Лугова Л.А.
м. Львів
Бібліотека для дітей: безпечне
місце в небезпечному світі
Чи легко бути дитиною? Як ви думаєте, чи легко бути дитиною? У шаленому ритмі життя, коли у заклопотаних дорослих не завжди є час зупинитися, пригорнути і вислухати маленьку людину. Порадити, що робити, якщо у дворі ходить величезне котисько, якого ти так боїшся, або завтра мама веде тебе до таємничого стоматолога і це, напевно, дуже страшно і небезпечно, а ще сусідський хлопчик не хоче з тобою бавитись,... і ще безліч дуже-дуже важливих проблем. І тільки вони, ці заклопотані дорослі, можуть зарадити дитячим проблемам. Зупинитися, вислухати і пригорнути. Пишаюся, що серед таких дорослих в списку довіри дитинства є й дитячий бібліотекар. Бо на книжкових полицях можна відшукати чудодійні ліки від нудьги і самотності, від страху та образ. А ліки ці – книги. Казки і оповідання, гуморески і вірші. Так, книги, які лікують людей. І таке лікування називається бібліотерапія.
Народження проекту. З осені минулого року у Львівській обласній бібліотеці для дітей реалізується новий проект – навчально-бібліотерапевтичний центр “Ковчег”. Відкриття центру стало можливим завдяки перемозі бібліотеки у конкурсі проектів “Навчально-інноваційна бібліотека” програми “Бібліоміст”.
Проект народився як результат багаторічної співпраці зі школою-інтернатом № 2 та благодійною організацією “Карітас”, що опікується розумово неповносправною молоддю. Для вихованців школи-інтернату та групи молодих людей з Центру дозвілля та соціальної реабілітації неповносправних людей спільноти “Карітас” бібліотека щотижнево проводить різноманітні заходи, спрямовані на допомогу адаптації цих людей в суспільстві, опанування ними навичок життя, правил поведінки.
“Карітас” прийшов у бібліотеку завдяки нашій бібліотечній молоді: у вільний від роботи час волонтери християнської молодіжної спільноти опікуються цими людьми, разом з ними їздять на екскурсії, супроводжують, допомагають опановувати прості речі, необхідні для життя.
Зі школою-інтернатом № 2 бібліотека працює постійно, і немає такого учня в цьому навчальному закладі, який би не користувався послугами бібліотеки. Ми часто спостерігали, як ці діти, мов гидкі каченята, компенсують нестачу уваги і любові дорослих зухвалою поведінкою, які вони непристосовані, не обігріті добром і теплом близьких. Тому ми завжди намагалися допомагати їм, але поглиблена індивідуальна, бібліотерапевтична робота з вихованцями інтернату почалась саме завдяки проекту.
Мета проекту:
· перетворити бібліотеку на територію, дружню до дітей – вихованців шкіл-інтернатів та молоді з проблемами розумового розвитку: психолог вислухає дитину, бібліотекар навчить правилам поведінки в Інтернеті, за допомогою спеціально підібраних книг, або Інтернет-ресурсів підкаже, як подолати психологічні проблеми – дитячі страхи, негаразди в родині, хвороби близьких, непорозуміння з друзями;
· навчити дітей та молодь безпечному користуванню комп`ютерами, віртуальному спілкуванню, отриманню психологічних порад у віртуальній психологічній службі бібліотеки;
· навчити дитячих бібліотекарів Львівської області використовувати комп'ютерні технології і методики бібліотерапії для заспокоєння психологічних та вікових проблем дітей та молоді, надати інформацію про бібліотерапевтичні ресурси, які можна використати в роботі.
Що зроблено? За перше півріччя 2011 року проведено 32 групові бібліотерапевтичні заходи, на яких побувало 375 читачів – учасників проекту. Крім бібліотерапевтичної складової, успішно виконується частина проекту щодо виховання комп`ютерної грамотності. 431 учасник пройшов навчання на комп`ютерних тренінгах, які є важливою складовою проекту. Таких тренінгів за півроку проведено 45.
