. – 1999. – № 10,12.
* * *
♦ Методика розвитку Нікітіних [Електронний ресурс] // SMARTUM. Розвиток без меж. – Режим доступу: https://smartum.com.ua/about_us/blog/vospitanie-detej/metodika-razvitiya-nikitinyh/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Методика Нікітіних у вихованні дитини[Електронний ресурс] // Розумний розвиток малюка до 3 років. – Режим доступу: https://firststep.com.ua/article/metodika-nikitinih-u-vihovanni-ditini – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Унікальна методика сім'ї Нікітіних: комплексний інтелектуальний та фізичний розвиток [Електронний ресурс] // 4MAMAS. – Режим доступу: https://www.4mamas-club.com/porady/unikalna-metodika-sim%d1%97-nikitinix-kompleksnij
-intelektualnij-ta-fizichnij-rozvitok/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Методика Нікітіних: суть і відгуки [Електронний ресурс] // Gazetteв Україні. – Режим доступу: https://gazette.com.ua/edu/metodika-nikitinikh-sut-i-vidguki.html – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
Методика Сесіль Лупан
.jpg)
Методика Сесіль Лупан заснована на її власному материнському досвіді, а також на принципах виховання, розроб-лених Гленом Доманом. У своїй книзі “Повір у свою дитину!” С.Лупан виклала основні принципи, які допомогли їй роз-винути інтелектуальні, емоційні та фізичні сторони своїх доньок якнайкраще.
Автор методики – уродженка Бельгії, за професією актриса театру. Після переїзду до Америки молода мати Сесіль Лупан знайомиться з основами раннього навчання Домана і вирішує присвятити себе вихованню дочок. Поради Сесіль Лупан не спрямовані на те, щоб розкрити секрети “вирощування” геніїв. Її методика навчання – інструмент, який може допомогти батькам відкрити світ для малюка з перших місяців життя.
Основні принципи згідно методики Сесіль Лупан
● найкращі викладачі для малюка – його батьки;
● якщо ви помічаєте, що ваша дитина прагне освоїти нове, допоможіть їй;
● не обмежуйте горизонт вашої дитини;
● навчання – це гра, яку слід припиняти раніше, ніж дитина втомиться;
● не треба перевіряти свою дитину;
● краще нічого не робити, ніж викликати у дитини нудьгу;
● допитливість підтримується швидкістю і новизною.
Розвиток найменших
Протягом першого року життя дитини, на думку Сесіль Лупан, їй необхідно допомогти набути позитивної самосвідомості і поняття про довколишній світ. Бажано, щоб мама і тато впливали на всі п'ять почуттів малюка, розвивали фізичну активність і заклали основи мовлення.
Проявляйте свої почуття до дитини, не бійтесь її розбалувати: беріть на руки, цілуйте, співайте колискові. Такий тісний контакт додасть дитині відчуття впевненості і захищеності. Спілкуйтеся з дитиною, змінюючи інтонацію, оточуйте її різними звуками. Для стимуляції зору можна показувати новонародженому різнокольорові картинки, повісити дзеркальце, щоб малюк міг себе розглядати. Давайте дитині торкатися до будь-яких матеріалів, “пробувати” на запах спеції і трави.
Фізичний розвиток за методом Лупан
Сесіль Лупан радить приділяти фізичному розвитку малюка багато уваги, адже він напряму впливає на розумові здібності дитини. Коли дитина тільки вчиться повзати і ходити, її рухи не треба обмежувати. Обладнайте максимально велику, цікаву та безпечну територію для дитини.
З перших років життя малюк повинен навчитися отримувати задоволення від прогулянок, бігу та стрибків. Покажіть дворічному малюкові кілька танцювальних рухів. Також автор методики раннього розвитку рекомендує батькам дошкільника навчити його будь-якому доступному виду спорту, який не буде створювати дискомфорту.
Читання за Лупан
Заняття з дитиною повинні нагадувати веселу гру. Щоб вивчити букви алфавіту, можна співати їх на мотив якої-небудь дитячої пісеньки. Ази читання можна викладати як тільки малюк почне говорити. Наклейте на предмети в будинку їхні назви, щоб малюк міг вивчити нові слова.
Лупан говорить про те, що батьки повинні привчати дітей любити книги, адже читання є основою культури. Першими книгами малюка можуть бути саморобні видання з його фотографіями і фотографіями його іграшок з короткими підписами. Після цього зробіть ускладнену версію книги, наприклад, розповідь про свято або похід у зоопарк.
