Жайворонок Т.А.
м. Миколаїв
Інформаційні ресурси на допомогу
дитячому читанню
Нині у світі силу має той, хто володіє інформацією. А вона відіграє головну роль у будь-якій сфері людської діяльності. Інформація все частіше визначається як основний ресурс майбутнього, але повністю її використовувати зможуть тільки ті члени суспільства, які мають необхідні знання і підготовку до навігації в інформаційному просторі.
Тому питання бібліотечно-інформаційної роботи завжди будуть актуальними для нашого суспільства. Ми чудово розуміємо, що людина, яка володіє вмінням користуватися інформаційно-пошуковим апаратом бібліотеки, зможе почерпнути для себе максимум потрібних знань. Адже написання рефератів, доповідей – справа творча, і жоден бібліотекар, навіть найдосвідченіший, не завжди зможе усвідомити потреби в тій інформації, яка задовольнила б її користувача. І тому важливо вже з юного віку навчати дітей навичкам самостійного пошуку інформації, її ефективного збору, систематизації та обміну з іншими користувачами. Так само, як вони вчаться робити першікроки або вперше знайомляться з літерами та звуками.
Розвинуться ці навички в дитині чи не розвинуться – це залежить від багатьох чинників. А саме, від батьків, рідних та близьких, друзів, школи, засобів масової інформації. Вирішальну роль в цьому відіграють дитячі бібліотеки. Саме від бібліотекаря залежить читацька доля учнів – продовжать чи ні вони своє знайомство з великою літературою, чи будуть вони заходити у майбутньому до бібліотеки, хоча б для того, щоб перегорнути сторінки часописів.
Сьогодні Миколаївська обласна бібліотека для дітей ім. В.О. Лягіна здатна забезпечити дітей бібліографічною інформацією з питань освіти, самоосвіти, творчості, організації дозвілля. Тому одним з найважливіших завдань нашої бібліотеки є створення умов для активного використання цієї інформації, і, перш за все, зручної системи доступу до неї. З цього питання ми накопичили чималий досвід.
Останнім часом бібліотека значно розширила інформаційні ресурси, вона має потужний комп'ютерний парк (21 комп'ютер), нові бази даних, впроваджує цікаві проекти і програми з питань забезпечення електронною інформацією як читачів-дітей, так і організаторів дитячого читання. Наприклад, комплексна цільова програма на 2007-2012 роки “Інформаційні ресурси на допомогу дитячому читанню”, серед завдань якої задоволення інформаційних потреб учнів у рамках загальноосвітнього процесу та з метою їхнього різнобічного розвитку, надання оперативної, повної, об'єктивної інформації усім категоріям користувачів бібліотеки за допомогою як традиційних, так і електронних носіїв, підвищення якості та оперативності інформаційно-бібліографічного обслуговування користувачів, розширення спектру бібліотечних послуг на основі впровадження інноваційних технологій, формування навичок самостійного пошуку, збору, аналізу та подання інформації, тобто, інформаційної компетентності користувачів.
Усе це створює позитивний імідж бібліотеки як носія культури і володаря всебічної і найсучаснішої інформації.
Для користувачів бібліотеки обладнано 8 комп'ютеризованих робочих місць з підключенням до Інтернету, які розташовані у відділах обслуговування читачів та в Інтернет-центрі. Доступ до мережі Інтернет мають також працівники всіх інших відділів бібліотеки, що дозволяє їм ефективно та якісно задовольнити інформаційні потреби користувачів, виконувати віртуальні довідки, користуватися базами даних інших бібліотек, брати участь в Інтернет-конференціях, спілкуватися у режимі он-лайн.
Велику популярність серед користувачів має веб-сайт бібліотеки, створений у 2008 р. Його дизайн і структура відображають велику багатопланову роботу колективу, оскільки основні матеріали для нього створюються всіма відділами бібліотеки. Тут представлена інформація за розділами “Будьмо знайомі”, “Наші проекти”, “Бібліотечні акції”, “Інформаційний сервіс”, “Моя Миколаївщина”, “Книжкова галактика”, “Методичний портфель”, “Електронний каталог”, “Наш блог”. У 2010 році веб–сайт нашої бібліотеки відвідали 35 тис. користувачів.
У лютому 2011 р. створений блог бібліотеки “Библиотечная гавань” (російською мовою). Його розділи – “Арка новостей”, “Встречаемся в библиотеке”, “Давай дружить”, “Здоровье – INFO”, “Краезнайка”, “Семейный читаймер”, “Умникам и умничкам”, “Хит-книга”, “Хобби и ты”.