Усі заняття в рамках проекту розділені на модулі:
· Інтернет-ковчег;
· Книжковий ковчег;
· Бібліотекар поспішає на допомогу;
· Бібліотерапевтичні знання –бібліотекарям.
У роботі з дітьми бібліотекарі використовують інтерактивні форми: ігри, вікторини, геймерські змагання, майстер-класи, творчі лабораторії, тобто такі, що передбачають активне включення дітей в процес пізнання, експерименту, самостійного пошуку інформації, передання отриманих знань ровесникам. Тематика занять, спрямованих на виховання комп`ютерної грамотності:
· WWW – як не заблукати – Інтернет-лабіринт;
· Я пишу тобі листа: віртуальний епістолярій (ця тема охоплювала не лише “технічний” бік: створення електронної поштової скриньки та відправлення файлів, а й історію та культуру листування, поштовий етикет, правила створення електронних листів);
· Довіряй, але перевіряй: детективне Інтернет-розслідування (правила безпеки в Інтернеті);
· З чого все почалось, або Чому Віндовс Віндовсом назвали: мандрівка в “далеке минуле”Інтернету;
· За порадою… в Інтернет: бюро добрих Інтернет-порад;
· Допомога через… Інтернет: віртуальна подорож (сайти, на яких можна отримати психологічну допомогу);
· Малюємо валентинки та ін.
Для організації бібліотерапевтичних занять була ретельно відібрана література, за якою можна проводити подібні заняття, кожна книга пройшла психолого-педагогічну експертизу. Це казки В. Сухомлинського, притчі Бруно Фереро, бібліотерапевтичні казки польського бібліотерапевта Марії Моліцької, твори сучасних авторів. Тематика бібліотерапевтичних занять торкалась проблем, які діти означили в анкетуваннях, або якими вони ділились з психологом у “Щоденнику довіри”: про лінощі і дружбу, неповторність кожної людини і страх перед темрявою, наші мрії і вчинки, щастя і біль. Посилена увага приділялася навчанню бібліотечних працівників бібліотерапевтичним методикам.
Спеціально для реалізації проекту в бібліотеку було прийнято бібліотекаря, яка має паралельну освіту педагога-психолога. Нею налагоджені щоденні індивідуальні психологічні консультації для дітей та батьків, організовано ведення “Щоденника довіри” (спершу його вели тільки у вигляді зошита, а згодом була створена і його електронна форма), на сайті бібліотеки з`явилась сторінка психолога, яка тепер містить всі матеріали проекту. Психологом проведено 2 семінари для бібліотечних працівників, тренінги та індивідуальні заняття.
Особливо цікавим для нас стало знайомство з польським бібліотерапевтичним досвідом. У травні бібліотекарі Львівщини стали учасниками циклу семінарів-тренінгів “Бібліотерапія від Броніслави Парузель”, проведених зарубіжним тренеромпані Броніславою Вознічкою-Парузель, яка є професором Торунського університету, одним з провідних польських фахівців в галузі бібліотерапії. Під час тренінгів дитячі бібліотекарі Львівщини познайомились з особливостями бібліотерапевтичної діяльності в бібліотеках, дізнались, які дитячі проблеми може вирішувати бібліотекар, а які – потребують втручання психологів і психотерапевтів, а також всі учасники тренінгу спробували написати бібліотерапевтичні казки та тексти, розробили сценарії проведення бібліотерапевтичних занять. Усі накопичені бібліотекою матеріали виставлені на сайті бібліотеки http://lodb.org.ua/nashi-proekty, а також будуть опубліковані окремою збіркою.
Працівниками бібліотеки видано низку матеріалів на допомогу бібліотерапевтичній діяльності, серед яких – рекомендаційні списки літератури “Казкотерапія”, для небайдужих батьків “Першокласні труднощі”, серія книжкових закладок “Бібліорецепти”.