Навчання науці та мистецтву
Дуже важливо, з точки зору Сесіль Лупан, при ранньому навчанні дітей належну увагу приділяти іноземним мовам, малюванню, музиці, логіці, історії та географії. Історію автор вважає одним з найбільш складних розділів знань, оскільки маленькі діти погано орієнтуються в часі. Те ж саме стосується просторової орієнтації, необхідної для освоєння географії.
Щоб малюку було простіше, спочатку запропонуйте йому вивчити його власне минуле та історію членів сім'ї. У цьому вам допоможуть фото, розташовані в хронологічному порядку. Можна вдатися до географічних ігор з використанням карт-пазлів, плану кімнати. Не треба боятися складних термінів і назв, головне правильно і доступно їх роз'яснити.
Застосовуючи методику Глена Домана під час виховання власних дітей, Сесіль Лупан видозмінила її з урахуванням потреб своїх дочок. У книзі “Повір у свою дитину!” вона пропонує цілі програми, які покликані навчити дитину з ранніх років основам читання, музики, історії, географії та інших галузей. Належна увага також приділяється фізичному здоров'ю малюка.
.jpg)
Прочитайте про методику Сесіль Лупан
♦ Адаптована методика раннього розвитку від Сесіль Лупан [Електронний ресурс] // 4MAMAS. – Режим доступу: https://www.4mamas-club.com/porady/adaptovana-metodika-rannogo-rozvitku-vid-sesil-lupan/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Основні принципи методики розвитку Сесіль Лупан [Електронний ресурс] // Все о детях. – Режим доступу: https://vseodetyah.com/article.html?id=3698&menu=batkam – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Методика раннього розвитку Сесіль Лупан: Повір у своє дитя[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eo.kr.ua/metodika-rann-ogo-rozvitku-ses-l-lupan-pov-r-u-svo-ditya/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
♦ Методика раннього розвитку Сесіль Лупан [Електронний ресурс] // TEDDYclub. – Режим доступу: https://teddyclub.info/0-2-roki/metodiki-rozvitku-ditini/metodika-rannogo-rozvitku-sesil-lupan – Назва з екрана. – Дата звернення: 24.01.2022 р.
.jpg)
Методика Рудольфа Штейнера
Принципи вальдорфської педагогіки, які сформулював Рудольф Штейнер (1861-1925 рр.) на початку XX століття, продовжили ідеї великого педагога Іоганна Песталоцци. Ця система вважається альтернативою Монтессорі-педагогіці, хоча пере-слідує ті ж самі цілі – гармонійний розвиток дитини, розкриття її творчого потенціалу.
На думку Штейнера, для дитини вчитель, вихователь і педагог – ідеал і приклад для наслідування. Дорослий веде маля подібно до ватажка. Головне у вальдорфському дитячому садку – повернення до природи, народної творчості, казок, пісень, міфів, рукоділля, ролевих і традиційних народних ігор. Діти танцюють, співають, грають спектаклі. Тут немає пластикових іграшок і електронної музики. Комп'ютер, телевізор, радіо і інші технології відкидаються вальдорфською школою, адже ЗМІ сильно впливають на незміцнілу свідомість дитини, поки не здатного відстояти свій особистий світ і тому впадає в залежність від потоку інформації, часом агресивної.
Діти тут грають лише іграшками, виготовленими своїми руками. Ганчіркові ляльки не мають обличчя: на думку педагогів, це дозволяє розвивати дитячу уяву. Поліна і дерев'яні колоди, подовжні зрізи берези – це вальдорфський варіант конструктора. Шишки, жолуді, камінчики, клубки шерсті і в'язані звірятка – ось чим тут грають діти. Є ще одна заборона, яка, можливо, шокує багато сучасних батьків, – заборона на раннє навчання. Воно повинно починатися з 7 років, а до цього маля осягає світ методом дослідження.
.jpg)
Плюси
Така методика підходить творчо обдарованим дітям, емоційним, таким, які проявляють схильність до музики і співу. Обмеження від ЗМІ дозволяє дитині сформувати своє “Я”, а вже потім виходити у великий світ. Адже освоїти побутову і іншу техніку, у тому числі комп'ютер, будь-яка дитина зможе досить швидко.
