Зніщенко М.П.
м. Київ
Нові пришельці з космосу – гіперактивні
діти і майбутні проблеми бібліотек
для дітей України
У сучасному світі збільшилась кількість дітей різних вікових категорій з особливими психічними вадами, які потребують особливого підходу у вихованні, навчанні, спілкуванні в сім’ї, дошкільних закладах, у школі, бібліотеках для дітей, оточуючому середовищі в цілому. До таких дітей відносяться недостатньо вивчені, так названі в суспільстві “діти індіго”, діти з синдромом дефіциту уваги, гіперактивні діти. Київська обласна бібліотека для дітей – одна з перших бібліотек для дітей в Україні, яка започаткувала предметно-практичні заходи на допомогу батькам, вихователям, вчителям, бібліотечним працівникам у роботі з читачами-дітьми з неординарними психічними особливостями поведінки. Дана діяльність базується на основі вивчення та спостереження за поведінкою вищезазначеної категорії дітей. Мета Київської обласної бібліотеки для дітей – допомогти бібліотекам, що обслуговують дітей, які мають неадекватну поведінку, адаптуватись їм у суспільстві, а також допомогти їхнім батькам, вихователям, вчителям, бібліотечним працівникам з розумінням ставиться до таких дітей та позитивно впливати на формування культури їх поведінки в соціумі через систему бібліотек для дітей в Україні, та в Київської області, зокрема. З цією метою на базі Київської обласної бібліотеки для дітей ми плануємо створити навчальний інформаційно-тренінговий центр (НІТЦ) для допомоги працівникам бібліотек для дітей Київської області, а також України в роботі з читачами-дітьми вищезазначеної категорії. У рамках даного проекту планується:
• проведення соціологічного дослідження з метою з’ясування кількісно-якісного складу читачів-дітей даної категорії в бібліотеках області, України;
• створення інформаційної бази даних про таких дітей;
• вивчення за допомогою анкетування потреб дітей з неординарними особливостями;
• залучення психологів до розробки методик з питань особливостей роботи та спілкування з дітьми зазначеної категорії;
• налагодження контактів з бібліотеками для дітей в Україні, які займаються роботою з даного питання;
• організація інформування з питань даної тематики працівників бібліотек для дітей через поширення відповідних інформаційних листів;
• налагодження контактів з європейськими бібліотеками, які мають певні напрацювання з вищезазначеної проблематики, шляхом комунікацій через мережу Інтернет;
• організація тренінгів із залученням спеціалістів-психологів для бібліотечних працівників Київської області та з інших бібліотек України, що працюють з вищезазначеними категоріями читачів-дітей;
• проведення семінарів з кожною відповідною групою керівників дитячого читання (батьки, вихователі, вчителі, бібліотечні працівники), спеціалістів, що спілкуються з дітьми з неординарними особливостями.
Ми вважаємо, що реалізація такого проекту забезпечить підвищення рівня бібліотечно-інформаційного обслуговування дитячого населення і зазначених груп.
Майбутнє цивілізації залежить від психічного та фізичного здоров'я сучасних дітей, і тому суспільству не байдужий рівень інтелекту дітей та спрямування їхнього світогляду у творче русло. Ані педагогічна, ані бібліотечна наука не в змозі сьогодні дати науково обґрунтовану характеристику таких дітей, а також не в змозі прогнозувати, якими виростуть гіперактивні діти. А знати треба, щоб запобігти непередбачуваним наслідкам для пересічних громадян.
У радянські часи школи та бібліотеки виховували Павликів Морозових, Корчагіних, Матросових, Чуків з Геками, різних мальчишів. Зараз настала “золота ера” капіталізму в Україні, а разом з нею на зміну старим героям, приходять гіперактивні діти-герої, з яких можуть вийти або нові Робін Гуди, або “вожді красношкірих”, або антиглобалісти, або Кармелюки і Богуни, або нові Чикатило з Онопрієнками та їм подібні, або новоспечені “герої капіталістичної праці”. Виходячи з вищезазначеного, колектив Київської обласної бібліотеки для дітей вбачає одним з головних своїх завдань на наступне десятиліття піклування про цих нових “пришельців з космосу” – гіперактивних дітей, які досить разюче відрізняються від дітей попередніх поколінь і сьогодні мають в своєму середовищі досить вагомий відсоток індивідуумів з неординарною психічною особливістю поведінки, що не завжди збігається з гуманістичними, педагогічними поглядами, котрі складалися роками в українському суспільстві. Цей відсоток невпинно зростає і, за прогнозами науковців, буде зростати і надалі. А це означає, що суспільству і його бібліотечним закладам потрібно бути всебічно підготовленими до “зустрічі” з вищезазначеною категорією дітей – можливими майбутніми користувачами бібліотек як для дітей, так і для дорослих – майбутніми розбудовувачами світлого капіталістичного суспільства в Україні і його жертвами або героями.
Однозначної відповіді сьогодні немає. Життя і Час покаже, хто до нас прийшов.