Для зручності користування інформацією, оперативності її надання та більшої ефективності інформаційної роботи було створено локальну мережу бібліотеки, до якої підключено всі комп'ютери.
Постійно вдосконалюються та поповнюються електронні бази бібліотеки: СКС, картотека методико-бібліографічних та методико-педагогічних матеріалів. Електронна база даних статей з періодичних видань та книг сьогодні містить майже 42 тис. записів.
У червні 2005 р. бібліотека стала рівноправним учасником корпоративного каталогу бібліотек Миколаївської області та зведеного каталогу Миколаївської бібліотечної асоціації, за допомогою АБІС ІРБІС. Вінстворює єдиний інформаційний простір на основі об'єднання окремих масивів баз даних бібліотек. Завдяки цій роботі бібліотекарі мають можливість задовольнити потреби всіх категорій користувачів.
Інформаційна допомога оперативно надається такій категорії читачів, як педагоги. Вони отримують інформацію про нову літературу, періодичні видання на допомогу освіті. Це досягається через проведення консультацій, видання інформаційних списків, списків методичної літератури: “Інформаційна культура та формування особистості”, “Діти і бібліотека в електронній культурі”, “Сучасні інформаційні технології – дітям”, “Краєзнавча мозаїка”, “Екологічний калейдоскоп” тощо.
Працівники бібліотеки постійно інформують своїх читачів через інформаційні зони і куточки, книжкові виставки “Читай-місто інформує”, “Перлини книжкового океану”, “Читаєш ти, читаю я, читає вся моя сім'я” та за допомогою веб-сайту, де розміщені краєзнавча мозаїка книжкових новинок, бюлетень нових книг.
Читачі мають нагоду познайомитися з будь-якою корисною літературою, з новинками з вуст бібліотекаря. Тематика оглядів різноманітна: “Чарівний і ніжний світ квітів”, “Творіть добро, щоб кращим став цей світ”, “Місто моє сонячне”.
Ефективною формою інформування читачів про послуги бібліотеки, наявність літератури з актуальних питань суспільства стали дні інформації та дні нової книги “Нові зустрічі на літературному Олімпі”, “Хай квітне Земля від роду до роду”, “Щоб всі діти більше знали, є газети і журнали”, “Читачам ХХІ століття”.
Важливим напрямом роботи бібліотеки є також її видавнича діяльність. Працівники відділу довідково-бібліографічного та інформаційного обслуговування трансформують інформацію в нові різноманітні яскраві та цікаві форми, роблять її доступною і зрозумілою.
Інформаційні потреби наших читачів суттєво видозмінили звичні, традиційні інформаційні списки літератури. Завантажені уроками, діти запрошують готову інформацію, а не тільки список за темою. Використовуючи принцип “тільки тут і негайно”, ми стали доповнювати списки фактичною інформацією за темою. Особливо видозмінилися в цьому плані посібники для пізнавального і дозвіллєвого читання.
Велику увагу ми приділяємо оформленню посібника. Обкладинка, кольорова гама, шрифт, виділені фрагменти тексту, малюнки – усі ці елементи допомагають привернути увагу дитини до видання. У видавничій діяльності використовуються нові, нестандартні та цікаві форми: списки-іграшки або списки з ігровими інтерактивними елементами, поради, шпаргалки-помічники, різноманітні методичні розробки. Збільшився асортимент видань: за рік випускаємо 10-12 найменувань бібліографічних видань. Сьогодні бібліографічні посібники створюються як у паперовому варіанті, так і в електронній формі. Наприклад, “Це моє життя, або Азбука права”, “Європа – наш спільний дім”, “Живи, зростай, країно веселкова!”, “Світ особливого дитинства”, “Повір у себе”, “Що таке Європейський Союз”.
Особливою популярністю користуються краєзнавчі видання, які відображають історію, традиції, економіку, культуру нашого краю. Найбільш поширені електронні та друковані видання – тематичні, рекомендаційні та інформаційні: “Миколаївські письменники – дітям”, “Що читати про край”, “Веселий зоопарк”, “Сузір'я митців Миколаївщини”, “Театральна Миколаївщина”, “Мандрівка музеями Миколаєва”, “Поезія у бронзі, камені і граніті”, “Історико-архітектурна спадщина старого Миколаєва” тощо. Ці та інші краєзнавчі видання представлені на сайті нашої бібліотеки. Великий попит у користувачів мають персональні рекомендаційні списки з серії “Література рідного краю”, що виходять з 1999 р. Бібліотекою вже випущено більше 35 таких видань, серед яких “Я іду по планеті людей” (Д.Д. Кремінь), “Доля поета висока і світла” (Л.Я. Чижова), “Усі ми родом із дитинства” (А.Л. Качан) та ін.