Мінуси
Під час вступу до школи можуть виникнути труднощі: як правило, такі діти навіть не уміють тримати в руці олівець. Важкувато буде і з освоєнням алфавіту, а також вивченням арифметики.
Прочитайте про вальдорфську педагогіку
♦ Дичківська І.М.Антропософські школи Р. Штейнера / І. М. Дичківська // Інноваційні педагогічні технології : підручник для студ. вищ. навч. закладів / І. М. Дичківська. – 3-тє вид., випр. – Київ, 2015. – С. 99-113.
♦ Діти – ключ до майбутнього : основні ідеї Вальдорфської педагогіки // Завуч. – 2008. – Черв. (№ 16). – С. 25-28.
♦ Думанська О. Школа без оцінок і щоденників / О. Думанська // Освіта України. – 2011. – 25 квіт. (№ 31/32). – С. 7.
♦ Клим М. Деякі аспекти використання досвіду антропософії Рудольфа Штайнера / М. Клим // Молодь і ринок. – 2010. – № 12. – С. 134-138.
♦ Литвин Л. Проблема вільного розвитку особистості у теоріях Р. Штайнера і В. О. Сухомлинського / Л. Литвин // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 55-58.
♦ Мезенцева О. Простір для дитячої свободи : у вальдорфських дитсадках діяльність дитини має вільний творчий характер. Це є конструктивною альтернативою більш авторитарним підходам до виховання / О. Мезенцева // Освіта України. – 2012. – 10 верес. – С. 11.
♦ Мезенцева О. Сучасний погляд на вальдорфську школу / О. Мезенцева // Методист. – 2014. – № 12. – С. 49-52.
♦ Сазоненко Г.С. Феномен вальдорфської педагогіки / Г. С. Сазоненко // Педагогіка успіху (досвід становлення акмеологічної системи ліцею) : науково-методичний посібник / Г. С. Сазоненко. – Київ, 2004. – С. 131-138.
♦ Терещенко І.А. Дитячі садочки Рудольфа Штейнера / І. А. Терещенко // Дошкільна освіта. – 2013. – № 1. – С. 71-76.
♦ Штейнер Р. Методика навчання і передумови виховання / Р. Штейнер // Хрестоматія з історії дошкільної педагогіки : навч. посібник для студ. пед. навч. закл. / уклад. В. У. Кузьменко. – Київ, 2004. – С .144-147.
* * *
♦ Вальдорфська педагогіка Штайнера: основні принципи та концепція системи навчання, плюси і мінуси методики [Електронний ресурс] // Світ здоров'я. – Режим доступу: https://svitzdorovya.com.ua/valdorfska-pedagogika-shtajnera
-osnovni-principi-ta-koncepciya-sistemi-navchannya-plyusi-i-minusi-metodiki/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦ Теорія цілісного виховання Рудольфа Штайнера – вальдорфська педагогіка [Електронний ресурс] // Навчальні матеріали онлайн. – Режим доступу: https://pidru4niki.com/1894080335412/pedagogika/teoriya
_tsilisnogo_vihovannya_rudolfa_shtaynera_valdorfska_pedagogika – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦ Вальдорфська педагогіка як методика раннього розвитку дитини [Електронний ресурс] // Розумний розвиток малюків до 3 років. – Режим доступу: https://firststep.com.ua/article /valdorfska-pedagogika-ak-metodika
-rannogo-rozvitku-ditini – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦ Вальдорфська методика [Електронний ресурс] // Розвиток без меж. – Режим доступу: https://smartum.com.ua/about_us/blog/vospitanie-detej/val-dorfskaya-metodika/ – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
♦ Що таке вальдорф? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://waldorfkyiv.org/what-is-waldorf – Назва з екрана. – Дата звернення: 20.01.2022 р.
.jpg)
Кубики Нікітіних
.jpg)
Картинки Зайцева
.jpg)
Методика М.Ібука. Розкриття творчих здібностей дитини
Методики виховання: вивчай, довіряй, користуйся : бібліогр. листівка для батьків, вчителів та вихователів / Департамент інформац. діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької облдержадмін. ; Обл. б-ка для дітей ім. Т.Г.Шевченка. – Хмельницький, 2021. – 23 с.
Матеріал підготувала Копаничук Т.В.
Комп'ютерний набір Марчук Л.В.
Богданова О.Г.
Відповідальна за випуск Черноус В.Ю.