Література як мікстура. Надзвичайно важливим є те, що нашим проектом зацікавилися видавці. Видавництво “Грані-Т”– наш партнер по “Ковчегу”, зробило нам чудовий подарунок – нові книжки нової серії “Книготерапія”. У цій серії вже вийшли з друку дві книги. Це оповідання Оксани Лущевської “Втеча” про хлопчика, який боявся невідомого страшного ЩЕП-ЛЕН-НЯ, та зворушлива повість Ганни та Петра Володимирських “Хлопчик, якого подарували цуцику” про хлопця, який мріяв про справжнього друга.
Серія “Книготерапія” – це практична допомога дорослим, підказка, як допомогти дитині подолати труднощі і проблеми зростання. Цю серію разом створюють талановиті сучасні письменники, креативні художники, а також лікарі, психологи і педагоги, які в кінці кожної книги дають практичні поради батькам. Як зазначають самі видавці, серія “Книготерапія” – унікальний практичний порадник на різні житейські випадки, з якими стикається дитина.
Друге видавництво, яке вирішило взяти участь у реалізації бібліотерапевтичного проекту бібліотеки – відоме всім тернопільське видавництво “Навчальна книга-Богдан”. Воно розпочало видання бібліотерапевтичної серії “Казка не казка, батькам – підказка”, перша книга з якої – збірка бібліотерапевтичних історій “Як зарадити Марійці”, написана нашим партнером, письменницею Оксаною Думанською. Ми пишаємось, що у передмові видавець зазначає, що ця серія є частиною бібліотечного проекту. У цій же ж серії вийдуть окремою збіркою казки, написані бібліотекарями, про які вже згадувалося вище.
Наші перемоги. 11 квітня 2011 р. у Національному центрі “Український дім” у Києві відбувся Ярмарок інноваційних бібліотечних послуг та електронного самоврядування. Співорганізаторами події виступили Міністерство культури України, Програма “Бібліоміст”, УБА, Програма сприяння Парламенту ІІ (PDP ІІ) Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), відділ преси, освіти та культури Посольства США в Україні, а також компанія Мicrosoft. Свої здобутки представили 40 найкращих бібліотек України. Приємно відзначити, що серед кращих українських бібліотек – і Львівська обласна бібліотека для дітей. Інноваційний проект бібліотеки навчально-бібліотерапевтичний центр “Ковчег” посів перше місце в конкурсі проектів у номінації “Інновації бібліотек щодо надання соціальної допомоги вразливим верствам населення”. Заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко вручив бібліотеці грамоту і цінні призи – сканер і книги для поповнення бібліотечного фонду.
Реклама проекту. Розпочинаючи проект, ми намагалися забезпечити широку інформаційну підтримку, підкреслити його важливість та унікальність для бібліотек Львівщини. За час дії проекту, з листопада 2010 року, на сторінках преси з'явилося більше десяти статей і повідомлень про діяльність Ковчегу, більше двох десятків інформацій було розміщено на блозі “Бібліотечна палата”, співавторами якого ми є, на блозі бібліотеки “Бібліородзинки”, а також на сайті бібліотеки. Судячи по коментарях, які залишають наші колеги, проект викликає неабиякий інтерес.
Наші партнери. Хочу зазначити, що всі, до кого ми звертаємось із пропозицією взяти участь у нашому проекті, охоче нам допомагають і активно співпрацюють. З початку проекту нашими партнерами стали Львівська середня школа-інтернат № 2, Центр дозвілля для соціальної реабілітації неповносправних людей, директор інституту наукової інформації і бібліології Броніслава Вознічка-Парузель (Польща, Торунь), письменниця, доцент кафедри видавничої справи і редагування Української академії друкарства Оксана Думанська, видавництва “Грані-Т” та “Навчальна книга-Богдан”, львівські психологи, книгознавці, педагоги, бібліотекарі. А це означає, що наш проект продовжуватиметься, що бібліотеки нашої області зможуть бути для своїх маленьких читачів своєрідними “аптеками для душі”, справді безпечним місцем у небезпечному світі, помічниками у не завжди легкому, але прекрасному житті.