Популяризуючи бібліографічні покажчики, бібліотекарі одночасно навчають читачів, як ними користуватися, допомагають відібрати кращі книжки і таким чином прищеплюють дітям основні навички культури читання.
Великого значення набула робота бібліотеки з формування інформаційної культури користувачів, продовжилась реалізація міні-програми “Сучасний учень і інформаційна культура”, яка охоплює вікові категорії читачів з 1 до 9 класу. У ній зроблено акцент на нові, “електронні” можливості бібліотеки. Мета програми – формування інформаційної культури читачів та особистих потреб у засвоєнні інформаційної грамотності, розвиток навичок самостійного пошуку інформації. Усі заходи цієї програми побудовані на ігровій основі, з використанням новітніх технологій та медіа-засобів. У рамках цієї програми проведені цікаві інтерактивні, мультимедійні заходи для дітей різних вікових категорій.
Новий електронний проект бібліотеки – цикл інтерактивних бібліотечних занять з питань виховання інформаційної культури для учнів 2-4 класів, а саме веб-уроків “Твої друзі та помічники – книги”, “Подорож до країни Бібліографії”, електронна подорож “Як вибратикнигу, корисну для навчання і цікаву для читання”. Ці матеріали представлені на сайті бібліотеки у розділі “Інформаційний сервіс”.
Для всіх охочих працюють Школа інформаційного комфорту та Центр інформаційної підтримки освіти та розвитку духовної культури дитини, який об'єднує всі відділи.
“Туристична Миколаївщина запрошує” – так називається цільова комплексна програма, за якою наша бібліотека працює четвертий рік. У її рамках традиційно проводяться заходи, що популяризують заповідні куточки Миколаївщини, її історичні та пам'ятні місця. Девіз програми: “Від малої Батьківщини – до великої України”. Основна мета і завдання: створення в ОДБ ім. В. Лягіна центру вичерпної інформації про рідний край, його історію, визначні місця, пам'ятки культури, природні ресурси; об'єднання зусиль бібліотеки та її партнерів на паритетних засадах; широке ознайомлення дітей, підлітків та учнівської молоді міста і області, а також школярів-гостей міста, які відвідують його за туристичними путівками, з історією, визначними історичними пам'ятками, мальовничими куточками і заповідними місцями Миколаївщини.
Програма “Туристична Миколаївщина запрошує” містить комплекс заходів, а саме: віртуальні подорожі рідним краєм з використанням ресурсів Інтернет та застосуванням комп'ютерної та мультимедійної техніки “Миколаїв – місто святого Миколая”, “Ольвія: розкопки, історія, культура”, “Міста історичної слави” (Очаків, Вознесенськ), “Дорогами козацьких звитяг” (Первомайськ), “Перлинами первозданної природи” (Національний ландшафтний парк) “Гранітно-степове Побужжя”, Національний природний парк “Білобережжя Святослава”, регіональний ландшафтний парк Приінгульський, Чорноморський біосферний заповідник), “Сторінками Червоної книги Миколаївщини”, “Миколаївський зоопарк – найкращий в Україні”.
У рамках програми видаються рекомендаційні бібліографічні списки, буклети, закладки краєзнавчої тематики (з використанням ресурсів Інтернет, у т.ч. на електронних носіях: “Дітям про рідний край”, “Культурні та історичні пам'ятки Миколаївщини”, “Перлини Південного Побужжя”, “Заповідні місця Миколаївщини”, “Туристичними стежками Миколаївщини” тощо.
Особливу цікавість у читачів бібліотеки викликали веб-урок “Туристичними стежками Миколаївщини”та електронна презентація “Червона Книга Миколаївщини”.
На заняття з основ інформаційної культури, які систематично проводяться в координації зі школами мікрорайону, виносяться різні теми. Наприклад, “Вибір книг” (2 кл.), “Ваші помічники у виборі книг” (3-4 кл.), “Як користуватися систематичним каталогом і бібліографічними посібниками” (5-7 кл.) та ін. Під час проведення уроків з культури читання, крім викладення теоретичного матеріалу, широко використовуються ігри, конкурси, брейн-ринги. Для читачів-учнів 1-4 кл. працює ляльковий театр “Буратіно”.
