Білоус Г.Є.
м. Старокостянтинів
Бібліотека –територія дитячого читання
Як сказав вчитель словесності, митрополит Іван Огієнко, “Читання – це праця корисна та приємна. Тому читайте завжди і всюди, де тільки є для цього можливість, тоді читання стане Вашою звичкою, а вона є ознакою висококультурної людини...”. Після таких слів, думаю, ніхто не заперечуватиме, що якого б розвитку не набули інформаційні технології, як би не зростала кількість Інтернет-центрів – не зменшиться потреба у слові, у проведенні цікавих заходів, спрямованих на популяризацію кращих зразків вітчизняної та світової літератури, з джерел якої ми черпаємо для розвитку української культури. І головна роль у реалізації цих завдань покладається на бібліотеки.
Щоб відповідати цьому високому призначенню, треба завжди бути на рівні часу, адже життя з кожним днем вимагає нових ідей, знань, поглядів. Чим же привертає дитяча бібліотека сучасних дітей і підлітків? Перш за все, інформацією. Друковані джерела, що містяться у фондах, надають можливість широкого вибору авторів, типів і видів видань, тобто забезпечують різнобічне читання.
Один із основних напрямків роботи бібліотеки є допомога у формуванні інформаційної та бібліотечно-бібліографічної культури читача.
Особистість користувача, його запити, інтереси є визначними в організації системи інформаційного обслуговування. Головним у роботі бібліотеки є принцип індивідуального підходу (індивідуальні опитування і спостереження з відповідними позначками у читацьких формулярах, покласове аналізування на предмет систематичного відвідування і читаності, статистичне аналізування читацьких формулярів при перереєстрації, міні- і бліц-анкетування, участь у моніторингах “Книга року...”, “Моє хобі – читання” (за програмою Національної бібліотеки України для дітей). Бібліотекар і читач – щирі друзі, і ми прагнемо, щоб такі стосунки складалися у процесі діалогу, щоб між ними було взаєморозуміння і довіра. Застосування всіх цих заходів у комплексі дозволяє отримати достовірні висновки про характер і мотивацію читання, а отже, інформаційних потреб читачів.
Для реклами книги і бібліотеки, піднесення престижу читання слугують такі заходи, як день відкритих дверей “Світлиця скарбів мудрості”, посвята в читачі “Книжкова планета дитинства”, гра-подорож “Бути розумним –легко! Читай книги!!!”, а також такі іміджеві акції, як дні сімейного спілкування, дні читаючої родини “Всі читаючі сім'ї щасливі”, організація творчих виставок дітей “Читацькі уподобання та таланти твоїх ровесників”, “Історія одного формуляра”, презентація творчих робіт окремих читачів “Я і моє захоплення”.
Районна бібліотека для дітей підвищує свій авторитет серед місцевого населення, активно доводить свою популярність як для владних структур, так і для всіх категорій користувачів. Свідченням цього є постійне згадування про роботу бібліотеки на сторінках місцевої преси та на радіо. До того ж сьогодні наша бібліотека є ідеальною “територією”для співробітництва і конструктивної взаємодії всіх зацікавлених відомств, організацій, фахівців, що опікуються проблемами дітей та підлітків.
Очевидно, що завданням дитячої бібліотеки залишається не лише залучення дитини до читання, а й виховання творчого читача, такого, який уміє грамотно висловлювати свою думку про прочитане, розуміє естетичну цінність художнього твору, бачить і помічає, слухає і чує, радіє і дивується, захоплюється літературним словом, насолоджується читанням.
Досягненню цієї мети покликаний щорічний Всеукраїнський конкурс “Найкращий читач України”. З кожним роком збільшується кількість його учасників, діє програма літніх читань “Літо, книга, я – друзі”, розроблена для різних вікових груп користувачів.
Основою нашої праці була, є і залишається підтримка, організація та проведення традиційних свят, покликаних доносити життєдайне, цілюще слово правди, добра, віри і любові до дитячих душ, вселяти у них надію на краще. Найголовнішим серед таких свят є Всеукраїнський тиждень дитячого читання. Багато нового дізнаються читачі за цей час: і про Великого Кобзаря, і про цікаві книги та журнали, здійснюють подорожі їх сторінками, граючись у цікаві ігри, розгадуючи загадки. Під час Тижня для юних читачів проводяться перегляди літератури “А ці книги незвичайні, і цікаві, і повчальні”, “Що, де, і чому в цих книжках я знайду”, літературне свято “О, Книго! Ти є скарб безцінний”, турніри ерудитів “Сузір'я вічного й святого – дитяча книжка на землі” тощо.
У рамках Національного проекту “Україна читає дітям”проведено свято-зустріч “Яка насолода – читання...”. “Щастя, що є гарні книги. Спілкування з ними нерідко замінює порожні стосунки з людьми...”. Саме такими словами розпочалася зустріч з прозаїком, поетесою, журналісткою Оксаною Радушинською. Затамувавши подих, діти слухали твори авторки. Не менш проникливо і щиро у виконанні Оксани звучали вірші її улюбленої поетеси – Тамари Севернюк. Якось Оксана сказала: “... хочеться, аби написане тобою –читали. Аби, як мовиться у приказці, книга не ставала подією в житті автора, а ставала подією в житті читачів». І так є насправді. Підтвердженням цього була переповнена зала поціновувачів її творчості і взагалі Слова, сердечні слова вдячності та гучні оплески.
Бібліотека, популяризуючи читання як один із видів дозвілля дітей, сама є центром дозвілля, місцем спілкування, допомагає читачам розкрити свої здібності. При відділі обслуговування читачів 5-9 класів діє клуб за інтересами “Родослав”. Заходи, організовані членами клубу (година пізнання “Родина, рід – такі слова святі, вони потрібні кожному в житті”, майстер-клас “Подільська писанка”, репортаж з минулого “Українські народні ремесла” і т.д.), сприяють збереженню рідної мови, традицій, історії родоводу, забезпечують духовну єдність поколінь, минулого, сучасного і майбутнього нації. Для молодших читачів працює клуб любителів природи “Дзвіночок”. Своїми заходами вони закликають юних читачів любити рідну природу, берегти її, вчать користуватись інформацією про природу, з розумінням ставитися до навколишнього середовища.
Як бачимо, в усьому, над чим працює бібліотечний колектив, головною дійовою особою була і є Книга. І бібліотеку сьогодні правомірно розглядати як соціальний інститут, який повинен і може бути гарантом реалізації права юних громадян на вільний доступ до інформації, до друкованих джерел; як фактор забезпечення та підтримки дитячого читання; як майданчик, де можливе здійснення взаємовигідної співпраці і гармонійного партнерства.