Мета: закріпити та поглибити знання дітей про інформаційні джерела та навички роботи з ними.
Обладнання: каталожні ящики з картками, проектор, комп'ютери, книжкова виставка “Твої супутники у світі інформації”.
І Ведуча.Книга і бібліотека. Споконвіку так склалося, що книга і бібліотека – ці безцінні витвори розуму і рук людських, стали невід'ємною часткою життя багатьох поколінь. В арсеналі сучасної людини – новітні інформаційні джерела – радіо, телебачення, зрештою комп'ютер. Ми з вами живемо в час, коли існує величезний пласт інформації в пам'яті мільйонів комп'ютерів, з'єднаних між собою в глобальну комп'ютерну мережу.
ІІ Ведуча.Отож, сьогодні ми не мислимо свого життя без таких надійних джерел інформації, як книга, комп'ютер, Інтернет. Щоб успішно все це використовувати, необхідно добре знати їх можливості і вміти ними користуватися.
І Ведуча.Сьогодні, друзі, ми запрошуємо вас взяти участь в інтелектуальному бібліотурнірі “Ерудити інформаційного пошуку”. Отож, сміливості, спритності, хороших успіхів вам, юні ерудити.
ІІ Ведуча.Щоб цікаво та корисно пройшов наш турнір, уважно послухайте його умови. За право носити звання ерудитів інформаційного пошуку змагатися будуть дві команди. Турнір проводиться в 4 тури. У кожному по 4-5 запитань для кожної команди. За кожну правильну відповідь – 1-3 бали, в залежності від складності запитання.
Формуємо дві команди по 5 учасників турніру, обираємо назви команд, капітанів та журі.
І Ведуча.Друзі! Наш турнір ми розпочнемо з розминки.
Зверніть увагу: перед вами плакат, на якому написані бібліотечні терміни. Капітани з допомогою команд визначають:
І команда червоним кольором позначає поняття, що означають “довідкові видання”(словники, довідники, енциклопедії, книги енциклопедичного характеру).
ІІ команда зеленим кольором позначає поняття, що означають “довідково-бібліографічний апарат бібліотеки” (довідково-бібліографічний фонд, карткові каталоги, картотеки, ресурси Інтернет).
ІІ Ведуча. А тепер розпочинаємо І тур “Всезнайки”, присвячений довідковим виданням. Кожній із команд даємо по 3 запитання у вигляді тестів. Кожну правильну, на вашу думку, відповідь потрібно обвести кручежком. За кожну правильну відповідь ви отримаєте 1 бал.
І Ведучароздає командам тести.
Питання для І-ї команди:
1. Вас зацікавило старовинне українське слово “дивень”. Що воно означає? З допомогою якого довідкового видання ви зможете знайти відповідь (1. Словник іншомовних слів. 2. Тлумачний словник української мови “Зрозумій мене”.3 Економічний словник.).
2. На урок хімії вам необхідно написати повідомлення по темі “Будова атомів”. Якими довідковими виданнями скористаєтесь? (1. Энциклопедический словарь юногохимика.2. Популярна медична енциклопедія. 3. Хімія: довідник школяра).
3. На урок історії вам необхідно підготувати матеріал по темі “Визначні пам'ятки мистецтва Київської Русі”. Які довідкові видання використаєте? (1. ДЭ. Т. 2. 2. Енциклопедія сучасної України. 3. Энциклопедический словарь юного историка).
Питання для 2-ї команди:
1. Вас зацікавило незвичне слово “альтруїзм”. Що воно означає і чи є протилежне йому за значенням слово? Якими довідковими виданнями скористаєтесь? (1. Словник синонімів. 2. Орфографічний словник. 3. Словник антонімів).
2. На урок біології вам необхідно написати реферат по темі “Молюски”. Чим скористаєтеся? (1. Энциклопедический словарь юного техника. 2 Дивовижна біологія: довідник. 3. Энциклопедия юного биолога).
3. На урок історії вам потрібно підготувати матеріал по темі “Запорізька Січ. Культура часів Запорізької Січі”(1. Энциклопедический словарь юного филолога. 2. Новий довідник. Історія України. 3. Моя Україна).
Підведення підсумків першого туру.
І Ведуча.Оголошую ІІ тур. Конкурс капітанів “Мозкова атака”. Грають капітани обох команд, відповідають по черзі на поставлені питання експромтом. За правильну відповідь – по 2 бали.
Запитання ІІ туру:
1. Що таке каталожна картка? Які відомості вона містить? (Своєрідний паспорт на книгу. Містить відомості про автора, назву, де надруковано і т.д.).
2. Що таке каталог? З чого він складається? (Слово грецьке. Означає список, перелік. Складається для того, щоб полегшити пошук потрібних книг).
3. Які каталоги ви знаєте? (Систематичний, алфавітний, назв).
4. Чим відрізняється алфавітний каталог від систематичного? (Картки в алфавітному каталозі стоять в алфавітному порядку прізвищ авторів або назв книг. У систематичному каталозі картки на книги розміщені у відповідності з певною класифікацією наук).
5. Про що ми можемо дізнатися з алфавітного та систематичного каталогів? (З допомогою алфавітного каталога ми можемо дізнатися, які книги певного автора є у бібліотеці. До систематичного каталога звертаються у випадку, коли необхідно підібрати матеріал з певної теми).
6. Чим відрізняється систематичний каталог від систематичної картотеки? (У систематичному каталозі – опис книг, а в систематичній картотеці – опис газетних і журнальних матеріалів).