Для того, щоб у процесі спілкування з книгою наші читачі відчували не тільки естетичну насолоду, а й отримували корисні знання, ми проводимо пізнавальні вистави, надаємо повну інформацію про книгу і бібліотеку.
Так, у виставі “Чарівник з міста Енциклопедій” (за мотивами казки О. Волкова “Чарівник Смарагдового міста”) хоча й діють знайомі головні герої, але мета їхньої подорожі дещо інша. Еллі й Тотошка знайомлять з різними енциклопедіями, вчать, як ними користуватися. І це не просто спостереження чарівного дійства – діти беруть у ньому активну участь, оскільки Еллі й Тотошка потрапляють додому тільки завдяки їхній допомозі.
Ефективною є і популяризація інформаційно-пошукового апарату бібліотеки. Двічі на рік ми проводимо дні бібліографії, під час яких знайомимо читачів з каталогами і картотеками бібліотеки, презентуємо бібліографічні покажчики “Бібліографічний лабіринт”, “Чарівний світ бібліографії”, “Як вибрати книгу для навчання і цікаву для читання”, “Інформаційний простір і дитина”.
Наша робота і надалі буде вдосконалюватися. При цьому ми будемо прагнути, щоб формування навичок інформаційного пошуку не відвертало дитину від загальної мети звернення до бібліотеки – прилучення до культурних цінностей, синтезом яких є книга. І тому головним завданням усієї роботи бібліотека ставить творчий підхід до книги, органічне поєднання як традиційних, так і інноваційних форм роботи. Це, безсумнівно, забезпечить формування особистості читача-учня з високим рівнем інформаційної культури, розвитком умінь і навичок ефективного пошуку та використання інформації, сприяння розвитку у читачів природних нахилів, здібностей, творчого мислення.
Інформаційне середовище – це не тільки фонди бібліотеки, це ще й організований певним чином простір для маленьких читачів, компоненти якого відповідають особливостям читацького розвитку дитини. Серед них – система інформаційних виставок, система каталогів і картотек, комп'ютери, за допомогою яких ми розкриваємо інформаційний потенціал бібліотеки.
Кожен з компонентів інформаційного середовища – це засіб виховання інформаційної культури читача. Іноді, з різних причин, у тому числі, особливостей темпераменту, настрою читач не хоче звертатися до бібліотекаря. І це його право. Тому все має бути організовано таким чином, щоб дитина змогла самостійно розібратися, де і як знайти інформацію, яка її цікавить. Тому в дитячій бібліотеці має бути система координат, яка дозволить читачеві легко орієнтуватися в інформаційно-пошуковій системі, в потоці будь-якої інформації, у фонді літератури тощо. Орієнтиром може стати знак-символ, який створює у свідомості читача пошуковий образ документа, фонду бібліотеки, бібліографічних посібників, який сприятиме виникненню алгоритму пошуку та відбору потрібної літератури. Наприклад, у нашій бібліотеці такими “гідами” в різних відділах є казкові герої Фантазірочка, Бібліорубік, Дідусь-краєзнавець, Бубуся-інформуся. Вони всюди – на полицях, стелажах, на каталогах. Це приваблює читачів до каталогів і картотек, бібліографічних і краєзнавчих посібників, орієнтує їх у просторі відділів.
Уже багато років наша бібліотека випускає різні види друкованої інформаційно-бібліографічної продукції для дітей 1-4, 5-9 кл. Це анотовані списки літератури, буклети, книжкові закладки, закладки-шпаргалки тощо. За їх допомогою можна познайомитися з інформаційно-пошуковим апаратом бібліотеки, дізнатися, як треба правильно вибирати книги та періодичні видання і працювати з ними.
Не залишаються поза увагою і педагоги, учителі-предметники шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіуму в забезпеченні навчального процесу та підвищенні інформаційної культури. Це досягається через проведення консультацій, видання інформаційних списків, списків методичної літератури (“Інформаційну культуру – всім і кожному”), текстів бесід з інформаційної культури.
Крім того, в координації зі школою для читачів-дітей проводяться цікаві заняття з виховання інформаційної культури, дні інформації, дні бібліографії, індивідуальні та групові бесіди, орієнтовані на те, щоб розкрити дітям основні алгоритми пошуку.