І Ведуча.Журі має можливість підвести підсумки двох турів. А я пропоную болільникам розважальну паузу.
1. Хто довше протягне якийсь голосний звук, наприклад О.
2. Називаю прізвища відомих письменників. Команди болільників швидко орієнтуються і виявляють допущену помилку:
Котляревський, Чехов, Толстой, Моцарт, Шевченко, Українка.
Журі виставляє оцінки на спеціальному табло.
ІІ Ведуча.Оголошуємо ІІІ тур “Розкопки за столом”.
Участь беруть по два представники із кожної команди. Знайдіть відповіді на запитання, які ви знайдете в конвертах.
І конверт. З допомогою каталогів і картотек знайти матеріали по темах:
– Життя і діяльність українського поета В.Стуса (Систематичний каталог, систематична картотека статей, відділ 83.3(4УКР).
– Підпільний та партизанський рух на Хмельниччині у роки Великої Вітчизняної війни (Краєзнавча картотека, відділ 63.3(4УКР-4ХМЕ).
ІІ конверт.З допомогою каталогів і картотек знайти матеріали по темах:
– Національна символіка України (систематичний каталог, систематична картотека статей, відділ 67).
– Життя і творчість українського поета О.Ольжича (Систематичний каталог, систематична картотека статей, відділ 83.3(4УКР).
І Ведуча.Поки представники команд виконують завдання ІІІ туру, пропоную решті учасників команд взяти участь у ІVтурі “Будь уважним”.Грають всі, відповідає по черзі представник. За кожну правильну відповідь – 1 бал.
Питання:
– Який новий вид словників та енциклопедій з'явився в останні роки? (Електронні).
– Які ви знаєте пошукові системи в мережі Інтернет? (Google, Yandex, Мета, Шукалка та ін.).
– Який ви знаєте інформаційний електронний ресурс в мережі Інтернет, який дає відомості про книжкові фонди бібліотек? (Електронний каталог).
– Розкажіть що таке сайт, що таке веб-сторінка?
ІІ Ведуча.А тепер пропоную виконати практичні завдання. Виконують капітани команд. Можуть брати допомогу членів команд. Робота з комп'ютером проектується на екрані проектора.
Завдання капітану І команди:
– За допомогою однієї з відомих вам пошукових систем знайдіть біографічні дані, портрет, відомості про життя і творчість Л.Українки. Результати роботи збережіть відомим вам способом у робочій папці.
– Знайдіть в мережі Інтернет відомості про історико-архітектурні заповідники нашої області. Результати збережіть у своїй робочій папці.
– З допомогою електронного каталога бібліотеки знайдіть відповідь на запитання “Хто автор книги “Танок чугайстра”? (Сашко Дерманський).
Завдання капітану ІІ команди:
– За допомогою однієї з відомих вам пошукових систем знайдіть у мережі Інтернет біографічні дані, портрет та відомості про життя і творчість Л.І.Глібова. Результати пошуку збережіть відомим вам способом у робочій папці.
– Знайдіть в мережі Інтернет відомості про природні заповідники нашої області. Результати пошуку збережіть відомим вам способом у робочій папці.
– З допомогою електронного каталога бібліотеки знайдіть, які книги Лесі Воронини є в обласній бібліотеці для дітей.
І Ведуча.Поки журі підводить підсумки та визначає переможців турніру, пропоную конкурс болільників “Вінегрет”.Почергово експромтом представники команд болільників відповідають на запитання. За правильну відповідь – 1 бал. Результати враховуються в результат гри команди, за яку вболіває.
Запитання:
1. Який вид друкованої продукції найшвидший і найоператив-ніший? (Періодичні видання – газети і журнали).
2. Знавець багатьох мов (Поліглот).
3. Як з англійської перекладається WWW(Всесвітня павутина).
4. Що таке комп'ютерна миша? Її функції.
5. Назвіть найвідомішу довідкову універсальну книгу в Україні (Енциклопедія Сучасної України).
6. Що таке курсор? Його функції.
7. Любитель книг, їх збирач і активний читач (Бібліофіл).
8. Коли була створена (в яких роках) перша комп'ютерна мережа (В кінці 80-х років у США).
9. Де і коли в стародавні часи були створені перші бібліотеки? (Бібліотека царя Ассирії Ашурбаніпала – 20 тис. табличок, Олександрійська бібліотека в Єгипті – І ст. до н.е. – 700 тис. книг).
10. Хто першим винайшов книгодрукування? (Іоанн Гуттенберг у 1456 році в Німеччині).
ІІ Ведуча.Ось і закінчився наш інтелектуальний бібліотурнір, під час якого ми намагалися з'ясувати, який рівень власних знань про інформаційні джерела та наскільки вправно ви вмієте ними користуватися. Подивіться на плакат-табло – там ва бачите результати всіх чотирьох турів.
І Ведуча.Для оголошення остаточного підсумку – слово журі. Оголошення команди-переможниці, нагородження переможців. Болільники вибирають найерудованішого гравця і вручають йому приз глядацьких симпатій.
Матеріали обговорені на засіданні науково-методичної ради обласної бібліотеки для дітей імені Т.Г. Шевченка
Протокол № 7 від 17 вересня 2013 р.
Матеріал підготувала: Суховірська О.А.
Комп'ютерний набір: Марчук Л.В.
Богданова О.Г.
Відповідальна за випуск: Черноус В.Ю.